2012-12-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Tänkte göra ett "experiment" eller vad man nu ska kalla det.

Imorgon sticker jag till Göteborg för att mönstra min andra gång inför GMU2 2013.
Anledningen till att jag gör detta experiment är för att jag gång på gång har sett personer fråga hur jobbigt det är att få en 9a, oroar sig för att deras styrka/kondition inte kommer räcka och så vidare. Nu gör jag detta för att ni ska få ett referensvärde, senare när jag mönstrat kommer jag tillbaka med mina nya resultat så kommer ni se hur långt min styrka räckte, kommer då också försöka svara lite mer djupgående om intelligenstestet, psykologen osv (är inte helt säker på att jag kommer få göra om de två testerna)

Jag kommer skriva följande; Mina gamla mönstringsresultat, dåvarande & nuvarande vikt och längd, hur mycket jag lyfter i marklyft, squats, stående militärpress, bänkpress (av någon anledning tyckte min vän att detta var relevant), hur länge jag klarar att cykla med ökande motstånd, hur lång tid jag klarar milen på.

Gamla testresultat:
Intelligensprovet: 6
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 6
Felfri syn och hörsel
Kondition: 7
Styrka:7
Tjänstbarhet: A
Dåvarande vikt var 80KG (morgonvikt) på 179CM

Alla mina viktresultat är med 5 repetitioner x 5 set med perfekt form utan några hjälpmedel, inga stödbälten, ingen partner osv. Inklusive skivstång.
Nuvarande vikt är 72KG (morgonvikt) på 179CM
-Marklyft: 75KG
-Squats: 100kg
-Bänkpress: 75KG
-Stående militärpress: 40KG
-Löpning: Personbästa på 43minuter/milen, nuvarande kondition klarar jag troligen milen på 47/48 minuter.
-Cyklingen: Cykeln jag kör på har 20 nivåer. 5 minuter uppvärmning på nivå 6, och sedan ökar jag 1 nivå per minut tills jag cyklat 9 nivåer. Alltså: 5 minuter uppvärmning + 1 minut per nivå tills jag kört 9 nivåer. Minst 82 RPM på cykeln.

För en mer visuell uppfattning av min fysiska form skickar jag iväg er till tränings-delen av forumet där jag länkat en dagsfärsk bild på min fysiska form: https://www.flashback.org/t427347p882
Känner ni att jag har missat något som ni tycker är relevant så ska jag försöka svara på det innan jag åker imorgon förmiddag.

/Badass
Tränar du på drag till hakan också? Vad tar du där i så fall? Det är ju också en viktig övning inför styrketestet. Sen skall jag också passa på att nämna att du skall ligga runt 65 RPM under cykeltestet (I alla fall var det vad sjuksköterskan sa till mig), så det blir lite enklare än vad du cyklat hittills, tack och lov.

I annat fall kommer detta vara intressant att läsa resultatet på. Lycka till!
2012-12-02, 18:32
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfmama1
Tränar du på drag till hakan också? Vad tar du där i så fall? Det är ju också en viktig övning inför styrketestet. Sen skall jag också passa på att nämna att du skall ligga runt 65 RPM under cykeltestet (I alla fall var det vad sjuksköterskan sa till mig), så det blir lite enklare än vad du cyklat hittills, tack och lov.

Drag mot hakan är en övning jag generellt sett försöker undvika då jag får samma stickande känsla som när man håller på att sträcka sig i underarmarna. Sist jag körde det, vilket var flera månader sen så klarade jag 30KG 5x5 med skivstång. Så 35KG i dagsläget är väl rimligt.
Kommer nog bli jobbigare när jag kör på en lägre RPM då jag inte har något momentum. Hur som helst har jag tränat specifikt inför detta i 4 månader snart, nu får det bära eller brista!

Kan tillägga att jag klarar 20st pull-ups med egen kroppsvikt & 5x5 med 15KG viktbälte på mig med perfekt form, om det nu skulle vara någon som undrar över det.
2012-12-02, 18:57
Medlem
Citat:

Det är skitsnack!

Jag tränade aldrig drag till hakan, bara marklyft. Jag körde 8x3 Marklyft med 70-75kg och drog en 9:a på Styrka!
2012-12-02, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HarreBarre
Det är skitsnack!

Jag tränade aldrig drag till hakan, bara marklyft. Jag körde 8x3 Marklyft med 70-75kg och drog en 9:a på Styrka!
Drog en 8a på styrka och tränade ej heller drag till hakan, körde på ungefär samma vikter som du.
2012-12-02, 20:02
Medlem
Citat:
Det är skitsnack!

fick en nia utan att ha lyft en enda vikt i hela mitt liv.
2012-12-02, 20:33
Medlem
Citat:
Det är skitsnack!

Tja, du gör ju övningen när du drar i isokaistången mot slutet, så jag vet inte riktigt hur det kan vara en ointressant övning. Sen är det ju inte så att drag till hakan är enda axelövningen, så självklart kan du klara det bra utan den. Tycker dock själv att det är en mycket trevlig övning, men alla har ju olika åsikter.
2012-12-02, 21:18
Medlem
Ska iväg till göteborg på Tisdag nu.

Jag väger ca 58 KG och är 172 lång, har knappt någe fett på kroppen.
Det jag gör om dagarna och senaste halvåret är att sitta hemma och spela dator, söka jobb och umgås med min flickvän, jag rör mig nästan ingenting, och åker alltid bil överallt.

Hur kommer en sådan som jag klara mig genom denna process? kommer jag ens vara någonting att ha?
Någon som har sökt eller gjort GMU och är som jag? jag har dessutom inte tränat någonting INFÖR antagningsprovet nu på tisdag.
2012-12-02, 21:19
Medlem
Jag undrar lite grejjer om GMU som jag är osäker över..

Om jag söker till GMU, är det bökigt att inte göra den om man ändrar sig pga studier/jobb?
(Om ja, hur lång tid innan själva träffen med dem)

Om jag klarar av GMU, är det bökigt att INTE fortsätta någon vidareutbildning, men kanske senare?
(Om ja, hur lång tid har jag på mig innan min "behörighet" försvinner för vidareutbildning)

Är det lönt att söka bostadsbidrag om man tjänar över en viss summa ?
Finns det andra bidrag man kan söka ?

Tack,
2012-12-02, 21:38
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Tja, du gör ju övningen när du drar i isokaistången mot slutet, så jag vet inte riktigt hur det kan vara en ointressant övning. Sen är det ju inte så att drag till hakan är enda axelövningen, så självklart kan du klara det bra utan den. Tycker dock själv att det är en mycket trevlig övning, men alla har ju olika åsikter.

Tycker själv att det är en väldigt dålig gymövning så ingen idé att lägga in det i sitt pass, inte ens inför GMU. Drog en 9a på isokai, mestadels lyfter du med benen och ryggen, sista delen är mest vilja men tror inte den biten gör så stor skillnad. Rygg och ben är det som avgör.
2012-12-02, 21:43
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabnisse123
Ska iväg till göteborg på Tisdag nu.

Jag väger ca 58 KG och är 172 lång, har knappt någe fett på kroppen.
Det jag gör om dagarna och senaste halvåret är att sitta hemma och spela dator, söka jobb och umgås med min flickvän, jag rör mig nästan ingenting, och åker alltid bil överallt.

Hur kommer en sådan som jag klara mig genom denna process? kommer jag ens vara någonting att ha?
Någon som har sökt eller gjort GMU och är som jag? jag har dessutom inte tränat någonting INFÖR antagningsprovet nu på tisdag.
Varför har du sökt och planerar att genomföra tester för GMU och har valt att inte förbereda dig?

Fyskraven för att få bra resultat är inte skyhöga, det krävs inte superfysik för att genomföra GMU men är du HELT otränad blir det givetvis jobbigare, dessutom riskerar du att dra på dig onödiga skador.

Så jag undrar verkligen varför du väljer att inte förbereda dig? Uppriktigt nyfiken på hur du tänker?
2012-12-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1911
Varför har du sökt och planerar att genomföra tester för GMU och har valt att inte förbereda dig?

Fyskraven för att få bra resultat är inte skyhöga, det krävs inte superfysik för att genomföra GMU men är du HELT otränad blir det givetvis jobbigare, dessutom riskerar du att dra på dig onödiga skador.

Så jag undrar verkligen varför du väljer att inte förbereda dig? Uppriktigt nyfiken på hur du tänker?

Sökt: för att jag tycker det verkar kul och en härlig livsupplevelse samt en merit. Visst har jag väl rört på mig, jag har spelat fotboll (dock i korpen) och att börja träna inför, den tanken kom igår... jag vet inte riktigt, jag antar att jag inte riktigt brytt mig, tänkt att det ska nog gå bra iallafall... får hoppas på det! men som sagt, blir ju osäker, vet inte hur många som kommer och hur många som tas in, men får hoppas det är på min sida.
2012-12-02, 23:17
Medlem
1911s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabnisse123
Sökt: för att jag tycker det verkar kul och en härlig livsupplevelse samt en merit. Visst har jag väl rört på mig, jag har spelat fotboll (dock i korpen) och att börja träna inför, den tanken kom igår... jag vet inte riktigt, jag antar att jag inte riktigt brytt mig, tänkt att det ska nog gå bra iallafall... får hoppas på det! men som sagt, blir ju osäker, vet inte hur många som kommer och hur många som tas in, men får hoppas det är på min sida.
Ok, tack för svaret!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in