2012-12-03, 02:41
Medlem
Jag har i över ett år tänkt att jag skulle försöka mig på GMU efter att jag går ut gymnasiet nästa sommar, men jag har ett problem. Jag har väldigt dålig syn: -5,75 på bägge ögon. Det är absolut inget besvär för mig, då jag tar 30 sekunder på morgon och kväll att sätta i och ta ut kontaktlinser och om jag inte använder dessa har jag glasögon.

Har i övrigt väldigt god fysik och är säker på att jag får toppresultat i övriga tester. Vad jag undrar är hur min nedsatta syn kommer att påverka mina chanser och vad jag riskerar att uteslutas från om jag klarar antagningarna.

Är också nyfiken på anledningen till att man är tvungen att ha perfekt syn för exempelvis jägare eller pilot.
2012-12-03, 02:47
Medlem
Skivarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peddofarfar
Är också nyfiken på anledningen till att man är tvungen att ha perfekt syn för exempelvis jägare eller pilot.

Man behöver inte perfekt syn för att bli jägare, men man kan inte ha sämre än B (du har tyvärr mycket sämre syn än så ).

Googlade lite snabbt och hittade ett svar som verkade vara rimligt ang. kraven för piloter:

You need perfect vision in the military because you can't wear glasses in a fighter aircraft. And when doing high g-force manuevers your body shape actaulyl changes just a little and amazing as it sounds your contact could acutally pop out of your eye.
Senast redigerad av Skivarn 2012-12-03 kl. 02:54.
2012-12-03, 08:25
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peddofarfar
Jag har i över ett år tänkt att jag skulle försöka mig på GMU efter att jag går ut gymnasiet nästa sommar, men jag har ett problem. Jag har väldigt dålig syn: -5,75 på bägge ögon. Det är absolut inget besvär för mig, då jag tar 30 sekunder på morgon och kväll att sätta i och ta ut kontaktlinser och om jag inte använder dessa har jag glasögon.

Har i övrigt väldigt god fysik och är säker på att jag får toppresultat i övriga tester. Vad jag undrar är hur min nedsatta syn kommer att påverka mina chanser och vad jag riskerar att uteslutas från om jag klarar antagningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Skivarn
Man behöver inte perfekt syn för att bli jägare, men man kan inte ha sämre än B (du har tyvärr mycket sämre syn än så ).

Googlade lite snabbt och hittade ett svar som verkade vara rimligt ang. kraven för piloter:

You need perfect vision in the military because you can't wear glasses in a fighter aircraft. And when doing high g-force manuevers your body shape actaulyl changes just a little and amazing as it sounds your contact could acutally pop out of your eye.

Jag kan inte förklara det bättre angående piloter än Skivarn redan har gjort men angående Jägare så är meningen att man ska kunna jobba självständigt bakom fiendens linjer under en mycket lång period utan att behöva hjälp från andra förband eller liknande.
Och då fungerar det helt enkelt inte att ha en person som blir totalt utslagen och kan inte arbeta över huvud taget utan att ta medicin/linser varje dag. Säg att du råkar tappa dina linser i snön och kan inte hitta dom? Då måste dina kamrater bära dig och du blir bara en börda.
Tyvärr!

Sen är en ännu viktigare fråga.... Vill du bara göra GMU eller vill du faktiskt jobba som soldat? GMU är absolut likadan var du än gör det. Det spelar ingen roll om du gör den på en Jägarbat, Hemvärnet eller Pansarbat.
2012-12-03, 12:13
Medlem
Är det kört att söka till GMU och FSJ om man har jordnötsallergi?

Allergin är luftburen till en viss del, dock inte dödlig. Kliar i öron och hals, illamående känsla är det värsta. Däremot är allergin livshotande vid intag av jordnötter eller ämnen med spår av jordnötter.

Jag bör ha med mig en epipenna i närheten hela tiden om faran skulle uppstå. Har jag det är det ingen livshotande fara.
2012-12-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmaan
Är det kört att söka till GMU och FSJ om man har jordnötsallergi?

Allergin är luftburen till en viss del, dock inte dödlig. Kliar i öron och hals, illamående känsla är det värsta. Däremot är allergin livshotande vid intag av jordnötter eller ämnen med spår av jordnötter.

Jag bör ha med mig en epipenna i närheten hela tiden om faran skulle uppstå. Har jag det är det ingen livshotande fara.

Jordnöt, inte en aning. Men tänk sig att det finns 40 andra som söker samma tjänst, utan jordnöt allergi.
2012-12-03, 12:52
Medlem
1911s avatar
Tyvärr känns den typen av allergi som direkt diskvalificerande för militär verksamhet. Men bästa är ju att ringa rekryteringsmyndigheten och fråga.

Mörka är dumt eftersom det är omöjligt att ha koll på vad du får att äta, surt att få en allergisk reaktion du inte kan häva, epipen eller inte, under fältmässiga förhållanden...
2012-12-03, 13:23
Medlem
när man klarat GMUn så ska man tydligen göra jägartester (vi som ska bli jägare). Någon som vet vad de är för typ av tester så jag vet vad jag ska träna på!
2012-12-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friggan
när man klarat GMUn så ska man tydligen göra jägartester (vi som ska bli jägare). Någon som vet vad de är för typ av tester så jag vet vad jag ska träna på!

Jägartestet går väll ut på "step-ups" när du går upp och ner på en bänk med 20 kg packning.
2012-12-03, 13:57
Medlem
Citat:

Beror på förband.
2012-12-03, 14:27
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Jägartestet går väll ut på "step-ups" när du går upp och ner på en bänk med 20 kg packning.

Jägartest gär man när man mönstrar Då är det step-up 75ggr med 25kg rygga på varje ben. Det är för att testa knän osv...

Efter GMU gör man någonting som kallas SANS(Särskilld ANSökan) och det är allting ifrån 10km löpning till snabbmarsch, vatten-tester både fys och kondis, vanliga styrketester på land samt icke fysiska tester och intervjuer.

Jag har inte gjort detta så jag vet inte exakt vad som görs eller vad kraven är mer än att du måste springa milen på 48min MAX!

Min min träningsplan är följande,,,,3 kondispass, 2-3 styrka och 1 vattenpass och vila 1 dag sen repetera.... + att jag tränar kampsport 3ggr i veckan. Jag är iof redan ganska stark jämnafört med min kondis. Men planen är att vara så väl förberedd som det abra går.
2012-12-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Jägartest gär man när man mönstrar Då är det step-up 75ggr med 25kg rygga på varje ben. Det är för att testa knän osv...

Efter GMU gör man någonting som kallas SANS(Särskilld ANSökan) och det är allting ifrån 10km löpning till snabbmarsch, vatten-tester både fys och kondis, vanliga styrketester på land samt icke fysiska tester och intervjuer.

Jag har inte gjort detta så jag vet inte exakt vad som görs eller vad kraven är mer än att du måste springa milen på 48min MAX!

Min min träningsplan är följande,,,,3 kondispass, 2-3 styrka och 1 vattenpass och vila 1 dag sen repetera.... + att jag tränar kampsport 3ggr i veckan. Jag är iof redan ganska stark jämnafört med min kondis. Men planen är att vara så väl förberedd som det abra går.

okok. jo ja springer milen under 40 så de e lugnt. vattengrejset ja får träna på då.
2012-12-03, 15:04
Medlem
Welpuos avatar
Citat:
okok. jo ja springer milen under 40 så de e lugnt. vattengrejset ja får träna på då.

Sweet! Har du några tips o tricks för kondisträningen att dela med dig av?

....Jag postade för några sidor sedan lite info om simträningstips från FM så ja postar om det igen! Hoppas det hjälper dig!
Har du sökt till GMU 2 2013 btw? Det har jag gjort.

Lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in