2011-07-06, 05:05
Medlem
Gazeyes avatar
Kan det bli problem att komma in om man är plattfot? Står gärna med fötterna utåt, lite ankakigt. Står jag med fötterna rakt fram så pekar knäna lite inåt. Jag upplever att jag är relativt långsam på att springa (3 km på cirka 16-17 min, men kan troligtvis bli snabbare med mer träning). Dock så är jag van med att gå långt och bära tungt, har t.ex. gjort en 6-milamarsch på 15 timmar med cirka 10 kg packning, fast det segades ner pga snö och bilar. För visso får jag ont av sådant, men det är något som jag har härdat ut.

Jag har ju speciautformade sulor till 90-kängorna (har precis gjort klart kurserna som ungdom i försvarsutbildarna), vilka fungerar bra. Skall även fixa det till mina civila skor snarast, så man kan ha dom hela tiden.

Vad tror ni, blir det svårt att komma in på grund av detta? Går det att hålla undan?
2011-07-06, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gazeye
Kan det bli problem att komma in om man är plattfot? Står gärna med fötterna utåt, lite ankakigt. Står jag med fötterna rakt fram så pekar knäna lite inåt. Jag upplever att jag är relativt långsam på att springa (3 km på cirka 16-17 min, men kan troligtvis bli snabbare med mer träning). Dock så är jag van med att gå långt och bära tungt, har t.ex. gjort en 6-milamarsch på 15 timmar med cirka 10 kg packning, fast det segades ner pga snö och bilar. För visso får jag ont av sådant, men det är något som jag har härdat ut.

Jag har ju speciautformade sulor till 90-kängorna (har precis gjort klart kurserna som ungdom i försvarsutbildarna), vilka fungerar bra. Skall även fixa det till mina civila skor snarast, så man kan ha dom hela tiden.

Vad tror ni, blir det svårt att komma in på grund av detta? Går det att hålla undan?
Jag har också problem med fötterna, pronerar på grund utav olika anledningar. Sa det läkaren och att jag inte har några problem när jag har mina gjutna inlägg. Fick tjänstbarhet B men får ändå göra utbildningen, så var ärlig.
2011-07-06, 13:00
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Men inse faktum ni gammla vpl rävar. Det var kanske bättre förr i och med att ni inte behandlades som skit?

Ni fick fria hemresor, ( GMU får 5 st på tre månader). Ni fick betald mat, betalt boende, chans till kläd tillägg, samt slapp US kravet och muckade efter tolvmånader.

GMU får tre månader, därefter prövoanställning 6 månader där soldaterna måste betala 1000kr för en säng på regementet, 70 kr / måltid och ingen spis. Ingånglönen är ynka 16 000. Efter genomförd GMU får man inte några fler fria hemresor.

Ge upp, vpl är inte ens jämförbara med GMU.

Vill gärna inte kommentera här eller låta som en bitterfitta som tycker att det var bättre förr, i nästan alla avseenden är samhället bättre och mer utvecklat idag, enligt min åsikt. Men jag måste svara på ditt inlägg.

Behandlades som skit? Det är ju för fan frivilligt nu, varför går ni vidare med provanställning om det nu är så jävla dåligt? Låter ju helt befängt. Vad fan gnäller ni för? Dessutom kommer inte befälen behandla er som skit i samma utsträckning, då hoppar ni av. Jag har själv hört detta från yrkesofficerare.

Fria hemresor? Ja, man hade varannan/var tredje vecka eller så över helgen. Det höll liksom inte att bli intvingad dit och ha en närmare symbolisk summa i lön, och sedan få stå för sina egna hemresor.

Tror du det var många som VILLE göra lumpen eller? Det var ganska nyttigt och stundtals roligt i efterhand, ja. Men då? Inte ens nästan.
Slitas från jobb, flickvän och familj ett år mot din vilja, så var det åtminstone fram till 90-talet, och efter det slapp du lumpen om du ljög tillräckligt bra på mönstringen och på senare år var det relativt frivilligt, men hade du väl påbörjat utbildningen kom du inte där ifrån i första hand. Dessutom gick du under pliktlagen.

Försvaret skickar ingen utomlands mot sin vilja. Det kommer inte hända.

"Ingångslönen är ynka 16 000". Vi hade en "lön" på någon tusenlapp som INTE tog hänsyn till hur många dagar vi var i fält eller så (vilket var betydligt mer då än nu, eftersom dom måste betala massa extrapengar för när ni är ute i fält). Jobba civilt då om lönen är så jävla dålig. Du är ingens hjälte för att du är soldat i Sverige.

Men jag håller med, GMU är inte jämförbart med VPL. Däremot vill ju många "rekryter" eller vad dom nu kallas idag tro det.
2011-07-06, 14:07
Medlem
Någon här som ska genomföra den fjärde omgången av GMU på I19 i Boden?
2011-07-06, 14:26
Medlem
Messinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missfostr1
Någon här som ska genomföra den fjärde omgången av GMU på I19 i Boden?

Har försvarsmakten gett besked om vilka som är uttagna dit?
2011-07-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messinho
Har försvarsmakten gett besked om vilka som är uttagna dit?

Mitt besked kom åtminstone för en vecka sedan.
2011-07-06, 15:07
Medlem
Eftersom det inte verkar gå att undvika den här diskussionen, det är ju trots allt en allmän GMU-tråd, så vill jag bara få det här sagt.

SJÄLVKLART var värnplikten hårdare och mer jävlig än GMU. Det säger ju sig självt, och vet ni vad? Det spelar ingen som helst roll. Det finns inget "ärofyllt" i att göra GMU eller ens en vanlig värnplikt för den delen. Ju mindre skit man behöver stå ut med, desto bättre. Att vara trött, hungrig och nedbruten kan låta häftigt men i verkligheten är det bara piss.

Jag.Legend sa något bra här ovan. Är nu GMU+Anställning lika "pissig" och "kass" som värnplikten, varför i hela friden ska man då vilja göra det? Att vara soldat idag är nog så jobbigt, det känns lite som att vissa här inte riktigt vet vad de snackar om.
2011-07-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.choma
Jag har också problem med fötterna, pronerar på grund utav olika anledningar. Sa det läkaren och att jag inte har några problem när jag har mina gjutna inlägg. Fick tjänstbarhet B men får ändå göra utbildningen, så var ärlig.
Jag är plattfotad och de anmärkte det. Fick ändå tjänstbarhet A. Hon sade att plattfothet inte spelar någon större rolle då det i själva verket kan vara bra och ge ett "stadigt grepp". Det beror kanske på vem man har.
2011-07-06, 17:42
Medlem
Jag.Legends avatar
Brukade inte plattfötter bli malajer?
Vad är plattfot egentligen? Lågt/inget fotvalv?
2011-07-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diminished
Eftersom det inte verkar gå att undvika den här diskussionen, det är ju trots allt en allmän GMU-tråd, så vill jag bara få det här sagt.

SJÄLVKLART var värnplikten hårdare och mer jävlig än GMU. Det säger ju sig självt, och vet ni vad? Det spelar ingen som helst roll. Det finns inget "ärofyllt" i att göra GMU eller ens en vanlig värnplikt för den delen. Ju mindre skit man behöver stå ut med, desto bättre. Att vara trött, hungrig och nedbruten kan låta häftigt men i verkligheten är det bara piss.

Jag.Legend sa något bra här ovan. Är nu GMU+Anställning lika "pissig" och "kass" som värnplikten, varför i hela friden ska man då vilja göra det? Att vara soldat idag är nog så jobbigt, det känns lite som att vissa här inte riktigt vet vad de snackar om.

Att värnplikten skulle vara hårdare strider mot allt vad mina officerare sagt.
2011-07-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korzlin
Jag är plattfotad och de anmärkte det. Fick ändå tjänstbarhet A. Hon sade att plattfothet inte spelar någon större rolle då det i själva verket kan vara bra och ge ett "stadigt grepp". Det beror kanske på vem man har.
Men är inte född med plattfot, så att säga, därmed kanske det var annorlunda för mig. Eller så beror det helt enkelt på vilken läkare man får som sagt, för min ställde lite frågor men kommenterade inget om det, men såg senare att hon hade gett mig tjänstbarhet B.
2011-07-07, 00:02
Medlem
Ingen som kan svara på hur lätt det är att komma från sin preliminära placering när det väl gäller att ansöka i slutet av GMU? Är det realistiskt att kunna få en provanställning om man sökte till Hemvärnet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in