Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Men inse faktum ni gammla vpl rävar. Det var kanske bättre förr i och med att ni inte behandlades som skit?
Ni fick fria hemresor, ( GMU får 5 st på tre månader). Ni fick betald mat, betalt boende, chans till kläd tillägg, samt slapp US kravet och muckade efter tolvmånader.
GMU får tre månader, därefter prövoanställning 6 månader där soldaterna måste betala 1000kr för en säng på regementet, 70 kr / måltid och ingen spis. Ingånglönen är ynka 16 000. Efter genomförd GMU får man inte några fler fria hemresor.
Ge upp, vpl är inte ens jämförbara med GMU.
Vill gärna inte kommentera här eller låta som en bitterfitta som tycker att det var bättre förr, i nästan alla avseenden är samhället bättre och mer utvecklat idag, enligt min åsikt. Men jag måste svara på ditt inlägg.
Behandlades som skit? Det är ju för fan
frivilligt nu, varför går ni vidare med provanställning om det nu är så jävla dåligt? Låter ju helt befängt. Vad fan gnäller ni för? Dessutom kommer inte befälen behandla er som skit i samma utsträckning, då hoppar ni av. Jag har själv hört detta från yrkesofficerare.
Fria hemresor? Ja, man hade varannan/var tredje vecka eller så över helgen. Det höll liksom inte att bli intvingad dit och ha en närmare symbolisk summa i lön, och sedan få stå för sina egna hemresor.
Tror du det var många som VILLE göra lumpen eller? Det var ganska nyttigt och stundtals roligt i efterhand, ja. Men då? Inte ens nästan.
Slitas från jobb, flickvän och familj ett år mot din vilja, så var det åtminstone fram till 90-talet, och efter det slapp du lumpen om du ljög tillräckligt bra på mönstringen och på senare år var det relativt frivilligt, men hade du väl påbörjat utbildningen kom du inte där ifrån i första hand. Dessutom gick du under pliktlagen.
Försvaret skickar ingen utomlands mot sin vilja. Det kommer inte hända.
"Ingångslönen är ynka 16 000". Vi hade en "lön" på någon tusenlapp som INTE tog hänsyn till hur många dagar vi var i fält eller så (vilket var betydligt mer då än nu, eftersom dom måste betala massa extrapengar för när ni är ute i fält). Jobba civilt då om lönen är så jävla dålig. Du är ingens hjälte för att du är soldat i Sverige.
Men jag håller med, GMU är inte jämförbart med VPL. Däremot vill ju många "rekryter" eller vad dom nu kallas idag tro det.