2015-11-24, 10:32
Medlem
JazzMassaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Spännande dröm du hade. Jag skulle kunna tro att dödsångesten du upplevde i drömmen egentligen handlar om en rädsla för att tappa kontakten med dina nära och kära, i detta fallet din familj. Att sörja allt det du inte skulle få uppleva tyder också på att du kanske känner att du går miste om saker i dagsläget som du annars hade velat göra. Kanske är det för mycket monotont, før mycket rutiner just nu?

Du är kanske inte rädd för döden i sig, men det jag tolkar ur din dröm är att du sörjer dig själv, och att det handlar om antingen en känsla av att förlora sig själv (eller banden till de närstående) eller en känsla av att livet går dig förbi, när det finns så mycket där du velat uppleva.

Det låter som en väldigt rimlig tolkning. Tack för en god funderare och ett bra svar!
Citera
2015-11-24, 13:05
Medlem
För något år sedan drömde jag om att jag träffade Beyonce, jag försökte ta en selfie med henne men min mobil ville inte fungera, eller så var det jag som krånglade pga nervositet eller något. Jag lyckades inte ta en selfie med henne.

Inatt drömde jag att jag träffade Arnold Schwarenegger och försökte ta en selfie med honom, men det gick inte. Jag fumlade med fingrarna och bilderna blev alltid ur fokus.

Båda drömmarna var frustrerande. Någon som har någon tolkning av dem?
Citera
2015-11-24, 13:55
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SATANAA
Jag drömde en riktigt obehaglig dröm inatt. Det kändes som en livstid, men i själva verket hade jag sovit 3 timmar typ.

Jag drömde att jag gick ut ur ett rum och när jag kom tillbaka satt två män där, dem båda var jag. Jag kände på ena jag, huden kändes verklig. Dem förklarade massa saker för varandra och dör mig. Jag kände ett obehag och gick ut ur rummet. Där stod min närmsta vän och jag berättade för honom vad jag just upplevt och han förklarade att dem försvinner, när dem försvinner ur dina tankar.

Kan det ha att göra med att jag är så ambivalent, att jag inte vet i vilken riktning jag ska styra mitt liv.

Drömmar e flummigt.

Det låter mycket riktigt som att du känner dig splittrad. Att du träffar flera versioner av dig (kanske även konkurrerande versioner?) indikerar att du är kluven. Obehagskänslan du kände visar ju på att du inte mår bra över denna splittring, och att du med fördel borde försöka bestämma dig för vilken riktning ditt liv ska ta, så att du slipper känna stress över detta.

Din kompis i drömmen tror jag symboliserade någonting gott, en trygghet för dig. Han förklarar för dig vad du behöver göra, det vill säga besluta dig för någonting och välja väg. Att du inte ska oroa dig helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Indico
För något år sedan drömde jag om att jag träffade Beyonce, jag försökte ta en selfie med henne men min mobil ville inte fungera, eller så var det jag som krånglade pga nervositet eller något. Jag lyckades inte ta en selfie med henne.

Inatt drömde jag att jag träffade Arnold Schwarenegger och försökte ta en selfie med honom, men det gick inte. Jag fumlade med fingrarna och bilderna blev alltid ur fokus.

Båda drömmarna var frustrerande. Någon som har någon tolkning av dem?

Det låter utifrån det du beskriver som att du är rädd för att göra bort dig eller att inte klara av någonting som du tycker att du borde klara av. Kanske känner du dig lite klumpig, eller maktlös för tillfället, och är rädd för att det ska få konsekvenser i ditt vardagsliv.

Frustrationen visar på att det är någonting du känner att du borde klara av, men som är väldigt försvårat för dig. Ungefär som när man slåss i drömmar, och plötsligt bara kan slå helt kraftlöst eller i ultrarapid. Man är alltså rädd för att förlora kontrollen. Att förlora kontrollen är man i förlängningen rädd för, därför att det gör att man inte kan styra sig själv, eller fortsatt de intryck andra människor får av en.

Därför är det hela grundat i någon sorts rädsla för att göra bort sig eller att inte klara av de krav man ställer på sig själv.

Kanske finns det en orsak i ditt liv där du kan hitta lösningen till varför du drömde som du gjorde. Drömmar är känslor, och även om känslorna är högst normala och sådana som alla har, så kanske du är extra känslig för detta just nu på grund av någonting som pågår.
Citera
2015-11-24, 14:07
Medlem
Kitakos avatar
Min dröm:

Satt på en busshållsplats med farsgubben och hade av någon anledning med mig en stor genomskinlig burk med en massa ecstasy piller. Farsan såg den här burken (han visste ej vad det var i den) och frågade vad det var, jag svarade lite otydligt och flummigt vilket ledde till att han misstänksamt stoppade ett piller i munnen. Jag sa direkt då att han inte borde göra det och han svarar något i stil med "är det sådana där 1000kronors piller?" varpå jag svarar "nä, snarare runt 200kr" och farsan vandrar iväg. Han kommer tillbaka efter någon timme och berättar att han gick hem för att stoppa fingrarna i halsen och spy samt att han ska ringa runt till mina närmsta vänners föräldrar för att berätta vad vi håller på med. Jag blev livrädd och kontaktar vännerna om vad som håller på att hända och generellt kaos bryter ut.

Vaknade upp helt skakis och mådde åt helvete, delvis pga drömmen och delvis pga röka + cocillana från gårdagen, och var tvungen att sjukanmäla mig dagen ut.

Bör tilläggas att farsan absolut hatar allt som har med droger att göra och har en extrem nolltolerans. Vi har inte heller världens bästa relation utan pratar relativt sällan och undviker mest varandra. Jag och mina vänner är 18+ så den där skräcken med föräldrarna lever väl kanske kvar från yngre dagar antar jag.

Hur skulle ni tolka något sådant?
Citera
2015-11-24, 14:20
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Min dröm:

Satt på en busshållsplats med farsgubben och hade av någon anledning med mig en stor genomskinlig burk med en massa ecstasy piller. Farsan såg den här burken (han visste ej vad det var i den) och frågade vad det var, jag svarade lite otydligt och flummigt vilket ledde till att han misstänksamt stoppade ett piller i munnen. Jag sa direkt då att han inte borde göra det och han svarar något i stil med "är det sådana där 1000kronors piller?" varpå jag svarar "nä, snarare runt 200kr" och farsan vandrar iväg. Han kommer tillbaka efter någon timme och berättar att han gick hem för att stoppa fingrarna i halsen och spy samt att han ska ringa runt till mina närmsta vänners föräldrar för att berätta vad vi håller på med. Jag blev livrädd och kontaktar vännerna om vad som håller på att hända och generellt kaos bryter ut.

Vaknade upp helt skakis och mådde åt helvete, delvis pga drömmen och delvis pga röka + cocillana från gårdagen, och var tvungen att sjukanmäla mig dagen ut.

Bör tilläggas att farsan absolut hatar allt som har med droger att göra och har en extrem nolltolerans. Vi har inte heller världens bästa relation utan pratar relativt sällan och undviker mest varandra. Jag och mina vänner är 18+ så den där skräcken med föräldrarna lever väl kanske kvar från yngre dagar antar jag.

Hur skulle ni tolka något sådant?

Din pappa må förvisso ha dessa åsikter även i verkligheten, men jag tolkar honom mer som en representant i drömmen för den sidan av dig själv som ska stå för ditt vuxna förnuft. Jag tolkar det som att du skäms över det du håller på med, drogerna. Kanske inte så mycket för din pappas skull, men för dig själv. Åtminstone att någon del av dig gör detta.

Pappan i sammanhanget är ju ospecifik, men jag får bilden av att det är inför allmänheten och dig själv som du känner ett obehag av att du gör något du inte borde. Att du mådde så pass dåligt som du gjorde imorse tyder ju även på att det ligger någonting i detta.

Jag lägger ingen värdering i det själv, jag tycker du ska få leva ditt liv som du vill, men jag tror att du kanske själv har ett behov (om än möjligen ett nedtryckt sådant) av att granska ditt eget förhållningssätt till droger, och din livsstil. Är det verkligen såhär du vill leva, eller försöker den här drömmen säga till dig att du kanske är sugen på att tänka om?

Ytterligare en aspekt man kan lägga till, är att du kanske är rädd för att din livsstil ska gå ut över de i din närhet, och skada dem.
Citera
2015-11-24, 14:47
Medlem
Kitakos avatar
Citat:
Din pappa må förvisso ha dessa åsikter även i verkligheten, men jag tolkar honom mer som en representant i drömmen för den sidan av dig själv som ska stå för ditt vuxna förnuft. Jag tolkar det som att du skäms över det du håller på med, drogerna. Kanske inte så mycket för din pappas skull, men för dig själv. Åtminstone att någon del av dig gör detta.

Pappan i sammanhanget är ju ospecifik, men jag får bilden av att det är inför allmänheten och dig själv som du känner ett obehag av att du gör något du inte borde. Att du mådde så pass dåligt som du gjorde imorse tyder ju även på att det ligger någonting i detta.

Jag lägger ingen värdering i det själv, jag tycker du ska få leva ditt liv som du vill, men jag tror att du kanske själv har ett behov (om än möjligen ett nedtryckt sådant) av att granska ditt eget förhållningssätt till droger, och din livsstil. Är det verkligen såhär du vill leva, eller försöker den här drömmen säga till dig att du kanske är sugen på att tänka om?

Ytterligare en aspekt man kan lägga till, är att du kanske är rädd för att din livsstil ska gå ut över de i din närhet, och skada dem.

Är du utbildad i något ämne som är nära relaterat till det här? Jag har försökt sätta ord på mina tankar i flera månader och här prickar du 110% rätt utan att ens veta vem jag är och hur jag är som person. Jag är helt förbluffad Skrev till exempel ett inlägg igår kväll där jag beskrev att jag vill sluta med bland annat droger...
Tackar för hjälpen, ska ta mig en rejäl funderare ang. det här
Citera
2015-11-24, 15:00
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitako
Är du utbildad i något ämne som är nära relaterat till det här? Jag har försökt sätta ord på mina tankar i flera månader och här prickar du 110% rätt utan att ens veta vem jag är och hur jag är som person. Jag är helt förbluffad Skrev till exempel ett inlägg igår kväll där jag beskrev att jag vill sluta med bland annat droger...
Tackar för hjälpen, ska ta mig en rejäl funderare ang. det här

Våra drömmar säger mer om oss än vad vi tror, just därför att de är så djupt besläktade med våra känslor och hur vi egentligen mår. Är man då villig att analysera det hela, kan man lära sig väldigt mycket om sig själv och sitt nuvarande tillstånd. Det kan däremot vara svårt att göra när man är vaken, därför att vi ofta får lära oss att vi ska ha distans till våra känslor, och att de är irrationella. Det är dock en felaktighet, alla känslor har rationella grunder, men människors kunskaper om detta är väldigt grunda, på grund av att det inte funnits en önskan att utforska dessa saker.

Människor kämpar oftast emot sina egna känslor därför att de inte förstår dem. Lösningen blir att lägga locket på, snarare än att utforska dem. Man utforskar inte därför att man är rädd för vad man ska hitta. Locket på fungerar dock inte, utan det tar sig då andra uttryck, som ångest, att dyka upp i drömmar, eller i vissa fall depressioner då man i grund och botten försöker avskärma sig från det som gör en djupt mänsklig (känslolivet).

Den begränsade kunskapen beror också såklart på att det är svårt att rama in forskning på känslor med hjälp av vetenskapliga metoder.

Tricket för att analysera drömmar är i alla fall att följa känslan som är kopplad till drömmen. Detta har människor olika lätt respektive svårt för. I ditt fall var känslan skam, och situationen (drogerna) gav ju sig själv i drömmen.

Jag är glad över att ha kunnat hjälpa till i alla fall, och jag önskar dig verkligen lycka till med allt, livet, droger och funderingar.
Citera
2015-11-25, 10:13
Medlem
Citat:
Det låter mycket riktigt som att du känner dig splittrad. Att du träffar flera versioner av dig (kanske även konkurrerande versioner?) indikerar att du är kluven. Obehagskänslan du kände visar ju på att du inte mår bra över denna splittring, och att du med fördel borde försöka bestämma dig för vilken riktning ditt liv ska ta, så att du slipper känna stress över detta.

Din kompis i drömmen tror jag symboliserade någonting gott, en trygghet för dig. Han förklarar för dig vad du behöver göra, det vill säga besluta dig för någonting och välja väg. Att du inte ska oroa dig.

Tack för den analysen, ska ha det i åtanke 😊
Citera
2015-11-27, 03:32
Medlem
Dathugs avatar
Drömde fem väldigt konstiga drömmar för några dagar sedan.

I en av dom hade jag precis slutat jobbet och var på väg till bilen jag skulle åka och hämta min kusin och kände mig väldigt glad.

När jag kommer fram till bilen ser jag att nån jävel har parkerat sin bil precis bakom min uppenbarligen för att blockera min bil.
Det är skog runt bilen åt alla andra håll och jag kan inte flytta min bil. Jag blir as förbannad och springer in i skogen och tänker "ska hämta en stor sten kasta igenom rutan på bilen dra upp handbromsen och knuffa bort den".

När jag hämtat stenen börjar jag inte känna mig så säker på om jag ska göra det längre och ser två av mina kompisar som sitter vid ett vindskydd i skogen insvepta i lite filtar och dricker öl.

Jag förklarar läget och frågar dom om de verkligen tror det är en bra ide eller jag kanske borde vänta på ägaren? Dom svarar mig inte utan skrattar mest och verkar skita i det hela glada med att mysa och dricka öl.

Jag går vidare mot bilen lite osäker med vad jag ska göra då kommer det fram en tjej och hälsar på mina kompisar och ropar Glatt hej! till mig. Jag känner inte igen henne först och tycker det är konstigt att hon vet vem jag är, sen kommer jag på att att det är min gamla klasskamrat från högstadiet "skumt att hon är här tänker jag" och säger hej.
Då dyker en annan gammal klasskamrat upp och hälsar på mig glatt och ger mig en dunk på ryggen jag hälsar på honom sen blir det helt plötsligt fullt med människor runt om mig som alla pratar i munnen på varandra.

Jag får en stressig, obehaglig känsla och kastar stenen genom rutan på bilen knuffar bort den och kör därifrån.

I nästa dröm är jag och min kusin i en sorts spel värld som påminner lite om första banan i Mario 64. Vårt uppdrag är att ta oss på berget och besegra jätten där uppe. Vi kan se han från långt håll han går lite framåt böjd och är gjord av sten.

Coolt det är typ som shadow of the colossus säger jag.

På vägen måste vi helt plötsligt hjälpa en ko från stora kanon kulor som ramlar från himlen vi lyckad rädda kossan, men direkt efter måste vi rädda en till men hinner inte den förlorar sina armar och ben och jag vaknar med ett ryck.

Det var ingen bra natt det där
Citera
2015-11-27, 16:18
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Drömde fem väldigt konstiga drömmar för några dagar sedan.

I en av dom hade jag precis slutat jobbet och var på väg till bilen jag skulle åka och hämta min kusin och kände mig väldigt glad.

När jag kommer fram till bilen ser jag att nån jävel har parkerat sin bil precis bakom min uppenbarligen för att blockera min bil.
Det är skog runt bilen åt alla andra håll och jag kan inte flytta min bil. Jag blir as förbannad och springer in i skogen och tänker "ska hämta en stor sten kasta igenom rutan på bilen dra upp handbromsen och knuffa bort den".

När jag hämtat stenen börjar jag inte känna mig så säker på om jag ska göra det längre och ser två av mina kompisar som sitter vid ett vindskydd i skogen insvepta i lite filtar och dricker öl.

Jag förklarar läget och frågar dom om de verkligen tror det är en bra ide eller jag kanske borde vänta på ägaren? Dom svarar mig inte utan skrattar mest och verkar skita i det hela glada med att mysa och dricka öl.

Jag går vidare mot bilen lite osäker med vad jag ska göra då kommer det fram en tjej och hälsar på mina kompisar och ropar Glatt hej! till mig. Jag känner inte igen henne först och tycker det är konstigt att hon vet vem jag är, sen kommer jag på att att det är min gamla klasskamrat från högstadiet "skumt att hon är här tänker jag" och säger hej.
Då dyker en annan gammal klasskamrat upp och hälsar på mig glatt och ger mig en dunk på ryggen jag hälsar på honom sen blir det helt plötsligt fullt med människor runt om mig som alla pratar i munnen på varandra.

Jag får en stressig, obehaglig känsla och kastar stenen genom rutan på bilen knuffar bort den och kör därifrån.

Den här drömmen är aningen svårtydd, men jag skulle kunna tänka mig att det kanske har att göra med att du känner dig lite låst. Lite blockerad i livet på något sätt, och även om du söker hjälp eller råd från din omgivning så upplever du att du inte riktigt får den responsen du önskar. Kanske att du till och med känner dig lite avskärmad från dina vänner, som att det finns en distans där som gör att du känner dig lite ensam (och kanske instängd?).

Kan det vara så att du känner att du har mycket glada människor omkring dig i din omgivning, men att du upplever att det egentligen är ganska ytliga relationer? Alltså att det är mycket ytligt skoj och fest och glädje, men att det saknas en riktigt djup connection eller något sådant?
Citera
2015-11-27, 21:06
Medlem
Dathugs avatar
Citat:
Den här drömmen är aningen svårtydd, men jag skulle kunna tänka mig att det kanske har att göra med att du känner dig lite låst. Lite blockerad i livet på något sätt, och även om du söker hjälp eller råd från din omgivning så upplever du att du inte riktigt får den responsen du önskar. Kanske att du till och med känner dig lite avskärmad från dina vänner, som att det finns en distans där som gör att du känner dig lite ensam (och kanske instängd?).

Kan det vara så att du känner att du har mycket glada människor omkring dig i din omgivning, men att du upplever att det egentligen är ganska ytliga relationer? Alltså att det är mycket ytligt skoj och fest och glädje, men att det saknas en riktigt djup connection eller något sådant?

Tack för ditt svar hoppades att du skulle svara, dina inlägg här på forumet är jätte bra!

Mina relationer till mina fina vänner tycker jag inte saknar ett djup direkt vi delar med oss av mycket. Kan nog däremot känna att det hade vart fint men någon som var mer lik en själv ibland så något finns det nog där.

Glädje delen är intressant med, kan ju vara ganska svårt att dela glädje fullt ut när man inte känner så mycket glädje.

Du har ingen aning omd en andra drömmen? förstår ifall du inte har det för känner mig helt lost där själv hehe
Citera
2015-11-27, 22:10
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dathug
Tack för ditt svar hoppades att du skulle svara, dina inlägg här på forumet är jätte bra!

Mina relationer till mina fina vänner tycker jag inte saknar ett djup direkt vi delar med oss av mycket. Kan nog däremot känna att det hade vart fint men någon som var mer lik en själv ibland så något finns det nog där.

Glädje delen är intressant med, kan ju vara ganska svårt att dela glädje fullt ut när man inte känner så mycket glädje.

Du har ingen aning omd en andra drömmen? förstår ifall du inte har det för känner mig helt lost där själv hehe

Tack

Haha, nej jag har faktiskt ingen aning om vad din andra dröm kan tänkas innebära. Det låter mer som en spännande lek med en kompis, där man är på väg mot något intressant. En utmaning liksom.

Att det sen dök upp kor som ni behövde rädda, men inte hann med, kanske tyder på någon sorts stress?

Om man slår det samman med den andra drömmen du beskrev, där du kände lite olust och en stressig känsla när du kastade stenen, så kanske det helt enkelt är så enkelt att du är lite stressad just nu? Kanske är något speciellt som är på gång i livet som stressar lite, och att det därför tar sig olika uttryck i drömmarna.

Intressant dock att det förekommer stenar i båda drömmarna. Kan ju se om det är ett återkommande fenomen, eller om det bara var slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in