2012-06-28, 23:29
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Inatt hände något spännande!

Jag vaknade av att jag hörde någonting i hallen. Jag kände direkt ett slags märkligt obehag, något stog inte rätt till. Misstänkte jag iaf. Jag såg suddigt då jag var lite sådär sömnigt tårögd när jag kikade upp över täcket, jag kunde urskilja en främmande man i adidas-kläder. Jag var så otroligt trött och orkade knappt göra motstånd när han angrep mig. Tror han försökte döda mig, vid ett tillfälle var jag rädd för at han skulle våldta mig. Jag lyckades i vilket fall slingra mig ur hans grepp och hamna i överläge, men han rusade ut. Jag jagade honom ut på gården och skrek på hjälp, att någon skulle ringa polisen. Han sprang ner för en sån där trapp vid sidan av ett lägenhetshus, där det brukar vara cykelförråd där han såg ynklig ut. Plötsligt så vaknade jag, och var väldigt tacksam över att detta jag just berättade för dig som läser detta - var en dröm.

Så! Drömtydare, vad betyder detta!? Allting såg exakt likadant ut som i verkligheten. Samma rum jag sov i, samma kvarter, allting var så otroligt verkligt.

Kan med 99% säkerhet säga att du upplevde ett sk. false awakening. Det börjar i regel med att man tror sig vakna, oftast i hemmiljö. Efter att drömmen slutar, så vaknar man. Ibland kan man vakna in i en ny liknande dröm, vilket kan bli förvirrande om man inte kommer på det.

Vad drömmen betyder däremot, är en helt annan femma. Det jag däremot kan säga är ditt undermedvetna skapar drömmen medan den pågår för att du ska kunna få ett sammanhang, så att säga...

Mvh Tucane
Citera
2012-07-05, 10:10
Medlem
Drömde i natt at jag var på fest med alla mina kompisar och bekanta. Jag säger till mina vänner at jag bara skall ut för at röka. Utanför står min bästa vän och röker. Plötsligt uppstår det en gigantisk, explosiv brand på andra våningen där festen är. Jag hör en massa skrik och folk som ropar "hjälp, jag brinner!". Jag ringer 112. Min kompis springer in i huset. Jag ropar hans namn. I nuläget är huset övertänd. Det kommer inga personer ut dörren. 2-3 hoppar från et fönster 7-8 meter över marken och ned på asfalten medan de brinner.

Det har blivit helt tyst där uppe. Trähuset börjar falla sönder. Jag hör sirenerna från brandbilarna komma. Två brandbilar kör upp före huset. Brandmännen kliver ut och säger "Nej, här finns inget hopp".

En poliskvinna lägger ett pläd runt mig och för mig till en polisbil. På vägen dit står alla medierna och trycker mikrofoner upp i mitt ansikte I polisbilen står radion på. "120 unga människor befaras döda efter brand". Poliskvinnan slår av radion.

I nästa ögonblick vrider hon sig mot mig och säger "du är häktad för mordbrand".

Jag bryter i hop. Häktad för nåt jag inte har gjort och med alla mina vänner döda. Jag tar fram pistolen jag har i fickan, fyrar av och vaknar..

Vad betyder den här drömmen?
Senast redigerad av JesperNilsson 2012-07-05 kl. 10:14.
Citera
2012-07-09, 19:26
Medlem
Jag brukar inte komma ihåg mina drömmar i mer än någon dag men jag har två drömmar som jag kommer ihåg precis i detalj, även om jag drömde den första för flera år sedan och det är speciellt den jag är nyfiken på.

Jag har i drömmen varit död sedan länge. Jag kommer tillbaka till jorden och upptäcker att alla andra också är döda. Jag är inte fysisk och jag svävar genom det området jag bodde i då (flyttade dit när jag var 4 och var 15 när jag drömde detta). Allt var grått och jag kunde verkligen känna att allt var dött. Det märkes att ingen bott där på flera år. Överallt går det runt genomskinliga män. Alla såg precis likadana ut, långa, välbyggda, mörkhåriga, brun kostym och alla höll i en portfölj. De hade ingen själ och de gick runt som robotar, utan syfte. In genom portarna, in i varandra, runt lekplatserna osv. De var som spöken, när de gick in i varandra gick de typ igenom varandra. Samma när de gick in i portarna. De styrde typ inte sig själv heller de bara gick runt runt runt. Tyckte de var skitobehagliga. Jag kunde inte styra mig själv heller, jag flög bara rakt fram. Tillslut kom jag till min familjs lägenhet och då kollade jag på mitt vardagsrumsfönster och så kände nostalgi och sorg. Där "stannades" jag. Drömmen var inte alls lång heller, 10-60 sek. Svårt att uppskatta.

Drömmen kanske inte låter så speciell men den var så sjukt mäktig och känslosam. Någon som kan tyda?

PS. förlåt för eventuella fel i texten har inte sovit på 48 timmar
Citera
2012-07-13, 17:23
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyshamblex
Jag brukar inte komma ihåg mina drömmar i mer än någon dag men jag har två drömmar som jag kommer ihåg precis i detalj, även om jag drömde den första för flera år sedan och det är speciellt den jag är nyfiken på.

Jag har i drömmen varit död sedan länge. Jag kommer tillbaka till jorden och upptäcker att alla andra också är döda. Jag är inte fysisk och jag svävar genom det området jag bodde i då (flyttade dit när jag var 4 och var 15 när jag drömde detta). Allt var grått och jag kunde verkligen känna att allt var dött. Det märkes att ingen bott där på flera år. Överallt går det runt genomskinliga män. Alla såg precis likadana ut, långa, välbyggda, mörkhåriga, brun kostym och alla höll i en portfölj. De hade ingen själ och de gick runt som robotar, utan syfte. In genom portarna, in i varandra, runt lekplatserna osv. De var som spöken, när de gick in i varandra gick de typ igenom varandra. Samma när de gick in i portarna. De styrde typ inte sig själv heller de bara gick runt runt runt. Tyckte de var skitobehagliga. Jag kunde inte styra mig själv heller, jag flög bara rakt fram. Tillslut kom jag till min familjs lägenhet och då kollade jag på mitt vardagsrumsfönster och så kände nostalgi och sorg. Där "stannades" jag. Drömmen var inte alls lång heller, 10-60 sek. Svårt att uppskatta.

Drömmen kanske inte låter så speciell men den var så sjukt mäktig och känslosam. Någon som kan tyda?

PS. förlåt för eventuella fel i texten har inte sovit på 48 timmar
Du är rädd att förlora allt eller alla som är betydelsefulla för dig.
Citera
2012-07-16, 04:44
Medlem
Jag drömmer hela tiden att någon/några försöker döda mig. I varje sån här dröm är någon i min familj med, ibland är det dom som vill skada mig. Varför drömmer jag det här?
Har bra relation med de flesta, tillräckligt för att ingen av dom vill se mig död iallafall haha..
Citera
2012-07-16, 12:29
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Alyssa
Jag drömmer hela tiden att någon/några försöker döda mig. I varje sån här dröm är någon i min familj med, ibland är det dom som vill skada mig. Varför drömmer jag det här?
Har bra relation med de flesta, tillräckligt för att ingen av dom vill se mig död iallafall haha..

Det handlar antagligen inte om att de vill döda dej på riktigt eller att du tror det utan mer att personer du känner inte tycker samma sak som du. De står inte på din sida så som du hoppats.
Citera
2012-07-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Det handlar antagligen inte om att de vill döda dej på riktigt eller att du tror det utan mer att personer du känner inte tycker samma sak som du. De står inte på din sida så som du hoppats.

När jag tänker efter så stämmer det faktiskt. Känner att de inte riktigt förstår mig eller tar det jag säger på allvar. Tack för ditt svar!
Citera
2012-07-17, 12:02
Medlem
Revisos avatar
Jag drömde att jag och sambon var i en lägenhet hos ett par gemensamma vänner som separerat, killen hade flyttat, och kvar stog en säng, och ett nattduksbord med en brun bok på.
Jag tog upp dagboken och började läsa, sedan av nån anledning kom ägarinnan till boken upp i lägenheten, dvs min väninna, och då la jag den ifrån mig fort som fan, man vill ju inte bli ertappad med att snoka.

Sen frågade hon mig i drömmen om jag var stressad.. Sedan skulle jag hjälpa henne bära, då pajade jag en burk cider, som det först stog Monster på, men sen när jag kollade igen var det någon pineapple/lemon cider

Sedan var det helt plötsligt sjukt mycket folk i lägenheten, jag och sambon o en massa andra var höga som hus, så kollade vi på något program där Patrick Swayzey (stava?), var klädd i trikå och gjorde en massa akrobatiska konster.........

Och vad ska detta betyda?
Citera
2012-07-20, 02:55
Medlem
fj6A8io4i23wfjks avatar
Jag googlade en massa och kom in på en annan tråd och postade där utan att kolla igenom forumdelen - så därför postar jag igen fast här istället

Jag svävar några cm ovanför en stenig och smutsig mark med armarna längst med kroppen. Sakta börjar jag accelerera och känslan av detta kan jämföras med hur ett tåg börjar att accelerera. Dvs. segt men ändå så kraftfullt och svårstoppad. Det är en seg och okontrollerad känsla av att det går snabbare och snabbare utan att det går att stanna den.

Ju snabbare det går och ju längre bort jag kommer - ju större stenar är det på marken och dessa slår mot min bröstkorg när jag åker längst med marken. Att observera är att detta verkligen gör ont.

Längre fram ser jag en stor metalboll, som är så stor att den näst intill kan jämföras med månen, och som är i mitten av en metallplatta och jag är nu inte längst med marken utan i mitten av ett svart rum. Känslan av stenarna är fortfarande extremt stora och jag accelererar snabbare och snabbare mot denna enorma metallboll.

Jag har ingen kontroll och åker emot denna metallboll som är som en vägg framför mig och när jag tillslut är så nära att jag precis ska slå in i den i en extrem hög fart så vaknar jag upp svettig och har ångest.

Någon med intresse som vill hjälpa till att analysera?
Någon som haft liknande dröm?
Citera
2012-07-20, 11:40
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fj6A8io4i23wfjk
Jag googlade en massa och kom in på en annan tråd och postade där utan att kolla igenom forumdelen - så därför postar jag igen fast här istället

Jag svävar några cm ovanför en stenig och smutsig mark med armarna längst med kroppen. Sakta börjar jag accelerera och känslan av detta kan jämföras med hur ett tåg börjar att accelerera. Dvs. segt men ändå så kraftfullt och svårstoppad. Det är en seg och okontrollerad känsla av att det går snabbare och snabbare utan att det går att stanna den.

Ju snabbare det går och ju längre bort jag kommer - ju större stenar är det på marken och dessa slår mot min bröstkorg när jag åker längst med marken. Att observera är att detta verkligen gör ont.

Längre fram ser jag en stor metalboll, som är så stor att den näst intill kan jämföras med månen, och som är i mitten av en metallplatta och jag är nu inte längst med marken utan i mitten av ett svart rum. Känslan av stenarna är fortfarande extremt stora och jag accelererar snabbare och snabbare mot denna enorma metallboll.

Jag har ingen kontroll och åker emot denna metallboll som är som en vägg framför mig och när jag tillslut är så nära att jag precis ska slå in i den i en extrem hög fart så vaknar jag upp svettig och har ångest.

Någon med intresse som vill hjälpa till att analysera?
Någon som haft liknande dröm?

Jag tror att det handlar om precis det som du beskriver, ett något hemskt kommer att hända och att du inte har någon kontroll över det. Kanske handlar det inte om dina egna problem, utan någon annans som du inte vet hur du ska hjälpa till med.
Citera
2012-07-20, 12:17
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
I natt drömde jag att jag var in på en konstakademi på högskolenivå. Där fanns statyer. På alla statyer hade man satt fast talrikar på huvudet.
Jag tillfrågades om jag kunde åta mig att gå in som vikarie och undervisa en lektion. Jag skulle inte få någon betalning men om jag jobbade en lektion så lovade man att plocka bort talrikarna från statyernas huvuden.

Jag har aldrig varit seriöst intresserad av konst, men jag skissar någon gång ibland. Jag känner inga konstnärer heller.
Kom gärna med tolkningar.
Citera
2012-07-20, 12:20
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviso
Jag drömde att jag och sambon var i en lägenhet hos ett par gemensamma vänner som separerat, killen hade flyttat, och kvar stog en säng, och ett nattduksbord med en brun bok på.
Jag tog upp dagboken och började läsa, sedan av nån anledning kom ägarinnan till boken upp i lägenheten, dvs min väninna, och då la jag den ifrån mig fort som fan, man vill ju inte bli ertappad med att snoka.

Sen frågade hon mig i drömmen om jag var stressad.. Sedan skulle jag hjälpa henne bära, då pajade jag en burk cider, som det först stog Monster på, men sen när jag kollade igen var det någon pineapple/lemon cider
Har du skamkänslor eller skuldkänslor som har med förtroenden att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in