2015-11-04, 20:05
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Hoppas någon kan tyda min dröm.

Drömde att jag befann mig i min förra lägenhet. (som jag ibland saknar fortfarande)
Den var totalt nyrenoverad med nya golv i alla rum. Desvärre var det någon manlig figur där som började hälla ut lättantändlig vätska i rummen. Jag själv fick till uppgift att tända massa stearinljus för att explosionen skulle bli så stor som möjligt. Små korta stumpar till stearinljus var det.

När allt väl började brinna och brandröken spred sig, kunde jag känna en stickande känsla i lungorna av kvävning. Insåg sen att jag begått självmord i min egen mardröm. Försökte allt jag kunde med att väcka mig själv för ångesten var hemsk. Kom fram figurer av katter som meddelade mig att helvetet var på jorden.

Vaknade sen till min stora lättnad. Funderar seriöst på varför jag har såna här drömmar...

Det kanske hänger ihop med varför du flyttade. Kände du dig tvingad att göra det, eller är det kanske rent av så att du saknar ditt gamla liv från den tiden, som du sen tvingats lämna bakom dig för något nytt?

Om du inte trivs lika bra nu, som du gjorde tidigare, så kanske det är en kärna i drömmen. Låter ju obehagligt, och att du själv var tvungen att bidra till det hela genom att tända ljus, tyder på att du själv kanske känner dig tvingad till att ha flyttat fastän du kanske inte riktigt ville det.

Det kan också handla om att du känner dig rädd för att något gammalt som du håller kärt skulle ha försvunnit, och att du känner dig väldigt kvävd eller pressad av något i ditt nuvarande liv.
Citera
2015-11-05, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Det kanske hänger ihop med varför du flyttade. Kände du dig tvingad att göra det, eller är det kanske rent av så att du saknar ditt gamla liv från den tiden, som du sen tvingats lämna bakom dig för något nytt?

Om du inte trivs lika bra nu, som du gjorde tidigare, så kanske det är en kärna i drömmen. Låter ju obehagligt, och att du själv var tvungen att bidra till det hela genom att tända ljus, tyder på att du själv kanske känner dig tvingad till att ha flyttat fastän du kanske inte riktigt ville det.

Det kan också handla om att du känner dig rädd för att något gammalt som du håller kärt skulle ha försvunnit, och att du känner dig väldigt kvävd eller pressad av något i ditt nuvarande liv.
ojoj tack för en bra drömtydning. Vad jobbigt och intressant när en främmande person lyckas tyda bra.

Både saknar mitt gamla liv och blev tvungen att flytta mot min vilja för att komma ur en negativ situation. Det var en mycket svår tid när jag blev tvungen att lämna mitt hem. Var inte så många val kvar att välja på...

Nuförtiden är livet lugnare trots allt som varit.. Men varje dag väntar jag på att få en definitiv lösning så jag kan fortsätta leva mitt liv precis som jag önskar. Ibland känner jag mig lurad av livet självt..av allt kompromissande innan jag kan slappna av helt...nog känner jag mig kvävd ibland.
Citera
2015-11-05, 12:50
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
ojoj tack för en bra drömtydning. Vad jobbigt och intressant när en främmande person lyckas tyda bra.

Både saknar mitt gamla liv och blev tvungen att flytta mot min vilja för att komma ur en negativ situation. Det var en mycket svår tid när jag blev tvungen att lämna mitt hem. Var inte så många val kvar att välja på...

Nuförtiden är livet lugnare trots allt som varit.. Men varje dag väntar jag på att få en definitiv lösning så jag kan fortsätta leva mitt liv precis som jag önskar. Ibland känner jag mig lurad av livet självt..av allt kompromissande innan jag kan slappna av helt...nog känner jag mig kvävd ibland.

Det är väldigt mänskligt att känna sig kvävd ibland. Det är tråkigt att höra om din situation, men försök se på drömmen för vad den gav dig, nämligen insyn i vad du faktiskt känner och vill. Det kanske kan sporra dig lite till att försöka ändra på livet så det blir sådär som du vill ha det igen. Ibland är vi inte ens medvetna om hur vi mår förrän vi får det kastat i ansiktet, men det är också då man hittar kraft till förändring. Till något bättre. Hoppas det löser sig!
Citera
2015-11-06, 01:22
Medlem
Goddag, kanske här man ska posta istället.

Hade en mycket märklig dröm inatt, samma tema återkom en gång till under natten.

Jag var tillbaka i USA igen, (har bott i LA från och till i 2 år) där fick man information i media att det skulle komma ner stjärndamm från himlen i olika färger. Senare drog det in ett svart moln, jag och några till var inomhus, och det började regna mycket kraftigt, regnet som slog mot fönstret var till en början blodrött, för att sedan skifta till mörkblått, och sedan rosa. Många färger var representerade, och det såg snarast ut som att någon kastade hinkar med färgat vatten mot fönstren.

Jag vaknar, och går på toa. Somnar sedan om.

Fortsätter drömma, nu är jag i Sverige. Ska lasta gods på trailern (jag jobbar som tradarchaffis) vid hamnkontoret i staden där jag bor. Går till utlastningskontoret för att kolla vad det är jag ska lasta, det ligger på andra våningen, hittar inte trappan, ligger en massa bråte ivägen, så jag får klättra upp på en godsvagn, och gå armgång längs sidan på tåget för att nå trappan.

När jag kommit fram kommer jag på att jag glömt handdatorn med lastningskoder i, hoppar ner och går tillbaka till lastbilen för att hämta den. På vägen möter jag en kollega som också ska lasta, och två stycken som jobbar på platsen, den ene vet vad det är jag ska hämta. Ett propellerblad till ett vindkraftverk. Vi går mot lastbilen, som helt plötsligt blivit en personbil, vi småpratar om ditt och datt, sedan nämner jag att jag var i USA nyss, och berättar om stjärndammet och att det började regna i alla möjliga färger.

I samma ögonblick som jag avslutar meningen så börjar det regna på samma sätt, blodrött regn kommer ner, jag säger att vi springer in i bilen så vi inte förstör kläderna, sen när vi sitter där säger jag, (Jag börjar här bli medveten om att jag drömmer) märkligt att det skedde i precis samma ögonblick som jag nämner det, sedan tynar drömmen bort, och jag vaknar förbryllad...

Ja, vad månde detta betyda?
Citera
2015-11-09, 09:17
Medlem
JazzMassaks avatar
Det var länge sedan jag läste psykologi, så lite hjälp skulle inte skada!

Under förra natten hade jag en intressant dröm.
Jag drömde att jag, mamma och pappa skulle ut och resa. Innan hade jag tydligen gjort några läkarbesök med olika ingående undersökningar.
När vi kliver på bussen, efter mamma och pappa, frågar jag den kvinnliga busschaffören som alltid önskar mig en trevlig kväll eller helg om undersökningarnas resultat. Hon är alltså ingen direkt fiktiv person utan någon jag möter nästan dagligen. Då svarade hon med sin monotona men vänliga röst att jag hade hjärntumör och skulle dö.
Under den bussresan grät jag och pappa i olika omgångar och i drömmen upplevde jag en genuin dödsångest som hängde i sig ganska länge efter det att jag vaknat.
I drömmen snyftade jag över att jag kommer efterlämna sörjande människor, men snyftade också över allt jag inte skulle hinna uppleva.

Att jag drömmer om döden är väl inget märkligt i sig, men att jag gör det med dödsångest och bävan inför allt jag skulle missa om jag dog är väldigt intressant och olikt mig.
Döden har alltid varit spännande och jag har aldrig varit rädd för den, tvärtom. Varför då denna så intensiva dödsångest?
Citera
2015-11-09, 18:18
Bannlyst
Min dröm i förgår:

Först går jag runt i en fullsatt t-bana. Där fanns det en onaturligt lång trappa, som ledde till en tvättstuga. jag kände mig ensam och berusad. jag kände på mig att det fanns en vampyr där inne så jag sprang tillbaka. Väl inne på t-banan så mötte jag en psykopat som sålde någon slags skivor som det stod; U thu på. Jag åt snus och bjöd psykopaten och han sa något med att dra en snaus. En tant med ljusblå jacka sa till mig sedan (och nej detta är inget skämt om ni trodde det) håll käften du feta babbehen. Jag blev så förbannad, så jag tog upp en sten som var trubbig och sedan förlorade jag styrka medan jag slogs. Stenen bara studsade bort och plötsligt började hela folkhopen gå emot tanten. i folkmassan fanns det bland annat en 3-årig tjej med höga klackskor, och även en ungersk man som såg ut att vara hennes pappa som hela tiden torkade sig med en näsduk. En komet syntes först som ett streck utanför fönstret och sedan vaknade jag.
Drömmen utspelade sig i mörker och jag kände mig förkyld.

Min dröm igår:

Jag hoppade ett högt hopp in i ett slottsliknande byggnad.
Där satt en batikhäxa och sa ungefär såhär: "fritt invällande".
jag kände mig ganska frustrerad i drömmen.
Citera
2015-11-10, 02:10
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Det var länge sedan jag läste psykologi, så lite hjälp skulle inte skada!

Under förra natten hade jag en intressant dröm.
Jag drömde att jag, mamma och pappa skulle ut och resa. Innan hade jag tydligen gjort några läkarbesök med olika ingående undersökningar.
När vi kliver på bussen, efter mamma och pappa, frågar jag den kvinnliga busschaffören som alltid önskar mig en trevlig kväll eller helg om undersökningarnas resultat. Hon är alltså ingen direkt fiktiv person utan någon jag möter nästan dagligen. Då svarade hon med sin monotona men vänliga röst att jag hade hjärntumör och skulle dö.
Under den bussresan grät jag och pappa i olika omgångar och i drömmen upplevde jag en genuin dödsångest som hängde i sig ganska länge efter det att jag vaknat.
I drömmen snyftade jag över att jag kommer efterlämna sörjande människor, men snyftade också över allt jag inte skulle hinna uppleva.

Att jag drömmer om döden är väl inget märkligt i sig, men att jag gör det med dödsångest och bävan inför allt jag skulle missa om jag dog är väldigt intressant och olikt mig.
Döden har alltid varit spännande och jag har aldrig varit rädd för den, tvärtom. Varför då denna så intensiva dödsångest?

Spännande dröm du hade. Jag skulle kunna tro att dödsångesten du upplevde i drömmen egentligen handlar om en rädsla för att tappa kontakten med dina nära och kära, i detta fallet din familj. Att sörja allt det du inte skulle få uppleva tyder också på att du kanske känner att du går miste om saker i dagsläget som du annars hade velat göra. Kanske är det för mycket monotont, før mycket rutiner just nu?

Du är kanske inte rädd för döden i sig, men det jag tolkar ur din dröm är att du sörjer dig själv, och att det handlar om antingen en känsla av att förlora sig själv (eller banden till de närstående) eller en känsla av att livet går dig förbi, när det finns så mycket där du velat uppleva.
Citera
2015-11-10, 23:41
Medlem
Hej på er!
Jag skulle behöva lite hjälp med drömmen jag hade inatt. Min morfar dog när jag var 8 år. Han och jag hade en speciell relation. Jag växte upp utan pappa och morfar tog på sig lite av en papparoll för mig. Jag har varit och spått mig några gånger och då fått påhälsning av honom vilket har varit helt fantastiskt.
Inatt drömde jag att jag träffade honom i ett rum. Jag berättade för honom hur mycket jag saknade honom och hur glad jag var att få se honom efter 18 år. Tyvärr minns jag inte vad han sa, trots att det känns som drömmen var så klar och tydlig på nåt vis. Jag minns att han var glad och vi pratade.
Jag har aldrig varit med om en sådan här dröm. Det kändes nästan som han besökte mig i drömmen, han hade ett budskap. Men jag minns inte vad han sa!😯 Är det meningen med min dröm, att han i drömmen besökte mig från andevärlden med ett budskap? Nu vill jag inget hellre än att framkalla ännu ett möte med morfar i mina drömmar och försöka minnas samtalet. Någon som varit med om liknande??
Senast redigerad av Isbergets 2015-11-10 kl. 23:44.
Citera
2015-11-11, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isbergets
Inatt drömde jag att jag träffade honom i ett rum. Jag berättade för honom hur mycket jag saknade honom och hur glad jag var att få se honom efter 18 år. Tyvärr minns jag inte vad han sa, trots att det känns som drömmen var så klar och tydlig på nåt vis. Jag minns att han var glad och vi pratade.
Jag har aldrig varit med om en sådan här dröm. Det kändes nästan som han besökte mig i drömmen, han hade ett budskap. Men jag minns inte vad han sa!😯 Är det meningen med min dröm, att han i drömmen besökte mig från andevärlden med ett budskap? Nu vill jag inget hellre än att framkalla ännu ett möte med morfar i mina drömmar och försöka minnas samtalet. Någon som varit med om liknande??
Hej, utan att lägga ner någon värdering i din upplevelse, så vill jag tipsa om att du vänder dina frågor till trådar som har med övernaturligt/andevärld att göra.

De flesta drömtolkningar här, tolkas främst med psykologisk karaktär som tex drömsymboler m.fl dvs inte så mycket uttrymme för att framkalla kontakt med andra dimensioner.
Citera
2015-11-14, 12:01
Medlem
Frolmlansts avatar
Om någon kunde hjälpa mig med följande dröm så vore det toppen, den förvirrar mig.

Jag drömde att jag skulle och handla på butiken i orten där jag växte upp. I sällskap hade jag en gammal vän och kollega jag inte träffat på länge och, nu börjar det spåra ur, skådespelaren Göran Ragnerstam. Vid kassan blir det strul av någon anledning, det är oerhört viktigt att jag skall dra ett ICA-kort (butiken är inte ens en ICA-butik) och kvittot måste se ut på ett visst sätt och det har kassörskan svårt att ordna. Jag och min forna kollega ligger på och hävdar att vi skall ha det som vi skall ha det. Hon är ny på jobbet och utbrister: "Ni är tydligen vissa som är motståndare mot att andra skall lära sig något!"

När vi slutligen fått betalt och är på väg tillbaka till bilen börjar Göran Ragnerstam anklaga mig (och eventuellt kollegan) för att vara besvärliga och elaka och avslutar sitt resonemang med frasen: "Människor som håller på med sina djävla kvitton och grejer, alltså... Jag tycker det är nästan fascism, alltså." Jag blir sur och vi sitter i bilen, Ragnerstam i passagerarsätet och jag kör. Jag säger åt honom att han får vara lite trevlig eftersom jag faktiskt skall köra hem honom och om det inte passar kan han ta taxi.

Då kommer vi fram till ett övergångsställe med rödljus. Det är grönt, men några kvinnor står på övergångsstället och pratar, en har slöja på sig. Jag tutar, men kvinnorna flyttar inte på sig, utan trycker på knappen så att det skall bli rött. När det slår om till rött dyker fler kvinnor upp och ställer sig som i en linje över vägen och börjar dansa (!) alltmedan köerna i trafiken ökar. Alla tutar, men de står där och dansar som om ingenting hänt. Där ungefär vaknar jag.

Vad betyder drömmen? Några av kvinnorna hade slöja, men inte alla. Det var olika härkomst på personerna som dansade, så det är ingen flyktinggrej vad jag förstår. Göran Ragnerstam har jag aldrig träffat heller, förövrigt.
Citera
2015-11-21, 18:41
Medlem
SvunnenTids avatar
Jag har haft en dröm för ett par månader, så grymt olik mina vanliga. En annan intensitet liksom?

Jag stod på en balkong och blickade ut över en stad, plötsligt sker som en enorm explosion, och allt runt omkring mig vaporiseras, alltså hela jordklotet försvinner, och jag blåser liksom bort fast är fast på en punkt... Det blåser runt omkring mig och jag svävar i ett svart mörker, som rymden typ, och ganska långt framför mig är en gigantisk eldboll, typ solen eller något... För jag kan fortfarande minnas hettan mot huden, och den intensiva vinden, och hur hela min kropp vibrerar av alla krafter liksom, och att huden långsamt fräts bort från min kropp. Så sjukt och intensivt? Vaknar liksom upp, fast ändå inte, jag är i mitt rum, men jag är fast i sängen kan inte röra mig, och kände fortfarande den otroliga hettan och att min hjärna typ brann?

Jag svamlar en massa jag vet, men det är så sjukt när drömmarna går till en ny nivå.
Citera
2015-11-24, 06:51
Medlem
Jag drömde en riktigt obehaglig dröm inatt. Det kändes som en livstid, men i själva verket hade jag sovit 3 timmar typ.

Jag drömde att jag gick ut ur ett rum och när jag kom tillbaka satt två män där, dem båda var jag. Jag kände på ena jag, huden kändes verklig. Dem förklarade massa saker för varandra och dör mig. Jag kände ett obehag och gick ut ur rummet. Där stod min närmsta vän och jag berättade för honom vad jag just upplevt och han förklarade att dem försvinner, när dem försvinner ur dina tankar.

Kan det ha att göra med att jag är så ambivalent, att jag inte vet i vilken riktning jag ska styra mitt liv.

Drömmar e flummigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in