Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Nu ska man, som Skogsvatte påpekat, passa sig för tu quoque-argument, men givetvis finns det likheter. Likheten mellan samtliga kollektivistiska ideologier samt alla religioner är att de alla bygger på en grundläggande princip, vilket är, i brist på bättre svenskt ord, "självlöshet" ("self-renunciation")[...]
Du lägger orden i munnen på mig. Jag har aldrig påstått att "individen i sig är ofullkomlig och värd förakt...", det är inte ens underförstått i min text (även om du kanske tolkar det som så). Folket skall inte definiera individen. Folket skall definiera folket, vilket det gör - och vilket speglas i de säregenheter som varje folk, kultur och ras innehar. Du måste förstå att även i min värld så är individen skilld från kollektivet, men kollektivet är en förutsättning för att individen skall kunna fungera på ett sunt och hälsosamt sätt i ett samhälle. Du måste förstå att i ett etniskt och kulturellt homogent land, utan inre konflikter mellan folkgrupper och kulturer, ett land som präglas av ideal som är till för att skydda kollektivet från negativitet (och således i slutändan även individen), så blir dessa "uppoffringar" eller som du väljer att kalla det, "avsägande av individualitet", irrelevanta. Avsägandet av individualiteten sker aldrig, men uppoffrande för kollektivet sker i perioder där det krävs. Dessa tider kan vara krigstider, djupa kriser, o.s.v. Huvudpoängen är att ett nationalistiskt samhälle inte behöver avskriva människor deras individualitet,
eller avskriva kollektivet, det finns inget "varken eller". Båda dessa "preferenser" kan samexistera.
Jag skulle vilja ta Island som ett relativt bra exempel på ett folk som hålls samman genom sin rasmässiga, värdegrundsmässiga och kulturella gemenskap och identitet (nationalism). Island är ett mycket litet, men även framgångsrikt, land. Det har en distinkt kultur och historia som delas av befolkningen och som har en genuin vilja att bevara det som deras förfäder givit dem. Även om människor i allmänhet inte reflekterar över detta i sitt vardagsliv så kommer denna identitet och nationalistiska sammanhållning att göra sig ljudligt hörd i tider då den behövs. Det ligger i människans natur att värna sina egna, och det kommer man göra - oberoende av liberalistisk judepropaganda eller anarkistisk Alfa-Omega-propaganda.
Citat:
Något sådant tror jag icke. Tvärtom, jag är mer än väl medveten om att så inte är fallet - det är ju det mitt argument bygger på, nämligen att denna "nationalistiska gemenskap" är intet värd eftersom den inte är en gemenskap mellan individer, utan mellan en individ och dennes fantasi om vad "folket" är för något.
Och här är skillnaden mellan oss. Du anser att den "nationalistiska gemenskap" som jag talar om är "intet värd" enbart för att den
inte bygger på en ömsesidig gemenskap mellan individer (som du av någon anledning verkar tycka är den enda som betyder något). Du fortsätter hävda denna "fantasi" om vad ett "folk" egentligen är. Ett folk är naturligtvis de människor som knyts samman av sitt geografiska och rasmässiga ursprung, sin kultur, språk, värderingar, historia, och de intressen som dessa kämpar för. Detta skapar en gemenskap, en nationell sådan, kopplat till kollektivet och är
inte en "egoistisk union", som du försöker få det till.
Citat:
Det gamla vanliga "hivemind"-tjaffset, med andra ord. Svara mig detta - om individerna i ett samhälle tas bort, finns samhället kvar? Det där "extra", som du påstår finns - flyter det runt i tomrummet som lämnats av individerna som utgjorde samhället eller försinner det med dem?
Nej, det där "extra" flyter inte runt i tomrummet. Läs Durkheim, och när du ändå är på G, läs Weber. Det där "extra" försvinner naturligtvis med individerna, då samhället är en produkt av populationen som kollektiv. "Samhället" är förövrigt i realiteten ett av de mest svårdefinierade sociologiska begrepp som finns, även om jag personligen utgår från förklaringen att samhället är den struktur som är produkten av de individer som samverkar på den geografiska ytan.
"Hivemind", även om det naturligtvis är ett lustigt ordval, är i allra högsta grad verkligt. Vilket bland annat judarna utnyttjar till max för att degenerera och korrumpera stora massor av individer. Människor i allmänhet (och människan som flockdjur) är i mångt och mycket (som William Pierce brukade kalla dem) "lemmings". Människor i allmänhet har alltid varit och kommer alltid att vara så kallade "lemmings", eller vad jag personligen kallar "drönare". Drönare skapar inte sin egna uppfattning på ett individuellt och självständigt sätt, utan tycker vad massan tycker; tycker det som man uppfattar att människorna i sin omgivning tycker är rätt. Detta är naturligtvis inte konstigt på något sätt, men i det nationalistiska samhälle jag vill leva (och när vi lyckats skapa det) så kommer utrymme för
individen och dennes fria val av livsstil att existera i allra högsta grad. Observera att det inte betyder fullständig anarki vad gäller lagar och regler, utan generella normer, principer, traditioner och kollektiva beteendemönster kommer ändå finnas. Och dessa kommer följa människans natur att värna sina egna, sitt folk.
Edit: När vi ändå är inne på Durkheim så är det värt att nämna att det var
han som myntade "hivemind", eller "kollektivt medvetande" (collective consciousness). Wikipedia sammanfattar.
"Collective consciousness was a term coined by the French sociologist Émile Durkheim (1858–1917) to refer to the shared beliefs and moral attitudes which operate as a unifying force within society."
Citat:
Vilket ju var vad jag skrev. Jag skrev att eftersom föreställningar om "nationalistisk gemenskap" är viktigare för er än faktiska förhållanden mellan individer så bortser ni totalt ifrån individernas egenskaper, varför en ohederlig, våldsam och parasiterande skandinav är att föredra framför en produktiv, ärlig och fredlig neger. I er värld värderas individer enbart efter sin etnicitet.
Jag förstår inte din illvilja att helt neglegera den enda anledning till att människorna är den högst stående arten på den här planeten - nämligen
kollektivet, vår förmåga till komplex kommunikation och samarbete. Hur mycket du än hävdar att enskilda negrer kan fungera bättre än vissa enskilda skandinaver i ett visst samhälle så kommer denna enskilda neger efter ett tag att utgöra ett kollektiv av negrer som delar samma rasmässiga, möjligtvis kulturella, och historiska identitet - och dessa kommer söka sig till varandra. På samma sätt kommer skandinaven att söka sig till andra skandinaver och utgöra ett kollektiv. Och det är här skillnaden mellan rasmässiga kollektiv bör uppmärksammas. För vi kan utan några som helst skrupler konstatera att rasmässiga kollektiv
fungerar olika - har alltid gjort och kommer alltid göra.
Citat:
Trams. Det finns en mycket god anledning för egoister att bilda samhällen. I ett samhälle råder ömsesidig icke-aggression mellan individerna, handel och andra former av samarbeten blir möjliga och man kan ömsesidigt försvara sig själva mot anfallare. Många fördelar för en driftig egoist, med andra ord. Skillnaden mellan ett egoistiskt samhälle och ett ickeegoistiskt är att det förstnämnda finns till för individerna och bryter samman när det inte längre tjänar dem (som ju sig bör) medan det sistnämnda ofta upphöjs som en makt över individerna och där individerna finns till för samhället. Mycket riktigt så kan egoister bryta sönder ett samhälle som inte tjänar dem - men de kan också bygga ett som gör det.
Men ett samhälle vars enda "ihophållningsfaktor" är icke-aggression, beroendet av varandras tjänster (handel, o.s.v.) kommer aldrig att fortleva längre tidsperioder utan konflikter och underliggande oro. Ett sådant samhälle kommer heller aldrig kunna existera under en särskilt lång tidsperiod utan att det
skapas en geografisk (eller nationell om du så vill) gemenskap mellan de interagerande individerna. Om samhället är mångetniskt och mångkulturellt kommer även en naturlig gemenskap att skapas mellan de olika grupperna. Dessa grupper kommer värna sina egna och vara beredda att gå i strid för att försvara det som man själv anser är "sina egna". Du säger att samhället kommer bryta samman när det inte längre tjänar den enskilde individens syften och intressen. Men om ett samhälle nu överhuvudtaget inte skall "bryta samman" från första början så måste ju dessa individer dela intressen, ty en enskild individ som blir irriterad eller är onöjd med systemet kommer att uteslutas av resterande individer i samhället för att han inte lever upp till de normer och värderingar som (kanske subliminalt) skapats genom det kontinuerliga interagerandet. Ett samhälle som byggs av människors beroende av varandras tjänster, och vars enda ihophållningsfaktor är just detta beroende, kommer att krackilera så fort en enskild individ bryter normen.
Citat:
En vanlig missuppfattning är att jag skulle tro att alla är egoister. Detta är felaktigt. Det finns en omedveten egoistisk ådra i alla levande människor - utan den skulle de förgås. De allra flesta är dock inte egoister, utan är mer än villiga att slänga sig själva på offeraltaret för vem, eller vad, som helst som begär det av dem.
Jag delar denna uppfattning.
Citat:
Jag skulle väl snarare vilja påstå att er religiösa fanatism kring ras och folk bygger på tomma koncept. Ni verkar tro att det ligger mer i dessa än vad det gör.
Absolut inte. Det jag påstår ligger i dessa begrepp är varken mer eller mindre. Ras och folk är i allra högsta grad levande koncept.