Citat:
Ursprungligen postat av Idiador
Ajajaj, jag har tryckt på ömma tår, eller hur, Lantbruk? Att påpeka något så uppenbart som att ni är hatade av det ni älskar allra mest, gör ont. Det kan jag förstå men det är något ni får skylla er själva för. Det är ganska roligt att du kallar mig för ''humanist'' trots jag har aldrig sagt att jag är humanist, men ok, vill du se mig som sådan, gör du det.
Jag citerar här en mening som sammanfattar ditt underhållande och roliga inlägg rätt så bra:
Att vara humanist innebär inte att man hatar sig själv. Att vara humanist innebär inte att älska sina fiender, att älska intoleranta människor som vill en ont. Att vara humanist innebär inte att man accepterar och tolererar värderingar som går stick i stäv med de grundläggande humanistiska värderingarna. Tvärtom, ska man vara på sin vakt och mot omänsklighet, omänskliga värderingar och mot all form av förtryck vare sig det är religiöst och/eller politiskt (eller whatever).
Jag hatar inte Skogsvatte som person (för jag vet inte vem han är), men hatar gör jag för det han står för. Och förmodligen det du står för. Om du upplever det som hat mot er som personer, så är det ingenting jag kan råda över. Det era problem.
Jag ser mig själv som skeptiker, kritiker, inte bara mot rasister som du, utan även mot andra människor med andra ideologiska ståndpunkter. De kan vara islamister, extrem kristna, vänsterextremister, fascister osv. ni är alla mina fiender. Det ni står för, står jag inte för och jag kommer alltid att bekämpa er.
Jag är för godhet, tolerans, öppenhet för människor som är toleranta, goda och öppna.
Min värld är inte svart och vit, som en rasists värld. När jag säger ''hatar'' så menar jag inte ''jag hatar dig jävligt mycket, du är det värsta som finns'', jag menar bara ''jag hatar dig'', dvs. jag ogillar starkt dig. Det finns olika skalor, det mesta i livet är gråskalor där man själv måste ta ställning. Är man obekväm i de gråa skalorna så hamnar man i en enkel, bekväm svart-vit värld. Väljer man att tänka så accepterar man de gråa skalorna och lär sig att ingenting är så självklart som man tror.
Hur som helst, min poäng är iaf. att det finns ingen motsättning som humanist att hata (-> ogilla starkt) intolerans, i synnerhet religiös extremism och nationalistisk rasism.
Jag citerar här en mening som sammanfattar ditt underhållande och roliga inlägg rätt så bra:
Att vara humanist innebär inte att man hatar sig själv. Att vara humanist innebär inte att älska sina fiender, att älska intoleranta människor som vill en ont. Att vara humanist innebär inte att man accepterar och tolererar värderingar som går stick i stäv med de grundläggande humanistiska värderingarna. Tvärtom, ska man vara på sin vakt och mot omänsklighet, omänskliga värderingar och mot all form av förtryck vare sig det är religiöst och/eller politiskt (eller whatever).
Jag hatar inte Skogsvatte som person (för jag vet inte vem han är), men hatar gör jag för det han står för. Och förmodligen det du står för. Om du upplever det som hat mot er som personer, så är det ingenting jag kan råda över. Det era problem.
Jag ser mig själv som skeptiker, kritiker, inte bara mot rasister som du, utan även mot andra människor med andra ideologiska ståndpunkter. De kan vara islamister, extrem kristna, vänsterextremister, fascister osv. ni är alla mina fiender. Det ni står för, står jag inte för och jag kommer alltid att bekämpa er.
Jag är för godhet, tolerans, öppenhet för människor som är toleranta, goda och öppna.
Min värld är inte svart och vit, som en rasists värld. När jag säger ''hatar'' så menar jag inte ''jag hatar dig jävligt mycket, du är det värsta som finns'', jag menar bara ''jag hatar dig'', dvs. jag ogillar starkt dig. Det finns olika skalor, det mesta i livet är gråskalor där man själv måste ta ställning. Är man obekväm i de gråa skalorna så hamnar man i en enkel, bekväm svart-vit värld. Väljer man att tänka så accepterar man de gråa skalorna och lär sig att ingenting är så självklart som man tror.
Hur som helst, min poäng är iaf. att det finns ingen motsättning som humanist att hata (-> ogilla starkt) intolerans, i synnerhet religiös extremism och nationalistisk rasism.
Jag skrev inlägget för att jag ville, ptja, "trampa på en öm tå" - kan man väl kalla det - , hos dig, där den ömma tån får symbolisera ditt hyckleri. En anklagelse som visade sig vara legitm eftersom du nu bekräftar ditt hyckleri.
Du har, i denna tråd, sagt att du ser upp till Richard Dawkins och den humanism han företräder. Därför kallade jag dig för humanist (bestrider du att du är anti-rasist också?). Jag struntar i vad ni tycker om mig, och även om jag hade blivit sårad, så spelar det egenligen ingen roll, det är din - i det anti-rasistiska lägret så signifikanta - argumentation som jag kritiserar. I skolan lär man sig att rasism (som vi alla vet är ett urvattnat begrepp) är lika med HAT, man lär sig att "rasism" är FEL. Politiker och media, i sina kampanjer, bekräftar senare i livet att så är fallet; rasism är fortfarande fel, rasism = hat.
Ikläder jag mig då rollen som det lilla barnet, med den nyligen beskrivna världsbilden (rasism = fel) inpräntad i huvudet - fast ändå inte på ett hjärntvättat sätt, utan att förmågan till självständigt tänkande fortfarande är intakt - , då inbildar jag mig att både ett och annat frågetecken skulle poppa upp, om jag skulle komma över denna tråd och läsa vad Skogsvatte skrivit. Först och främst så skulle jag få svårigheter att se sambandet rasism = hat. Skogsvatte är ju en rasist, men inte ser jag mycket av hat i det han skriver. "Vad är det absolut viktigaste i ditt liv?", hmmm, det är väl snarare kärlek som genomsyrar det som han har skrivit, skulle jag spontant tänkt. En uppmaning till att slå vakt om det som man borde älska och värdesätta. Är DET verkligen samma sak som hat, skulle jag ha undrat. Vidare så skulle jag bli än mer förvirrad när de goda människorna, de som alltid varnat mig för rasisternas hat, att det är DE som hatar, och uppmanar andra, att hata. Barnet blir fundersam, kanske slutsatsen bör bli!
Det spelar ingen egentlig roll om det som jag menar är hat hos er, snarare är någon slags Ayn Rand-filosofi om egoismens fördelar. Ni KAN inte urskulda er, ni HATAR, ni uppmanar andra att hata, och ni njuter av det. Ni njuter av att befinna er i majoritetsställning och att få rasisten att känna sig undergiven och förnedrad, hatad. Vidare så är det inte alls intoleransen eller rasismen som fenomen som ni hatar - vilket är vad ni påstår - utan det ÄR personerna bakom intoleransen, själva rasisten som person, som ni hatar, som ni avskyr. Har ni tänkt på det? Jag har ALDRIG (annat än i ditt inlägg som jag nu citerar) - oavsett om det rör sig om en indignerad kommunistuppviglare eller en förment intellektuell individualist som dig själv - hört en anti-rasist säga att det är intoleransen och rasismen som fenomen som man hatar, utan avskyn riktas alltid mot personen ifråga.
Bara den här tråden är ett exempel på det, du angriper Skogsvattes person, inte hans åsikter i första hand, utan hans person. Det är temat, och det är signifikant för anti-rasister. Du vet ju själv vad du har skrivit, eller hur? "haha, ni är så hatade av dom ni älskar" typ. Personangrepp, hela tiden. Du är INGET undantag, och jag hoppas att du litar på mitt ord här, annars så kan jag komma med MASSVIS med exempel både från flashback och annorstädes (ta bara SFC1977 inlägg här ovan).
Personangrepp, ad hominem, har alltid varit centrala i anti-rasistisk argumentation. Även när du anklagar både mig och Skogsvatte för olika saker, så är ad hominem-fallacyn närvarande. Du kallar mig för rasist, exempelvis, och visst, det skulle jag kunna ta. Jag är säkert rasist enligt dina defintioner, och jag VET att jag är rasist enligt nyspråksdefintionerna. Det är okej. Anledningen till att du kallar mig för rasist är dock för att du är ohederlig och ute efter att "sätta dit" mig, att "knäppa mig på näsan". Du VET OM vilken stigmatisering det innebär att bli kallad rasist, och DÄRFÖR kallar du mig/oss för rasist/er. Och det är det som stör mig.
Se också på verkligheten, och kolla vilka maktstrukturer och vilken politik som råder. Är det rasistiska eller anti-rasistiska sådana? Är det våra eller era representanter som sitter och bestämmer? Givetvis är det era, och så har det varit fallet i hela västvärlden sedan andra världskriget tog slut. ERAN politik har bl.a. lett till att antalet anmälda brott femdubblats sedan 1950-talet [1], att utgifterna för utbetalat socialbidrag skjuter i höjden år efter år [2], ni upprätthåller ett system där otryggheten bevisligen ökar och där olika samhällsgrupper bevisligen tenderar att bli mer misstänksamma inte bara mot varandra, utan även inomgruppsligt betraktat [3]. Det är också eran sida som har sett till att den svenska befolkningen inte längre erkänns samma mänskliga rättigheter som de flesta andra folkslag på jorden, i det att folkrättsprincipen inte längre gäller för oss svenskar [4], och oavsett vad ni tycker om det så upprätthåller eran sida, iochmed detta, en tvångsbaserad form av förtryck över oss andra [5].
Säg mig, vad är VI ansvariga för, i jämförelse med det här? Att NI inte förmår att se världen utan nyanser och gråzoner, och att NI underställer er en svart-vit syn på världen (där det är ni goda anti-rasister mot oss onda, intoleranta rasister), tyder på att ni är som det lilla barnet i min jämförelse ovan, bara det att ni saknar förmågan att revidera era egna uppfattningar. Vi ÄR rasister, helt enkelt, vi ÄR onda, det är ni mot oss. Vi är hatade av er och ni uppmuntrar andra att hata oss. Argumenterar vi mot sättet som vi beskrivs som, som HATARE, så tar ni till personangrepp i syfte att "sätta dit" oss. Eller hur?
Jag "lipar" inte. Jag konstaterar bara att ni inte är hederliga människor som det inte går att föra en saklig diskussion med. Och om inte hela, så bär ni åtminstone halva skulden till varför debattklimatet är så polariserat.
1: http://www.vitbok.se/8/a.html
2: http://www.vitbok.se/9/c.html
3: https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.ft.com%2Fcms%2Fs%2F0% 2F7e668728-5732-11db-9110-0000779e2340.html%3Fncli ck_check%3D1
https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww3.interscience.wiley.c om%2Fjournal%2F118510920%2Fabstract%3FCRETRY%3D1%2 6amp%3BSRETRY%3D0
4: https://www.flashback.org/sp27199981
5: https://www.flashback.org/sp27819857
- och ja, dessa fenomen är nära förknippade med massinvandringen och det pågående mångkulturella projektet.
Senast redigerad av Lantbruk 2010-12-27 kl. 04:15.
Senast redigerad av Lantbruk 2010-12-27 kl. 04:15.
Trollar du eller menar du det? Är dessa de ''stora'' beteendemässiga skillnaderna mellan olika mänskliga folkgrupper? Är det därför det är så förkastligt om man, som vit, skaffar barn med en neger? (