2016-08-01, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tackebacke
För er som inte testat salvan cortimyk än så gör det. Har alltid varit rödflammig kring näsan och hårfästet/pannan, men efter två smörjningar så försvinner det ett par dagar. Har kört med hydrokortison förut utan resultat. Cortimyken är en salva emot fotsvamp men dödar även svampen som seborre utvecklar, jag har dock inte hittat något bra schampo än men bäst hittills har varit acos dubbelverkande emot mjäll.
Någon som vet ifall seborré svampen gör så att man utvecklar finnar/acné? Jag har haft seborré i ungefär 3-5 år i hårbotten, men nu på senare tid så har det spridit sig ner till nacken/axlarna och ryggen. På ryggen och nacken så har jag fått en del finnar. Fungoral gör så att finnarna på ryggen försvinner till 85%, men finnarna i nacken återstår. De gör jävligt ont, vissa är riktigt stora och sådär "inbakade" i huden så de går ej att klämma. Har långt hår och har nyligen börjat göra "man-bun" så att håret inte ska fetta av sig i nacken. Hjälpte med ca 10%. Vet fan inte vad jag ska ta mig till. Vet om att svampen ökar produktionen av olja/fett i talgkörtlarna, tänkte att det är där finnarna uppstår..?
Citat:
Ursprungligen postat av OZGC
(FB) Äppelcidervinäger mot eksem och seborre

Testat detta i ett par dagar och funkar galant hittills. Helt sjukt. Men har blivit något torr i huden direkt efter användning men det blir jag alltd efter kontakt med vatten.

Om det gäller krämer har protopic funkat bäst för mig hittills, receptbelagt.
Något tips på hur man kan slippa att lukta som en vinägrig pung efter användning av äppelcidervinäger?
Citera
2020-06-07, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Detta är en gammal tråd, men det skiter jag i
Har själv mjälleksem/seborroiskt eksem som gärna sprider sig från hårbotten till ögonbryn och näsvingar. Det är förjävligt. En vacker dag köpte jag Selukos schampo från Apoteket som kostade femtiolappen och nu har jag nästan inget mjäll kvar, trots att mjälleksem är kroniskt (varar livet ut).

Man tappar inte hår heller, som man gör av äckel-Fungoral. Alla med mjäll borde definitivt prova Selukos, särskilt om det är mkt mjäll i hårbotten. Användes bara två gånger per vecka dessutom, så man pajar inte hårets kvalitet om man är sån som bryr sig om det

Selukos hjälper väldigt bra!
Citera
2020-06-09, 06:22
Medlem
Testa ändra din kost ist för massa schampo, antagligen är det ngt du inte tål.

Huden brukar reflektera insidan.
Citera
2020-06-09, 06:49
Medlem
Skurhinkens avatar
Hittade denna tråden av en slump och en fråga att ställa någon som har lite koll.

Jag är idag snart 32 år gammal och för ungefär 6 år sedan märkte jag att luggen började bli tunnare. Upptäckte även att jag fick en hel del mjäll på tröjan. Håravfallet har gradvis ökat under åren och fortsätter fortfarande, tror jag. Rakar skallen nu så syns inte lika bra.

Men iaf, köpte Fungoral från apoteket och använde ca 1-2 månader och mjället försvann. Innan schampoo-användningen hade jag dels tort vitt mjäll men även kladdigt mjäll (?) i hårbotten som gick att rispa bort med nageln. Har haft en del utslag i hårbotten samt klåda också. Allt detta är borta nu.

Kan detta gjort att jag blivit kal på hjässan? Att jag inte tog tag i detta för flera år sedan när det började? Jag har INGEN genetisk disposition för håravlossning varesig på mor- eller fars sida så långt bak jag kan se.

Tack på förhand!
Citera
2020-06-09, 07:02
Medlem
Snobben06s avatar
Fp
Senast redigerad av Snobben06 2020-06-09 kl. 07:05.
Citera
2020-06-09, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Hittade denna tråden av en slump och en fråga att ställa någon som har lite koll.

Jag är idag snart 32 år gammal och för ungefär 6 år sedan märkte jag att luggen började bli tunnare. Upptäckte även att jag fick en hel del mjäll på tröjan. Håravfallet har gradvis ökat under åren och fortsätter fortfarande, tror jag. Rakar skallen nu så syns inte lika bra.

Men iaf, köpte Fungoral från apoteket och använde ca 1-2 månader och mjället försvann. Innan schampoo-användningen hade jag dels tort vitt mjäll men även kladdigt mjäll (?) i hårbotten som gick att rispa bort med nageln. Har haft en del utslag i hårbotten samt klåda också. Allt detta är borta nu.

Kan detta gjort att jag blivit kal på hjässan? Att jag inte tog tag i detta för flera år sedan när det började? Jag har INGEN genetisk disposition för håravlossning varesig på mor- eller fars sida så långt bak jag kan se.

Tack på förhand!

Hej!

Kan inte direkt säga att jag har koll mer än att jag haft eksem/seborre i över 15 år i skov. De senaste 3 åren har varit hemska. Har tidigare fått betnovat utskrivet och det hjälper kortvarigt men inte kul med massa kortison.

Sen tog jag tag i saken igen och fixk då ett schampo utskrivet ketoconazol! Använde en gång och blev i princip sympomfri direkt!! Ni som har problem ta tag i det och testa detta...fyfan vad man lidit av hårbotten så fanns denna lösning..

Iallafall för att svara dig, trots alla dessa problem så har jag kvar allt mitt tjocka hår.
Citera
2020-10-31, 21:31
Medlem
Messerschmitts avatar
Daktacort kräm tycker jag fungerar mycket bra. Om jag använder det en gång i veckan så hålls mjällen i schack.
Citera
2020-12-04, 19:50
Medlem
ImAFlirts avatar
Har haft en jobbig mjäll sedan tonåren. Men det har det senaste året utvecklat sig till något jag upplever som ännu mer irriterat. Om det har med ökad stress att göra vet jag inte men det påstås att stress att kan göra det värre och jag stressar tyvärr en del.

Flagorna har numera börjat leta sig nedför pannan bortom hårfästet. Börjar antingen blöda eller rodna när jag lättsamt kliar bort flagorna.
Jag känner mig väldigt torr i hårbotten och tycker inte de milda schampon jag använt hjälpt. De har hjälpt med som sidoeffekt att få håret att se mindre tunt ut men hårbotten är densamma.

Testade Fungoral ett helt år och tyckte mig se lite resultat i början men sedan slutade den fungera?

Tänkte testa beställa hem Selsun Schampo och Selukos från Apotea för ungefär en femtiolapp vardera.

Tydligen ämnet selendisulfid i båda, vet ej hur effektivt detta är. Om ni har några erfarenheter så hjälp mig gärna.

Tack.
Citera
2020-12-04, 19:53
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Jag ska testa detta. Jag håller tummarna för att det ska funka på mig.
Citera
2020-12-04, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
Jag ska testa detta. Jag håller tummarna för att det ska funka på mig.

Håller tummarna! För bäst effekt - använd det två gånger i veckan! Sedan sa min hudläkare att detta är kroniskt och att om selukos hjälper så ska man fortsätta använda det livet ut (2 gånger i veckan då)
Citera
2020-12-13, 15:48
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj

Det kan jag skriva under på. Körde själv det då jag haft röd och mjällande hårbotten i cirka två år, har av någon anledning inte tagit tag i det då det inte kliat utan mest sett för jävligt ut. Men efter en tvätt med selukos så är det nästan helt borta. Körde andra tvätten idag en vecka senare bara för att. Enda problemet är lukten, man ska helst använda det på en fredag efter jobbet så den hinner försvinna över helgen.
Citera
2022-11-01, 18:48
Medlem
Benefits avatar
Har haft mjäll hela mitt vuxna liv men började dricka 1 liter kefir (arlas vanliga) varje dag för ett par veckor sedan i syfte att bulka lite och nu är mjällen borta. Behöver inget mjällschampo längre.

Vet inte om probiotiska bakterier kan ha den effekten eller om det är något annat jag gjort annorlunda men jag lämnar er med den informationen iallafall, det kan vara värt att prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in