2008-12-17, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Har du inte varit till en läkare då? Det låter ju som om det skulle kunna vara en svampinfektion om nu frisören sa att det inte var mjäll.

nepp. har inte uppsökt en läkare än. Hmm ok... Jo Han sa att jag hade mycket röd och torr hårbotten med vita småprickar. Det var mjäll-liknande men inte mjäll. Samt om jag inte behandlade detta så fanns risken för att jag skulle tappa all mitt hår i framtiden(är 18 så det skulle inte vara det roligaste^^).

Försökt googlat fram mer information, men allt som står är så "random" och går inte direkt in på problemet.

" H*n säger att det inte är mjäll, men du har fått produkter mot svår mjäll?"
Mot mjäll och irriterad hårbotten
Citera
2008-12-17, 15:24
Medlem
2MissMes avatar
Kan frisören ha menat seboriskt eksem/seborré/mjälleksem? Det finns bra receptfria schampon mot det på apoteket. Har du bara torr hårbotten har de flera preparat mot det med.
Citera
2008-12-17, 15:37
Medlem
RobbingHoods avatar
För helvete, ta en akuttid ... Du fattar väl att du inte kan ha det så här, men självklart du kan parallellt prova lite preparat ...
Citera
2008-12-21, 12:06
Medlem
Äppelcider vinäger

Använd Äppelcidervinäger i hårbotten, det neutraliserar den syra som orsakar svampen i hårbotten. Fungerar även samma sak med fotsvamp.

QUOTE=Lash0]Jag läste en tråd här för ett tag sedan där det rekomenderades Fungural mot mjäll + sårig hårbotten. Vilket jag har provat, och det blev bra, men nu har det kommit tillbaka igen efter några månader. Vad beror det på, det stod något på apotekets sida om att det berodde på svamp i hårbotten. Hur blir man av med skiten för gott? Måste jag gå till en läkare och få något recept på något effektivare, eller ska jag köra en omgång till med fungural?[/quote]
Citera
2008-12-21, 12:42
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lash0
Jag läste en tråd här för ett tag sedan där det rekomenderades Fungural mot mjäll + sårig hårbotten. Vilket jag har provat, och det blev bra, men nu har det kommit tillbaka igen efter några månader. Vad beror det på, det stod något på apotekets sida om att det berodde på svamp i hårbotten. Hur blir man av med skiten för gott? Måste jag gå till en läkare och få något recept på något effektivare, eller ska jag köra en omgång till med fungural?

Terbinafin o liknande preparat som äts i ca 1-3 månader slår ut svamp i kroppen innifrån o ut för gott.
Jag hade tex torr hud o hudsvamp som jag fick svampsalva för men som återkom då salva var slut.
Av en tillfällighet fick jag terbinafin som tog bort svamp ur kroppen helt och jag har haft perfekt hud i minst 10 år nu.

Kanske du ska prova.
Om det hjälper så skriv gärna till mig om du blir av med det för gott.
Jag är intresserad av svampproblem bland människor och försöker få en bild av problemet.

Magi
Citera
2008-12-21, 16:09
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har haft problemhårbotten så länge jag kan minnas, men det enda som verkligen funkar är de gånger jag kunnat tvätta och skölja håret i regnvatten. Exempelvis när man hyrt stuga på sommaren. Jag vet inte varför, bara att det funkar...
Citera
2008-12-21, 16:23
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag har haft problemhårbotten så länge jag kan minnas, men det enda som verkligen funkar är de gånger jag kunnat tvätta och skölja håret i regnvatten. Exempelvis när man hyrt stuga på sommaren. Jag vet inte varför, bara att det funkar...

Du kanske inte tål kloret i vattenledningsvattnet.
Citera
2008-12-21, 20:06
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Du kanske inte tål kloret i vattenledningsvattnet.
Hm, du kan vara nåt på spåren. Jag blir alltid lite hostig i badhuset och brukar ta en clarityn innan jag simmar. Fast lite svårt att göra nåt åt problemet i så fall, jag antar att det inte är så lätt att separera kloret från dricksvattnet. Det blir nog en fråga för kemiforumet...
Citera
2008-12-22, 14:53
Medlem
simpens avatar
Om det ej är endast att du är torr i hårbottnen, tror jag att det antingen kan det vara Seborre eller psoriasis, Använd fungoral shampo som du har i minst 5 minuter varje dag.

Gå till en doktor och be att få utskrivet Betnovate lösning som du kan droppa i håret varje kväll.
Citera
2009-03-05, 18:01
Medlem
Mjälleksem / seborré. Kur utan resultat, nästa steg?

Hallå!

Har ett mjäll eksem som sträcker sig från lite under näsan en bit upp.
Läkarn sa att jag skulle använda mjällschampoo i hårbotten och Dartakon eller nån annan salva som egentligen är till för fotsvamp.

Jag provade den andra salvan i 2 gånger om dan i 7 dagar, sen en gång varranan dag i 2 veckor + head & shoulders i hår botten.

Men icke sa nicke.

Vad ska jag göra nu då?

Tanke, kan det vara så att det blivit resistant pga att jag använda andra krämer innan för att motverka det?

Tacksam för svar!
Citera
2009-03-05, 18:45
Medlem
magis avatar
-
Det finns snack om att eksem kommer från svamp infektion och eftersom du fick Daktacort (tror jag du egentligen menade) som är för bla hudsvamp, så kanske du borde diskutera om du inte kan prova med antisvamp piller som tex terbinafin piller eller liknande.
Den rensar kroppen på svamp innifrån o ut istället för en salva som bara tar lokalt, medan svampen sedan ligger kvar under huden eller i kroppen i övrigt.

Diskuter om det kan vara en ide att prova att rensa hela kroppen på svampen.

Jag är inte apotekar,e så detta ska du ta upp med din läkare.

Om du får chansen att prova piller och det hjälper,
vill jag att du hör av dig till mig då jag för tillfället är
maniskt intresserad av svamp infektioner.

Magi

-
Citera
2009-03-05, 18:55
Medlem
Det ska jag givetvis göra!

Tack för tipset
Några mer förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto