• 1
  • 2
2013-05-06, 08:22
Medlem
Hej till alla som har problem med Seborre (mjälleksem) och eksem..
Jag har haft jätteproblem med mjälleksem o utslag i ansiktet i många år..
Varit jätte ofta hos hudläkare o fått massa kortison krämer och schampo utsrivna på recept..
Jag själv tyckte inte att kortisonkrämer hjälpte så mycket! snarare att huden blev ännu mer irriterat av alla starka krämer.
Nåt som jag har nu testat och hjälpt mig är Äppelcidervinäger..
Brukar blanda en blandning av 1del Äppelcidervinäger och 4 delar vatten i en liten flaska och badda ansiktet och hårbotten på kvällen innan läggdax..Nu har all min eksem och utslag försvunnit..
Har nu använt Äppelvidervinäger i ca 3 månader o funkar aldelles utmärkt fortfarande..
Funkar det för mig så funkar det för er med..Värt att prova!!
Citera
2013-05-06, 09:02
Moderator
ofays avatar
MoH >> alternativmedicin
Citera
2013-05-06, 11:32
Medlem
Customizes avatar
Hur lång tid tog det innan du såg resultat då?

Kul att det funkade
Citera
2013-05-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Hur lång tid tog det innan du såg resultat då?

Kul att det funkade
Jag kunde se en klar förbättring bara på några dagar..och sen har det bara blivit bättre och bättre..
I början var jag lite tveksam men efter jag har läst mycket på nätet om äppelcidervinäger och seborré så
bestämde jag mig för o prova..
Verkar som dom där Malassezia bakterierna inte trivs i en sån miljö med äppelcidervinäger och dör ut..
Citera
2013-05-06, 12:08
Medlem
Customizes avatar
Okej, Finns nog mycket sådana huskurer som fungerar fast man vet inte vad.

Är du tjej eller kille?

Tänkte om tjejer har det hudproblemet och slänger på smink ovanpå det på dagarna så måste det bli svårare för huden att andas?

Ja äppelcidervinägern är ju stark så det är väl något i där som reagerar emot bakterierna då förstås
Citera
2013-05-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Okej, Finns nog mycket sådana huskurer som fungerar fast man vet inte vad.

Är du tjej eller kille?

Tänkte om tjejer har det hudproblemet och slänger på smink ovanpå det på dagarna så måste det bli svårare för huden att andas?

Ja äppelcidervinägern är ju stark så det är väl något i där som reagerar emot bakterierna då förstås
Jag är kille..Har haft besvär med sebboré i ansikte o hårbotten i nästan 20 år..Använt både milda och medelstarka
kortisonkrämer o Fungoralschampo o betalat flera tusentals kronor,men jag tyckte bara att min hud blev mer o mer irriterad o uttorkad..

Nu har jag som sagt klarat mig utan kortisonkrämer i 3 mån..o min hud känns jättefin..inga spår alls
av mjäll som det var innan..innan hade jag röda o mjälliga utslag i pannan,kinderna
näsvingarna..rent hel..te med andra ord!!
dom som har samma problem vet hur dåligt man mår.
så det är absolut värt att testa!!
Senast redigerad av Zoki74 2013-05-06 kl. 12:55.
Citera
2013-05-06, 22:21
Medlem
Customizes avatar
Skönt att bli av med besvären

Det skulle finnas en sammanställning av sådana här tips egentligen, många som har lösningar och många som har problem.
Citera
2013-05-07, 20:46
äppelcidervinäger är jättebra mot vårtor också
Citera
2013-05-08, 03:20
Medlem
han solos avatar
Fungerar det mot vanliga böjveckseksem också? Är trött på hydrokortison varje dag...
Citera
2013-10-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Fungerar det mot vanliga böjveckseksem också? Är trött på hydrokortison varje dag...

Vill ställa samma fråga!
Citera
2013-10-19, 20:46
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
äppelcidervinäger är jättebra mot vårtor också

Källor?
Eller är det bara påståenden?
Citera
2014-01-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoki74
Hej till alla som har problem med Seborre (mjälleksem) och eksem..
Jag har haft jätteproblem med mjälleksem o utslag i ansiktet i många år..
Varit jätte ofta hos hudläkare o fått massa kortison krämer och schampo utsrivna på recept..
Jag själv tyckte inte att kortisonkrämer hjälpte så mycket! snarare att huden blev ännu mer irriterat av alla starka krämer.
Nåt som jag har nu testat och hjälpt mig är Äppelcidervinäger..
Brukar blanda en blandning av 1del Äppelcidervinäger och 4 delar vatten i en liten flaska och badda ansiktet och hårbotten på kvällen innan läggdax..Nu har all min eksem och utslag försvunnit..
Har nu använt Äppelvidervinäger i ca 3 månader o funkar aldelles utmärkt fortfarande..
Funkar det för mig så funkar det för er med..Värt att prova!!

Jag måste dela med mig av min erfarenhet som bara är guld värd för mig och jag kan nästan säga att jag började gråta när jag såg att min seborre försvann i ansiktet efter jag skaffat helskägg. Jag började spara helskägg och efter någon månad eller två med riktigt tätt och tjockt skägg som jag aldrig haft innan så kom det en liten fläck ovanför kinden nära näsan och det var en dag när jag hade haft en sån ansiktsmask man drar av som klister som fläckens hud slets bort och började vätska och en äcklig och vidrig skorpa som flagnade och vätskade och det spred sig till andra sidan av kinden eller vid näsvingen. Jag fattade aldrig sambandet med skägget utan trodde att nu är något riktigt konstigt på gång. Jag började tvätta med clerasil och det vart värre och stora rosa vätskade fläckar typ som brännmärken när man tvättat ansiktet och torkat hårt med handduken. Jag började smörja med alovera och med krämer men vart inte bättre utan såg förjävligt ut så illa att jag undvek spegeln nästan och hela min värld började kretsa runt problemet. En dag läste jag om seborre och fattade att det är ju det jag måste ha och då stod det att en kille rakat sig och allt försvann. Jag ville verkligen inte raka mig det var det sista jag ville då jag passar riktigt bra i helskägg men efter att ha fått panik på utslagen så rakade jag mig och allt försvann på bara 1-2 dagar var allt borta och visst var jag glad men jag såg förjävlig ut utan skägget. Jag provade spara tillbaka det och det kom tillbaka utslag på samma ställen direkt efter några dagar. Så jag tog bort det och sparade om vart annat tills jag en dag tänkte va fan det måste ju vara helt fel att tvätta med stark tvål och tänkte på barnens röda rumpor när dom har blöja för så såg min seborre ut. Så jag köpte Barnängens Baby Kropp & Hår och efter ett tags sparande och varje dag duschade och tvättade enbart rikligt med denna hela ansiktet, håret och halsen väldigt noga och skölja lika noga så försvann min seborre och jag kan ha mitt helskägg igen och mår kanon och kan inte tacka Barnängen tillräckligt nog för denna supertvål. Så till er alla som har samma typ av problem prova och se om det fungerar för er med.

Mvh Makrame
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in