Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
EK var troligtvis avliden när kroppen förflyttades från brottsplatsen, batteriluckan låg vid fyndplatsen.
Det där är skumt.
Det står inte i något förhör var Elin "brukade" ha sin telefon, på vagnen har hon den i handen precis innan hon stiger av (om jag minns rätt). Annars är handväskan ett hett tips till vardags, hetare än att ha den i kavajfickan (som jag brukar ha i avsaknad av handväska...). Gick hon av med telefonen i handen? Det låter inte orimligt om hon var rädd.
Isf behöll hon kanske den i handen? Iaf tills hon blev överfallen. Då gissar jag att hon tappar den* och locket kanske lossnar en bit. Ephrem kanske ser den (pga att den lyser?) och plockar med sig den i fickan eller nåt när han ska släpa bort henne.
Sen tar han fram den/hör den/tänker på den när han släpat bort henne över kullen. Nej förresten, den kan ha trillat ur fickan och gått isär men han hittar bara mobilen och batteriet. Kanske inte gått isär, då den fortfarande var igång (om jag minns rätt) ett litet tag till. Den kan ha gått i backen, men bara locket lossnade? Han plockar upp den i fickan igen utan att tänka på att locket inte är med. Konstigt att det inte finns några spår på locket...
När Anders ringer tillbaka 06-någonting hör han den igen och stänger av den för all framtid. Sen dumpar han den där jackan och kepsen hamnade. Längs med cirkeln han promenerar för att sprida övriga prylar.
*de prylar som ligger utspridda på brottsplatsen kan skvallra om att handväskan gick i backen där (tändare, hårsnodd, karamell, mynt). Vid fyndplatsen fanns väl bara telefonbaksidan och en kniv nedstucken i marken (vad fan den nu gjorde där)?
Nu såg jag också att ett halsband med svarta plastpärlor återfanns vid gångtunneln mot Länsmanstorget, trasigt. Det hade jag missat tidigare.
Är det där attacken inleds då halsbandet ryker?