Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2011-03-19, 12:15
Medlem
Batmannens avatar
Många i tråden fäster stor vikt vid Anders vittnesmål kring samtalen till hans mobil från Elins mobil. För stor vikt enligt mig! Tänk efter själva, hur många gånger har ni lyssnat om ett medd. pga "vad sa h*n egentligen"? Denna möjlighet har Anders inte gett sig själv iom den omedelbara raderingen! Orsaken till den snabba raderingen är väl i sig irrelevant. Jag tror dock på samma orsak som en tidigare skribent, flickvännens svartsjuka! Anders blir självklart skrämd av det han i sitt sömndruckna tillstånd tycker sig ha hört. När han relativt snart ringer polisen vill han självklart få dem att snabbt agera. Det han då säger till dem har han sedan, pga trovärdighet, inte kunnat revidera. Det går tyvärr enligt mig inte att fästa någon större vikt kring Anders vittnesmål. Inte pga Anders trovärdighet utan kring omständigheterna när Anders lyssnar av sitt Mobilsvar!

Teorin att två killar skall ha hittat och tagit upp Elins mobil, tryckt iväg samtalet till Anders samtidigt som de betraktar EY:s våldtäkt på Elin utan att göra någonting, känns för mig helt osannolik! Ingenting är omöjligt men detta scenario kan jag bara inte få för mina ögon!

Hur man än vänder och vrider på Anders utsaga blir det spekulationer. Jag hoppas innerligt att dessa spekulationer inte leder till det tvivel som självklart EY och hans advokat kommer att försöka skapa!!
Citera
2011-03-19, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonsHakansson
Möjligt att det bara är polissvenska, men ordet Lega i dessa sammanhang är där kroppen legat.
Tror ordet finns i djurvärlden också, t.ex. att ett rådjur haft en lega och att man då kan se det på att gräs och dyl. är nedtryckt.
Vill minnas att jag läste om den där seriemördaren som mördade kvinnor utanför Kristianstad, att den ena kvinnan han sexmördade ute på ett gräsfält kunde teknikerna hitta två "legor" där han våldfört sig och dödad kvinnan för att sedan gömma henne på ett tredje ställe. Dessa legor var då områden med nedtryckt gräs.

En "lega" är ett område där man har legat, dvs ordet kan användas för djur som har som ett ställe där dom ligger och sover i skogen eller rastar. I detta fall kan det ju vara att kroppen har legat där och eller att det ser ut som ett område där man kan ha uppehållit sig, tex för en uteliggare eller för något annat. Jag tror att det är det dom syftar på men ordet finns.
Citera
2011-03-19, 12:16
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
[/b]

Hon hade blod i underlivet vilket kan tyda på att hon hade mens.. så att hon va helt "torr" kan nog inte stämma!

Tror nog med att han slängt de fillingar han anvät vid överfallet! Dummt vore de väll annars.. slänga mycket av bevisningen MEN behållt de mest besudlade!

Så ren tur igentligen att de fann DNA på dessa fillingar!

EDIT: En sak till som är konstigt det är att ingen i lägenheten har märkt att han rotade i garderober och lådor när han kom hem första gången..Jag vet då med mig att jag sover jätte lätt om jag vet att min partner inte varit hemma när jag gått å lagt mig.. så konstigt att inte frun vaknat till Han måste nog ha spolat i kranar å rotat runt i köket !
Han måste ju ha varit oerhört stressad !

Oki, jag har missat att det var fastställt att hon hade mens, men är det så så måste han ju i sånt fall fått massor av bevis på sig.. och som du säger så måste han ha gjort sig av med dom och förmodligen så fanns det säkert synbara spår på dom, medans de andra inte var synliga för blotta ögat..

Jag är också en oerhört lättväckt person och iom att systern vaknade så borde hon ju rimligen ha funderat va f-n han höll på med eftersom han gick ut igen... eller så hörde hon när han gick och inte när han kom?!?! Har inte tänkt på hur han hade sina kläder om det var i sovrummet där Makeda låg, om så, borde hon ju ha vaknat och reagerat... Kanske vet hon mer än vad hon säger..
Citera
2011-03-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cikadan
En "lega" är ett område där man har legat, dvs ordet kan användas för djur som har som ett ställe där dom ligger och sover i skogen eller rastar. I detta fall kan det ju vara att kroppen har legat där och eller att det ser ut som ett område där man kan ha uppehållit sig, tex för en uteliggare eller för något annat. Jag tror att det är det dom syftar på men ordet finns.

Lega, säger man ofta på göteborgska!
Citera
2011-03-19, 12:56
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Jag tror också att förflyttandet av kroppen sker omgående. Jag tror inte att kroppen legat bredvid gångbanan död, alls. EY släpade upp henne och ner på andra sidan direkt. Sedan låg hon där i minst 20 minuter innan medan han började leta gömställen. Han samlade ihop de av hennes grejer han hittade i handväskan också. Sedan flyttade han in henne och täckte kroppen. Lät hennes grejer ligga, gick hem och bytte, lade ner sina kläder i påsar och tog med extra påsar till EKs grejer som var kvar i närheten av FP.

Det fanns blå tygfibrer där hon legat de där minst 20 minuterna. Tror det var blå fibrer länges vägen till FP.

På toppen av kullen längs släpspåret beskriver FUPen ett område som en "Lega". Jag är väldigt väl bevandrad i det svenska språket rent generellt och en infödd expert när det gäller somliga bisarra dialektala användningsområden i Göteborgstrakten och längs västkusten.
Men ordet lega har jag aldrig stött på i något användningsområde.
Jag fick kolla SAOL.
Är det en polisterm, eller av vilken anledning används ordet lega i FUPen.

Jag tror att det är en term som används för att beskriva ett område som är dolt av växter o dyl, enligt jägarförbundet förflyttar rådjuren sina nyfödda kid till ett legaområde, det är så jag förstått det iaf.
Citera
2011-03-19, 12:57
Medlem
Batmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Oki, jag har missat att det var fastställt att hon hade mens, men är det så så måste han ju i sånt fall fått massor av bevis på sig.. och som du säger så måste han ha gjort sig av med dom och förmodligen så fanns det säkert synbara spår på dom, medans de andra inte var synliga för blotta ögat..

Jag är också en oerhört lättväckt person och iom att systern vaknade så borde hon ju rimligen ha funderat va f-n han höll på med eftersom han gick ut igen... eller så hörde hon när han gick och inte när han kom?!?! Har inte tänkt på hur han hade sina kläder om det var i sovrummet där Makeda låg, om så, borde hon ju ha vaknat och reagerat... Kanske vet hon mer än vad hon säger..
Jag har inte kunnat utläsa ur FUP:n att mens är fastställt! Tampongen som upphittats har skapat teorin kring mens! Väninnan Karin säger sig inte veta i sitt vittnesmål!

Systern har vittnat om en klädhög på soffan i vardagsrummet när hon vaknar vid 6-7 tiden. Högen är borta när hon senare stiger upp! Alla i lägenheten är/har varit mer eller mindre berusade vilket självklart påverkar minnesbilderna. Släktskap och kultur påverkar naturligtvis också!
Citera
2011-03-19, 13:00
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Jag hade tyckt att det vore intressant att ta sig till temperaturgatan idag för en liverekonstruktion, vädret i Göteborg idag är klockrent, även fast man har sett bilder i FUP:en och läst om allt skulle det va spännande att diskutera händelseförloppet på plats, antar dock att inga fb detektiver känner större lust att Outa sig själva.
Citera
2011-03-19, 13:00
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmannen
Jag har inte kunnat utläsa ur FUP:n att mens är fastställt! Tampongen som upphittats har skapat teorin kring mens! Väninnan Karin säger sig inte veta i sitt vittnesmål!

Systern har vittnat om en klädhög på soffan i vardagsrummet när hon vaknar vid 6-7 tiden. Högen är borta när hon senare stiger upp! Alla i lägenheten är/har varit mer eller mindre berusade vilket självklart påverkar minnesbilderna. Släktskap och kultur påverkar naturligtvis också!

Har oxå letat som en dåre. å kanske de va så att jag hade fel.. men har starkt för mig att jag läst att hon hade blod i underlivet som kunde hänföras till att hon hade mens.. ska leta lite till!
Citera
2011-03-19, 13:10
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Har oxå letat som en dåre. å kanske de va så att jag hade fel.. men har starkt för mig att jag läst att hon hade blod i underlivet som kunde hänföras till att hon hade mens.. ska leta lite till!

Letar jag med
Har börjat om från början i FuP:n och är på sidan 237 nu =P
Citera
2011-03-19, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Jag hade tyckt att det vore intressant att ta sig till temperaturgatan idag för en liverekonstruktion, vädret i Göteborg idag är klockrent, även fast man har sett bilder i FUP:en och läst om allt skulle det va spännande att diskutera händelseförloppet på plats, antar dock att inga fb detektiver känner större lust att Outa sig själva.

är det fortfarande bilder uppe och ljus vid platsen ? Bilder på EK?

jag har inte vart vid tempraturgatan på över 1 månad
Citera
2011-03-19, 13:18
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmannen

Dels hittade sju en oanvänd tampong på BP, dels hittades en använd tampong i papperskorgen i dungen, bland hennes andra saker. Dessutom blod i vaginan- detta pekar väl starkt mot att hon hade mens? Vad det spelar för roll för dig, det fattar jag inte?
Citera
2011-03-19, 13:20
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawbee
är det fortfarande bilder uppe och ljus vid platsen ? Bilder på EK?

jag har inte vart vid tempraturgatan på över 1 månad

Det finns bilder kvar och även blommor tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in