2015-01-01, 23:38
Medlem
Wildsomes avatar
Om jag skulle vilja slänga upp en egen hemsida med hemmasnickrad design, enkel webbshop och smidigt betalningssystem, och betala någon annan för att göra detta - vad kan jag då räkna med vore ett rimligt arvode att lägga ut för arbetet? Och kommer jag sedan, efter konstruktionen, kunna sköta hemsidan själv eller kommer jag löpande behöva betala en IT-kille för att hålla i ordning den?
Citera
2015-01-06, 23:29
Medlem
drummel89s avatar
Vet att frågan om torgförsäljning har varit uppe här. Hur fungerar det om man går runt med en vagn och säljer t.ex korv ifrån?

Då står man aldrig på samma ställe och slipper kanske söka tillstånd?
Citera
2015-02-03, 00:19
Medlem
beastlyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildsome
Om jag skulle vilja slänga upp en egen hemsida med hemmasnickrad design, enkel webbshop och smidigt betalningssystem, och betala någon annan för att göra detta - vad kan jag då räkna med vore ett rimligt arvode att lägga ut för arbetet? Och kommer jag sedan, efter konstruktionen, kunna sköta hemsidan själv eller kommer jag löpande behöva betala en IT-kille för att hålla i ordning den?
Hyfsat lätt med Wordpress, och köp ett snygg team för någon hundralapp - Klart.

Annars finns det massor på typ blocket som tar någon tusing men hur bra de är vet jag ej.
Citera
2015-02-03, 09:43
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
Vet att frågan om torgförsäljning har varit uppe här. Hur fungerar det om man går runt med en vagn och säljer t.ex korv ifrån?

Då står man aldrig på samma ställe och slipper kanske söka tillstånd?

Intressant fråga! Synd att du inte fått några svar. Jag skulle rent spontant gissa att det är som du säger, att du inte behöver nåt speciellt tillstånd. Om vagnen du går runt med är stor och blockerar gångvägen i stan kanske nån blir sur och hittar på en anledning att tvinga bort dig.

Men mitt tips är att du frågar nån på kommunen där du bor och sen redovisar svaret här
Citera
2015-02-03, 09:54
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drummel89
... Hur fungerar det om man går runt med en vagn och säljer t.ex korv ifrån?

I Sverige förbjöds ambulerande försäljning av korv från t.ex. "låda på magen" av hygieniska skäl 1972
(Wikipedia)
Senast redigerad av AndersM79 2015-02-03 kl. 10:00.
Citera
2015-02-04, 09:03
Medlem
Disclosures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Hyfsat lätt med Wordpress, och köp ett snygg team för någon hundralapp - Klart.

Annars finns det massor på typ blocket som tar någon tusing men hur bra de är vet jag ej.

Har du något speciellt tema som ligger dig varmt om hjärtat som du kan rekommendera?
Citera
2015-03-02, 01:07
Medlem
Albozs avatar
Vet någon hur det gick för TS? Det har gått drygt 11 år sedan denna tråd skapades..
Citera
2015-05-10, 16:05
Medlem
Bumpar denna! Vore kul att veta hur det gick med allt!
Citera
2015-08-11, 23:39
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alboz
Vet någon hur det gick för TS? Det har gått drygt 11 år sedan denna tråd skapades..
om du läser tråden så ser du att det gick bra
Citera
2015-08-12, 12:00
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
om du läser tråden så ser du att det gick bra
Väldigt intressant tråd!
Vet du vilken sida han skrev om hur det gick?
Citera
2015-08-26, 15:43
Medlem
Fruity Freshs avatar
När man, på ett väldigt tidigt stadium, börja räkna på kostnader kontra intäkter etc för att få en någorlunda överblicksbild om huruvida en verksamhet kan bära sig, är det någonsin någon vits med att räkna ink moms? Momsen bortsett från det rent operativa, är väl aldrig intressant i exempelvis en resultaträkning? Det rimliga måste väl vara att räkna på inkomster ex moms minus periodiserad kostnad ex moms?

Hoppas någon förstår denna ytterst luddiga fråga. Men jag sitter kort sagt med ett excelark och prövar olika modeller för en hypotetisk verksamhet.
Citera
2015-08-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
När man, på ett väldigt tidigt stadium, börja räkna på kostnader kontra intäkter etc för att få en någorlunda överblicksbild om huruvida en verksamhet kan bära sig, är det någonsin någon vits med att räkna ink moms? Momsen bortsett från det rent operativa, är väl aldrig intressant i exempelvis en resultaträkning? Det rimliga måste väl vara att räkna på inkomster ex moms minus periodiserad kostnad ex moms?

Hoppas någon förstår denna ytterst luddiga fråga. Men jag sitter kort sagt med ett excelark och prövar olika modeller för en hypotetisk verksamhet.

När man räknar på resultatbudget och kalkyler ska momsen givetvis inte vara med eftersom den inte påverkar resultatet. Räknar man på en balans eller likviditetsbudget ska momsen givetvis vara med eftersom den påverkar likviditetsströmmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in