2013-03-26, 18:19
Medlem
Ejjens avatar
Tjena tänkte starta eget företag inom elektronik. Det jag undrar vart hittar man pålitliga levrantörer ? Från kina
Citera
2013-03-29, 03:34
Medlem
Knatteantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejjen
Tjena tänkte starta eget företag inom elektronik. Det jag undrar vart hittar man pålitliga levrantörer ? Från kina

Alibaba.com kan vara ett bra ställe att börja kolla.
Citera
2013-04-02, 14:55
Medlem
Ejjens avatar
Lånar accet/// Tänkte starta en butik med sport artiklar särskilt is hockey klubbor. Men undrar vart köper man in sakerna. Hur får jag tag i dom ? Vissa säger alibaba. Men är det inte så att dom företagen finns inte där. Är det inte så att Bauer låter inga andra företag sälja sina klubbor. Utan bara låter dom tillverka dom ? Om någon har haft en sportbutik så skriv gärna hur ni fick tag i era leve rantörer
Citera
2013-04-05, 14:57
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Lånar accet/// Tänkte starta en butik med sport artiklar särskilt is hockey klubbor. Men undrar vart köper man in sakerna. Hur får jag tag i dom ? Vissa säger alibaba. Men är det inte så att dom företagen finns inte där. Är det inte så att Bauer låter inga andra företag sälja sina klubbor. Utan bara låter dom tillverka dom ? Om någon har haft en sportbutik så skriv gärna hur ni fick tag i era leve rantörer

Hej! Bauer har egna fabriker i Kina, finns liksom inte piratkopior på ishockeyklubbor. Få tag i leverantörer är nog bland det enklare faktiskt, ring företagens försäljare. Ex har både Bauer & CCM resande säljare som åker runt till klubbarna i Sverige på våren för matrialutprovning.
Vill inte kapa dig eller så, men vet du inte hur man får tag i leverantörer för stora märken osv har du tyvärr inget att göra i den branchen.
Citera
2013-04-05, 20:32
Medlem
Tja

Knegar 5 dagar i veckan som de flesta andra. Känner att jag definitivt inte vill hålla på såhär om 5 år fortfarande, så starta eget är helt klart målet.

Hur köttar man på sig med kunskap och information och förbereder sig? Jobbar ju 8h om dagen+resetid+träning och annat som ska göras så blir ju inte jättemycket tid över. Undrar väl mest över intressanta och inspirerande samt tekniskt hjälpliga böcker som är värda att läsas när man är i starta-eget-banorna. Vet ju inte alls vad jag tänkt göra än, även om jag har små idéer, utan jag vill mer få ett grepp om vad som ska göras, hur det görs osv
Citera
2013-04-07, 20:40
Medlem
Ejjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Hej! Bauer har egna fabriker i Kina, finns liksom inte piratkopior på ishockeyklubbor. Få tag i leverantörer är nog bland det enklare faktiskt, ring företagens försäljare. Ex har både Bauer & CCM resande säljare som åker runt till klubbarna i Sverige på våren för matrialutprovning.
Vill inte kapa dig eller så, men vet du inte hur man får tag i leverantörer för stora märken osv har du tyvärr inget att göra i den branchen.

EE har ringt runt till lokala företag. Men dom jävlarna vill inte säga
Citera
2013-04-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Jag håller på att gå kursen. Är hur bra som helst! Är väldigt fokuserad på budget och affärsplanen generellt. Vilket är bra då man måste lämna in en så bra affärsplan som möjligt för att kunna söka starta eget bidrag. Har du gått på introduktionsmötet? Där kan man ju börja i alla fall, sedan är det bara att surfa runt på verksamt.se och låna någon bok på biblioteket så blir man lite mer upplyst om hur det gåt till att starta eget. Men kursen är som sagt väldigt lärorik, men mycket beror det på läraren vi har som är bra. Dessutom ett bra tillfälle att få feedback på sin affaärsidé.
Jag har hört att den suger och bara tar upp en del av vad som krävs.
Citera
2013-04-07, 22:18
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cometmain
Jag har hört att den suger och bara tar upp en del av vad som krävs.

Det beror på nog vem som är läraren och vart kursen anordnas. Den jag gick var hur bra som helst. Dock tog den inte upp något om bokföring, det får man gå på kurs hos Skatteverket för.
Citera
2013-04-08, 19:28
Medlem
TheDalmores avatar
Citat:

Han menar inte lokala företag utan Bauer och CCM osv... Du får gå direkt till dom för att bli en Authorized dealer.

Ex. http://www.bauer.com/contactus#sales
Citera
2013-04-12, 10:06
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:

Men kontakta Bauer alt CCM direkt. Så får du generalagenternas kontaktuppgifter. Finns dock inte mkt pengar att tjäna i den branchen då det är tajta marginaler pga all ledförsljning. Med vänlig hälsning,
Citera
2013-04-21, 19:20
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Pessimister lyckas sällan.

Kör du entreprenad och har 2 gubbar uthyrda så antar jag att det görs med ett avtal i botten.
Rimligtvis bör då avtalets längd överstiga uppsägningstiden för de anställda. Jag kör själv löpande kontrakt med 6 månaders uppsägningstid som ger 30 % avkastning (innan försäkring, och bokföring, som dock är små poster). De gånger personalen har varit sjuk har mina andra gubbar varit glada över att få jobba över och tjäna mer pengar, alternativt så har jag tagit ett extrapass. Väljer man ut personal med hyfsad omsorg så ska inte sjukdomar etc vara ett så stort problem på årsbasis.

Kan säga att 250kr + moms är vad väldigt många tar i städbranschen och det har sett ut likadant i 20 år, dvs priserna har i realiteten gått ned.

255+ moms är gränsfall, (man brukar också tjäna betydligt mer på merförsäljning om man varit något sånär klipsk vid avtalets utformning) men är det ett bra jobb med garanterade timmar så är kassaflödet värt mycket. Det kanske täcker upp fastna kostnader för den övriga verksamheten tex
Bokföring, försäkring, firmafester, bensin, marknadsföring, lokalhyra, telefon etc.

När den övriga verksamheten har gått lite knackigt så har dessa kontrakt varit det som räddat firman ifrån att gå back. Det viktiga är volymen vilket genererar kassaflöde under förutsättning att man inte räknat helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Mycket tveksamt!

Anledningen är att du i din kalkyl räknar med att ha full fakturering, företaget ständigt i rullning och inga oförutsedda händelser. Utöver det har du inte med beräkningar av vad eventuella revisionskostnader kommer gå på (förutsatt att du inte gör deklaration och löpande bokföring själv?) samt eventuella kostnader i form av reparation, nya inköp ets. Utöver det bör du avsätta en del av företagets vinst till pension.

Låt säga att en av dina anställda ringer och sjukskriver sig en vecka. Vad händer då?
Låt säga att du hamnar i en avtalstvist med en kund. Vad gör du då och hur påverkar det ditt företag?
Om det är lågkonjunktur och dina kunder säger upp eventuella avtal eller att nya kunder är svåra att hitta så att du har 80% av produktion i förhållande till kapaciteten, hur hanterar du ett sådant läge? Du har rimligtvis ett ansvar som arbetsgivare att ändå betala ut 100% av lönen. Om en av dina anställda säger upp sig, hur hanterar du en ny rekrytering såväl ekonomiskt som tidsmässigt i ett bolag på 3 personer?

Det är oftast detta som händer vid en eventuell glädjekalkylering, att man inte tänker på de oförutsedda händelserna, att saker och ting aldrig måste göras om och att man alltid jobbar med full täckning ets.

Oavsett känns 255kr/h väldigt lågt. Ska du jobba mot privatperson eller företag? Jobbar du mot företag och gör ett bra jobb kan du lätt fakturera betydligt mer än 255kr/h. Vad för typ av tjänst rör det sig om?
Citera
2013-05-13, 22:40
Medlem
Baduffs avatar
Hej!
Jag är i funderingarna om att starta en nätbutik som säljer böcker, både "riktiga" och e-böcker. Är det någon som har erfarenhet från att sälja böcker och kan dela med sig av tips eller annan relevant information? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in