2013-05-19, 13:10
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tja

Knegar 5 dagar i veckan som de flesta andra. Känner att jag definitivt inte vill hålla på såhär om 5 år fortfarande, så starta eget är helt klart målet.

Hur köttar man på sig med kunskap och information och förbereder sig? Jobbar ju 8h om dagen+resetid+träning och annat som ska göras så blir ju inte jättemycket tid över. Undrar väl mest över intressanta och inspirerande samt tekniskt hjälpliga böcker som är värda att läsas när man är i starta-eget-banorna. Vet ju inte alls vad jag tänkt göra än, även om jag har små idéer, utan jag vill mer få ett grepp om vad som ska göras, hur det görs osv
Tja, förutom i ett fåtal fall så får du räkna med att jobba betydligt mer än 38-40 timmar/vecka; särskilt om det är ditt första bolag. Du måste sätta dig in i ett enormt antal saker och ju mindre du vet desto mer kostnader får du för att köpa in kompetensen desto mer kapital behöver du.

Börja med att köpa en bok om att skriva affärsplan och sätt igång. Räkna med att du behöver göra ett halvdussin innan du en är i närheten av en bra sådan.
Citera
2013-05-24, 21:41
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Tja, förutom i ett fåtal fall så får du räkna med att jobba betydligt mer än 38-40 timmar/vecka; särskilt om det är ditt första bolag. Du måste sätta dig in i ett enormt antal saker och ju mindre du vet desto mer kostnader får du för att köpa in kompetensen desto mer kapital behöver du.

Börja med att köpa en bok om att skriva affärsplan och sätt igång. Räkna med att du behöver göra ett halvdussin innan du en är i närheten av en bra sådan.

Du verkar insatt. Vad ska man ha en affärsplan till?
Citera
2013-05-25, 09:17
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Du verkar insatt. Vad ska man ha en affärsplan till?
Det beror på vad du vill med ditt företagande. De vanligaste intressenterna är:

- Dig själv - så att du inte går vilse i skogen och är för opportunistisk utan följder en plan. Motsatsen är att inte ha någon plan alls, utan göra vad som verkar ge pengar för stunden, men då är det knappast företagande.

- Din bank - om du vill ha kredit eller lånefinansiera en investering. Alternativet är att vänta några år och hoppas på bra bokslut för att få kredit.

- Investerare - ingen annan än familj och vänner kommer att investera en endaste krona i ditt bolag utan en trovärdig affärsplan.

- Myndigheter/stiftelser som beviljar bidrag/EU-medel - i stort sett som ovan.

- Större kunder - ett nystartat bolag måste kunna visa att det har en realistisk möjlighet att finnas kvar om flera år innan en större kund är beredd att ge det en chans.

- Din hyresvärd - hyreskontrakt för lokal skrivs ofta på tre år. Du kanske vill ha lokalerna ombyggda innan du flyttar in; då vill värden se en stark balansräkning eller en trovärdig affärsplan.

Naturligtvis så finns det undantag, branschvariationer och tillfälliga perioder av galenskap, t ex 1999 var det många som fick investerarkapital med hjälp av sinnessjuka affärsplaner.
Citera
2013-06-01, 11:09
Medlem
God eftermiddag.

Intressant läsning i denna tråd, hoppas någon kan hjälpa mig med mitt dilemma.

Vart vänder man sig om man söker en mentor som har de rätta kanalerna inom Retail (mode).

Har suttit och tänkt på vilka jag kännde, men kom inte fram till något svar. Ifall någon här vet ngt forum, en grupp, osv, skulle det uppskattas!

Trevlig helg på er.
Citera
2013-06-02, 09:40
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iStupid
God eftermiddag.

Vart vänder man sig om man söker en mentor som har de rätta kanalerna inom Retail (mode).

Har suttit och tänkt på vilka jag kännde, men kom inte fram till något svar. Ifall någon här vet ngt forum, en grupp, osv, skulle det uppskattas!

Trevlig helg på er.
Är det verkligen en mentor som du söker?
Citera
2013-07-18, 00:21
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Pessimister lyckas sällan.

Kör du entreprenad och har 2 gubbar uthyrda så antar jag att det görs med ett avtal i botten.
Rimligtvis bör då avtalets längd överstiga uppsägningstiden för de anställda. Jag kör själv löpande kontrakt med 6 månaders uppsägningstid som ger 30 % avkastning (innan försäkring, och bokföring, som dock är små poster). De gånger personalen har varit sjuk har mina andra gubbar varit glada över att få jobba över och tjäna mer pengar, alternativt så har jag tagit ett extrapass. Väljer man ut personal med hyfsad omsorg så ska inte sjukdomar etc vara ett så stort problem på årsbasis.

Kan säga att 250kr + moms är vad väldigt många tar i städbranschen och det har sett ut likadant i 20 år, dvs priserna har i realiteten gått ned.

255+ moms är gränsfall, (man brukar också tjäna betydligt mer på merförsäljning om man varit något sånär klipsk vid avtalets utformning) men är det ett bra jobb med garanterade timmar så är kassaflödet värt mycket. Det kanske täcker upp fastna kostnader för den övriga verksamheten tex
Bokföring, försäkring, firmafester, bensin, marknadsföring, lokalhyra, telefon etc.

När den övriga verksamheten har gått lite knackigt så har dessa kontrakt varit det som räddat firman ifrån att gå back. Det viktiga är volymen vilket genererar kassaflöde under förutsättning att man inte räknat helt fel.

Realister är de som tjänar pengar.

Vet inte vilka företag du driver men jag skulle aldrig gå under 400kr/h för någon som helst form av verksamhet, men så jobbar jag aldrig mot privatpersoner heller.
Citera
2013-07-19, 23:40
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Realister är de som tjänar pengar.

Vet inte vilka företag du driver men jag skulle aldrig gå under 400kr/h för någon som helst form av verksamhet, men så jobbar jag aldrig mot privatpersoner heller.

Sanna entreprenörer är de som tjänar pengar. En realist lär knappast palla driva 9st företag i konkurs för att sedan få en extremt framgångsrik verksamhet.

Jag vet inte vad du driver för företag men det känns som det är av mindre betydelse. Jag förklarar för dig att det är många stora seriösa företag som tar mycket mindre än 400kr/h, vissa går till och med back på jobben bara för att en konkurrent inte skall få det vinnande anbudet.

Det intressant tycker jag är volymen på verksamheten, det säger inte så mycket om du fakturerar 500kr/h men inte är fullbelagd.
Citera
2013-07-20, 00:01
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iStupid
God eftermiddag.

Trevlig helg på er.

Mentor? Snacka med några bra kompisar/någon du litar på som du vill ha med. Lägg upp en tydlig plan för allt, börja gör undersökningar och fixa diverse grejer och sen är det bara att köra.

Mentorer/lärare hör till skolstadiet.
Citera
2013-07-25, 17:48
Medlem
Joshua-Matthews avatar
Jag behöver hjälp med att fakturera. Just nu har jag ingen registrerad verksamhet så jag fakturerar via Frilans Finans, går ofta superbra. Problemet är att via dom kan jag inte skicka fakturor 6%moms eftersom att arbetet jag utför ibland är mer åt artisteri. Kan någon tipsa mig om en liknande tjänst där jag kan fakturera 6%moms när jag gjort artistjobb?
Citera
2013-07-29, 13:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joshua-Matthew
Jag behöver hjälp med att fakturera. Just nu har jag ingen registrerad verksamhet så jag fakturerar via Frilans Finans, går ofta superbra. Problemet är att via dom kan jag inte skicka fakturor 6%moms eftersom att arbetet jag utför ibland är mer åt artisteri. Kan någon tipsa mig om en liknande tjänst där jag kan fakturera 6%moms när jag gjort artistjobb?

Man kan väl trots allt ändra momssatsen i rullgardinsmenyn på fakturan på Frilans Finans?
Citera
2013-08-02, 13:14
Medlem
Joshua-Matthews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Man kan väl trots allt ändra momssatsen i rullgardinsmenyn på fakturan på Frilans Finans?

Personen som ska betala fakturan accepterar inte annat än 6% moms.
Citera
2013-08-05, 14:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joshua-Matthew
Personen som ska betala fakturan accepterar inte annat än 6% moms.

Ja, jag menar att du kan ändra till 6 % moms i rullgardinsmenyn. Så att du fakturerar 6 % moms. Se brevid "moms" här: http://www.frilansfinans.se/invoicetool
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in