2009-12-23, 14:12
Medlem
Strinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyGBG
Varför inte starta en liknande tråd redan idag?

Jo visst varför inte, synd bara att man inte har 100 000 på ett sparkonto..

Det jag undrar är hur mycket plus du gick totalt, inklusive försäljningen av kiosken?
Citera
2009-12-26, 18:12
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strinder
Jo visst varför inte, synd bara att man inte har 100 000 på ett sparkonto..

Det jag undrar är hur mycket plus du gick totalt, inklusive försäljningen av kiosken?

Finns många människor som startat med noll kronor på kontot.
Låter som du sitter fast i vissa tankebanor att saker och ting måste ske på speciella sätt.
Citera
2009-12-27, 01:19
Medlem
Strinders avatar
Citat:
Finns många människor som startat med noll kronor på kontot.
Låter som du sitter fast i vissa tankebanor att saker och ting måste ske på speciella sätt.

Visst, men nu är det inte bara pengarna som är anledningen till att jag inte har möjligheten att starta eget.
Citera
2010-01-03, 21:38
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Visst, men nu är det inte bara pengarna som är anledningen till att jag inte har möjligheten att starta eget.

Precis, det är din inställning.
Citera
2010-01-09, 23:34
Medlem
Citat:

Kan du inte låna pengar och ett friskt namn då??

Ps. Har nu suttit i över 4 timmar och streckläst den här tråden. Kan bara lyfta på hatten för den entreprenörskap som TS besitter. Fler sådana som dej och lite lägre skatter för företagare så hade Sverige klarat sej bra.

Jag är själv också företagare sen ca 20 år tillbaka. Fast liksom TS på sommartid.
På vintern vistas jag till stor del i Thailand. Är jag ute ur Sverige mer än 6 månader om året så slipper jag att "skatta" här. Bara momsen som ska betalas.
En del av det jag säljer köper jag i Thailand också när jag ändå är där "vintertid"
Resten handlas i Kina eller Tyskland. Som sagt skattetrycket här i landet hindrar mycket folk att satsa på egna ide´er . Jag hade gärna varit kvar här lite längre och jobbat om det inte varit för skatterna.
Citera
2010-01-10, 00:24
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orderthai
och lite lägre skatter för företagare så hade Sverige klarat sej bra.

Intressant det där med skatter... Min helröda, socialdemokratiska morsa öppnade en liten butik för ett år sen (alltid varit anställd annars), och nu har dagskassorna börjat bli lite större så hon frågade mig om hur mycket hon kan ta ut i lön.

Rätt snabbt fick hon förklarat att om hon ska ha 100 kronor i plånboken så bör hon reservera 100 kronor i diverse skatt till staten.

Hennes ord därefter var oslagbara:

"men då blir det ju ingenting kvar"

Då gick det upp ett ljus för henne hur mycket skatt man egentligen betalar...

orderthai: jag håller helt med dig. skulle skatterna vara lägre så skulle förutsättningarna för företagande i sverige varit helt annorlunda.
Citera
2010-01-10, 07:50
Medlem
Ytterligare en sträckläsare.
Var, som alla (?) andra, tveksam till en början.
Du har rätt glöd och det är väldigt kul att det lyckas bra för sådana som dig.
Imponerad av hur mycket du lyckades sälja.
250k en säsong - och du hade väl öppet omkring 90 dagar?

Det betyder att du sålde för nästan ca 2700 om dagen.
Det kan låta lite, men om man slår ut det per timme, vilket i sin tur blir ca 400 kronor är det inte alls så lite. På sådana varor alltså.
Citera
2010-01-14, 09:05
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Intressant det där med skatter... Min helröda, socialdemokratiska morsa öppnade en liten butik för ett år sen (alltid varit anställd annars), och nu har dagskassorna börjat bli lite större så hon frågade mig om hur mycket hon kan ta ut i lön.

Rätt snabbt fick hon förklarat att om hon ska ha 100 kronor i plånboken så bör hon reservera 100 kronor i diverse skatt till staten.

Hennes ord därefter var oslagbara:

"men då blir det ju ingenting kvar"

Då gick det upp ett ljus för henne hur mycket skatt man egentligen betalar...

orderthai: jag håller helt med dig. skulle skatterna vara lägre så skulle förutsättningarna för företagande i sverige varit helt annorlunda.

Haha klockrent. Samma med min morsa. Hon har alltid varit sosse men har nu dragit igång firma och röstar numer på moderaterna!

Hur går det med resten av dina affärer?
Starta en ny tråd med uppdateringar vettja.
Citera
2010-01-14, 21:26
Medlem
belowyous avatar
Uppdatering?
Well well, det rumlar på, fruktfirman vann en upphandling med Arbetsförmedlingen i höstas vilket gjorde att vi fick världens chans att gå in i andra orter och börja leverera frukt, tyvärr så har min kompanjon, d.v.s. farsan, inget glöd och inget driv och vill inte satsa på att få fler kunder. Det är frustrerande, särskilt med tanke på att omsättningen ökade med 40% om man jämför 2008 med 2009. Det är fortfarande inga stora pengar vi pratar om men det går åt helt rätt håll!

Så om det finns någon i Falun/Blge eller däromkring som läser det här och som har driv, glöd, engagemang och lite tid över som vill få in en fot: maila mig!

Ang. paintballfirman kan man sammanfatta 2009 med orden: det har gått skitbra! Mycket jobb, men många glada kunder och mycket stor potential!

Well, thats it for now!
Citera
2010-01-15, 10:54
Medlem
TommyGBGs avatar
Citat:
Uppdatering?
Well well, det rumlar på, fruktfirman vann en upphandling med Arbetsförmedlingen i höstas vilket gjorde att vi fick världens chans att gå in i andra orter och börja leverera frukt, tyvärr så har min kompanjon, d.v.s. farsan, inget glöd och inget driv och vill inte satsa på att få fler kunder. Det är frustrerande, särskilt med tanke på att omsättningen ökade med 40% om man jämför 2008 med 2009. Det är fortfarande inga stora pengar vi pratar om men det går åt helt rätt håll!

Så om det finns någon i Falun/Blge eller däromkring som läser det här och som har driv, glöd, engagemang och lite tid över som vill få in en fot: maila mig!

Ang. paintballfirman kan man sammanfatta 2009 med orden: det har gått skitbra! Mycket jobb, men många glada kunder och mycket stor potential!

Well, thats it for now!

Varför byter du inte ut farsan om han är ett bojsänke?
Grattis till upphandlingen och andra framgångar!

Jag har en fråga ang. upphandlingen, jag har själv tittat på offentlig upphandling till och från inom ett helt annat område.
Nyligen blev en upphandling klar som jag inte kunde söka men hade kunnat leverera för 1/3 av vinnande pris.
Varför? Jo kraven var skrivna så att jag blev diskvalificerad redan innan jag kunnat söka. Grattis skattebetalarna!
Har du några idéer eller tips kring detta? Hur var det tex. för dig när du lämnade in anbud?
Citera
2010-01-15, 18:05
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Varför byter du inte ut farsan om han är ett bojsänke?
Enkelt, jag har ingen att byta ut han mot.

Det är en annons i Ams som jag har funderat på, men det är enklare sagt än gjort att få allt att funka, med tanke på att jag själv redan jobbar mer än heltid, och jag ska inte förlita mig på att farsan styr upp det

Upphandlingar ja... Det är ett helvete... Skickar det i ett PM istället.
Citera
2010-02-01, 03:07
Medlem
Richtmans avatar
Citat:
Enkelt, jag har ingen att byta ut han mot.

Det är en annons i Ams som jag har funderat på, men det är enklare sagt än gjort att få allt att funka, med tanke på att jag själv redan jobbar mer än heltid, och jag ska inte förlita mig på att farsan styr upp det

Upphandlingar ja... Det är ett helvete... Skickar det i ett PM istället.

Tänkte höra. Om man ska driva en mindre kioskverksamhet klarar man sig med en vanlig personbil då för att hämta gods eller måste man ha släp/SUV?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in