Citat:
Ursprungligen postat av noky
Ska man betala arbetsgivaravgifter på sig själv om man har eget företag och plokar ut lön? För då blir ju skatten äckligt hög.
50% betalar man väll först över 300k?
Förlåt, det stämmer, jag brukar tänka netto, och har 15,000 netto varje månad för att precis komma inom gränsen.
Har du aktiebolag betalar du arbetsgivaravgifter. Har du enskilt firma betalar du "egenavgifter". Jag kommer inte ihåg exakta siffror, men räkna med att betala minst lika mycket i skatt som du tar ut i "lön" (fast lön i enskild firma också är lika med överstående pengar i slutet av året.) Jag gör inte min redovisning själv så jag minns inte allt så bra, men jag minns det kära året 2001 då jag hade enskild firma och det drog in 1,2M. Det året betalade jag 675K i skatt (eller om det blir 620K efter alla avdrag, 675 var utgångsbudet i alla fall, det minns jag mycket väl.) Det var på samma gång jag bestämde mig för att ombilda bolaget till aktiebolag så jag åtminstone inte tvingades betala skatt och tvingades betala dom extra 50% i inkomstskatt utan kunde låta pengarna ligga i bolaget. Som Aktiebolag måste du också ha auktoriserad revisor, och det är en utgift på 10-15K per år.
Företagande i Sverige är lite speciellt. Det är generellt svårt att bli rik i Sverige på att jobba. I en kiosk är rätt sätt att inte slå in allt i kassan, och alltså sälja sånt som man kan klara sig med att inte slå in. Kiropraktor m.m. verkar också sjysst, för där kan man tjäna bra och undvika att slå in allt om det inte är bara remiss-patienter man tar emot. Rent allmänt skulle vi ha många mer entreprenörer och intressanta företag om skatterna var LITE lägre och mindre avskräckande. Mannen med kiosken måste absolut räkna mycket innan han drar igång nåt, och ha en bra plan.