2004-08-02, 00:10
Bannlyst
bah...
det finns väl inte en enda kioskägare i sverige som kör allt vitt, alltå på papperet.

Skulle man köra allt vitt så skulle man inte bli särskilt rik.

Hursomhelst, för att hålla er uppdaterade om kiosken. Om det nu är någon som läser...

På tisdag ska jag få kontraktet som ska skrivas under, på kiosken, inventarier och framförallt: äganderätten till platsen.

Sen. 70.000 ska betalas. Efter ska allt planeras till nästa år. Och nästa år ska inte allt köras vitt...
;-)
Citera
2004-08-02, 00:21
Bannlyst
förresten...
kiosken var tydligen friköpt eller nåt, så den är mig, alltså kan jag sälja var skit som helst, men har tänkt att köpa en drickakyl och sälja läsk o grejer.
går nog bra när det är varmt ute.
läsk, saft, iste, kaffe och sånt.
förutom glass då såklart.

det här tjabblet med att ta ut egen lön. morr.
jaa. man köper kanske 20% av alla varor svart, kanske av någon annan som har samma leverantör, vilket betyder att man kan ta 20% av vinsten svart, rakt ner i fickan utan uppståndelse. Eftersom man köpt varorna svart så är det omöjligt för skattemyndigheten att väga inköp mot försäljning.

Dessa 20%, t.ex om man köper grejer för 10.000, säljer för 20.000 så får man ca 10.000 kr kvar, dessa pengar kan man ta i lön, plus lite "vitt" på nåt mysko vis.

Men jag har en fråga till nån som kan bättre än jag.
Om jag startar en enskild firma, eller går ihop med någon, ett handelsbolag, hur kommer detta att påverka mina studielån från csn, även om jag inte tar ut någon egentlig lön?

Tål att tänkas på...
Citera
2004-08-02, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
Om jag startar en enskild firma, eller går ihop med någon, ett handelsbolag, hur kommer detta att påverka mina studielån från csn, även om jag inte tar ut någon egentlig lön?

Som jag sa, om du har en vinst i bolaget i slutet av året så kommer den vinsten räknas som en "lön". Denna "lön" ska du sen betala skatt på. CSN kommer i sin tur vilja ha pengar av dig baserat på den summan.

EDIT: har du ingen vinst så vill CSN självklart inte ha pengar av dig, men ett företag ska drivas i vinstsyfte och visar du inte vinst efter nåt år så blir skattemyndigheten fundersam. "Nåt år" är taget ur luften, för jag vet inte hur många år man kan tänkas tillåtas nolltaxera.

Citat:
det här tjabblet med att ta ut egen lön. morr.

"Tjabblet" är en ganska viktig del så du inte biter dig själv i röven.

Citat:
jaa. man köper kanske 20% av alla varor svart ... vilket betyder att man kan ta 20% av vinsten svart

Det låter inte logiskt för mig, men whatever. Jag vet inte hur närhandels-branschen fungerar.
Citera
2004-08-17, 01:12
Medlem
uteservering?

Har du kollat om du kan sätta upp en utservering? Om du ska sälja läsk å grejer blir de ju mer som ett cafe..å då vill folk gärna sitta ner..å en uteservering tror ja inte kostar så mycket att arrendera!
Citera
2004-08-28, 22:38
Bannlyst
hmm. alltså...
kiosken står för sig på torget, sen så följer det med lite stolar och bord som man ställer några meter ifrån, under ett träd i skuggan.
Det är vita tråkiga, halvtaskiga möbler.

Jag tänkte införskaffa ett par nya bord och stolar i någon färg, så det ser mer trivsamt ut... Kanske några billiga cafestolar med bord i trä? Nej förresten. för stöldbegärligt. Bättre med plastmöbler. Med lite färg, kostar inte lika mycket.

Sen en liten markis ovanför luckan i kiosken skulle vara bra...!

Hmm. Förslag?
Citera
2004-08-29, 01:19
Bannlyst
Rösjöbadet i täby (skarpäng) skulle vara najs :P vi behöver en kiosk där..
Citera
2004-08-29, 03:31
Medlem
Företagarsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noky
Ska man betala arbetsgivaravgifter på sig själv om man har eget företag och plokar ut lön? För då blir ju skatten äckligt hög.

50% betalar man väll först över 300k?

Självklart. Detta är Sverige vi pratar om. Du betalar "sociala avgifter", som
dom kallar det. Tidigare kallades det arbetsgivarvgift, men det var lite för sanningsenligt - då kunde ju till och med sinnesslöa räkna ut att det var hämmande för anställningar. Oavsett vad dom kallar det så är det ett systematiskt sätt att försöka blanda bort korten. Egentligen är det nämligen en LÖNESKATT, men genom att lägga det på arbetsgivarens bord så slipper du se att dom drar 60% av din lön på lönebeskedet - vilket skulle resultera i revolution. Som det är nu går 95% av sveriges löntagare däremot lyckligt ovetande om att dom faktiskt har betalt 60% i skatt på sin lön...

Vem som kom på detta vansinne är oklart - men visst är det smart? Låt mig dessutom få passa på att gratulera er som också betalar statlig skatt utöver den kommunala - ni betalar närmare 80% i skatt....

Läs mina läppar: det är HELT omöjligt att driva en kiosk eller restaurang i Sverige helt vitt. Det går inte. Det är därför det finns så många korvgubbar - alla kör svart. Och om jag vore dig skulle köra hela skiten svart, rakt av. 70000kr i fickan kan man leva på till nästa säsong nästan, ska du köra vitt så får du typ 20000kr kvar.
Citera
2004-08-29, 05:35
Medlem
typhios avatar
Hörde av en revisor (min fd lärare i redovisning) att kiosker och restauranger behöver en fyra till fem konkursen innan de är möjliga att driva med vinst idag. Kommer inte riktigt ihåg hur resonemanget bakom såg ut. Ska kolla mina anteckningar.

Cheers
Citera
2004-08-29, 10:16
Bannlyst
Ja, det är helt rätt, det är omöjligt att driva en kiosk eller t.om. en mindre restaurang med vinst, så vad jag har tänkt att göra är att starta en enskild firma, köra kanske 70.000 kronor vitt, så pass att det inte drar uppmärksamhet till sig, och så pass att jag slipper betala hyra för alla frysar, de har en gräns på att man måste sälja för.... ja nånting ditåt.

Resten kommer jag att köra svart, jag har kommit överens med en pizzeria att jag får köpa glass , läsk o.s.v. därigenom och på så sätt undvika att det står i mina papper hur mycket jag köpt. .

Alltså, jag kör så jag säljer 70.000 vitt på mina beställningar.
Resten av varorna beställer jag hos en pizzeria, ger han pengar kontant så får jag grejorna. Alltså är det lite säkrare att man klarar sig vid en eventuell koll...

Någon som har några fler tips?
Citera
2004-08-29, 10:18
Bannlyst
förresten... sälja för 70.000 kronor vitt.
han som säljer kiosken säger att han säljer för 180-200.000 kronor om året.

Om man ska tro på det så blir det en del slantar över i alla fall...

;-)
Citera
2004-08-29, 10:42
Medlem
Citat:
Någon som har några fler tips?

Se till att du har pengar kvar till att betala skatt, och se till att du har cash för att köpa varorna från pizzerian svart. Det blir lite svårt att använda företagets pengar för det inköpet om inte du har någon vänlig själ som kan skriva ut ett kvitto åt dig.
Citera
2004-08-29, 13:18
Medlem
Hercule Poirots avatar
Intressant läsning. Lycka till, och lura staten på så mycket som möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in