Citat:
Ursprungligen postat av noky
Ska man betala arbetsgivaravgifter på sig själv om man har eget företag och plokar ut lön? För då blir ju skatten äckligt hög.
50% betalar man väll först över 300k?
Självklart. Detta är Sverige vi pratar om. Du betalar "sociala avgifter", som
dom kallar det. Tidigare kallades det arbetsgivarvgift, men det var lite för sanningsenligt - då kunde ju till och med sinnesslöa räkna ut att det var hämmande för anställningar. Oavsett vad dom kallar det så är det ett systematiskt sätt att försöka blanda bort korten. Egentligen är det nämligen en LÖNESKATT, men genom att lägga det på arbetsgivarens bord så slipper du se att dom drar 60% av din lön på lönebeskedet - vilket skulle resultera i revolution. Som det är nu går 95% av sveriges löntagare däremot lyckligt ovetande om att dom faktiskt har betalt 60% i skatt på sin lön...
Vem som kom på detta vansinne är oklart - men visst är det smart? Låt mig dessutom få passa på att gratulera er som också betalar statlig skatt utöver den kommunala - ni betalar närmare 80% i skatt....
Läs mina läppar: det är HELT omöjligt att driva en kiosk eller restaurang i Sverige helt vitt. Det går inte. Det är därför det finns så många korvgubbar - alla kör svart. Och om jag vore dig skulle köra hela skiten svart, rakt av. 70000kr i fickan kan man leva på till nästa säsong nästan, ska du köra vitt så får du typ 20000kr kvar.