2004-08-29, 22:36
Bannlyst
ja, jag har tänkt betala kiosken o det. 70.000 kronor.
sen 10.000 kronor till varor, det bör räcka, som start, har inte räknat på det, sen ska jag ju ha pengar till att köpa varor från pizzerian (några tusen) och sen kanske 10.000 till, ifall det händer något oförutsett.
+lite pengar att betala hyran med också, 10.000 pix

Sen så ska förhoppningsvis pengarna växa av sig självt...

=)
Citera
2004-08-30, 07:06
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferocius
förresten... sälja för 70.000 kronor vitt.
han som säljer kiosken säger att han säljer för 180-200.000 kronor om året.

Om man ska tro på det så blir det en del slantar över i alla fall...

;-)

Om du tar det med en nypa salt så innebär det 150k. Med en hundramarginal har du då 75 kvar. Av dessa ska du betala hyra, el, löner m.m. Verkar inte vara någon direkt höjdaraffär.
Citera
2004-08-30, 19:02
Medlem
Vet inte hur det ligger till för glassbranchen men inom restaurang är det reckommenderat att åtminstånde visa 60% vinst av total omsättning.
Den verkliga omsättningen undanhåller du just genom privatköp som pizzerian.
Citera
2004-08-30, 23:28
Bannlyst
Exakt!!
Precis!!

=)
Citera
2004-09-02, 16:30
Medlem
BosseBuses avatar
Låter som du är verkligt engagerad, och det är den första förutsättningen.

Det verkar som en given deal. Att du fixar omsättningen menar jag. Det är ju inkört. Därför hade jag inte strulat med enskild firma. I en enskild firma är du personligt ansvarig för allt. I ett aktibolag är du bara ansvarig för ev. skatter vid en konkurs. AB:t kräver att du sätter in 100' i bolaget. Dessa pengar får du sedan använda i bolaget. Till exempel att köpa kiosken och annat du behöver. Värdet i bolaget (kontanter/inventarier/lager/andra tillgångar) måste alltid vara minst 100'. Men det verkar du ju klara.

När du kör svart måste du hålla koll på hur mycket du köper in kontra hur mycket du säljer. Vid en revision kontrollerar de inköp av/befintligt varulager mot omsättning. Om du har 100% pålägg så innebär det att om du köper svart från din pizzanisse för 5.000 kr så kan du sälja för 10.000 kr svart. Håll stenkoll på detta, så du inte står med skägget i brevlådan vid en eventuell revision.

Se också till att du tar ut rimlig lön. Bor du hemma behöver du inte tjäna så mycket. Har du eget hem krävs högre inkomst. Så länge du håller dig inom rimlighetens gränser för vad som är möjligt att leva på (och gärna ett litet snäpp över) så lär inte myndigheterna intressera sig för dig.

Kan du offra en tusing på två böcker, rekommenderar jag
Gerillaföretagaren och Rivstart. Jag har själv Gerillaföretagaren och den är nästan sönderläst. Skitbra när man behöver lite konkreta råd och tips. Antar att Rivstart (som är för de som ska starta eget företag) är upplagd på samma sätt.
Citera
2004-09-02, 16:56
Medlem
Boddies avatar
Börja med att ta kontakt med:
www.nyforetagarcentrum.se

Sen med:
www.almi.se

Där får du all hjälp du behöver. Kanon med bra idee och allt men du verkar inte ha någon större koll. Självklart ska du starta kiosk men kolla länkarna innan.
Citera
2004-12-06, 02:19
Bannlyst
senaste nytt...

ni bad mig hålla er uppdaterade om vad som hände på kioskfronten.

Nu är det december och jag har bjäbbat med kommunen om tillstånden till nästa år, och de har fortfarande inte bestämt sig. Jag ska ringa tillbaka i mellandagarna och höra om de har bestämt sig då.

Gubben som äger kiosken nu börjar bli lite sur på mig också.

Usch då...
Citera
2004-12-26, 17:05
Bannlyst
senaste nytt igen

Jaa... Ni bar mig hålla er uppdaterade.
Senaste nytt är att försöka få kommungubbarna att låta mig fortsätta arrendet.

De skulle bestämma sig till mellandagarna, kommunen har haft typ ett halvår på sig att bestämma sig nu. Men det var något snack om att möblera om på torget, kanske skulle inte kiosken få plats då. Vi får se hur det blir.

Ska ringa nu i veckan, inte för att jag tror att jag får något svar, men ändå. Måste ju registrera bolag hos bolagsverket, skriva kontrakt med Sia, göra mig vän med någon grossist och börja planera scheman och priser för sommaren.

Är det någon som har något bra tips hur mycket man ska betala skatt för? typ 50% av omsättningen eller?

Gott nytt år på er allihopa!
Citera
2005-01-09, 01:13
Bannlyst
jopp.
nästa vecka skall alla kontrakt och avtal skrivas under, sen skall företaget startas upp.
sen lite småploj, ska skaffa arbetskläder, parasoller, bord, stolar, läskkyl och massor med andra grejor, sen bara vänta tills solen tittar fram!

JIPPIE!!

=)
Citera
2005-05-26, 20:40
Medlem
belowyous avatar
Sommar O Sol

(nytt namn)

Eftersom någon tidigare i denna tråd sagt att jag skall hålla er uppdaterade så gör jag en liten uppdatering nu.

Alla konktrakt är underskrivna, allt fungerar, elen är påslagen men solen kommer inte fram som jag vill.
Med andra ord: allt har gått som det var tänkt, men det har varit V I D R I G T mycket arbete. Pappersarbete alltså. Försäljningen går sådär. Men sommaren har inte kommit igång än.

Vad ska man säga? Ni kan ju läsa från början till slut, från affärsidé till företagsstart...

DET BLEV AV!!!
Citera
2005-05-26, 21:56
Medlem
Miller418s avatar
Intressant läsning.
Hoppas det går bra. Återkom gärna med rapporter om hur det går.
Citera
2005-05-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av son_of_sodom
Investerar du dina 100,000 i aktier och gör vinst så betalar du "bara" 30% skatt på vinsten. Inga konstigheter.

Läs noggrant på vika skattelagar som gäller. Jag har drivit enskild firma och där är resultatet i slutet av året lika med din lön. Alltså har du 500,000 kvar i kassan vid årets slut så är din lön lika med 500,000 och det betalar du skatt på. Då får du också den där roliga skatten som kommer ovan ~220,000-nåt och är på 50%. Jag misstänker att handelsbolag m.m. är likadant, men jag är inte säker.

Resultatet är iofs lika med lönen men har man den delen av vinsten som finns kvar i bolaget betalar man bar 28% expensionsmedelskatt för. Alltså samma skattesats som för ett AB. Har du däremot alla 500.000 i kassan så hade jag inte trott dig, jag skulle nog vilja se de pengarna på ett bankkonto för att våga deklarera expensionsfonder åt dig.

Citat:
Viktigt att du tänker på allt det här och har en BRA PLAN. Det är otroligt viktigt att ha en långsiktig plan för pengarna annars hamnar du i en sån där dödsspiral med skatterna. Jag sitter och strular med sånt just nu för att min enskilda firmas revisor skrev in grejer i periodiseringsfonder, och det är jag personligt skyldig till att betala eftersom det inte gick över när jag ombildade till aktiebolag. Det är några hundra tusen. För att betala måste jag ta ut pengarna i lön via aktiebolaget, och då kommer jag över den där 200,000 smärtgränsen och betalar 50% skatt på pengarna över det. För att betala den skatten på 50% måste jag ta ut mer pengar, etc, etc.

Du kan visst det flytta över periodiseringsfonderna om du bara har använt dem på rätt sätt. En periodiseringsfond är inte till för att man ska slippa skatta för alla pengar man tar ut ur bolaget utan för att man ska konsolidera och spara till sämre år. Om bolagets tillgångar motsvaras av de avsatta fonderna så är det inga problem att ta över dem, problemet uppstår bara när någon sätter av fonder och sedan lever livets glada dagar för oskattade pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in