2005-07-29, 23:32
Medlem
Vad blir vinsten efter alla avgifter och skatter är betalda?
Citera
2005-07-30, 10:30
Medlem
belowyous avatar
vinsten är mycket dålig. mycket mycket dålig efter alla skatter och helveten.
bortser man från skatterna är det ganska bra. marginalen är ca 50%. har jag sålt för 100:- så har jag 50:- kvar ungefär, inräknat glassen, våfflan, servetten, arbetet och sånt. så det är rätt bra.
exakta siffror kommer inte förrän om ca en månad när säsongen är slut.

japp. jag har kassaapparat. det hade de inte innan, då hade de bägare till enkronorna, femkronorna och tiorna... väääldigt oseriöst. det är en enkel kassaapparat, en miniräknare med kvittorulle bara, men kvittensblock finns. det är mest för att det ska låta seriöst ut mot kund, och att man själv har en fingervisning. kvittorullen stämmer aldrig mot kassan, man har alltid glömt att slå in någonting. men men...

jag är belägen vid siljan, dalarna. leksand för att vara mer exakt.

skrev jag något om glasstrågen i början av tråden? att de var eftertraktade? glasstrågen som glassen kommer i, 5 liters. helt otroligt. ingen ide att slänga dem på tippen, har sålt allihop. allihop för i år och nästa år är sålda... allt går fan att sälja... haha..
Citera
2005-07-30, 22:59
Medlem
binics avatar
Läste precis igenom hela denna tråd på en gång och vill precis som alla andra gratulera dig för detta lyckade affär, bra jobbat! Detta liknar något som jag startade med för ca ett och ett halvt år sen. Jag och min bror tog över en kiosk som låg i ett väldigt bra område. Kiosken var verkligen inte fräch och när arbetsdagen var slut vågade man inte räkna dagskassan. Det låg en stor livsaffär ca 30 meter bort och en spelbutik med tidning, glass och tobak mittemot. Men kiosken var en gång i tiden väldigt fin och hade en dagskassa på minst 3000. Så vi bestämde oss för att satsa allt vi hade på den. Och vi lyckades väldigt bra. Dagskassan från början var mellan 500 och max 1000. I slutet av sommaren när vi sålde den var den uppe i 4500. Mycket handlar om viljan att lyckas. Lite pengar, en bra plan och att våga satsa är allt som behövs.

En mycket viktig sak när det gäller kiosker och liknande är att komma bra överens med försäljarna. Det är dom som kommer med dom bästa tipsen och det bästa man kan göra är att skaffa vänner inom den kretsen.

En Cornetto Soft maskin är faktiskt rätt bra att ha när man inte får ha mjukglassmaskin. Den är billig och som någon sa så behöver du inget godkännande. Det tar lite tid innan folk testar men med tiden ökar försäljningen. Vinsten där är helt ok.

Om allting går som det ska tjänar man väldigt bra när man jobbar som du gör. Det beror mest på den låga hyran och att marginalen på in och utpris av tex glass, godis och chips är riktigt bra jämfört med tex varorna i en stor livsmedelsbutik. Tidningar och tobak är nästan helt onödiga men man är tvungen att sälja det för att inte förlora kunderna. Sjävlklart är det här olika från kiosk till kiosk. Men bara arbetet av att returnera tidningar gör det hela meningslöst.

Jag jobbade från 8-21 varje dag i mer än en månad och resten av året vanliga arbetstider. Arbetsmiljön är riktigt illa, bland annat otroligt trångt. Tröttnade och sålde till slut. Då vinsten kan bli så stor är det här är endast värt om man ska jobba i max 2 år. Det tycker jag.

Glassmannen var i söder bor du?
Citera
2005-08-08, 23:30
Medlem
belowyous avatar
nu är 200.000 kronorsgränsen SPRÄNGD!
det innebär kassarekord med 20.000 kronor!
det blir ca 10.000 kronor till uppskattningsvis, öppet ca en vecka till p.g.a. olyckliga omständigheter.

sen blir det lite finslip till nästa år.
vem vill ha lite mental champagne?
Citera
2005-08-09, 13:46
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Grattis grattis!
Jag försöker dra ned på champagnen, men tack ändå!
Citera
2005-08-11, 06:02
Medlem
Tomashs avatar
Mycket fascinerande att du verkligen gått från idé till start. Mycket snack om sådana här saker i kretsarna men aldrig någon som tar intiativet. Kan inte säga annat än grattis!

Jag är dock lite för ung för att starta en sån här på egen hand men helt klart en sak att tänka på inom den snara framtiden. Hade jag bott i Leksand så hade jag inte tvivlat på att besöka dig mycket ofta då du satsar mycket på hygien vilket är ett stort plus. Jag är helt tokig i onyttigheter så..
Cornetto Soft maskinen är kanske ingen dålig ide och även fast jag gillar den äkta varan lite bättre (dvs mjukglass) så kan denna kännas fräschare på något sätt, vad vet jag? Bara min åsikt.

Förresten, du har möjligtvis ingen bild på kiosken och isåfall, kan du lägga upp den? Skulle vara intressant att se!
Citera
2005-08-11, 12:39
Medlem
belowyous avatar
ligger lite före- och efterbilder på:

http://www.putphoto.com/kiosken/
Citera
2005-08-11, 13:50
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
ligger lite före- och efterbilder på:

http://www.putphoto.com/kiosken/

Ser bra ut! Vad ska du göra nu när säsongen snart är slut då?
Citera
2005-08-11, 16:43
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Ser bra ut! Vad ska du göra nu när säsongen snart är slut då?

Ser ju bra ut det där.

Hur många kvadrat är den på? 12?
Citera
2005-08-11, 18:54
Medlem
belowyous avatar
den är på 7 kvadrat. (men stor som 17) den är stor uttill, men den har en sån jäkla konstig form också... 7 kvm både räcker och blir över.

nu håller jag tummarna på att det blir lite bättre väder till nästa vecka. har tänkt att krampa nästa vecka också. ska försöka nå målet: 220.000 kronor. sen är jag nöjd. sen så tömmer vi kiosken, skjutsar "hem" den, sen börjar jag skolan och ska försöka börja jobba igen när jag har blivit lite bättre.
i vår ska insidan målas om, några blessyrer på utsidan skall åtgärdas, sen är det dags att slå nya rekord igen!
Citera
2005-08-11, 20:46
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Låter jäkligt bra det där.

Har du gjort någon reklam för kjorren?
Citera
2005-08-11, 21:44
Medlem
belowyous avatar
jag har tryckt upp flygblad och åkt runt i alla byar flera gånger och satt upp lappar vid alla postlådor. har gjort detta flera gånger.
nästa år ska jag börja med flygblad tidigare, byta ut dem varje vecka hela sommaren. sen ska jag försöka ringa in till radioprogram och försöka göra lite gratisreklam så, samt att jag ska ringa lokaltidningarna och få dem att skriva några rader. på den lilla ort jag bor brukar det inte bli en notis, utan snarare en halvsida med bild och hela köret. det ska jag göra.

är det någon som har fler ekonomiska alternativ?

har funderat på annonser i reklamblad, men har avböjt i år. en konkurrent som har ett sämre läge än jag tokkör med annonser och grejer, han syns jätteofta i tidningar och reklamblad. ska försöka göra min kiosk mer känd.
=)

tips anyone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in