2004-06-17, 16:28
Bannlyst
Haha.. Dom har nog överseende med den här sommaren, men visst låter det mycket rent spontant. Frågan är ifall det är så mycket egentligen?

Maj, Juni, Juli och Augusti blir ca. 120 dagar. Hur många glassar klan tänkas säljas per dag(någon som vet?). Tills någon kommer med ett bra svar så tar jag mig friheten att spekulera en aning..

Ifall du säljer 10 -20 glassar i genomsnitt per timme under en åttatimmars dag(högt räknat. riktigt i folkvimmlet detta!), så låter dte som ett helt ok resultat. Vissa timmar kommer du att sälja ännu mer, men vissa dagar regnar det och vissa dagar är det lite kyligare.

15*8=120 glassar per dag=120*15=1800:-

1800*120=216.000:- -nu är detta säkert kraftigt överdrivet räknat och det menas att du måste sälja en glass var 4 minut under sommaren. Ifall du kränger en glass var 12 minut. Då räcker det alltså att ett kärlekspar kommer till dig för att köpa ett varsin glass och sedan kan du vänta 24 minuter på nästa försäljning(och ändå klara ca. 70.000 per år)!

Slutsatsen blir alltså att visst klarar karl att sälja glass för i runda slängar 100.000:-, ifall han hittar att bra ställe och sommaren är varm och fin.
Citera
2004-06-18, 03:21
Medlem
Slaskets avatar
du måste väl ha nån bättre plan än att köpa en bajamaja med inbyggd frys o radio för 100 papp?
Citera
2004-06-18, 22:46
Bannlyst
haha... härligt slasket...
jag pratade lite med min chef om mina planer, och han tipsade mig.
Det finns redan en glasskiosk här, på den absolut bästa platsen, som var till salu. Det kostar lite... 70.000 kronor, men är omsättningen den rätta så tvekar jag inte att slå till.
Det är på torget den står, men rättigheten att ha en kiosk på just den platsen.

Kanska kan arrendera nåt år?

Jaja... bara på tankestadiet än så länge. Det är en säker vinst på det stället i alla fall.

Dessutom, planerna är för NÄSTA år. Inte i år.
Citera
2004-06-28, 09:21
Medlem
Nu vet jag inte var du bor.. men mitt tips hade varit att snabbt som attan fixat aktiebolag (eller annan bolagsform... finns många skattetekniska fördelar med det). Ta gärna en sommar och öka den summan med glassförsäljning eller liknande... därefter letar du upp ett hyreshus.. i trakten där jag bor (Trollhättan, Uddevalla, Vänersborg med omnejd) finns det ett antal intressanta objekt för mellan 1,5 och 3 mille. Dessa ger efter driftskostnad mellan 10 000 och 25 000 extra i månaden i vinst (alltså intäckter - driftskostnad). Att få lån för att köpa såna hus är oftast enklare än till eget boende (eftersom de är inkomstgivande). Dessutom finns det ofta pantbrev på många av dem, så du övertar bara pantbrevet, och behöver då bara lägga ut kanske 100 000 till 200 000.

Det är inget 100% säkert sätt (finns i princip inga sådana om man vill bli rik), men om man gör lite efterforskningar och är noggran så kan man hitta ett par trevliga objekt.

Alternativet är att köpa en affärsrörelse. Också här måste man vara noga med att kolla det finansiella, men det kan också ge extra pengar i kassan. Jag vill här också skilja på att köpa/äga en affärsrörelse och att driva en. Driver du en så kommer det bara vara som vilket jobb som helst. Äger du rörelsen, men har anställda, så tjänar du pengar utan att lägga ner så mycket tid. Samma sak gäller fastigheter. Du får pengarna utan en större arbetsinsats.

Ett par fastigheter senare och kanske en affärsrörelse så kan man sluta jobba helt :-)

McWolfe
Citera
2004-06-28, 09:35
Medlem
jobes avatar
Baguette+dricka 20 eller 25 spänn. Garanterad dragare med 100 marginal, om du gör dem själv och köper drickan backvis på stormarknaden.

Vi är snart inne i juli, du bör nog vara igång om rätt snart om du ska ha en chans att göra lite deg den här sommaren. Vad händer på glasskioskfronten?
Citera
2004-06-30, 18:39
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
jo då jag är fullt medveten om det men i det skall man lägga en bedömning om vad det är man köper till vilket pris, men när det gäller att anställa folk så är det jätte dyra affärer en gubbe kostar minst 600 000 kr per år och det finns vissa lagar som kan dubblera kostnaden,
tror det är bäst att så få som möjligt syltas in i en affärs verksamhet i initsial skedet

Det har nu gått 3 veckor sedan denna kommentar och jag väntar fortfarande på ett svar. Vad är det för kioskbiträden som kostar 600 000 kr per år och vilka lagar är det som kan fördubbla kostnaden?
Citera
2004-06-30, 21:36
Medlem
jag antar att du inte vet att det är arbetsgivaren som betalar sjuk lön den första vecka,,för att inte tala om semestern, det finns företag som har folk anstälda men dom har inte varit på företaget på åratal på grund av skjuk skrivning gissa vem som betalar semmester lön
Citera
2004-06-30, 21:46
Citat:
jag antar att du inte vet att det är arbetsgivaren som betalar sjuk lön den första vecka,,för att inte tala om semestern, det finns företag som har folk anstälda men dom har inte varit på företaget på åratal på grund av skjuk skrivning gissa vem som betalar semmester lön

Visst kan jag reglerna, däremot har du som vanligt ingen koll. Men det finns inga kioskbiträden som kostar minst 600 000 kr än mindre det dubbla 1,2 miljoner vid vissa fall. Du har lika dålig koll på det här som allting annat! Arbetsgivaren betalar inte för en vecka, arbetsgivaren står för de första 21 arbetsdagarna. Det finns även ett högkostnadsskydd. Men inte ens om arbetsgivaren skulle få betala hela sjuklön för ett helt år skulle det kosta minst 600 000 kr att anställa ett kioskbiträde + en vikarie för den som är sjuk.
Citera
2004-06-30, 22:00
Medlem
du glömde straff av gifterna till moms verket för att du int fick inte stålarna i tid.
Citera
2004-06-30, 22:04
Citat:
du glömde straff av gifterna till moms verket för att du int fick inte stålarna i tid.

I vilken värld lever du i? Den som bedriver detaljhandel har kontantförsäljning och har inga som helst problem med att betala momsen i tid. Är du verkligen så blåst som du verkar eller spelar du bara?
Citera
2004-07-05, 23:01
Bannlyst
kioskbiträde... tror inte det på långa vägar kostar 600.000 kronor...
inte en chans...

timanställning? lite andra regler som gäller då, men för tusan alltså... en kiosk som den här har bara öppet på sommaren... inte ska man väl betala all lön vit ? Ringholm &C:O får pengar från andra håll...
Citera
2004-07-07, 04:23
Medlem
Miller418s avatar
Fe t & El ak:

Jag ser att du in te för står när man skall skri va i hop ord.
Här har du en länk till ett lit et pro gram som du kan för söka lär a dig det ta med.

http://www.aw.nu/sarsk/index.asp

Lycka till i fram tiden. Tänk på när du skriver en C V att du inte nämner att du inte har någon vidare utbildning utan skriver i hop detta.

Din mening "Straff av gifterna" var rätt kul iaf... keep up the good work.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in