2005-07-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subcomandante
Det verkar som vi nästa år på Flashback får ha en tävling om vem som är den mest framgångsrika glassförsäljaren. Måste säga att jag blir lite sugen på att ställa upp

hehehe det tycker jag.. :shoot2:
Citera
2005-07-11, 00:05
Medlem
belowyous avatar
om du ska sälja för 700.000 totalt på en mojje så har jag ingen chans, det måste finnas ett något annat sätt man kan jämföra med.
det blir ju heller inte det lättaste... det går inte att jämföra med hur stor befolkning det är på orten, hur många glassar man säljer, däremot, nu är det långt fram, inte nästa år utan året därpå, så kan man ju alltid se vems omsättning som har ökat mest i förhållande till priser/befolkning etc.

men men... det är då det. När kom du på iden till kioskerna?
Förresten.. en var ett litet cafe, det går inte att jämföra med, blir lite bättre om di jämför din mobila koja,och jag med min mobila koja... blir lite mer att gå på i alla fall.

Vem var det som undrade om dagens kassa? Den strandade på lite drygt tusen kronor. det är en dålig kassa, men det har regnat och åskat idag. Mycket skönt. Var värt minskningen.
Nästa vecka (den här veckan? klockan är efter 00) så kommer industrisemestern igång. Nu har jag tjänat 100.000 kronor, nu ska jag ha lika mycket till.

kom ihåg: Mental champagne till alla om jag kommer en bit över 200.000 kronor. 3 veckan i augusti är sista veckan det är öppet, så håll tummarna, PMa mig, så säger jag var jag finns någonstans, kom och köp glass!!
Citera
2005-07-13, 21:30
Medlem
Frejssons avatar
Kul att det går bra för dig! Egenföretagare skall alltid uppmuntras. Du verkar arbeta på bra och veta vad som krävs.

Du har säkert tänk på detta, men jag hade en bekant som drev något liknande ditt. Det han tjänade bäst på var en "donutmaskin" och mjukglassmaskin. Sålde donut med mjukglass på för typ 20:- . 25:- med kaffe till. Han sa att det enda som egentligen kostade var maskinerna. "Materialet" kostade nästan ingenting.

Bara ett tips så, lycka till med att spräcka 200.000:- gränsen!
Citera
2005-07-14, 09:40
Medlem
belowyous avatar
tyvärr så är det helt kört för mig att skaffa en mjukglassmaskin. Miljökontoret säger blankt nej. Ska jag ha mjukglass så måste jag bygga ut och om, skaffa en annan vattenförsörjning och massor med annat. Så mjukglass blir det inte.
Inga donuts heller, jag kör med mazariner och chokladbollar. Tror jag ska byta ut chokladbollarna mot "hallongrottor" senare...

Tack för tipset i alla fall!
Citera
2005-07-17, 20:54
Medlem
belowyous avatar
sålt för lite drygt 140.000 nu.

förresten, någon som vet någonting om GB's Cornetto Soft maskiner? Vad är det för slags mjukglass? Vad gäller med hygienen?
Har SIA någon liknande? Ska ringa och höra i morgon men kan inte låta bli att fråga här i alla fall.

Är det så att de är lättare att göra rena så kan jag kanske skaffa en sådan maskin till nästa år...
Citera
2005-07-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
sålt för lite drygt 140.000 nu.

förresten, någon som vet någonting om GB's Cornetto Soft maskiner? Vad är det för slags mjukglass? Vad gäller med hygienen?
Har SIA någon liknande? Ska ringa och höra i morgon men kan inte låta bli att fråga här i alla fall.

Är det så att de är lättare att göra rena så kan jag kanske skaffa en sådan maskin till nästa år...

Cornetto soft maskiner funkar som en vanlig frys men graderna ligger bara på minus 11 grader iställer för minus 18 i en vanlig frys. Det enda du gör är att du tar en patron med glass (olika smaker finns givetvis) stoppar den i en arm så att säga stoppar struten i en hållare under och drar i armen.. Voila så har du typ mjuk glassm en du behöver inget "mjukglass tillstånd" för en cornetto soft maskin dock.

Problemet är väl att tillgången till COSo maskiner inte är så stor så det brukar var försäljnings krav på att ha dessa precis som sia har på sin kiosk...
Citera
2005-07-19, 13:27
Medlem
belowyous avatar
kollade upp det igår. allt ser ut att funka med den prylen, det är lite ont om plats, men vill man så kan man.
en sak som inte var så bra med den är att marginalerna är ganska taskiga. GB till exempel, en "speciell" våffla som var till för Cornetto Soft kostade 1,85:-/st, vilket är väldigt mycket.

Vad skiljer en sådan våffla mot en vanlig våffla?
Citera
2005-07-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
kollade upp det igår. allt ser ut att funka med den prylen, det är lite ont om plats, men vill man så kan man.
en sak som inte var så bra med den är att marginalerna är ganska taskiga. GB till exempel, en "speciell" våffla som var till för Cornetto Soft kostade 1,85:-/st, vilket är väldigt mycket.

Vad skiljer en sådan våffla mot en vanlig våffla?

Dom våfflorna är mycket mindre än en vanlig våffla. tar man det i en vanlig våffla så ser det mycket mindre ut helt ennkelt... men det funkar men är inte lka säljande
Citera
2005-07-19, 18:39
Medlem
Jag förstår inte riktigt, du har sålt för 140 000, är det var du har cash efter att ha betalat för rörliga kostnader eller måste du dra av dem också? Alltså om du når ditt mål, 200 000, och du tar tillbaka dina 103 000 har du då en vinst på 97 000 eller måste du betala för inköpen med de pengarna?
Citera
2005-07-20, 13:38
Medlem
belowyous avatar
totalt har jag sålt för 140.000 kronor. på det så har jag betalt leverantörer och annat, så det är inte lika mycket kvar. tror det är nåt på 50 eller 60.000 kronor kvar.
nu har jag ett ganska stort lager som ska säljas ut, plus att det är lite mindre än en månad kvar, så jag hoppas nå upp till 200.000 kronor. nu ska det bli kallt en vecka ungefär, men det ska bli skönt också på ett vis.

som sagt. jag har sålt för 140 000, jag har inte 140.000 i kassan.
Citera
2005-07-29, 19:32
Medlem
belowyous avatar
senaste nytt. sålt för 178.721 kronor nu.
det närmar sig 180.000 kronorsgränsen, som tidigare ägare uppgett.
allt över det kan man säga är bonus, med tanke på renoveringen, marknadsföring, fräschare och allmänt trevligare.
uppskattar att vi hamnar någonstans runt 220-230.000 kronor i år, vilket blir alla tiders rekord!
den där mentala champagnen jag nämnde tidigare börjar hägra vid horisonten!
=)

Till nästa år är det några saker jag har tänkt göra lite ändring på. En sak som jag vill ha lite feedback på är att, bortsett från att bara vara en glasskiosk, arbeta in namnet och på så vis bli mer känd. Jag har tänkt att skaffa en skylt eller liknande och sätta på framsidan någonstans, dra med loggan i flyers, på gatuprataren och massa andra ställen.

någon som hört talas om "Lappens" i Hedemora? Är bara ett gatukök som gjort sig känt för att göra stora portioner. Mitt ställe kommer aldrig att bli lika känt, men man måste ha någonting att sträva efter, som jag med tiden hoppas på kommer att dra in någon tusenlapp extra...

Det finns en till kiosk på orten som säljer italiensk glass som är helt tokig i annonser, i varje tidning, varje reklamblad finns det annonser. men han gör det för att arbeta in namnet. finns inte en chans att han säljer för så mycket han lägger ner på annonser...

Feedback?
Citera
2005-07-29, 21:39
Medlem
Jag har läst igenom hela din tråd idag, och jag MÅSTE säga att jag är grymt imponerande...
Gratulerar att du fullföljde från idee till verklighet, snyggt

Jag såg aldrig att det var en sådan potential i branschen, trodde att det var dåliga marginaler och EXTREMT mycket jobb.

Riktigt snyggt av dig att du satsar på att få upp en "image" för själva ståndet, inte många stånd som jag ser som tänker likadant.

Får jag fråga var staden är lokaliserad?

Forsätt att hållas oss uppdaterade, vi är mycket nyfikna på hur det går.

btw. Kanske dum fråga, men du har väll kassapparat?
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in