2005-09-10, 18:44
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
gick och gick... det är inte slut än!
=)

Jaha detta var bara på en dag? Men då är det ju jättebra. Hoppas att ryktet sprider sig då!
Citera
2005-09-15, 05:26
Medlem
panofils avatar
Läste din tråd när du startade den,..trodde att det där blir det väl inget av..men ack så fel jag hade när jag upptäckte den idag/inatt.

Jag blir minst sagt glad av att höra att det gick så bra för dig.
Du ska känna dig riktigt stolt över att du tog tag i det här, det gick ju jävligt bra.

Önskar dig lycka till i fortsättningen.
Citera
2005-10-13, 17:41
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Hur går det med bären? Såg att dem sålde bär dyrt på hötorget.

Citat:
Ursprungligen postat av panofil
Läste din tråd när du startade den,..trodde att det där blir det väl inget av..men ack så fel jag hade när jag upptäckte den idag/inatt.

Jag blir minst sagt glad av att höra att det gick så bra för dig.
Du ska känna dig riktigt stolt över att du tog tag i det här, det gick ju jävligt bra.

Önskar dig lycka till i fortsättningen.
Citera
2005-10-13, 18:15
Medlem
belowyous avatar
jag testade med bären. det gick inte så bra som jag trodde.
men det gick rätt bra i alla fall.
rensningen tog inte alls lång tid, och att packa bären i glasstråg var mycket bra.
timlönen låg i snitt på 250-300 kronor i runda slängar.

farsan satte upp lappar i centrum, det genererade kanske 5 kunder.
sen satte jag in en annons, och då blev det fan så mycket mer än 5 kunder.

däremot så var årets säsong den bästa, d.v.s. det fanns lingon i drivor i skogen, vilket troligen försvårade försäljningen.

de som köpte var äldre och personer utan bil, så de inte kunde ta sig ut i skogen o.s.v.

nu vet jag i alla fall hur det hela fungerar, så jag kan spänna bågen ännu mer till nästa år!

(trodde tråden skulle vara död till i vår någon gång, men ser att folk läst den trots att den inte varit aktuell... )
Citera
2005-10-14, 10:14
Medlem
zizacons avatar
Citat:
jag testade med bären. det gick inte så bra som jag trodde.
men det gick rätt bra i alla fall.
rensningen tog inte alls lång tid, och att packa bären i glasstråg var mycket bra.
timlönen låg i snitt på 250-300 kronor i runda slängar.

farsan satte upp lappar i centrum, det genererade kanske 5 kunder.
sen satte jag in en annons, och då blev det fan så mycket mer än 5 kunder.

däremot så var årets säsong den bästa, d.v.s. det fanns lingon i drivor i skogen, vilket troligen försvårade försäljningen.

de som köpte var äldre och personer utan bil, så de inte kunde ta sig ut i skogen o.s.v.

nu vet jag i alla fall hur det hela fungerar, så jag kan spänna bågen ännu mer till nästa år!

(trodde tråden skulle vara död till i vår någon gång, men ser att folk läst den trots att den inte varit aktuell... )

Jag funderade på en sak. Om du nu plockar ut de här 250-300 kronorna i timmen som lön, måste du inte betala fruktansvärt mycket skatt, jag menar arbetsgivaravgifter till sig själv osv.
Citera
2005-10-14, 16:49
Medlem
belowyous avatar
njae. lönen är lite missvisande. det var före alla avdrag och eländen. men det blir bra lön i alla fall.

det blir väldigt mycket pengar om man skulle jobba med det på heltid, men:
jag hanterade inte stora kvantiteter, med rensningen alltså, det tog inte alls lång tid att rensa bären, nästan ingen alls. (hemlig teknik )

dessutom så sålde jag inte så otroligt mycket bär. det blir ett välkommet tillskott i kassan, men ingenting man kan försörja sig på.
Citera
2005-10-15, 10:07
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Jag funderade på en sak. Om du nu plockar ut de här 250-300 kronorna i timmen som lön, måste du inte betala fruktansvärt mycket skatt, jag menar arbetsgivaravgifter till sig själv osv.

Hehe de e väl ingen som deklarerar till skatteverket att man sålt några bär?
Jag skulle då inte göra det.
Citera
2005-10-15, 10:51
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Hehe de e väl ingen som deklarerar till skatteverket att man sålt några bär?
Jag skulle då inte göra det.

haha... det är ingenting man pratar högt om...
du skulle hört de jag köpte bären av, de fifflade med allt
Citera
2005-11-09, 11:16
Medlem
belowyous avatar
nu har tråden varit vilande en månad.
jag kom att tänka på en sak som...

efter den här säsongen har jag pluggat klart och tagit min högskoleexamen.
efter två år (tre som jag tidigare skrivit) så är jag nog "nöjd" med kiosken: jag har fått tillbaka pengarna jag satsat med ränta plus att jag lärt mig jättemycket, och om jag efter denna säsong fortsätter med kiosken känns det lite "onödigt" eftersom jag inte får ut någonting av kiosken längre, förutom lite pengar, utan vill gå vidare mot nya utmaningar.

då är det tal om försäljning. men jag kom nyss på ett annat alternativ, förutom att sälja eller arrendera ut.
Franchise. ska läsa på mig lite om det först, kanske är det inte så bra, men vid första anblicken: köparen "hyr" konceptet och jag har fortsatt inflytande på hur kiosken drivs framöver, plus att jag får ut pengar varje år. inte mycket, men jäkligt mycket för att inte röra ett finger.

vad tror ni?

förslaget kan vara helt förklastligt och förefalla amatörmässigt. och det är det, därför jag vänder mig hit i första hand för att få lite feedback, innan jag läser på mig ang. franchise!
Citera
2005-11-09, 11:34
Medlem
Det finns en snubbe som heter Michael E Gerber, han har skrivit den här boken:

http://www.amazon.com/gp/product/0887307280/104-3998795-5592727?v=glance&n=283155&s=books&v=glance

Han är HELTÄND på franchise-konceptet. Fast åt andra hållet; du siktar på att bli franchise-givare. Han var franchise-tagare.

Poängen han vill ha fram är att man ska bygga sin egen verksamhet så att den blir såpass bra att den tjänar som role-model åt andra. Om du har byggt din kiosks verksamhet så bra att den kan drivas av ett pucko så kan du sälja konceptet till andra småkiosker.

Boken rekommenderas f.ö.
Citera
2005-11-09, 11:39
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det finns en snubbe som heter Michael E Gerber, han har skrivit den här boken:

http://www.amazon.com/gp/product/0887307280/104-3998795-5592727?v=glance&n=283155&s=books&v=glance

Han är HELTÄND på franchise-konceptet. Fast åt andra hållet; du siktar på att bli franchise-givare. Han var franchise-tagare.

Poängen han vill ha fram är att man ska bygga sin egen verksamhet så att den blir såpass bra att den tjänar som role-model åt andra. Om du har byggt din kiosks verksamhet så bra att den kan drivas av ett pucko så kan du sälja konceptet till andra småkiosker.

Boken rekommenderas f.ö.

jag tror säkert att boken är bra, men jag föredrar en bok med en kritisk syn, med både för- och nackdelar utan några egna värderingar från författaren.
detta för att om jag har ett kritiskt förhållningssätt så ser jag både fram och baksidor och blir då mer förberedd på eventuella tråkigheter som kan inträffa, läser man en bok av en entusiast så tar han antagligen inte upp så många "baksidor"

men tack för tipset! (tittar lite mer åt "Franshise" av Björn Lundén)
Citera
2005-11-09, 12:55
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
då är det tal om försäljning. men jag kom nyss på ett annat alternativ, förutom att sälja eller arrendera ut.
Franchise. ska läsa på mig lite om det först, kanske är det inte så bra, men vid första anblicken: köparen "hyr" konceptet och jag har fortsatt inflytande på hur kiosken drivs framöver, plus att jag får ut pengar varje år. inte mycket, men jäkligt mycket för att inte röra ett finger.

vad tror ni?

förslaget kan vara helt förklastligt och förefalla amatörmässigt. och det är det, därför jag vänder mig hit i första hand för att få lite feedback, innan jag läser på mig ang. franchise!

franchise är väl något man gör om man har ett väldigt starkt varumärke. Man startar upp många ställen med franchise-tagare som litar på att det är värt att betala för ditt koncept och varumärke. Om du funderar på att göra något sådant med EN kiosk ser jag inte skillnaden mellan det och att arrendera ut???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in