2005-06-09, 20:53
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
En sån här funderar jag på: http://www.blocket.se/view/5160302.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Så kan man ta den med sig varje kväll så den slipper bli vandaliserad.
Vad tror du om det?

Tänkte stå utanför ett sjukhus med den, eventuellt.
Citera
2005-06-09, 22:00
Medlem
belowyous avatar
Visst skulle nog det där fungera, även om jag tycker att priset kanske är något i överkant med tanke på att den inte ser så jättefräsch ut.
Det är ett mycket bra sätt att förvalta sina egna pengar på. Bättre än att ge dem till banken för en skitränta.
Tänk på att eftersom det är litet i vagnen så måste du troligtvis ha ett lager, och det lagret måste vara godkänt av miljökontoret.

Kör på vagnen du. Men var beredd på att det blir en viss "stämpel" på dig, det är ingenting man går och skryter över. Samma med kiosken, men vad fan... -Vem bryr sig? Det är ingenting man håller på med hela livet och man tjänar bra med pengar.

Berätta hur det går!
Citera
2005-06-10, 13:29
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Kanske är bättre med en större kjorre så man kan ha lagret där i liksom. Vill ha så lite krångel som möjligt. Jag har tagit ut alla mina pengar ifrån mitt konto, har dem hellre hemma än låter banken låna ut dem för 5% i ränta medans jag bara får 1.5%.

Stämpeln skiter jag i, jag köpte mina jeans på Coop, och har haft dem i 4a år nu, så mer stämpel får jag nog inte hehe.
Citera
2005-06-11, 09:28
Medlem
belowyous avatar
å andra sidan så räcker det nog med en liten tjorre och ett extralager. nu spelar det inte så stor roll för dig, eftersom du skulle göra hem mojjen efter varje dag, min står kvar hela tiden och jag vill ha så kort lager som möjligt i fall av inbrott, total skadegörelse etc och ifall frysarna skulle sluta fungera mitt i natten. Man ska inte ha alla ägg i samma korg...
Citera
2005-06-12, 09:07
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Jag vet inte vad som är enklast, att klra hem den varje dag eller ha en med ett litet lager där jag ska stå. Känner mig dock lite oroad över inbrottsrisken, många verkar ju inte se skillnad på mitt och ditt!

Nu känner jag att sommaren kommer, så nu kommer det nog va fint väder resten av sommaren. Då borde du dra in lite cash!
Citera
2005-06-12, 10:50
Medlem
belowyous avatar
inbrottsrisken ja... jag har stått där i tre, fyra veckor nu och hade ett försökt till inbrott som slutade i skadegörelse. Det är viktigt med försäkringar och att du gör ditt bästa för att ingen ska kunna ta sig in. Funderar på att skaffa nån blinkande lampa (larmatrapp) som kanske avskräcker lite...

Hittills har jag sålt för lite drygt 30.000 kronor under denna tid. Det har varit snö, mycket regn, gråkallt och ingen värme under denna tid, kanske 5 bra dagar, så det är rätt bra i alla fall.
Citera
2005-06-14, 17:04
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Verkligen trist att folk inte kan skilja på vad som är sitt och vad som inte är sitt. Larmatrapp kanske funkar, bästa är väl att verkligen ha ett riktigt larm. Kan inte kosta allt för mycket. Ja 30 000kr är ganska bra. Men är det är vad du sålt för å inte vad du gått i vinst väl?
Nu har det ju varit fint några dagar så nu borde det gått/gå lite bättre.
Hur mycket hyra betalar du för marken?
Citera
2005-06-14, 20:27
Medlem
belowyous avatar
30000 kronor har jag sålt för.
kollade i bokföringen och jag har ca 20.000 kronor kvar efter det att allt är betalt. Bortsett från nya varor och levskulder...

Hyran är 10.000 kronor / säsong. Ganska humant, även om jag tycker att hyran skulle vara lägre, kiosken har samma färger som resten av torget, och skulle jag ta bort kiosken så är det ett stort fult hål mitt i torget, så kiosken är en kosmetik som alla "njuter" av, som jag betalar... men men. man ska vara på god fot med kommunen.
Citera
2005-06-18, 21:01
Medlem
belowyous avatar
Inbrott och utbrändhet...

Lite uppdatering.

Jag har lyckats bränna ut mig på det här nu. Allt arbete med att få bort "slask-stämpeln" på kiosken, att arbeta upp den, att marknadsföra, bokföra och få allt i ordning resulterade i orkeslöshet, illamående, kräkningar, näsblod och huvudvärk. 4 dagen jag är sängliggande idag och är fortfarande 100% slut. Ingen energi.

Till råga på allt så ringde en kompis inatt vid 02:30 tiden och talade om att några höll på att bryta sig in i kiosken. Fort som fan på med kläderna, mobilen med och in i bilen som nätt och jämnt startar. Gasar på som f-n samtidigt som jag ringer 112, kommer till kiosken och ser att det är ingen där. Går runt och ser att en lucka är trasig, kompisen som ringde kom och pekade ut några pundar-äckel som satt på en bänk och löjlade sig.

En av dem kommer emot mig och är allmänt otrevlig, tar bilnyckeln ur bilen och gömmer den så bilen får vara ifred i alla fall. Sen försvinner de. En går åt sitt håll, de andra 3 går in i ett hyreshus 20 meter bort. Precis när de har stängt dörren kommer polisen...

Hursomhelst, pundarna hann undan, sånär som på några sekunder.
När polisen åkt tänkte jag bjuda kompisen på lite läsk, tack och lov att han ville ha en, gick in i kiosken och märkte att något inte stämde. Strömavbrott.

Panik ut i elskåpet, då jag till min fasa ser att pundarjävlarna har slitit ur strömsladden ut mitt elskåp på kiosken.

Fort i med den och hoppas att ingen är där och rycker igen.

Nu vänder jag mig till er.
Vad är en lämplig belöning till kompisen? Han räddade glass för tusentals kronor, plus att jag har någonting att sälja nu i helgen. Hade inte han ringt hade all glass smält och ingenting skulle vara kvar att sälja.

En till fråga till er:
Några bra tips på hur man kan skydda sig? Larm? Vad som helst?

Ja, det var nog allt.

Ha det.
Citera
2005-06-19, 10:22
Medlem
Hercule Poirots avatar
Hur går det med den "icke vita" delen av försäljningen. Löser du det snyggt?

Kämpa på!
Citera
2005-06-19, 13:57
Medlem
belowyous avatar
jag tänkte från början dra 20% av vinsten rakt ner i fickan, men hade så mycket skulder på osålda varor att jag blev tvungen att ta allt vitt.
nu är läget annorlunda, jag behöver mycket pengar till midsommar, att köpa varor för. efter midsommar däremot så blir det lite pengar svart.
jag har dessutom anställt en person som ska täcka upp min frånvaro, han ville ha svart lön. lite vitt ska han få också.
Citera
2005-06-19, 21:10
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
jag har dessutom anställt en person som ska täcka upp min frånvaro, han ville ha svart lön. lite vitt ska han få också.

Av ren nyfikenhet. Vad betalar du?

Läser din tråd med nöje. Går lite i "köpa kiosk"-tankar jag med... Kämpa på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in