2005-11-09, 12:57
Medlem
belowyous avatar
har ingenting med varumärket att göra.
det är konceptet, affärsidén.
Citera
2005-11-09, 13:19
Medlem
Svenska franchiseföreningen, mycket läsvärt här.

http://www.franchiseforeningen.se/

Och vad ni än gör, undvik 7-eleven.
Citera
2005-11-09, 15:25
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
har ingenting med varumärket att göra.
det är konceptet, affärsidén.

Låt vara, men är ditt koncept, affärsidé såpass speciellt?
Vad jag framförallt undrade var vad som är skillnaden mellan att arrendera och franchise i ditt fall?
Citera
2005-11-09, 15:39
Medlem
belowyous avatar
det som är speciellt i det här fallet är platsen och profileringen, priserna, samt andra synliga detaljer såsom personalhygien och renlighet. plus ett speciellt förhållande gentemot kunderna.

arrenderar jag ut det så gör den som arrenderar hur den personen vill, bara allt lämnas tillbaka i överenskommet skick.

gör jag ett franchisekoncept så har jag fortfarande ett visst inflytande vad gäller profileringen, priserna och hela det här köret -tror jag i alla fall.
ta till exempel Sibylla, för att få kalla sitt gatukök för Sibylla måste de ha en viss profilering (klädsel, marknadsföring etc), vissa varor till vissa priser etc.

har jag helt fel?
Citera
2005-11-09, 15:54
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
det som är speciellt i det här fallet är platsen och profileringen, priserna, samt andra synliga detaljer såsom personalhygien och renlighet. plus ett speciellt förhållande gentemot kunderna.

arrenderar jag ut det så gör den som arrenderar hur den personen vill, bara allt lämnas tillbaka i överenskommet skick.

gör jag ett franchisekoncept så har jag fortfarande ett visst inflytande vad gäller profileringen, priserna och hela det här köret -tror jag i alla fall.
ta till exempel Sibylla, för att få kalla sitt gatukök för Sibylla måste de ha en viss profilering (klädsel, marknadsföring etc), vissa varor till vissa priser etc.

har jag helt fel?

Jag vet inte mycket om det här. Men i franchise är väl själva lokalen franchisetagarens egen? Det man köper som franchise är bara just idén etc.
I ditt fall skulle det väl snarare vara ett arrende men med vissa extra krav.
Det är väl en affärsöverenskommelse som man kan göra utan att kalla den franchise?. Du skriver ett kontrakt med den som ska arrendera och han får skriva på det du vill att han ska uppfylla. Alltså hålla kiosken snygg etc och inte komma med några egna påfund typ måla om etc. I grunden skulle jag tro att det är ett arrende, men med specifika krav.
Citera
2005-11-09, 16:15
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Jag vet inte mycket om det här. Men i franchise är väl själva lokalen franchisetagarens egen? Det man köper som franchise är bara just idén etc.

Inte nödvändigtvis. franchisetagaren kan hyra lokalen.
platsen som är den bästa i hela kommunen står skriven på mig (mitt företag), och detsamma med byggnaden.

jag skulle kunna hyra ut byggnaden för en hyra som täcker arrendekostnaden, plus att jag tar ut en årlig franchiseavgift (hyran för affärsidén).
för den här avgiften får franchisetagaren vissa konkreta fördelar såsom marknadsföring, service på maskiner och annat. med andra ord får franchisetagaren tillgång till den kunskap jag förvärvat under mina år med kiosken, både försäljnings och administration.

det skulle kanske fungera... vad tror ni?
Citera
2005-11-09, 18:10
Medlem
peajempes avatar
Kom på ett bra koncept och ta en 10% av omsättningen sedan. Kanske funkar?
Citera
2005-11-09, 18:35
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. franchisetagaren kan hyra lokalen.
platsen som är den bästa i hela kommunen står skriven på mig (mitt företag), och detsamma med byggnaden.

jag skulle kunna hyra ut byggnaden för en hyra som täcker arrendekostnaden, plus att jag tar ut en årlig franchiseavgift (hyran för affärsidén).
för den här avgiften får franchisetagaren vissa konkreta fördelar såsom marknadsföring, service på maskiner och annat. med andra ord får franchisetagaren tillgång till den kunskap jag förvärvat under mina år med kiosken, både försäljnings och administration.

det skulle kanske fungera... vad tror ni?

Absolut, det gäller bara att hitta någon som kan övertygas att det finns ett värde i överpriset han betalar. Frågan är hur det fungerar med tillståndet och dylikt. Det är väl tveksamt om det stå kvar på dig? Avtal med SIA etc likadant. Det vore ju absolut en fördel att betala överpris om det bara var att sätta igång och sälja glass. Och jag antar att det är just att det är lätt att komma igång som franchise handlar om. Men kan du tillhandahålla den servicen? Jag själv skulle rent utav tänka mig att bli din "franchisetagare" om det var så lätt. Eller i alla fall om jag var säker på att du fanns till hands och hjälpte mig när jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Men att lita till en person är ju lite osäkert. Du kanske helt plötsligt bestämmer dig för att åka till Indien ett år.
Citera
2005-11-09, 19:10
Medlem
belowyous avatar
helt rätt!

tanken är att franchisetagaren mer eller mindre bara behöver börja sälja.
personen måste själv ha ett eget företag med egen bokföring, men slipper hela helvetet med att se till att kiosken kommer fram på våren och bort på hösten, slipper leta rätt på vinterförvaring, slipper leta rätt på de bästa leverantörerna, slipper jaga nyckelpersoner som har tagit semester när de som mest behövs. allt det står jag för.

avtalen med SIA kanske inte franchisetagaren behöver ta över, enda kravet de har är att deras glass säljs i frysarna och att det köps glass för minst 20.000 kronor. sen är frysen naturligtvis placerad i kiosken, och det är jag som är ägare till, och när sia sen efter säsongen ser hur mycket glass som har köpts in så tittar de per försäljningsställe.

dessutom får franchisetagaren hjälp med försäljning och administration.
om jag nu mot all förmodan skulle dra mig till indien så lämnas inte franchisetagaren i sticket, eftersom de är kund till mitt företag, försvinner jag finns en ersättare.

OBS:

om det är ett överpris (säg 20.000 per år) att vara franchisetagare, då massor med service och annat ingår, vad är det då om det inte blir någon franchise, utan arrende, då arrendatorn betalar 20.000 kronor per år och får göra allting själv?

.
Citera
2005-11-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo

McDonalds största intäkter kommer från lokalhyror läste jag nånstans. (De äger marken(&restaurangerna?)och hyr ut dem till franchisetagarna.
Citera
2005-11-09, 21:50
Medlem
belowyous avatar
Läste om det där i en bok.
McDonalds affärsidé var inte snabbmat, utan fastigheter, kunde man också se på saken, eftersom de själva äger alla fastigheter.
Citera
2005-11-09, 22:43
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Läste om det där i en bok.
McDonalds affärsidé var inte snabbmat, utan fastigheter, kunde man också se på saken, eftersom de själva äger alla fastigheter.

Mc'donalds hyr även ut varumärket, så de lär knappast äga alla restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in