2005-09-04, 19:48
Medlem
Bodhisattvas avatar
Citat:
Det är besivat åtskilliga tusen gånger att reklam funkar. Annars hade ingen pysslat med det.

Med samma logik kan jag i så fall bevisa att utpressning också funkar eftersom somliga "pysslar med det".

Det som är intressant är ju vad som funkar för vem och till vilket pris!

Jag skall villigt erkänna att jag inte kan mycket om marknadsföring (fastän jag får erkänna att jag läst det en gång i tiden). Min åsikt är dock fortfarande att nyttan av att annonsera för ett korvstånd, glasskiosk eller liknande rörelse är ytterst marginell.
Citera
2005-09-05, 10:16
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodhisattva
Min åsikt är dock fortfarande att nyttan av att annonsera för ett korvstånd, glasskiosk eller liknande rörelse är ytterst marginell.

en liten ort med få renodlade konkurrenter. Det gäller att göra det till allmän kännedom att hos mig finns inte bara glass, utan även kaffe, varm choklad, cappuccino, hallongrottor, chokladbollar, mazariner, ja, ett mini-cafe helt enkelt.

byggnaden har haft en fasad av kinkig playwood (!!!) som har fnasat sig, nu är det snygg panel, nymålat, snyggt och fräscht, och jag har inte tänkt att ha en så fin byggnad med det gamla slaskiga namnet. Jag har fått en hel del nya kunder genom renoveringen, men det är av folk som passerar i direkt anslutning till kiosken. 100 meter därifrån säljs också glass. jag tar 20 spänn för en bägare med tre kulor, där tar de 24 spänn.
Marknadsföring blir då ett steg i ledet för att öka kundstammen och arbeta in namnet. om folk går 500 meter för att köpa dricka som kostar en krona mindre så kan de fanimej gå 100 meter för att spara fyra kronor också.

kiosken ligger alldeles bredvid en parkering i ett riktigt A läge. Det gäller att få ut budskapet.

varför annonserar lilla sibylla om sina erbjudanden? det enda som skiljer de från min kiosk är att de är i en fast byggnad. hade det varit annorlunda om jag hyrt en lokal? Varför annonserar bensinmackar, när det redan finns så många och soppapriset är detsamma mackarna emellan? Varför annonserar små pizzerior?

no offense, men jag tror att du skulle ha en annan åsikt om jag hade hyrt en liten lokal istället, då får jag ungefär samma yta som Sibylla, pizzerian eller vad det nu kan vara.
Citera
2005-09-05, 18:04
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Med samma logik kan jag i så fall bevisa att utpressning också funkar eftersom somliga "pysslar med det".

Det som är intressant är ju vad som funkar för vem och till vilket pris!

Jag skall villigt erkänna att jag inte kan mycket om marknadsföring (fastän jag får erkänna att jag läst det en gång i tiden). Min åsikt är dock fortfarande att nyttan av att annonsera för ett korvstånd, glasskiosk eller liknande rörelse är ytterst marginell.

Är nyttan marginell så är det ändå bra.
Minsta vinst är faktist bra.
Och se inlägget ovan.

Vad har utpressning med reklam att göra? Och utpressning funkar, så vad e din poäng?
Citera
2005-09-05, 21:56
Medlem
Bodhisattvas avatar
Först vill jag säga att det inte var meningen att på något sätt verka nedlåtande eller antyda att du "bara" har en glasskiosk. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag imponerad av din rörelse och ditt affärssinne.

Säg att du tjänar 7kr per glass (ca 50%'s marginal), detta innebär att för varje tusenlapp du lägger på tex. annonsering så måste du sälja ca. 150 glassar bara för att täcka den extra kostnaden.

Jag har bara tänkt hur jag själv agerar som glasskund. När jag tänker tillbaka på mina glassköp under sommaren så tror jag samtliga har varit i olika kiosker. Jag tror fortfarande det är bortkastade pengar, men du verkar ha koll på vad du gör så jag hoppas att du bevisar (i handling) att jag har fel.

(för att förstå logiken med utpressningen så krävs ett par glas 1994 Marques de Caceres - då var det glasklart för mig iaf...)
Citera
2005-09-05, 22:16
Medlem
belowyous avatar
Citat:

Säg att du tjänar 7kr per glass (ca 50%'s marginal), detta innebär att för varje tusenlapp du lägger på tex. annonsering så måste du sälja ca. 150 glassar bara för att täcka den extra kostnaden.

det är olika från plats till plats, men på min ort finns det inte så många renodlade glass-aktörer. som jag tidigare nämnt hade kiosken innan en slaskstämpel. den ska bort. ett steg i ledet att få bort den är genom marknadsföring. försvinner slask-stämpeln ökar försäljningen.
för att göra en sak klar: det är inga helsidesannonser som det är tal om, eller radio- TV reklam, utan det handlar om ett par rader med text och SIAs logga med ängeln i ett lokalt reklamblad, det är ingen marknadsföringsbudget på 500.000 kronor, utan snarare tusen spänn eller något sånt. allt gör sitt till.

men som du säger, man tjänar inte in annonsen pronto, utan det är tänkt på sikt. slaskstämpeln försvinner inte heller över en natt, det är en process och tar flera år. marknadsföringen är tänkt att fungera på sikt, även om man får ett marginellt uppsving direkt efter publicering.

jag har en ny ide nu som jag kör (hade de första kunderna idag förresten), jag gjorde ett par lappar som farsan har satt upp i butiker idag, sen tänkte jag annonsera i lokaltidningen, MEN morsan och farsan sätter sig tvärt emot och säger: "nej, det räcker med lapparna". hade jag lyssnat på dem så hade jag inte haft kiosken idag, dessutom så kan man jämföra deras 6 år i skola mot mina 14. jag har läst otaliga marknadsföringskurser och kan det där mycket bättre än dem. slutsatsen är att man måste satsa för att vinna.
idag har telefonerna inte fungerat så jag har inte kunnat ringa och beställa annonsen, men på onsdag kommer den in, då ska det bli mig ett sant nöje att jämföra kundströmmen före och efter annonsen. Nu, på bara lapparna hade jag en enda kund idag, ska bli kul att se hur mycket det blir efter annonserna...

sen kan jag ju berätta för er alla, att jag har ytterligare en idé på gång, som jag tror på och troligtvis kommer att köra igång med.

i'll tell you guys more later on.
Citera
2005-09-06, 01:54
Bannlyst
tidning?

Du borde börja sälja någon dagstidning/kvällstidning. Exempelvis Aftonbladet.

Kör någon deal Mazarin+kaffe+tidning.
Det drar mycket vuxna å lite äldre.

Förövrigt jätte spännande läsning!
Citera
2005-09-06, 09:54
Medlem
belowyous avatar
finns inte plats för tidningar. som någon skrev tidigare så kom förslaget att jag skulle sälja läsk som inte var känt, d.v.s. inte coca cola utan kanske Ödeshögs Cola eller nåt sånt. finns inte plats.

samma med lotter också, det är glass som är min nisch. glass och kaffe. Ica ligger alldeles bredvid, en tidningskiosk är också en granne. dessutom så skulle det gå mer energi till att fixa returer och eländen.

men tack för förslaget i alla fall!
Citera
2005-09-06, 12:11
Medlem
Jaonds avatar
Vet inte om det är någon vidare förtjänst på det men har du kollat upp om du kanske kan få sälja typ trisslotter och liknande? Tar ju inte så mycket plats.
Citera
2005-09-10, 13:11
Medlem
belowyous avatar
Nu har jag börjat sälja rensade bär.
Förra helgen gick det igång, farsan var upp och satte upp lappar i centrum och tyckte inte alls att jag skulle annonsera. sålde en 4 tråg med hjälp av de lappana, sen efter 2 dagar självdog det.

Annonserade i alla fall och sålde en 15-20 tråg på 2 dagar. (100 liter)
Morgonen annonsen kom in så ringde ett par personer klockan 8 på morgonen och undrade vad de kostade, och jag tänkte: "det blir nog en del sålt idag"
Ack så fel jag hade, sålde ingenting. Dagen efter däremot så sålde jag en hel del... Mystiskt.

Har i alla fall 7- 800 kronor i ren vinst för en timmes arbetsinsats. Tycker jag är bra. Är inte mycket pengar, men det betalar i alla fall en del böcker till skolan i alla fall.

Bra med ett extra tillskott i kassan!
Citera
2005-09-10, 13:24
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Nu har jag börjat sälja rensade bär.
Förra helgen gick det igång, farsan var upp och satte upp lappar i centrum och tyckte inte alls att jag skulle annonsera. sålde en 4 tråg med hjälp av de lappana, sen efter 2 dagar självdog det.

Annonserade i alla fall och sålde en 15-20 tråg på 2 dagar. (100 liter)
Morgonen annonsen kom in så ringde ett par personer klockan 8 på morgonen och undrade vad de kostade, och jag tänkte: "det blir nog en del sålt idag"
Ack så fel jag hade, sålde ingenting. Dagen efter däremot så sålde jag en hel del... Mystiskt.

Har i alla fall 7- 800 kronor i ren vinst för en timmes arbetsinsats. Tycker jag är bra. Är inte mycket pengar, men det betalar i alla fall en del böcker till skolan i alla fall.

Bra med ett extra tillskott i kassan!

Grymt! Kan nog ta ett tag innan snacket går också. Men vadå du gick ju plus på det iallafall!
Citera
2005-09-10, 17:42
Medlem
belowyous avatar
gick och gick... det är inte slut än!
=)
Citera
2005-09-10, 18:24
Medlem
Hej nu har jag läst igenom hela tåden direkt. Väldigt bra jobb du har gjort, och de gick ju bra tillslut ändå... hoppas det går bättre för dig nästa år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in