Citat:
Ursprungligen postat av Bodhisattva
Säg att du tjänar 7kr per glass (ca 50%'s marginal), detta innebär att för varje tusenlapp du lägger på tex. annonsering så måste du sälja ca. 150 glassar bara för att täcka den extra kostnaden.
det är olika från plats till plats, men på min ort finns det inte så många renodlade glass-aktörer. som jag tidigare nämnt hade kiosken innan en slaskstämpel. den ska bort. ett steg i ledet att få bort den är genom marknadsföring. försvinner slask-stämpeln ökar försäljningen.
för att göra en sak klar: det är inga helsidesannonser som det är tal om, eller radio- TV reklam, utan det handlar om ett par rader med text och SIAs logga med ängeln i ett lokalt reklamblad, det är ingen marknadsföringsbudget på 500.000 kronor, utan snarare tusen spänn eller något sånt. allt gör sitt till.
men som du säger, man tjänar inte in annonsen pronto, utan det är tänkt på sikt. slaskstämpeln försvinner inte heller över en natt, det är en process och tar flera år. marknadsföringen är tänkt att fungera på sikt, även om man får ett marginellt uppsving direkt efter publicering.
jag har en ny ide nu som jag kör (hade de första kunderna idag förresten), jag gjorde ett par lappar som farsan har satt upp i butiker idag, sen tänkte jag annonsera i lokaltidningen, MEN morsan och farsan sätter sig tvärt emot och säger: "nej, det räcker med lapparna". hade jag lyssnat på dem så hade jag inte haft kiosken idag, dessutom så kan man jämföra deras 6 år i skola mot mina 14. jag har läst otaliga marknadsföringskurser och kan det där mycket bättre än dem. slutsatsen är att man måste satsa för att vinna.
idag har telefonerna inte fungerat så jag har inte kunnat ringa och beställa annonsen, men på onsdag kommer den in, då ska det bli mig ett sant nöje att jämföra kundströmmen före och efter annonsen. Nu, på bara lapparna hade jag en enda kund idag, ska bli kul att se hur mycket det blir efter annonserna...
sen kan jag ju berätta för er alla, att jag har ytterligare en idé på gång, som jag tror på och troligtvis kommer att köra igång med.
i'll tell you guys more later on.