2005-09-02, 12:06
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Hahaha, jag skulle lätt kunna anställa en fräsch tjej, inte för att öka försäljningen, eller jo delvis därför men mest för att jag är så svag för tjejer å i synnerhet söta sådana.

250 000 är nog rätt mycket för en kiosk med bara glass å kaffe.
Hur mycket fick du in för kaffet? Går det inte att bjuda alla på kaffe? Då får man dit mer folk, förhoppningsvis köper dem något när dem är där också.

Nu körde du ju bara 3 månader och fick in 215000kr, skulle du kört en månad till så kanske du skulle få 300 000kr, alltså nästa år.
Beror ju på hur vädret blir.

Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
arbetar själv, plus morsan, plus en anställd.

nu är det såhär, att jag ska sälja glass, inte tjejer. jag vill inte ha dreglande gubbar med händerna i fickorna som står i luckan och försöker få sig ett skjut så det blir oönskade ingredienser i glassen.
kiosken skall gå i topp. absolut topp, sen när jag fått den i topp så ska jag leta andra utmaningar, men fortsätta äga kiosken. den förre ägaren ville köpa tillbaka den, och det står i kontraktet att han ska tillfrågas först, och aldrig i helvete att jag över min döda kropp säljer den tillbaka till förre ägaren. den dagen jag gör det så ska det snöa i helvetet. den snåle fan ska inte få åka snålsjuts på allt mitt arbete för att driva det i botten igen. Då väljer jag att ha den kvar i min ägo, kanske arrendera ut den.

målet är en kvarts miljon. jag tror att om man kommer så högt upp så har man mer eller mindre nått toppen med tanke på det sortiment som jag idag har. mjukglass finns tyvärr inte, och jag kommer inte att få sälja det heller, tyvärr. så en kvarts miljon är mycket för skopglass och kaffe...
Citera
2005-09-02, 15:03
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Hahaha, jag skulle lätt kunna anställa en fräsch tjej, inte för att öka försäljningen, eller jo delvis därför men mest för att jag är så svag för tjejer å i synnerhet söta sådana.
Jo, håller jag med om, men det gäller att ha ögonen på affärerna, och inte på... ja... den kurviga personalen...

Citat:
250 000 är nog rätt mycket för en kiosk med bara glass å kaffe.
Hur mycket fick du in för kaffet? Går det inte att bjuda alla på kaffe? Då får man dit mer folk, förhoppningsvis köper dem något när dem är där också.
Kaffe är sålt för cirka 15.000 kronor. En kopp kaffe kostar inte mycket, en krona kanske, som man sen säljer för ca 10-15:- Tänkte köra med ett erbjudande i våras: kaffe + mazarin för 10:- istället för 17 som är det ordinarie priset. Tror inte det skulle löna sig med att bjuda alla på kaffe, eftersom det bevisligen är en hel del som köper kaffe. Däremot kan man ha billigt kaffe, kanske 8 spänn eller liknande och sälja tillbehör istället som t.ex. mazariner, bullar etc. Man får dit mer folk om man ger ut gratis kaffe, men det är betalande kunder man vill ha, annars kommer folk att vallfärda dit för att få gratis kaffe. Kanske som erbjudande vid ett speciellt tillfälle. Personalen som serverar kaffet och sköter allt runtomkring kostar. Kaffet kostar, muggen kostar, servetter kostar, plus att maskiner med reparationer kostar och man får inte glömma försäkringen heller. Det blir väldigt dyrt om man ska ge bort kaffet gratis. Sen finns alltid risken att nån spiller kaffet på sig och kräver skadestånd för att vattnet var varmt -trots att kaffet är gratis. Det finns folk för allt.

Citat:
Nu körde du ju bara 3 månader och fick in 215000kr, skulle du kört en månad till så kanske du skulle få 300 000kr, alltså nästa år.
Beror ju på hur vädret blir.
Nope. Anledningen till att det inte blev en månad till är att en genomsnittlig dagskassa när man säljer glass sådär ligger på ett par hundra kronor, dessutom så upphör tillstånden att gälla: bygglov bl.a. Man skulle säkert komma upp i 300.000 om man stod där resten av året oavsett väder och sålde varma soppor och kaffe, men glass är oerhört känsligt för klent väder, vilket är karaktäristiskt för hösten.
Citera
2005-09-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
250 000 är nog rätt mycket för en kiosk med bara glass å kaffe.Hur mycket fick du in för kaffet? Går det inte att bjuda alla på kaffe? Då får man dit mer folk, förhoppningsvis köper dem något när dem är där också.

Fast många skulle då nog ta gratiskaffe istället för att köpa någon annan dryck.
Citera
2005-09-02, 15:39
Medlem
Jag tror du underskattar hur effektivt det är med en snygg tjej i kassan. Observera att hon inte får vara otrevlig bara för att hon är snygg, utan serviceminded, utåtriktad, snygg och söt samtidigt o du kommer garanterat öka omsättningen.

sex säljer

En annan grej... i halmstad så står det en pastavagn mitt på torget. Den verkar ha så sjukligt mkt att göra, både dagtid och nattetid efter krogstängning. De har nog rätt bra marginaler o rätt låga investeringskostnader... slevar bara upp färdigkokt pasta o häller över lite olika såser... snabbt, billigt, enkelt o förodligen riktigt bra marginaler. kanske inte passar i din stad (halmstad är en sommarfeststad med mkt liv)
Citera
2005-09-02, 20:18
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
sex säljer
tveklöst, men som sagt, jag vill inte ha några brunstiga gubbar till kunder. de kunder jag vill ha ska handla för att de vill ha en bra vara.
Citera
2005-09-03, 10:19
Medlem
Bodhisattvas avatar
Grattis till framgångarna!

Vad det gäller annonseringen, så tror jag att det är bortkastade pengar. Jag menar hur ofta sitter man hemma och läser om en glasskiosk och sen planerar in ett besök dit?

Utan att ha givit det någon djupare analys tror jag det handlar om läge och service!

Läge. Jag inbillar mig att det flesta glassköp är spontanköp - "skulle det inte vara gott med en glass nu...".

Service. Kunderna kommer tillbaka. "skulle det inte vara gott med en glass nu...". - "jo, ska vi gå bort till "Kiosken", det var en trevlig prick."

Sedan skall självklart glassen hålla bra klass, men så länge det är rent och snyggt och man inte får för små portioner (mjuk/kulglass) så tror jag inte att det spelar någon roll vilket märke det är på glassen. Jag medger att jag inte är någon större "glass connoisseur", men jag tycker alla märkena har någon glass man tycker om.

Tack för champagnen!
Citera
2005-09-03, 14:00
Medlem
belowyous avatar
En annons kan tyckas onödig, men det är som sagt till för att arbeta upp namnet, ju oftade glasskiosken nämns, desto bättre, oavsett sammanhang.
En annons är även till för att väcka uppmärksamhet och för att visa folk att det faktiskt finns liv i den där lilla kuren som står där sommar efter sommar.

På sikt är det tänkt att detta skall leda till positivare försäljningsresultat, det blir inte tal om en 20% ökning, utan blir det 1-2% mer försäljning efter ett par år så är målet uppnått.
Citera
2005-09-03, 17:14
Medlem
Lappar i brevlådorna hos de 1000-5000 närmsta bostäderna kan vara en bra idé i början av sommaren. (Billigt och du får motion) (alt. anlita SDR). Kanske kan generera några stamkunder som inte skulle komma annars.

"Vi öppnar xx/xx för sommaren och har detta sortiment mm.......varmt välkomna etc"
Citera
2005-09-03, 18:54
Medlem
belowyous avatar
SDR skulle ha, tror det var 4000 kronor för det, enklare att ta ett par dagar och göra det själv.
Citera
2005-09-03, 21:31
Medlem
belowyous avatar
förresten, det är nog ganska långt tillbaka i tråden, men tidigare skrev jag om mina bärplaner: att rensa blåbär, rensa och frysa in i glasstrågen för att sedan sälja i vinter.
Frysarna finns det inte någon plats för tyvärr, de står kvar i kiosken och till den finns det inte längre någon ström, men trågen är kvar och idén lever.

På måndag ska jag sätta in en annons i lokaltidningen, så börjar jag sälja rensade bär om 5 liter. Lingon blir det.
Citera
2005-09-04, 14:11
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Ja, kanske det. Det återstår ju å se. Går ju även att köra som Belowyou förelog, att köra en drive med gratis kaffe hela veckan eller nått sånt. Så ser man ju om de funkar. Kommer man dit å tar en kaffe så vill man förmodligen ha något till kaffet också. Allt sånt där går att räkna på. Och även om man går lite back på det så kan det va bra gratisreklam i det långa loppet. Det tro ialflall jagg.

Citat:
Ursprungligen postat av internet
Fast många skulle då nog ta gratiskaffe istället för att köpa någon annan dryck.
Citera
2005-09-04, 14:19
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodhisattva
Grattis till framgångarna!

Vad det gäller annonseringen, så tror jag att det är bortkastade pengar. Jag menar hur ofta sitter man hemma och läser om en glasskiosk och sen planerar in ett besök dit?

Vad får dig att välja en speciell kiosk framför en annan?

Läser du nyheter i lokala blaskan och sen råkar du läsa om kiosken samtidigt. Då bygger du upp en känsla av trygghet när du exempelvis går förbi kiosken, å helt plötsligt blir du sugen på en glass.

Det är besivat åtskilliga tusen gånger att reklam funkar. Annars hade ingen pysslat med det.

Exempelviv: Bjud dina barn på glass så bjuder vi er föräldrar på kaffe. Nått sånt kan få dit en del folk. Samtidigt kan man ge varje unge ett gratis klistermärke, dem kommer garanterat att dra med sig sina föräldrar tillbaka dit när dem blir glassugna.

Vara teorier jag har. Allt måste testat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in