2005-06-08, 08:32
Medlem
karlsson534s avatar
Måste bara säga att denna tråd var något av det mest inspirerande jag läst!
Hoppas nu bara att det blir en riktigt bra sommar och att du kan unna dig en soft vinter.

Snälla, fortsätt hålla oss updaterade hur det går så ska ja tillbedja vädergudarna att det går bra för dig.
Citera
2005-06-08, 10:40
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Jag hade lite problem med tillstånden, i och med att torghandlarna har bedrivit ett internt krig, att man tog upp mer plats än vad man skulle t.ex.
Sen så har den förra ägaren inte ansträngt sig alls för en fortsatt levnad. Jag har ställt upp på allt som kommunen har sagt, plus en jäkla massa fjäsk. Sen så gick det bra med tillstånden, med kontroller från miljökontoret etc.

Tillstånden kostade inte så mycket. 1500 kronor tror jag. Hyran är 10.000 kronor per säsong.

Annars så är det nog ganska lugnt. Jobbigt med taskigt väder bara, jag köpte ett extra lass av typ allt till studenten förra fredagen. Blev 2000:-, sen 10 grader varmt och regn hela helgen så nu har jag jättemycket varor som inte har gått åt. Några saker som är på väg att ta slut så jag måste ju beställa mer också.
På fredag är det skolavslutning, plus att det ska bli toppenväder fram till dess, så nu jäklar ska det omsättas varor till pengar, vilket behövs eftersom jag lever 100% på besparingar nu.

Det behövs en stor jäkla spark i arslet i rätt riktning för att få sprutt på ekonomin.

Apropå korvvagn. En kebab som äger en lokal pizzeria har köpt en korvvagn för 50.000 kronor. Stor som en liten båt. Ful som stryk.. Stora planer med den vagnen. Men bara på midsommar... Vilken höjdare....

Kul att få lite positiv respons på den här tråden. Den är inte helt död i alla fall!

Dra in 50 000kr på midsommar med en korvvagn låter ganska mycket.
Trist att du ska drabbas av dåligt väder nu när du äntligen dragit igång allt.
Nu är det underbart väder här i Stockholm iallfall, så nu borde det gå lite bättre. Lämna gärna lite insidetips! om priser etc. Har hyfsad koll men man lär sig alltid något nytt. Hur länge står du i kjorren varje dag? Snart dags att lägga sig på altan i solen och läsa "Gerilla företagaren"
Citera
2005-06-08, 11:17
Medlem
Vädurs avatar
Hur var det, låg kioskverksamheten nere i vintras/våras, så att du gjorde en nystart nu på vårkanten?

För i sådana fall så är de varierande dagskassorna inget att oroa sig över. Det tar ett tag innan folk vänjer sig med att du finns, och ännu en tid innan folk "tar en promenad bort till kiosken", istället för att av en händelse befinna sig vid kiosken när glass/läsk-begäret slår till.

Säljer du även dags/vecko-tidningar? För de är väl tämligen säkra kort i och med att du får returnera de du inte säljer.
Tobak? Lotter? Porr? (många föredrar att smyga bort till kiosken och köpa fibban eller senatse numret av Hardcore anal sluts, än att gå in på macken och riskera att grannarna glatt kommer och hälsar medan de står och svettas i kön)

Hur har du det med udda läsk? Typ Cherry Coke, Root Beer, Dr Pepper, Lilt, Black Sun, etc etc. Det finns folk som skulle vallfärda till en kiosk som säljer läsk eller snacks som är lite mer udda än cocacolas standardsortiment.

Grattis till köpet och steget in i företagarbranchen, jag hoppas att affärerna kommer att gå lysande framöver!
Citera
2005-06-08, 18:43
Medlem
belowyous avatar
Ska försöka svara på lite frågor...
Jag står där 12-16, nu när skolorna slutar blir det 11-18 ungefär. Finns det mycket folk i sommar så blir det ca 10-18,19. Det är tiderna jag står i "kuren".
Priser... Ja, vilka priser? Marginalen på glassinnar/strutar är ca 50%. Marginalen på lösglass är -ca- 2-300%, marginalen på kaffe: 90%, marginalen på läsk: 50 % -ca-.

Priserna för läsk är ca: 33cl burk: 3,33:-/st, 50cl: ca 7:-/st. Chokladbollar: 2,50:-/st. 5 liter glass: 100-180:-. Kaffe: 1.- inkl. mugg, lock, servett o arbete.
Det som är billigt är såserna, choklad, niosette osv. ca 70 kr för 1-1½ kilo. Mycket billigt. Ja, ska inte rabbla för mycket priser. Det är intressant det där.

Vad är "gerilla företagaren" för något?

Kiosken har funnits i ca 7 år. Försvinner alltid på vintern och dyker alltid upp i maj nånstans, så det vet folk.
Säljer inga tidningar och bara vanlig läsk. Anledningen till att jag inte säljer tidningar är att jag nischar in mig på glass, läsk, kaffe med tilltugg. Anledningen till att jag inte har udda drycker o.s.v. är dels marknadsmässiga, dels ekonomiska. Jag får en gratis kyl av coca cola om jag säljer deras läsk. Där sparar jag direkt några tusenlappar. Service och reparationer ingår. Marknadsmässiga för att folk vet vad Coca Cola står för. Enkelt. Billigt. Gott.

Lite inside-info.
Morsan skulle stå i mojjen och "träna" lite idag. För att få upp lite tempo. Ägglikören var slut och jag skulle hem o käka lite, så jag passade på att åka några mil till grossisten för att skaffa ägglikör (ruskigt populär glass).
När jag kommer tillbaka efter ca 1 timme så... jävlar... Jag kommer inte att dö av stress, det är en sak som är klart...
ALLT var fel. Dialog: M= Morsan F=Farsan J=Jag
M: Varför är ägglikören slut?
J: Den är slutsåld.
M: Varför är den slutsåld:
J: Den är populär.
F: Har du ingen hemma då?
J: NEJ. Den är SLUT.
F: Har du ingen på pizzerian då? (lagret)
J: NEJ den är SLUT!!
M: Hur många beställde du då?
J: xx-st, lika många som andra populära sorter.
M: Men hur kan den då vara slut?
J: DEN ÄR POPULÄR!
F: Har du ingen mer?
J: D E N - Ä R - S L U T !!!!!!!! :shoot2:

Efter ett litet tag frågade de varför jag var "sur". Inte nog med det, de har tagit en retur med våfflor som bara var kras och rensat ur kraset för att de skulle ha det till hönsen hemma.

Herregud... Jag avlider... Det är bara en av många saker. En jäkla groll om leverantörer också. Jag har valt den mest förmånliga, men jag ska prompt ta en dyrare. Varför? Grannen jobbar där... Nu måste jag sluta skriva innan jag har ihjäl någon.
Vad var meningen med det här då?

Jo, blanda inte in päronen i Ditt företag om du inte måste. Det ska gälla LIV ELLER DÖD. Annars kommer du själv antagligen att dö av olika skäl...

En annan grej... Sia har en glass som heter flaggan. Tänkte skylta lite med den för att sälja mer på nationaldagen. Det fick jag bara skit för. Jag gjorde det i alla fall och sålde rekordmycket "flaggan"... Lyssna inte på päronen så mycket. Skulle jag göra det så skulle jag inte ha kiosken nu. När jag sa iden till dem så fick jag höra "ÄH. GLÖM DET!". Det var bara skit o elände...
På midsommar ska jag spika fast några björkruskor på fasaden. Lite respons på det?

Förresten, är det nån som ska till DALARNA i sommar och smaka glass av mig?
Citera
2005-06-08, 20:52
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Gerilla företagaren.
http://www.redaktionen-se.se/10_prsatsningstips.html

Verkar rätt bra, dock lite stavfel å så i den.

Skriver mer sen. Är för tung i skallen just nu för att komma på något bra.

50% i marginal = en läsk kostar 10kr för dig och du säljer för 15kr?

Som sagt, e helt seg i skallen idag.
Citera
2005-06-08, 21:21
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Gerilla företagaren.
http://www.redaktionen-se.se/10_prsatsningstips.html

Verkar rätt bra, dock lite stavfel å så i den.

Skriver mer sen. Är för tung i skallen just nu för att komma på något bra.

50% i marginal = en läsk kostar 10kr för dig och du säljer för 15kr?

Som sagt, e helt seg i skallen idag.

Nja...

En 33a kostar 3,33 kr att köpa in. Säljer för 10
En 50a kostar ca 7 kr att köpa in. Säljer för 15

Sen finns det festis, MER, osv. Den genomsnittliga marginalen är -ca- 50%, dvs har jag köpt någonting för 5 kr så säljer jag det för 10:-. Vilket genererar 5 kr i vinst som är 50%. Det är genomsnittet. Kanske är marginalen lite mer på läsken, men det finns lite fler kylvaror som jag inte har nån koll på just nu vad de kostar. Sen så är det panten som drar ner det hela lite också.
Citera
2005-06-08, 21:29
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Okej, då tror jag att jag e med.

E det 13% som gäller i moms?

Om syrran min ska kränga lite korvar å läsk så måste det väl vara 13% i moms som ska gälla?
Citera
2005-06-08, 21:45
Medlem
belowyous avatar
Det är 12% i moms när det gäller livsmedel.
Man får vara noga med, när man köper muggar etc. som det är 25% moms med, att bokföra det som -förbrukningsmaterial-, annars så kan det nog förväntas att man säljer varor med 25% moms. Lätt att glömma.

Korv, läsk osv. Mycket bra förtjänst. Ingenting jag skulle palla med en hel sommar i alla fall...

Jag vet inte riktigt om det stämmer, men korvvagnen måste vara godkänd av miljökontoret i kommunen för att du ska kunna få sälja korv. Sen var det i närheten här, en korvmojje som var godkänd i en kommun och inte i en annan, att man söker tillstånd i varje kommun man ska sälja korv i om man åker runt på marknader och andra tillställningar, så att man inte står där på bar backe utan tillstånd, fast man har sökt i en annan kommun...

Ja, det är mycket att tänka på.
Citera
2005-06-08, 22:02
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Ja, mycket att tänka på.

Jag snackade med en snubbe på miljökontoret tror jag det va, och han sa att teoretiskt sett, så behöver man inget tillstånd om man inte står på samma ställe, förutom tillstånd från markägaren.
Citera
2005-06-08, 22:08
Medlem
belowyous avatar
Mycket möjligt. Det skiljer från kommun till kommun också. Ska man sälja t.ex. hemgjord sylt på en marknad så behöver man inget livsmedelstillstånd. Sylten t.ex. ska vara tillverkad i en livsmedelslokal om man ska sälja den i t.ex. butik, men inte på marknader. Kan vara så att korvmojjen går under "marknad" på något vis.

Som sagt man kan aldrig vara nog för säker. En pling till miljökontoret är billigt i jämförelse hur det kan bli om man inte gör det...
Citera
2005-06-08, 22:44
Medlem
Företagarsvinets avatar
Hur är det med en moj på hjul - en korvbil, t.ex? Vad är det som gäller där?
Citera
2005-06-08, 22:49
Medlem
belowyous avatar
vet inte riktigt hur det är med det, det är ju försäljningslokaler och bör vara en godkänd livsmedelslokal för att man ska få sälja/bereda/tillverka livsmedel i, oavsett om det är till för marknader eller ej.
Ett fordon används troligtvis för transport, för att man skulle få sälja matvaror i en sån så bör den vara godkänd, i och med det faktum att det kan ha varit vad som helst i fordonet innan. Man skulle ju kunna riva ur en gammal hästtransport och sälja korv o grejer ur, men hur mycket skit finns det inte kvar i den? Eller en husvagn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in