2005-08-12, 08:55
  #181
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
jag har tryckt upp flygblad och åkt runt i alla byar flera gånger och satt upp lappar vid alla postlådor. har gjort detta flera gånger.
nästa år ska jag börja med flygblad tidigare, byta ut dem varje vecka hela sommaren. sen ska jag försöka ringa in till radioprogram och försöka göra lite gratisreklam så, samt att jag ska ringa lokaltidningarna och få dem att skriva några rader. på den lilla ort jag bor brukar det inte bli en notis, utan snarare en halvsida med bild och hela köret. det ska jag göra.

är det någon som har fler ekonomiska alternativ?

har funderat på annonser i reklamblad, men har avböjt i år. en konkurrent som har ett sämre läge än jag tokkör med annonser och grejer, han syns jätteofta i tidningar och reklamblad. ska försöka göra min kiosk mer känd.
=)

tips anyone?

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Du vill göra din kiosk mer känd... men du avböjer att göra reklam för den bara för att din konkurrent tokannonserar i alla tidningar, med flygblad osv. Tror du inte på dina produkter? (Rätta mig gärna om jag har missförstått dig)

Så mitt tips till Dig... bry dig inte om vad alla andra gör eller inte gör, utan vad Du gör och inte gör. Marknadsföring är nyckeln till framgång.

Själv jobbar jag efter mottot... "Syns man inte, så finns man inte."
Citera
2005-08-12, 10:42
  #182
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MountainBiker
Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Du vill göra din kiosk mer känd... men du avböjer att göra reklam för den bara för att din konkurrent tokannonserar i alla tidningar, med flygblad osv. Tror du inte på dina produkter? (Rätta mig gärna om jag har missförstått dig)

Så mitt tips till Dig... bry dig inte om vad alla andra gör eller inte gör, utan vad Du gör och inte gör. Marknadsföring är nyckeln till framgång.

Själv jobbar jag efter mottot... "Syns man inte, så finns man inte."

konkurrenten kör enbart med betal-annonser. det är jag som kör med flygblad.
han pungar ut säkerligen minst 15.000 kronor per säsong på annonser, så mycket tänker inte jag lägga ut på annonser.
jag har tänkt att köra med flygblad, gratisreklam i tidningar och synas i så många andra sammanhang som möjligt.

jag tror stenhårt på min produkt. konkurrenten säljer italiensk glass, plus att han ligger lite avsides, så han behöver kontinuerlig marknadsföring för att hålla näsan ovanför vattenytan, även om det kostar mer än det smakar.
jag behöver inte marknadsföring i den omfattningen, jag siktar inte på att arbeta upp namnet på en säsong, utan har tänkt att ta ett par år på mig, genom att köra med mer ekonomiska metoder, nämligen flygblad, gratisannonser o.s.v. som syns.
det finns massor med sätt.

du har rätt. syns man inte så finns man inte.
jag syns. men jag vill synas mer.
Citera
2005-08-12, 11:47
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det låter mycket bra men sök ett tillfäligt jobb i den brancen så du vet hur turena går, det är oftast så att företagare och skattmas är oense om hur man driver en affärs verksamhet

Oense om vad? Jag har drivit två företag, ett som ensamföretagare, ett AB med 23 anställda.

Principen är enkel. Se till att tjäna pengar. Betala in 25% moms på allt du säljer.
Spara alla kvitton på allt du köper in till kiosken (glass, godis, el, lastbilsfirman som ska dra iväg kjorren på hösten, pennor, papper, datorn du bokför på, snickarn som slår ihop skjulet, rubbet!) och dra av all moms du betalat (står på kvittot) från den moms som ska in.

Det du får kvar är firmans vinst. Om du vill kan du flytta 25% av vinsten till nästa år. Vinsten=lönen="eget uttag" i en enskild firma. Betala 30,12% "sociala avgifter" på summan. Betala skatt enligt tabell på det du har över. Stoppa resten i egen ficka.
Citera
2005-08-12, 15:17
  #184
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Ja att skattmasen vill ha mycket pengar och företagaren vill ha mycket pengar.
På den punkten är dem överens.

Men eftersom Skattmasen vill ha mycket pengar så vill han få in mycket skatt, och eftersom företagaren vill ha mycket pengar så vill han inte betala mycket skatt. Det är på den punkten dem är oense.
Citera
2005-08-21, 19:15
  #185
Medlem
belowyous avatar
nu är det stängt för säsongen.
skulle egentligen hållit igång den här veckan också, men nu får det räcka. det är ingen som har någon ork kvar.

rekordet på 180.000 :- är spräckt.
målet på 200.000 kronor är spräckt med råge.
vad blev omsättningen i år då?
make a guess...


mental champagne till alla!
nu ska jag bli riktigt frisk, samla nya krafter och börja planera inför nästa år, blir vädret lika bra då, så ska jag spränga världens alla gränser!!

ha det så gott allihopa. den här tråden kommer antagligen att dö nu, men jag återupplivar i vår igen, eller när någonting annat anmärkningsvärt händer.

tack för all feedback!
Citera
2005-08-21, 22:02
  #186
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Grattis, det låter riktigt bra det där.
Tycker du det va värt allt slit?
Hoppas det går ännu bättre nästa år.



Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
nu är det stängt för säsongen.
skulle egentligen hållit igång den här veckan också, men nu får det räcka. det är ingen som har någon ork kvar.

rekordet på 180.000 :- är spräckt.
målet på 200.000 kronor är spräckt med råge.
vad blev omsättningen i år då?
make a guess...


mental champagne till alla!
nu ska jag bli riktigt frisk, samla nya krafter och börja planera inför nästa år, blir vädret lika bra då, så ska jag spränga världens alla gränser!!

ha det så gott allihopa. den här tråden kommer antagligen att dö nu, men jag återupplivar i vår igen, eller när någonting annat anmärkningsvärt händer.

tack för all feedback!
Citera
2005-08-21, 22:09
  #187
Medlem
belowyous avatar
absolut värt det.
Citera
2005-08-23, 17:55
  #188
Medlem
Dennos avatar
Fan va kul att det gick bra för dig!
Glädjer mig som fan när folk satsar hårt men också vinner på det!

Än en gång grattis i mängder!
Citera
2005-08-23, 20:21
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Fan va kul att det gick bra för dig!
Glädjer mig som fan när folk satsar hårt men också vinner på det!

Än en gång grattis i mängder!

I second that! Gratulerar!
Citera
2005-09-01, 19:46
  #190
Medlem
Rans avatar
Vad är ditt nya mål för nästa år då? 300.000?

Arbetar du enbart själv, eller har du andra som arbetar åt dig delvis?

Jag tror inte direkt att du säljer mindre glass med en snygg tjej som försäljare.
Men jag antar att du bara vill att kiosken ska gå upp i topp, och inte bara "låta den vara" och dra in pengar.
Citera
2005-09-01, 20:18
  #191
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Vad är ditt nya mål för nästa år då? 300.000?

Arbetar du enbart själv, eller har du andra som arbetar åt dig delvis?

Jag tror inte direkt att du säljer mindre glass med en snygg tjej som försäljare.
Men jag antar att du bara vill att kiosken ska gå upp i topp, och inte bara "låta den vara" och dra in pengar.

Edit: Shit...
Citera
2005-09-01, 21:07
  #192
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Vad är ditt nya mål för nästa år då? 300.000?

Arbetar du enbart själv, eller har du andra som arbetar åt dig delvis?

Jag tror inte direkt att du säljer mindre glass med en snygg tjej som försäljare.
Men jag antar att du bara vill att kiosken ska gå upp i topp, och inte bara "låta den vara" och dra in pengar.

arbetar själv, plus morsan, plus en anställd.

nu är det såhär, att jag ska sälja glass, inte tjejer. jag vill inte ha dreglande gubbar med händerna i fickorna som står i luckan och försöker få sig ett skjut så det blir oönskade ingredienser i glassen.
kiosken skall gå i topp. absolut topp, sen när jag fått den i topp så ska jag leta andra utmaningar, men fortsätta äga kiosken. den förre ägaren ville köpa tillbaka den, och det står i kontraktet att han ska tillfrågas först, och aldrig i helvete att jag över min döda kropp säljer den tillbaka till förre ägaren. den dagen jag gör det så ska det snöa i helvetet. den snåle fan ska inte få åka snålsjuts på allt mitt arbete för att driva det i botten igen. Då väljer jag att ha den kvar i min ägo, kanske arrendera ut den.

målet är en kvarts miljon. jag tror att om man kommer så högt upp så har man mer eller mindre nått toppen med tanke på det sortiment som jag idag har. mjukglass finns tyvärr inte, och jag kommer inte att få sälja det heller, tyvärr. så en kvarts miljon är mycket för skopglass och kaffe...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in