2010-11-05, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumkopf
Nån som har sett en burk med 1:- pantmärke än? Finns dom?

såg det på julmust burkar inköpta ifrån hemmakväll i stan här hemma iallafall
Citera
2010-11-14, 00:29
Medlem
Crackiesmallss avatar
Panta burkar nu få en krona per burk?

Jag har 13 burkar ståendes här hemma efter ikväll då jag & 2 kompisar drack öl & inga pengar har jag kvar, jag undrar om jag pantar dom 13 burkarna tillsammans nu kommer jag få 7,50 avrundat upp blir det 8 kronor, jag undrar om jag pantar en burk i taget & trycker ut kvittot per 50 öring kommer jag får15 kronor? Får jag göra så eller kan affären neka mig att få pengar när jag kommer med 13 kvitton istället för 1?
Citera
2010-11-14, 00:31
Medlem
epost72s avatar
"Panta burkar nu få en krona per burk?" sammanfogades med den stora tråden.
/Mod
Citera
2010-11-16, 18:59
Medlem
Varför inte höja panten?

Satt och åt frukost samtidigt som jag såg reklamen om att panten har gått upp till 1 kr o.s.v. Har tänkt lite på det förut och så tänkte jag samma sak igen, varför inte höja panten på dessa burkar och flaskor?!

Dom tjatar ju ständigt över att vi måste rädda miljön och hur mycket en pantad bur ger, men ända kastas så många bort.

Tror dom verkligen att 50 öre mer på en vanlig 33cl burk ska övertyga P12an Martin att ta sitt lata arsle och spara Monster drycken och sedan panta den eller slänger han den i närmaste busken?
Visst vet jag att dom flesta burkar och flaskor dammsugs fram av pant burks/flask letande människor, men gissar på att ändå några burkar går till spillo

Så varför inte öka panten på en burk till säg 10:- eller om man vill 100:- vilket som helst bara för att få P12an Martin att han verkligen slänger bort något och inte bara en tom burk!

Hur skulle skulle detta påverka saker negativt och positivt?
Låt oss säga att imorgon höjs panten till 100:- för en 33cl burk, vad kommer hända och hur kommer det påverka Sverige?

Det jag kan har tänkt på att vid 100:- för en 33cl burk så kan ju dryckes försäljningen kan komma och avta och så klart att pan-gunnar kan komma att blir ännu mer fattig än vad han redan är, dessa är det negativa jag kan komma på.
De positiva är ju att jag kan tänka mig att iallafall 80-90% (en väldigt vild gissning med mig själv som utgångs punkt) av alla Sveriges burkar skulle pantas!

Så det vi ska diskutera är, vad händer om det höjs till 100:- för en 33 cl burk? något negativt/positivt, kommer staten förlora på det? även kommer det få folk att panta mer? Och framför allt vad skulle DU tycka om det
Citera
2010-11-16, 19:01
Medlem
fjiskens avatar
Leker du efterbliven nu, eller var du tappad på riktigt?
Citera
2010-11-16, 19:06
Medlem
O Dirlewangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dappti
.....

Jättebra idé! En platta bärs för 2500 drygt, det skulle nog inte öka smugglingen.
Citera
2010-11-16, 21:50
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dappti
..

Hur tänkte du nu?

Hade du själv velat lägga ut 100kr för en burk läsk?
Citera
2010-11-17, 01:53
Medlem
Snabba pengar - Pantburkar

Har tänkt lite på hur mycket pengar man kan tjäna på att sno pantburkar och sedan panta dom... Om vi säger att man bor i en medelstor stad med 50-100K invånare, så lär det ju finnas många ställen att hitta pantburkar. Frågan är bara, var? Ska man rota i folks uteförråd, ska man leta bakom butiker eller hur ska man göra?

En full svart sopsäck är lätt värd 100kr, tänk er 10 sådana per dag kanske 10 dagar i månaden? 10 tusen kronor, och lätt är det också! Gäller bara att man hittar några fina spots där det finns pantburkar ofta, om man vill vara ärlig så kan man gå runt och knacka dörr och fråga efter burkar, men det är inte lika kul...

Berätta vart ni hittar alla burkar nu pantare!
Citera
2010-11-17, 01:58
Medlem
Zomrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vavere
Har tänkt lite på hur mycket pengar man kan tjäna på att sno pantburkar och sedan panta dom... Om vi säger att man bor i en medelstor stad med 50-100K invånare, så lär det ju finnas många ställen att hitta pantburkar. Frågan är bara, var? Ska man rota i folks uteförråd, ska man leta bakom butiker eller hur ska man göra?

En full svart sopsäck är lätt värd 100kr, tänk er 10 sådana per dag kanske 10 dagar i månaden? 10 tusen kronor, och lätt är det också! Gäller bara att man hittar några fina spots där det finns pantburkar ofta, om man vill vara ärlig så kan man gå runt och knacka dörr och fråga efter burkar, men det är inte lika kul...

Berätta vart ni hittar alla burkar nu pantare!

När jag var mindre gick jag runt utanför en festlokal på söndagsmornarna och samlade burkar för att panta. En idé kanske kan vara att Dra till en festlokal en fradag eller lördagsnatt när festen börjar dö, och erbjuda sig att städa bort alla burkar och skit.

Känns som att det var ett jävligt dåligt tips, men jag försökte iallafall
Citera
2010-11-17, 02:02
Medlem
HolyCraps avatar
Jag dricker rätt så mycket öl så det blir ju en del burkar men också en del flaskor.
Tyvärr så måste jag få tummen ur att gå och panta alltihopa.
Citera
2010-11-17, 02:02
Medlem
-Johan-s avatar
Ska du slava runt hela dagarna och leta pantburkar som en pissig luffare för 10k i månaden kan du väl lika gärna jobba och tjäna det dubbla?

Dessutom är 10 säckar säkert 1000 burkar, lite väl optimistiskt att hitta det varje dag.
Citera
2010-11-17, 02:03
Medlem
NixxarNs avatar
"Snabba pengar" Nej Du, några snabba pengar är det garanterat inte :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in