Satt och åt frukost samtidigt som jag såg reklamen om att panten har gått upp till 1 kr o.s.v. Har tänkt lite på det förut och så tänkte jag samma sak igen, varför inte höja panten på dessa burkar och flaskor?!
Dom tjatar ju ständigt över att vi måste rädda miljön och hur mycket en pantad bur ger, men ända kastas så många bort.
Tror dom verkligen att 50 öre mer på en vanlig 33cl burk ska övertyga P12an Martin att ta sitt lata arsle och spara Monster drycken och sedan panta den eller slänger han den i närmaste busken?
Visst vet jag att dom flesta burkar och flaskor dammsugs fram av pant burks/flask letande människor, men gissar på att ändå några burkar går till spillo
Så varför inte öka panten på en burk till säg 10:- eller om man vill 100:- vilket som helst bara för att få P12an Martin att han verkligen slänger bort något och inte bara en tom burk!
Hur skulle skulle detta påverka saker negativt och positivt?
Låt oss säga att imorgon höjs panten till 100:- för en 33cl burk, vad kommer hända och hur kommer det påverka Sverige?
Det jag kan har tänkt på att vid 100:- för en 33cl burk så kan ju dryckes försäljningen kan komma och avta och så klart att pan-gunnar kan komma att blir ännu mer fattig än vad han redan är, dessa är det negativa jag kan komma på.
De positiva är ju att jag kan tänka mig att iallafall 80-90% (en väldigt vild gissning med mig själv som utgångs punkt) av alla Sveriges burkar skulle pantas!
Så det vi ska diskutera är, vad händer om det höjs till 100:- för en 33 cl burk? något negativt/positivt, kommer staten förlora på det? även kommer det få folk att panta mer? Och framför allt vad skulle DU tycka om det