2014-06-05, 18:36
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pukknub
Du har fel på så många nivåer..
Spelsättet skiljer sig enormt från solo kö och 5v5 premades (proffsmatcher). Jag orkar inte förklara i detalj eftersom det hade varit som att övertyga en religiös person att deras tro är fel, vilket jag inte tänker göra.

Utöver alla slumpmässiga moment i spelet (creep spawns, crits, evasion, rune spawn m.m.) behöver du även ha tur med dina lagkamrater samt motståndarna.

Dessutom är olika hjältar olika bra på olika nivåer. En duglig Pudge spelare på oerhört låg rating (nybörjare) innebär oftast en enkel vinst. Lite högre upp (~2k mmr) är invis hjältar "op".
En skicklig support gör nästan ingen skillnad på lägre nivå då folk inte har samma map awareness som på högre nivå. På högre nivå är det näst intill omöjligt att vinna utan vettiga supports. Det är givetvis olika från match till match.

Folk får tro vad de vill och det är tillåtet. Om du t.ex. vill tro att alla 6k+ spelare är bra och alla 4k- spelare är dåliga är det upp till dig.
Använd bara inte din tro eller dina teorier som fakta.

Får jag fråga varifrån du får all din fakta? Jag känner att jag spelat både competitive och public på rätt hög nivå och känner inte att skillnaden är särskilt stor, även om min tävlingserfarenhet kommer från Heroes of Newerth.

Förstår inte vad hjältar har med något att göra.

Angående "turen" du talar med så är det en gammal myt. Flera personer, bland annat på reddit/r/dota2, har visat att en spelare som hoppar in på ett konto mer 2k lägre mmr kommer att spela
upp kontot på några veckor (c:a 150 games). Den enda gemensama nämnaren i alla dina games är du själv och du kommer, förutsatt att du spelar bättre än de på din rating, att vinna mer än vad du förlorar.

Vad får man förresten använda som fakta? Det kommer aldrig att genomföras seriösa vetenskapliga studier på MMR kontra faktiskt skill i Dota 2. Jag, och förmodligen majoriteten av duktiga spelare, kommer att mena att det finns en stark koppling mellan MMR och skill, vilket jag tycker du gärna får motbevisa istället.

Citat:
Ursprungligen postat av nanashi
Nu kallade han ju honom enbart för "skillad" innan du började tjafsa, så jag förstår inte vart du får "höja någon till skyarna" när du gick av på att han kallade honom skillad från början, vilket han är och du själv medger att han är.

(Jag säger inte emot att han inte är en världsspelare, men det lyckades du dra fram ur pukknub EFTER du började tjafsa.)

Det handlar inte om Purge, även om jag håller fast vid att han inte är "skillad". Han är helt okej, men knappast skillad, vilket jag själv inte heller är. Hela diskussionen handlar nu om något annat: korrelationen mellan MMR och "skill".

Spontant känns det som om folk med låg rating gärna vill intala sig själva att de är bättre än deras rating. En skön ursäkt är då att dra "3.5k spelare kan ha mer skill än 5.5k!"

Rekommenderad läsning för alla er som tror att rating är irrelevant: http://www.reddit.com/r/DotA2/comments/22m208/my_elo_hell_experiment_is_finally_over/
Citera
2014-06-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Han säger ju själv att han bara spelat ett fåtal hjältar, de han var säkrast med samt är väldigt bra för att vinna pub matcher (snowball heroes). Ändå tog det 3 månader för honom.
Här är hans dotabuff.

28 matcher med Storm Spirit(64,29%), 22 matcher med Ember Spirit(90,91), 21 TA(85,71), 16 WK(81.25), 16 Clinkz(75%). Bara de hjältarna är 103 matcher. Bara det är 81 vinster med 79% winrate. De här matcherna var innan Ember Spirit nerf, tänk på det.
Utöver det fattades det 41 matcher och 19 vinster. Då hade alltså 46% win rate på dessa matcher varit nog.
Nu är detta inte exakta siffror, jag har inte ork eller tid att titta igen och skriva ner alla häjltar han använt och hur många gånger. Men jag hoppas att ni förstår.

Du bevisade bara det jag påstod med din länk. Man kan klättra relativt lätt (3 månader är ändå ganska lång tid) om man bara lirar ett fåtal hjältar som är starka i pub matcher som jag sagt flera gånger, men hur kul är det och hur många orkar verkligen "tryharda" så mycket?

Jag säger åter igen, man kan ha sämre rating men ändå vara en bra spelare. Jag kanske måste förklara detta in på detalj för att du ska förstå.

Det kan vara svårt att förstå men det finns faktiskt folk som inte bryr sig om vilken mmr de har. Jag skulle tippa på att Purge är en av dem.

Tack för att du bevisade det jag försökte säga.
Citera
2014-06-05, 19:33
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanashi
Så det är hjälten det är fel på och inte dina 2 top?
vet inte hur han är early game, men late game är han ju helt retarded. mötte han ett game utan att han va feedad early, han stod milen bort och dödade alla utan problem. hans range är ju löjlig
Citera
2014-06-05, 20:09
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pukknub
Han säger ju själv att han bara spelat ett fåtal hjältar, de han var säkrast med samt är väldigt bra för att vinna pub matcher (snowball heroes). Ändå tog det 3 månader för honom.
Här är hans dotabuff.

28 matcher med Storm Spirit(64,29%), 22 matcher med Ember Spirit(90,91), 21 TA(85,71), 16 WK(81.25), 16 Clinkz(75%). Bara de hjältarna är 103 matcher. Bara det är 81 vinster med 79% winrate. De här matcherna var innan Ember Spirit nerf, tänk på det.
Utöver det fattades det 41 matcher och 19 vinster. Då hade alltså 46% win rate på dessa matcher varit nog.
Nu är detta inte exakta siffror, jag har inte ork eller tid att titta igen och skriva ner alla häjltar han använt och hur många gånger. Men jag hoppas att ni förstår.

Du bevisade bara det jag påstod med din länk. Man kan klättra relativt lätt (3 månader är ändå ganska lång tid) om man bara lirar ett fåtal hjältar som är starka i pub matcher som jag sagt flera gånger, men hur kul är det och hur många orkar verkligen "tryharda" så mycket?

Jag säger åter igen, man kan ha sämre rating men ändå vara en bra spelare. Jag kanske måste förklara detta in på detalj för att du ska förstå.

Det kan vara svårt att förstå men det finns faktiskt folk som inte bryr sig om vilken mmr de har. Jag skulle tippa på att Purge är en av dem.

Tack för att du bevisade det jag försökte säga.

Jag förstår inte hur du kan tro på dig själv.

Nu sitter du alltså och snöar in dig på tidsaspekten, när det egentligen är en fråga om hur många matcher man spelade. Det tog honom inte ens 150 matcher att nå sin sanna rating - det är ingenting.

Att du sedan menar att det sitter vissa genier på 3.5k rating är helt absurt. Kan du inte hitta en jävla proffsspelare genom alla urminnestider som ligger under 4k?

Det här är enormt. Blir så frustrerad när jag pratar med dig och är enormt tacksam över att du är ett geni på 3.5k rating. Kommer förmodligen aldrig stöta på dig i DOTA.

Känn verkligen inte att du behöver svara på mitt inlägg, för jag kommer inte ödsla en sekund till på dig. Signa upp för nästa esl weekly så kan vi mötas istället.
Citera
2014-06-05, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumsarr
Jag förstår inte hur du kan tro på dig själv.

Nu sitter du alltså och snöar in dig på tidsaspekten, när det egentligen är en fråga om hur många matcher man spelade. Det tog honom inte ens 150 matcher att nå sin sanna rating - det är ingenting.

Att du sedan menar att det sitter vissa genier på 3.5k rating är helt absurt. Kan du inte hitta en jävla proffsspelare genom alla urminnestider som ligger under 4k?

Det här är enormt. Blir så frustrerad när jag pratar med dig och är enormt tacksam över att du är ett geni på 3.5k rating. Kommer förmodligen aldrig stöta på dig i DOTA.

Känn verkligen inte att du behöver svara på mitt inlägg, för jag kommer inte ödsla en sekund till på dig. Signa upp för nästa esl weekly så kan vi mötas istället.
Jag har inte 3,5k rating för det första. Du vet i stort sett ingenting om mig.

Jag vet inte varför du låser in dig på det om 150 matcher / 3 månader. Det hade inte alls mycket att göra med resten jag skrev.
Läs först igenom hela inlägget nästa gång du funderar på att skriva arroganta kommentarer, tack.

Bevisen finns där, om du väljer att blunda för dem är det din ensak. Men en sak ska jag säga dig. Du får erkänna både för dig själv och för andra att du hade fel utan att behöva känna skam. Alla gör misstag.
Senast redigerad av pukknub 2014-06-05 kl. 20:17.
Citera
2014-06-05, 20:21
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag ligger på 3,5k rating och tycker helt ärligt att jag hör hemma där :P Min största svaghet och som nog delas bland många är att jag är skandalöst usel med visa hjältar medan med vissa skulle jag hävda att jag ligger bra över min mmr. Jag har nästan 2000 matcher spela och om vi tar weaver exempelvis så snittar jag på kanske 50 last hits efter 10 min medan om jag kör en carry som jag är ovan med kan det jag sjunka så lågt som 20 last hits vilket är enormt uselt.

Sedan är det ganska standard i den lägre "mmren" att man kör 2-1-2 och om något lag bryter den normen och kör exempelvis en trilane så gör ovanan och den ofta dåliga kommunikationen att det laget med en trilane nästan alltid vinner tack vare att den spelstilen är väldigt o-ortodox på den nivån enligt mina erfarenheter.
Senast redigerad av Jannebigplay 2014-06-05 kl. 20:23.
Citera
2014-06-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
spelar ju inte så stor roll när våra 2 top alltid ska ge honom 10 kills inom 5 min :/

Menar du att du konstant förlorar mot en Offlane sniper? Prova att picka typ Enigma och ganka SÖNDER honom. Skilla level 1 idelons, level 2&3 i stunnen så är han free food. Menar allvar.
Detta funkar även mot mid sniper. Han har ingen escape och typ 600 hp...
Du bör ganka min 4, eftersom det då är nattetid och således ser han inte ganken komma innan det är på tok för sent.
Citera
2014-06-05, 23:22
Medlem
Jag vet att det att denna tråd innehåller allt för mycket gnäll men jag FÖRSTÅR INTE hur folk pallar att vara så jävla otrevliga hela tiden. Precis kört ett game där en slark börjar med "plz buy wards" och supporten svarar "i will fuck your dead mother" och så är det game on och de tjattrar och skriver noob till alla och gör inget annat än att fitta sig. Jag orkar inte, blir helt jävla trött i skallen.

Sedermera är det också extremt tråkigt att varje gång man förlorar så förlorar man sjukt hårt, och varje gång man vinner så gör man det sjukt hårt. Vart tog alla jämna games vägen? Spelar på 3900 MMR för tillfället.
Senast redigerad av Erkalinen 2014-06-05 kl. 23:27.
Citera
2014-06-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
Jag vet att det att denna tråd innehåller allt för mycket gnäll men jag FÖRSTÅR INTE hur folk pallar att vara så jävla otrevliga hela tiden. Precis kört ett game där en slark börjar med "plz buy wards" och supporten svarar "i will fuck your dead mother" och så är det game on och de tjattrar och skriver noob till alla och gör inget annat än att fitta sig. Jag orkar inte, blir helt jävla trött i skallen.

Sedermera är det också extremt tråkigt att varje gång man förlorar så förlorar man sjukt hårt, och varje gång man vinner så gör man det sjukt hårt. Vart tog alla jämna games vägen? Spelar på 3900 MMR för tillfället.

Dota var bättre för ett år sedan (och längre tillbaks än så)... Nu är det ju det tredubbla antalet spelare - och således en större utspädning av kryckmongon som har en religiös åskådning i att fucka upp spelet för de övriga 9 spelarna.
Det hjälper knappast att report systemet är ett skämt, inte heller att teamet skriker "report" om man gjort miss-play på sin lane och dött två gånger mot motståndarna (som exempel). Detta är en del av fucking spelet, och då borde de andra lanesen hjälpa den förlorande lanen, inte gråta som nyfödda spädbarn.

Men som sagt; fler spelare -> fler kryckmongon.
Citera
2014-06-06, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
vet inte hur han är early game, men late game är han ju helt retarded. mötte han ett game utan att han va feedad early, han stod milen bort och dödade alla utan problem. hans range är ju löjlig

Pudge/Puck/Ember/Storm/BH

Tips på heroes som du kan köra för att äga sniper. Ta mid och ganka honom hårt var han än befinner sig.
Citera
2014-06-06, 11:36
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffa
Pudge/Puck/Ember/Storm/BH

Tips på heroes som du kan köra för att äga sniper. Ta mid och ganka honom hårt var han än befinner sig.
Beror ju på vad för items dessa heroes har. I early game så är endast Ember den mest problematiska heroes av dessa 5 pga. hans Fist. De andra 4 bör Sniper inte ha någon problem med oavsett om han är mid eller safelane (handlar om att rätt positionering). Får Puck och Pudge en Blink Dagger så är Sniper körd. För att Storm ska vinna mot honom så krävs det att Sniper är ute o cyklar så att han kan bli "picked off", ex. sniper går till en runa och Storm kommer där med sin level 6 flygande. För att BH ska vinna så krävs det ganks.

Bäst chans mot Sniper
1. Ember
2. Storm
3. Puck
4. Pudge
5. BH

Men som sagt, allt handlar om vilka items både Sniper och dessa heroes har.
Senast redigerad av Gants 2014-06-06 kl. 11:42.
Citera
2014-06-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gants
Beror ju på vad för items dessa heroes har. I early game så är endast Ember den mest problematiska heroes av dessa 5 pga. hans Fist. De andra 4 bör Sniper inte ha någon problem med oavsett om han är mid eller safelane (handlar om att rätt positionering). Får Puck och Pudge en Blink Dagger så är Sniper körd. För att Storm ska vinna mot honom så krävs det att Sniper är ute o cyklar så att han kan bli "picked off", ex. sniper går till en runa och Storm kommer där med sin level 6 flygande. För att BH ska vinna så krävs det ganks.

Bäst chans mot Sniper
1. Ember
2. Storm
3. Puck
4. Pudge
5. BH

Men som sagt, allt handlar om vilka items både Sniper och dessa heroes har.

Items i lvl 5-7 kommer att vara, bottle(kanske) och boots (+starter items). Dvs livet kommer ligga på 600-700~.

BH har troligtvis lättast att döda sniper i lvl 7. Visst om sniper har lanesupport kan det bli rätt svårt (iallafall om det är någon som stunnar/healer, men nu var det ju en solo sniper och det är pub low mrr och folk är retards). För BH är det värt att lägga all sin tid på att ganka early, speciellt då han får massor med track gold.

Pudge kan hooka sniper enkelt. Börja efter min 4 då det är natt och bara att leta hooks, extra enkelt om sniper inte går mid (köp bara smoke så är det freekill).

Puck kan döda sniper på lvl 6-7 med orb + ulti. Sniper har lågt liv och Puck har hög dmg. Med en runa på det är sniper helt körd.

Sniper har inga escape spells och alla 5 heroes som jag skrev i tidigare post kan på något sätt komma fram till Sniper eller få sniper till sig. Early game har Sniper ingen chans att överleva eftersom spell damagen är för hög för snipers låga health pool. Den svåraste av de 5 är nog Pudge early då en sniper som inte är helt efterbliven kommer att dodga dina hooks.

Edit: Och när Sniper har blivit dödad 2-3 gånger i early är han en bitch resten av gamet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in