2010-09-14, 16:53
Medlem
Hejsan.

Jag har nu blivit kallad till fystesterna för uttagning till 13. Säkerhetsbataljon, är riktigt sugen på att komma in i försvarsmakten igen.

Tänkte höra om någon här har koll på hur bataljonen skall se ut och mer vad den innebär. Infon på adressen nedan är inte så stor och skulle gärna vilja veta mer. Är befattningen man får MP/SÄK ?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forb...rhetsbataljon/
Citera
2010-09-14, 17:39
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Hejsan.

Jag har nu blivit kallad till fystesterna för uttagning till 13. Säkerhetsbataljon, är riktigt sugen på att komma in i försvarsmakten igen.

Tänkte höra om någon här har koll på hur bataljonen skall se ut och mer vad den innebär. Infon på adressen nedan är inte så stor och skulle gärna vilja veta mer. Är befattningen man får MP/SÄK ?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forb...rhetsbataljon/
Ser inte alls ut son en bataljon utan som enskilda plutoner. Vad går gränsen mellan uppgifter i förbandet och polisen? Kriminalitet och terrorism bekämpas ju vanligvis av polis.
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-09-14 kl. 17:44.
Citera
2010-09-14, 17:56
Medlem
Utomlands kanske? =)
Citera
2010-09-14, 18:18
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Vad går gränsen mellan uppgifter i förbandet och polisen? Kriminalitet och terrorism bekämpas ju vanligvis av polis.

Bra fråga, blev också fundersam när det i beskrivningen står att "13. Säkerhetsbataljon skall med hög beredskap lösa uppgifter kopplat mot de 5 generiska säkerhetshoten: kriminalitet, subversion, underrättelseverksamhet, sabotage och terrorism."
Senast redigerad av DaEzz 2010-09-14 kl. 18:35.
Citera
2010-09-14, 18:32
Medlem
DaEzzs avatar
Jag blev lite nyfiken på vad ett "Säkerhetskompani Sjö" var för något då 40 soldater ska placeras där (GBG) och hittade en utförlig artikel på Wikipedia som var...intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...mpani_sj%C3%B6

* De har befattningar som heter "Säkerhetsjaktpatrullchef".

* De har ett "Hattprov" (Sic!) - och till skillnad från basker så kan hatten "med fördel användas i fält"!

* De har uppenbarligen Sveriges sjätte hårdaste utbildning för tjänsten "Säkerhetsjaktpatrullchef"

* Dom har en 110-liter ryggsäck (som av allt att döma är väldigt tung), då den är "försvarsmaktens största ryggsäck".

Jag menar inte att raljera eller ägna mig åt kukmäteri då det handlar om en Wikipediaartikel, men jag kunde ändå inte låta bli att fnissa lite efter jag läst den
Citera
2010-09-14, 18:35
Medlem
Perfekt har saknat min gamla Berghaus

Testade fyskraven nu ikväll, maxade inte dom men det kan säkert gå ändå. Får hoppa över till träningsdelen av FB för att be om hjälp.
Citera
2010-09-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag blev lite nyfiken på vad ett "Säkerhetskompani Sjö" var för något då 40 soldater ska placeras där (GBG) och hittade en utförlig artikel på Wikipedia som var...intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...mpani_sj%C3%B6

* De har befattningar som heter "Säkerhetsjaktpatrullchef".

* De har ett "Hattprov" (Sic!) - och till skillnad från basker så kan hatten "med fördel användas i fält"!

* De har uppenbarligen Sveriges sjätte hårdaste utbildning för tjänsten "Säkerhetsjaktpatrullchef"

* Dom har en 110-liter ryggsäck (som av allt att döma är väldigt tung), då den är "försvarsmaktens största ryggsäck".

Jag menar inte att raljera eller ägna mig åt kukmäteri då det handlar om en Wikipediaartikel, men jag kunde ändå inte låta bli att fnissa lite efter jag läst den
Den där artickeln är nog skriven av en gammal säkkompare, som vill förfina sanningen lite.

De jag talat med från just säkkomp (vpl och arbetande) så är dom jävligt duktiga grabbar, dom jagar jägare i marin miljö. Hattprov har jag aldrig hört talas om, dom har e nutbildningskontroll, som dom får en bashatt av. Jävligt roligt skrivet faktiskt
Citera
2010-09-14, 22:07
Medlem
Fick med kallelsen idag, ska bli skoj att komma på tester och framför allt få mer information om tjänsterna. själva utbildningspaketet runt om låter intressant!
Citera
2010-09-14, 22:21
Medlem
Ska upp den 17e på tester. då har man en månad på sig att träna Beeptest och Multitest
Citera
2010-09-14, 23:42
Medlem
Riktig tönt som skrivit det där på Wikipedia.
Förbandet är dock riktigt coolt, på riktigt : )
Citera
2010-09-15, 07:46
Medlem
Dänskens avatar
17:e för mig också. När jag ringde runt och frågade om datum m.m. fick jag lite info om hur många som kallats och hur många platser det rör sig om; ca. 200 sökande till 13 säkbat och 95 platser att fylla (Ganska god ratio ändå) medan 15.MP hade ca. 200 på 14 platser.
Citera
2010-09-15, 08:18
Medlem
Dänskens avatar
http://www.forsvarsmakten.se/upload/...nsatsenhet.pdf

Är detta det multitest som avses? Måste säga att det inte var speciellt höga krav på att passera det.. Antar att det blir beeptestet som blir farligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in