2010-10-17, 21:34
Medlem
tycker det gick jättebra, självklart kan man ju alltid vara lite vassare på fysen, men jag hoppas att de ser mer på intervjuunderlaget såklart, vilket de borde göra.

förbandet och befälen gav ett riktigt bra intryck. riktigt duktiga! jävligt taggad nu! 4 lååånga veckor framför mig..
Citera
2010-10-18, 10:31
Medlem
Engelbreckts avatar
Anledningen till att sit-ups:en i testet ser ut som de gör är för att man inte ska kunna "slänga" upp kroppen utan verkligen vara tvungen att använda magen hela vägen. Därför får man inte fixera fötterna eller ta hjälp av armarna. Så långt är det inga konstigheter.

Varför man gör dem enda upp till vertikalt läge vet jag inte, men jag tror att det beror antingen på att man vill testa magmusklerna hela vägen, och inte bara den del som isoleras vid crunches, eller att man även vill testa rörligheten hos de som utför testet eller helt enkelt för att det är lättare för de som övervakar testet att se att alla utför övningen på förevisat sätt.

Jag har tidigare aldrig stött på någon som får ont av att utföra vertikala sit-ups så jag har inte tänkt så mycket på saken. Håller helt med om det är jobbigare att utföra multitestets sit-ups än vanliga crunches, men det är kanske också lite av tanken.
Citera
2010-10-18, 14:28
Medlem
Härligt skoogy, när förväntas beskedet komma? Nu när alla har gjort testerna kan det väl inte ta så lång tid.
Citera
2010-10-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Härligt skoogy, när förväntas beskedet komma? Nu när alla har gjort testerna kan det väl inte ta så lång tid.

ca 4 veckor.. säkkontrollen tar tid..
Citera
2010-10-18, 14:34
Medlem
Hoppas jag fyllde i den rätt. Man skulle skriva nuvarande arbetsgivare va?
Citera
2010-10-18, 17:03
Medlem
Citat:
Hoppas jag fyllde i den rätt. Man skulle skriva nuvarande arbetsgivare va?

jadu de vettefan. jag fyllde i enligt mallen, dvs Livgardet med telenr.. jag var ganska trött på eftermiddagen med.. hah, ingen aning igentligen, men antar att det spelar mindre roll...

dom får ju göra mallarna idiotsäkra
Citera
2010-10-18, 17:06
Medlem
Jaha haha då gjorde jag fel, fan då. Nåja hoppas de hör av sig om de är några konstigheter. Kan ju inte ryka på det...
Citera
2010-10-18, 17:10
Medlem
Citat:
Jaha haha då gjorde jag fel, fan då. Nåja hoppas de hör av sig om de är några konstigheter. Kan ju inte ryka på det...

Var inte så säker på det, det kan ju likväl vara jag som gjorde fel. å andra sidan så var det det ända fältet som innehåll någon text..

självklart ryker man inte på det, den där bunten kommer ju bara vidarebefordras till någon annan som går igenom dem, så det kommer ju inte spela någon roll alls.

btw, hade du skyhög puls som alla andra? ja va hos syster precis efter beeptestet, så vilopulsen var hög som fan kanske inte så optimalt å ta massa tester när man tränat å käkat precis :P
Citera
2010-10-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banditens
Hej!

Jag ska dra och testa mig för en eventuell anställning i försvarsmakten. Alla tester och sånt går bra men det är ett deltest som kommer få mig på fall och jag skulle vilja höra era synpunkter på det.

Sit-upsen som man ska göra på testet är situps till vertikaltläge.
Mitt problem är att jag inte kan göra en situp till vertikalt läge utan fixerade fötter vilket jag inte tror att man kan ha. Det är inte att jag är svag eller så utan ryggen tar liksom stopp när jag ska rulla upp mig och benen flyger upp, det låser sig liksom och därefter så är det kört.

Jag har tränat och tävlat i diverse kampsporter i mitt liv och har tränat tills jag kräkts för att komma i form till matcher. Då har vi alltid gjort crunches.

Jag har gjort lite research på youtube och jag hittade bara ett klipp av säkert 20 som visade den metoden. När jag såg på "How to do a proper military" så gjorde man pushups med fixerade fötter liksom många andra klipp när stöddiga marinsoldater visade hur man gör en situps. Även "Royal Marines sit-up" var med fixerade ben.

Jag har även pratat med läkare, min tränare, min polare (personlig tränare på SATS) samt spanat in forum och ALLA säger samma sak- Vertikala situps ska man undvika eftersom att det kan skada rygg och ländrygg. Crunches är vägen till hälsosam magträning. Ländryggen bör inte lämna marken. När jag tittar på försvarsmaktens egna broshyrer för "träning in för inryck" "träning!" och "kroppen som belastning" så visar alla bilder och text att ländryggen inte lämnar marken/golvet.

Jag förstår inte hur försvarsmakten har som krav att man ska göra en övning som de inte ens tillämpar.
Har försökt att göra vertikala situps utan resultat och nu sitter jag här med smärtor i korsryggen och rumpan samt med insikten att jag antagligen aldrig kommer att kunna arbeta som soldat, inte för att jag inte har det som krävs, utan av den enkla anledningen att jag inte kan göra en form av sit-up som tydligen är så dålig/skadlig att proffesionella tränare lär ut eller tillämpar den.

Du kommer få möjlighet att köra med benen rakt ut i det nedre läget för att sedan dra upp dom i det övre.
Båda sätten (rörliga ben och fasta ben) godkänns.
Att göra med fasta ben är för en del omöjliga, t.ex om man har större överkropp än underkropp, så därför har dom gjort så.
Citera
2010-10-18, 20:02
Medlem
LasseLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensej
Du kommer få möjlighet att köra med benen rakt ut i det nedre läget för att sedan dra upp dom i det övre.
Båda sätten (rörliga ben och fasta ben) godkänns.
Att göra med fasta ben är för en del omöjliga, t.ex om man har större överkropp än underkropp, så därför har dom gjort så.

Det blev jag uppmärksam på när jag gjorde tester inför SOU. Det gick ta mig fan inte att göra situps med fasta ben, totalt omöjligt. Så instruktören sa till mig att testa med rörliga ben, funkade betydligt bättre.
Citera
2010-10-26, 21:21
Medlem
Vart en smula nervös idag när man fick ett brev från FM, dock så var det bara det fina brevet man får efter att man nekats plats på en mission..

mindre än 3 veckor kvar!
Citera
2010-10-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoggy
Var inte så säker på det, det kan ju likväl vara jag som gjorde fel. å andra sidan så var det det ända fältet som innehåll någon text..

självklart ryker man inte på det, den där bunten kommer ju bara vidarebefordras till någon annan som går igenom dem, så det kommer ju inte spela någon roll alls.

btw, hade du skyhög puls som alla andra? ja va hos syster precis efter beeptestet, så vilopulsen var hög som fan kanske inte så optimalt å ta massa tester när man tränat å käkat precis :P

Oj förlåt har missat ditt inlägg skoogy. Jo jag hade hög puls men det var innan fysen. Jag förklarade det med att jag var jävligt taggad på att köra fysen.. fick debattera där ett tag. Sen sa läkaren att han ändå ville kolla min puls en gång till. Då la jag mig ner och tänkte på en sandstrand och pina colada. Då var den "hur bra som helst" som han uttryckte sig. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in