2010-09-15, 09:11
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag blev lite nyfiken på vad ett "Säkerhetskompani Sjö" var för något då 40 soldater ska placeras där (GBG) och hittade en utförlig artikel på Wikipedia som var...intressant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...mpani_sj%C3%B6

* De har befattningar som heter "Säkerhetsjaktpatrullchef".

* De har ett "Hattprov" (Sic!) - och till skillnad från basker så kan hatten "med fördel användas i fält"!

* De har uppenbarligen Sveriges sjätte hårdaste utbildning för tjänsten "Säkerhetsjaktpatrullchef"

* Dom har en 110-liter ryggsäck (som av allt att döma är väldigt tung), då den är "försvarsmaktens största ryggsäck".

Jag menar inte att raljera eller ägna mig åt kukmäteri då det handlar om en Wikipediaartikel, men jag kunde ändå inte låta bli att fnissa lite efter jag läst den

nu har jag läst wikin som dom skrivit själva. Sammanfattar:

Till tjänsten tas bara de starkaste ut och är BARA snäppet under jägargruppbefäl, vilket är lika med vanlig jägarsoldat som även flickor kan bli. Alltså, BARA snäppet under flickorna på AJB.

Tjänsten innebar att man går några meter med ryggsäck modell störst (fyllt med käk för 5 dagars mumsande) från stridsbåt till en fin plats på ön för att spana i 5 dagar. Attackdykarna har ju FMs minsta ryggsäck så dom är lökigast.

Kraven är stenhårda, eftersom det ingår moment som löpning, promenera snabbt, kanotpaddling, simning samt att kunna ta ansvar för sig själv utan mamma och vara mogen.

haha,,,vi fick också mössa som, till skillnad från basker, med fördel kan användas i fält,,, och kängor som, till skillnad från högklackade pumps, också med fördel kunde användas i fält...

Senast redigerad av MalinLindquist 2010-09-15 kl. 09:45.
Citera
2010-09-15, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dänsken
17:e för mig också. När jag ringde runt och frågade om datum m.m. fick jag lite info om hur många som kallats och hur många platser det rör sig om; ca. 200 sökande till 13 säkbat och 95 platser att fylla (Ganska god ratio ändå) medan 15.MP hade ca. 200 på 14 platser.
De siffror jag har hört var att det var ca 1000 man på både 15.MP och 11.Mekbat så i runda slängar 500 sökande var det iaf.
Citera
2010-09-15, 13:43
Medlem
Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja höra vad ni som blivit kallade hade för bakgrund? (har inte sökt själv hade funderat på det dock) Var ni gjorde vpl, utlandstjänst och dyl?
Citera
2010-09-15, 15:56
Medlem
Nu har jag inte upplevt något inom bassäks utbildning, men jag träffade på några under min vpl på LG. De verkade vara grym disciplinerade och seriösa. De var även ödmjuka och skröt inte som vissa jägare man stött på. Det gav mig en bild av en bra utbildning med bra officerare och befäl.
Citera
2010-09-15, 17:14
Medlem
Jag gjorde värnplikt som Amfibiesoldat så jag har också burit tungt. Dock tvivlar jag på att jag kommer komma in nu. Jag är tränad men jag är inget fysmonster, körde igenom testerna igår och jag maxade inte dom. Hursomhelst.

Säkerhets skvadron mark är de mindre tuffa än säkerhets skvadron sjö?

Anledningen till att jag frågar är att 95 skall dit och 40 skall till sjö. =)
Citera
2010-09-15, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Anledningen till att jag frågar är att 95 skall dit och 40 skall till sjö. =)

Det är nog för att dom slagit ihop flygbasjägarna (eller vad flygvapnets motsvarighet till SÄK heter), MP/SÄK och Säkkompani Sjö/Marinens Bassäk till en enhet.
Detta ger 2 delar folk på marken i skogen och 1 del folk runt vattnet. Svårare än så är det nog inte, jag tror att dom slagit ihop just dessa för att dom är i princip likadana.

En stridsvagn är ju en stridsvagn oavsett om den är i Skövde eller Skåne liksom.

Sen beror det ju i slutändan på hur den som ansvarar för utbildningen lägger upp det. En årskull skyttesoldater kan ju få gå 2 mil längre på sitt baskerprov än nästa bara för att chefen tycker att det är vettigt att kunna gå långt.

TROR JAG
Citera
2010-09-15, 18:50
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
Av ren nyfikenhet skulle jag gärna vilja höra vad ni som blivit kallade hade för bakgrund? (har inte sökt själv hade funderat på det dock) Var ni gjorde vpl, utlandstjänst och dyl?

Jag är också nyfiken. Finns en tanke någonstans i mitt bakhuvud att det är främst f.d. jägare som söker sig till 13:e..
Jag gjorde vpl. på Livskvadron 08 och har efter det pluggat lite beteendevetenskapliga kurser och juridik vid Uppsala Uni.
Citera
2010-09-15, 19:55
Medlem
Kan det vara ca 160st som blivit kallade till fysen?

För mitt mail var bifogat till ca 40pers, sen var det fyra dagar. 40x4=160

Ska de då ha 135st så har man ju rätt så bra odds =)
Citera
2010-09-15, 20:08
Medlem
Helvete va många som sökt, om det stämmer dvs...

Har 15.MP som förstahandsval och muckade från Livskv i juni 2010. Deras första rekrytering gick ju sådär. De skrapade ihop ca50 soldater till 65 platser som ryckte in i augusti. Tydligen så hade de en Tenta idag

Funderar på att byta fokus till MP/SÄK istället då oddsen verkar bättre att komma in där. Får väl ringa de informationsansvariga befälen imon. På tal om dem, visste ni att informationsansvarige på 15MP komp hade Sasha från sen kväll med Luuk 2 dagar på K1? Checka youtube
Citera
2010-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptAmerica

Har 15.MP som förstahandsval och muckade från Livskv i juni 2010. Deras första rekrytering gick ju sådär. De skrapade ihop ca50 soldater till 65 platser som ryckte in i augusti. Tydligen så hade de en Tenta idag

Säger du att det var 50 sökande till 65 platser? Då borde ju samtliga 50 kommit in.
Konstigt att jag inte kom inte då när jag sökte :S
Citera
2010-09-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensej
Säger du att det var 50 sökande till 65 platser? Då borde ju samtliga 50 kommit in.
Konstigt att jag inte kom inte då när jag sökte :S

Nej de hade 65 platser att fylla i augusti, 50stycket kom in. Vet också folk som sökte men inte kom in. Antar att de har en hög tröskel. Jag sökte inte då jag saknade Körkort B vid tidpunkten.
De tog in 2 killar på fystester o intervju samma dag som alla ryckte in, De klarade testerna och kom in.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forb...0-lediga-jobb/

Översta bilden är på dem som gjorde testarna samma dag som inryck skedde.
Citera
2010-09-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Kan det vara ca 160st som blivit kallade till fysen?

För mitt mail var bifogat till ca 40pers, sen var det fyra dagar. 40x4=160

Ska de då ha 135st så har man ju rätt så bra odds =)

oprofessionellt att visa mailadressen till alla som har blivit kallade, en liten tanke bara......

Citat:
Ursprungligen postat av CptAmerica

det var det jävligaste, trodde det var högt tryck på sådana tjänster, eller har den något med hästar att göra? i så fall kan jag förstå det låga intresset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in