Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag blev lite nyfiken på vad ett "Säkerhetskompani Sjö" var för något då 40 soldater ska placeras där (GBG) och hittade en utförlig artikel på Wikipedia som var...intressant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...mpani_sj%C3%B6
* De har befattningar som heter "Säkerhetsjaktpatrullchef".
* De har ett "Hattprov" (Sic!) - och till skillnad från basker så kan hatten "med fördel användas i fält"!
* De har uppenbarligen Sveriges sjätte hårdaste utbildning för tjänsten "Säkerhetsjaktpatrullchef"
* Dom har en 110-liter ryggsäck (som av allt att döma är väldigt tung), då den är "försvarsmaktens största ryggsäck".
Jag menar inte att raljera eller ägna mig åt kukmäteri då det handlar om en Wikipediaartikel, men jag kunde ändå inte låta bli att fnissa lite efter jag läst den

nu har jag läst wikin som dom skrivit själva. Sammanfattar:
Till tjänsten tas bara de starkaste ut och är BARA snäppet under jägargruppbefäl, vilket är lika med vanlig jägarsoldat som även flickor kan bli. Alltså, BARA snäppet under flickorna på AJB.
Tjänsten innebar att man går några meter med ryggsäck modell störst (fyllt med käk för 5 dagars mumsande) från stridsbåt till en fin plats på ön för att spana i 5 dagar. Attackdykarna har ju FMs minsta ryggsäck så dom är lökigast.
Kraven är stenhårda, eftersom det ingår moment som löpning, promenera snabbt, kanotpaddling, simning samt att kunna ta ansvar för sig själv utan mamma och vara mogen.
haha,,,vi fick också mössa som, till skillnad från basker, med fördel kan användas i fält,,, och kängor som, till skillnad från högklackade pumps, också med fördel kunde användas i fält...