Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-14, 08:48
  #1
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Vad är Bodströms problem? Måste han nämna Moderaterna varje gång hans eget parti Socialdemokraterna trampar i klaveret?

Vem är för övrigt Maryam Yazdanfar? Toppnamn? Tydligen tvåa på riksdagslistan för valkretsen Stockholms län...Megasosse och såklart kopplad till SVT.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maryam_Yazdanfar

Finns det mer källor och information om händelsen och tror ni den kan ha någon påverkan inför valet?




"Unga bjöds på vin på valmöte

Socialdemokraterna bjöd unga på alkohol under ett öppet valmöte i Stockholm, skriver Expressen. Bland annat bjöds en 15-årig flicka på rosévin.

Förre justitieministern Thomas Bodström (S) var med och betraktar händelsen som en skandal. Andra är också starkt kritiska.

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO lägger ansvaret på krögaren men anser att politikerna handlat moraliskt förkastligt.

Riksdagsledamoten och Socialdemokraternas toppnamn i valrörelsen, Maryam Yazdanfar, var den som tog initiativet till valmötet för en vecka sedan. Det var också hon som enligt den 15-åriga flickan serverade vinet till henne.

– Jag ställde bara fram glas till entreprenörerna. Men jag kan inte säga att ingen femtonåring drack alkohol, säger Yazdanfar till tidningen.

Thomas Bodström satt vid samma bord som bland annat den 15-åriga flickan. Han hade i förväg fått veta att gästerna skulle serveras alkoholfria drycker.

– Det som hänt är djupt allvarligt, säger han och fortsätter:

– Jag tänker inte skydda någon. Det var skitklantigt och då spelar det ingen roll om det var Moderater eller mitt eget parti. Jag tänker inte lägga fingrarna emellan."
Citera
2010-09-14, 08:52
  #2
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Dessutom har Stockholms Stad hårda regler kring alkohol och bjudningar:

"Måttfullhet bör iakttas vid representationsmåltider. Särskilt gäller detta bruk av alkohol. Vin men inte starksprit får förekomma vid middag. Alkoholfria alternativ ska alltid erbjudas."
Citera
2010-09-14, 08:54
  #3
Medlem
Sifters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Dessutom har Stockholms Stad hårda regler kring alkohol och bjudningar:

"Måttfullhet bör iakttas vid representationsmåltider. Särskilt gäller detta bruk av alkohol. Vin men inte starksprit får förekomma vid middag. Alkoholfria alternativ ska alltid erbjudas."
Jag tror dock inte att detta var en officiell bjudning av Stockholms Stad utan snarare ett valmöte för S.
Citera
2010-09-14, 08:56
  #4
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Vad är Bodströms problem? Måste han nämna Moderaterna varje gång hans eget parti Socialdemokraterna trampar i klaveret?

Vem är för övrigt Maryam Yazdanfar? Toppnamn? Tydligen tvåa på riksdagslistan för valkretsen Stockholms län...Megasosse och såklart kopplad till SVT.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maryam_Yazdanfar

Finns det mer källor och information om händelsen och tror ni den kan ha någon påverkan inför valet?




"Unga bjöds på vin på valmöte

Socialdemokraterna bjöd unga på alkohol under ett öppet valmöte i Stockholm, skriver Expressen. Bland annat bjöds en 15-årig flicka på rosévin.

Förre justitieministern Thomas Bodström (S) var med och betraktar händelsen som en skandal. Andra är också starkt kritiska.

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO lägger ansvaret på krögaren men anser att politikerna handlat moraliskt förkastligt.

Riksdagsledamoten och Socialdemokraternas toppnamn i valrörelsen, Maryam Yazdanfar, var den som tog initiativet till valmötet för en vecka sedan. Det var också hon som enligt den 15-åriga flickan serverade vinet till henne.

– Jag ställde bara fram glas till entreprenörerna. Men jag kan inte säga att ingen femtonåring drack alkohol, säger Yazdanfar till tidningen.

Thomas Bodström satt vid samma bord som bland annat den 15-åriga flickan. Han hade i förväg fått veta att gästerna skulle serveras alkoholfria drycker.

– Det som hänt är djupt allvarligt, säger han och fortsätter:

– Jag tänker inte skydda någon. Det var skitklantigt och då spelar det ingen roll om det var Moderater eller mitt eget parti. Jag tänker inte lägga fingrarna emellan."

Men snälla? är det politik du är ute efter eller är du lika dum i huvudet som både sossarna och moderaterna som inte gör nått annat än sprider dynga...
Citera
2010-09-14, 08:57
  #5
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Jag tror dock inte att detta var en officiell bjudning av Stockholms Stad utan snarare ett valmöte för S.

Samtidigt så är det förbjudet att servera alkohol överhuvudtaget annat än i slutna sällskap.
Citera
2010-09-14, 09:12
  #6
Medlem
Skohornets avatar
Att det finns folk som bryr sig om att en 15-årig flicka får dricka lite rosévin.
Citera
2010-09-14, 09:22
  #7
Medlem
Kingen_kings avatar
Omoraliskt av sossarna, men det största felet begår krögaren och hans personal. Där är alkohollagen stenhård och det finns inga förmildrade omständigheter. Krögaren har alltid ansvaret för att inte mindreåriga blir serverade. Nu ligger tillståndet löst...
Citera
2010-09-14, 10:53
  #8
Medlem
Vidfamnes avatar
Detta är faktist ingen större nyhet.
Jag har varit på en del MUF-fester i mina dagar.
Fina brudar, fri sprit och genuint skönt folk.
Där bjuds alla på sprit 15 åringar som 25 åringar.
Rekommenderas varmt!
Citera
2010-09-14, 10:53
  #9
Medlem
NKBs avatar
Kommunister.
Citera
2010-09-14, 10:54
  #10
Medlem
Jontalinens avatar
Förstår verkligen inte hur TS får det där till att han skyller på Moderaterna?
Citera
2010-09-14, 11:03
  #11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
– Jag tänker inte skydda någon. Det var skitklantigt och då spelar det ingen roll om det var Moderater eller mitt eget parti. Jag tänker inte lägga fingrarna emellan."

Smart. Jag antar att det är sådant här han fått lära sig i sittt smustsiga värv som advokat.

Det är en händelse som blåsts upp negativt. Genom att nämna moderaterna så kommer även dom att uppfattas som negativa. En del kommer dessutom att förväxla det hela och tro att det var moderaterna det hela handlade om.
Alltså: Ett klassiskt retoriskt trick.

Edit: Varifrån kommer uppgiften?
Att bjuda en 15åring rosévin är väl inget konstigt i sig?
__________________
Senast redigerad av Leif D 2010-09-14 kl. 11:05.
Citera
2010-09-14, 11:08
  #12
Avstängd
FalsktVittnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Förstår verkligen inte hur TS får det där till att han skyller på Moderaterna?
Kanske att Bodström skitnödig kläcker ur sig: "Det var skitklantigt och då spelar det ingen roll om det var Moderater eller mitt eget parti." till försvar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback