2024-03-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
En fråga om detta fallet. Brukar obduktionen vara med i förundersökningen? Fotona är ju vidriga, är det så fortfarande? Jag trodde att såna Foton maskas alt sekretess.

Förr i tiden så maskades inte obduktionsbilder eller brottsplatsen.
Minns inte riktigt när man började maska det men det var iaf efter 2010.

Jag tycker inte att Viaplay inte gjorde en bra dokumentär av det här fallet, många viktigt detaljer om händelseförloppet nämndes inte tycker jag.
Det är onekligen ett av landets absolut värsta tortyrmord.
Hela händelseförloppet är så utdraget och långt att C måste ha haft en extrem dödsångest under en lång tid fram tills att han dog.

Man kan hoppas att de som fortfarande lever av dessa mördare får sitt liv avslutat på ett minst sagt likvärdigt sätt.
Citera
2024-03-15, 09:59
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieski

Jag tycker inte att Viaplay inte gjorde en bra dokumentär av det här fallet, många viktigt detaljer om händelseförloppet nämndes inte tycker jag.
Hela händelseförloppet är så utdraget och långt att C måste ha haft en extrem dödsångest under en lång tid fram tills att han dog.

Man kan hoppas att de som fortfarande lever av dessa mördare får sitt liv avslutat på ett minst sagt likvärdigt sätt.
Tack för svar. Det förklarar varför jag inte har sett såna foton på senare tid.
Citera
2024-03-15, 10:41
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
En fråga om detta fallet. Brukar obduktionen vara med i förundersökningen? Fotona är ju vidriga, är det så fortfarande? Jag trodde att såna Foton maskas alt sekretess.

Foton finns alltid med tillsammans med obduktionen. En av de första misstagen var mordet på Elin Krantz där man enkelt kunde ta bort maskningen av bilderna och sen var alla fotona ute på nätet.
Om det är en miss i detta fallet eller om bilderna inte har blivit maskade av misstag vet jag inte.
Dessutom så fanns det en video ute direkt efter mordet som om möjligt var ännu värre men den verkar inte vara med i utredningsmaterialet.
Den låg dock ute en kort tid efter mordet.
Citera
2024-03-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Foton finns alltid med tillsammans med obduktionen. En av de första misstagen var mordet på Elin Krantz där man enkelt kunde ta bort maskningen av bilderna och sen var alla fotona ute på nätet.
Om det är en miss i detta fallet eller om bilderna inte har blivit maskade av misstag vet jag inte.
Dessutom så fanns det en video ute direkt efter mordet som om möjligt var ännu värre men den verkar inte vara med i utredningsmaterialet.

Videon är en myt. Allt videomaterial var cencurerat. Det säger polisen tydligt i Viaplaydokumentären.

Mordet på Elin Kr*ntz, detta fallet och till sist obduktionsbilderna på barnen i Arbogamorden 2014, samt spridningen av dessa bilder online, gjorde att man började vara hårdare med sekretessen på obduktionsbilderna. Främst med tanke på anhöriga.

Någon spred dessa bilder på Christian medvetet kort därefter. Vet att jag råkade se dom på Google då de låg publicerade på en webbplats väldigt lättillgänligt. Den personen som gjorde det hade jag gärna fått tag på.

Nu för tiden är bilder från obduktion aldrig med i förundersökningarna.
Citera
2024-03-15, 11:21
Medlem
Citat:
Tack för svar. Det förklarar varför jag inte har sett såna foton på senare tid.

Just dessa brukar publiceras här med stor varning, något denna uppladdare inte gjorde.
Fruktansvärt vidriga bilder.
Citera
2024-03-15, 11:46
Medlem
Citat:

fotona läcktes av svinet som var åtalad för medhjälp (minns ej namnet nu) i samband med åtalet som skedde mot denne efter domen för AC,JF & DJ redan var fastställd

Citat:
En av de första misstagen var mordet på Elin Krantz där man enkelt kunde ta bort maskningen av bilderna och sen var alla fotona ute på nätet.

det var en sommarvikarie som fick uppgiften att göra maskningen i elin krantz fallet, och denne la detta i ett separat lager ovanpå bilderna bara...

vad gäller det video så har du rätt i sak att det funnits en sådan, den har dock aldrig funnits tillgänglig för allmänheten. att obduktionsbilderna läckte har som sagt att göra med åtalet för medhjälp som skedde efter.

att det ens filmades var för att det var enda sättet att hålla lampan igång på mobilerna i skogen när dem försökte gömma kvarlevorna första gången, tror inte någon av dem var medveten om att man faktiskt spelade in vad man gjorde där

Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Mordet på Elin Kr*ntz, detta fallet och till sist obduktionsbilderna på barnen i Arbogamorden 2014

arboga var 2008, två år innan elin krantz 2010. du har däremot helt rätt att reglerna skärptes efter dessa två fall.
Senast redigerad av dip 2024-03-15 kl. 12:14.
Citera
2024-03-15, 12:46
Medlem
Vet någon vad killarna gör idag?
Citera
2024-03-15, 12:54
Medlem
Kalsongsystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
fotona läcktes av svinet som var åtalad för medhjälp (minns ej namnet nu) i samband med åtalet som skedde mot denne efter domen för AC,JF & DJ redan var fastställd

det var en sommarvikarie som fick uppgiften att göra maskningen i elin krantz fallet, och denne la detta i ett separat lager ovanpå bilderna bara...

vad gäller det video så har du rätt i sak att det funnits en sådan, den har dock aldrig funnits tillgänglig för allmänheten. att obduktionsbilderna läckte har som sagt att göra med åtalet för medhjälp som skedde efter.

att det ens filmades var för att det var enda sättet att hålla lampan igång på mobilerna i skogen när dem försökte gömma kvarlevorna första gången, tror inte någon av dem var medveten om att man faktiskt spelade in vad man gjorde där

arboga var 2008, två år innan elin krantz 2010. du har däremot helt rätt att reglerna skärptes efter dessa två fall.

Allvar?
Och hur vet vi detta?
Citera
2024-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieski

Som jag minns det så var visst obduktionsbilderna maskade här. Att de ändå florerade ute på nätet berodde på att en av killarna som var misstänkt, dvs han som åtalades för skyddande av brottsling, även han hade fått ta del av FUP. Han satt inte häktad som de andra så han spred runt bilderna på nätet.

Ja, det är riktigt vidriga grabbar, fegisar som hetsar varandra. Mordet som måste inneburit väldigt svår dödsångest, men även styckningen efteråt är udda, eftersom den sker efter man fått honom ur lägenheten. Den fyller alltså ingen direkt funktion, och de torskar ju ändå. Slår ut tänderna, kapar huvudet, armar och ben. Det var inte direkt nödvändigt att göra det. Med dagens teknik hade man ändå kunnat identifiera kroppen utan tandkort och fingeravtryck om man hittade torson eller huvudet. Det känns mest som att de gjorde det för att de sett i filmer att man ska banka ut tänderna för att det ska bli svårare att identifiera. De bara lattjar på under styckningen, det framstår som att de gjorde det för skojs skull nästan. Sedan när det väl blir en utredning så börjar man medverka i den, så all möda var helt förgäves och de blev kända som ett par riktiga galningar för hela Sverige. De kom billigt undan också. Hade det hänt idag hade de fått livstid allihopa.

Det här är ett exempel på hur vissa kriminella knarkare i mindre hålor tar sig själva och sin kriminella identitet på alldeles för stort allvar. Han misstänktes ha snott en burk piller till ett värde av några hundringar. Hade man sålt den på gatan hade man kunnat tjäna en tusenlapp eller två. Det är verkligen på den nivån. Det hade inte sett ut såhär i en större stad om någon pundare sjabblat bort något man fått på krita. Man hade istället sett till att utpressa personen att skrapa ihop pengarna istället. Men det handlar inte bara om business för såna här individer. De har som sagt en kriminell identitet som är viktigare än pengarna, och om man upplever att någon som inte borde ha gjort det ifrågasätter den så kan det gå överstyr. Egentligen var de bara ett par luffare. En riktig gangster hade skickat en bild på C i badkaret till hans föräldrar och krävt honom att betala för det som försvunnit med en saftig ränta, annars dödar vi honom.
Citera
2024-03-15, 16:15
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Videon är en myt. Allt videomaterial var cencurerat. Det säger polisen tydligt i Viaplaydokumentären.

Mordet på Elin Kr*ntz, detta fallet och till sist obduktionsbilderna på barnen i Arbogamorden 2014, samt spridningen av dessa bilder online, gjorde att man började vara hårdare med sekretessen på obduktionsbilderna. Främst med tanke på anhöriga.

Någon spred dessa bilder på Christian medvetet kort därefter. Vet att jag råkade se dom på Google då de låg publicerade på en webbplats väldigt lättillgänligt. Den personen som gjorde det hade jag gärna fått tag på.

Nu för tiden är bilder från obduktion aldrig med i förundersökningarna.

Nja, både jag och säkert flera med mig kan nog intyga att det faktiskt fanns en video i Christian fallet som snurrade runt.
Den kom fram bl.a på flashback om än bara ett kort tag eftersom ingen var rutinerad nog att ladda ner och spara materialet på den tiden.
Däremot är jag osäker på om videon florerade före de tre skyldiga greps.
Citera
2024-03-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse111
Vet någon vad killarna gör idag?

JF är avliden sen ett gäng år tillbaka, vet inte hur det är med övriga.
Citera
2024-03-15, 20:43
Medlem
Literallys avatar
Citat:
Nja, både jag och säkert flera med mig kan nog intyga att det faktiskt fanns en video i Christian fallet som snurrade runt.
Den kom fram bl.a på flashback om än bara ett kort tag eftersom ingen var rutinerad nog att ladda ner och spara materialet på den tiden.
Däremot är jag osäker på om videon florerade före de tre skyldiga greps.

Jag är rätt säker på att åtminstone ljudet från filmen har funnits här att höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in