2011-04-03, 15:45
Moderator
manamanahs avatar
Om det är någon jag tror på mer än de andra i frågan om händelseförloppet så är det JF.
Även om det såklart är mycket möjligt att han höll i kniven först och sen skyller på Dennis.
Men det är som att han berättar mer detaljerat, som det där med kniven som Dennis ska köra in i halsen på CL för att få slut på det.
Han beskriver också vad de säger på ett helt annat sätt än de andra, som "Nu ska alla vara med" och när Dennis (tror jag) säger "nu vet vi vad vi är kapabla till" (något sådant där).
Ingen av de andra beskriver så utförligt.
Dessutom har AK sagt att Dennis berättat att han skurit halsen av CL.

Helt klart är att alla tre medverkar i mordet iaf. Dennis försöker köra hans och Andreas story men det fungerar inte och han måste erkänna att de var delaktiga. Två av tre säger att alla någon gång hållit i kniven.
Att AC ljuger genom tänderna är ju för övrigt helt uppenbart. Han säger tex att det är Johan som sagt att han skall dödas, vilket såklart Dennis skulle berättat om om det var sant.

JF förnekar att han minns något av styckningen och efter att ha läst alla förhör så verkar det ju som om han har sådan ångest att han inte vill komma ihåg.

För övrigt... är det bara jag som tyckte det var konstigt att DJ och AC inte verkade ha några problem alls att se bilder och filmer efteråt?
JF verkade ju ändå att ha stora problem som sagt var, nu när han inte var påverkad av en jävla massa droger.

Sem så märkte jag också att de pushade AC ganska mycket, sa att han inte alls verkade påverkad.
Hans provsvar kom ju otroligt nog ut negativa också.
Så så himla borta kan han ju inte ha varit.
Men han vill ju gärna påskina att han var det... finns det några fördelar att få om man har varit påverkad av narkotika undrar jag då?
Han säger också att han ej minns när de högg av armar och tog med sig kroppen till lill-nien.
Jag hoppas och tror att rätten kommer se igenom hans uppenbara lögner.

Jag hoppas också att alla tre får maxstraff då jag anser att alla har lika ansvar. Ingen kallade på hjälp och alla påverkade utgången på något sätt.
Då de är under 21 kommer deras straff redan bli kortare än vad de skulle ha varit så jag hoppas att inte någon av dem kommer undan ännu lättare på grund av att han ljugit lite bättre.
Senast redigerad av manamanah 2011-04-03 kl. 16:12.
Citera
2011-04-03, 16:22
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjommelisa
Aha. tack.

Med den erfarenheten i bakfickan, skulle du, med andra ord, hellre välja fängelse än rättspsyk?

Nu skulle jag då helst undvika bägge och med dagens mycket stränga bedömning av vad som räknas som tillräckligt sjuk så är risken att jag skulle få välja obefintlig. Skulle nog föredra fängelse, framför allt då man vet hur länge man kommer att sitta. Rättspsyk är en fullkomligt vidrig miljö att vistas i.
Citera
2011-04-03, 16:36
Moderator
manamanahs avatar
Jag tycker det är mer än rimligt att det är sekretess på dessa bilder och filmer, det är verkligen ingenting som ska finnas till allmän beskådan men varför blev det ingen sekretess på bilderna på Elin Krantz tex?
Vad är kriterierna liksom?
Senast redigerad av manamanah 2011-04-03 kl. 16:39.
Citera
2011-04-03, 17:50
Medlem
Tjommelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Skulle nog föredra fängelse, framför allt då man vet hur länge man kommer att sitta. Rättspsyk är en fullkomligt vidrig miljö att vistas i.

Tack. Intressant. Man lär sig nå't nytt varje dag.
Citera
2011-04-03, 17:57
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Jag tycker det är mer än rimligt att det är sekretess på dessa bilder och filmer, det är verkligen ingenting som ska finnas till allmän beskådan men varför blev det ingen sekretess på bilderna på Elin Krantz tex?
Vad är kriterierna liksom?

Jag tror att bilderna på Elin hamnade där av misstag. Från http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4431351
Citat:
– Det här får inte hända. Vi får naturligtvis se till att det inte kommer att hända i fortsättningen, genom andra rutiner, säger länskriminalens chef Sven Alhbin.

Det handlar om bilder från platsen där man hittade Elin, bilder som i förundersökningen har varit maskerade så att de döljt hennes kropp. Men när polisen släppte förundersökningen var maskeringen inte tillräcklig, utan gick enkelt att ta bort.

Jag vet att man diskuterade hur mycket som skulle tas bort från FUP och jag tycker också det var rätt beslut. Det var skönt att veta att man kunde läsa och få en bild från de misstänkta utan att vara rädd för att springa på bilder.
Citera
2011-04-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna
Jag vet att man diskuterade hur mycket som skulle tas bort från FUP och jag tycker också det var rätt beslut. Det var skönt att veta att man kunde läsa och få en bild från de misstänkta utan att vara rädd för att springa på bilder.
Håller helt med. Jag tyckte t.ex. bilderna i mapp 7 (från dykarna när de hittade/tog upp säckarna ur Lill-Nien) var tillräckligt obehagliga. Kändes väldigt bra att det inte fanns något mer.
Citera
2011-04-03, 18:45
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Jag tror att bilderna på Elin hamnade där av misstag. Från http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4431351

Jo fast de var ju inte sekretess på dem. De var ju censurerade... dåligt dessutom.
Äh jag blir lite snurrig på det bara, jag menar i den här fupen är ju hela obduktionsprotokollet borta också... bara en röd stämpel.
I fallet med Elin fanns det väl kvar tror jag + bilder som var taskigt maskade.

En helt annan grej jag tänkt på är hur knäpp JF blev efteråt... man kan ju förstå varför men han verkar ju inte alls lika iskall som AC och DJ. Kanske för att han hade en ganska nära relation till CL.
(CL hade ju tom visat bilder på JF för någon, sagt det här är min nya kompis...)
Sen såklart att han tog stora mängder droger för att klara pressen.

Hela den där historian med papperslappen som han hittar, som det står M på... han tror att det är ett meddelande från någon, kollar alla saker som börjar på M i lägenheten och hittar sen burken som CL skulle ha snott i Mittengarderoben.
Ändå är det han som anses mest "frisk".
Fast att bli helt galen efter en sådan här händelse är nog det mest normala trots allt.

Citat:
Ursprungligen postat av MajorCrisis
Håller helt med. Jag tyckte t.ex. bilderna i mapp 7 (från dykarna när de hittade/tog upp säckarna ur Lill-Nien) var tillräckligt obehagliga. Kändes väldigt bra att det inte fanns något mer.

Verkligen. Hela Fupen är total misär.
Senast redigerad av manamanah 2011-04-03 kl. 18:52.
Citera
2011-04-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koolkat
Har skummat igenom FUP, vilket jobb det läggs ner alltså.

Ang om man bedöms som frisk eller psykiskt sjuk är ju intressant. Någon mer insatt i det? I mina ögon är alla totalt skrämmande störda och jag hoppas de får ruttna bort någonstans

Tror det till viss del handlar om huruvida personen är benägen att ta ansvar för sina handlingar. En anledning för att t.ex. yngre inte straffas på samma sätt som äldre. Det finns många psykiska sjukdomar att bli medicinerad för, men bara för att man är "psykiskt sjuk" innebär det inte att man ska klassas som totalt obenägen att kunna ta ansvar över hur man agerar. Det vill säga att exempelvis inte hugga folk med kniv. En "psykisk sjukdom" betyder inte att hela hjärnan är rubbad och att man går runt och är benägen till vad som helst helt utan hämningar. En felaktig stämpel som ex. schizofrena fått.

Så även om JF flykt haft ADHD eller vad han nu "lider" av är han inget omyndigt mähä, utan en vuxen människa som faktiskt ska fatta att man inte ex. styckar någon. Och om han struntar i det bör han dömas till fängelse.
Citera
2011-04-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
En helt annan grej jag tänkt på är hur knäpp JF blev efteråt... man kan ju förstå varför men han verkar ju inte alls lika iskall som AC och DJ. Kanske för att han hade en ganska nära relation till CL.
(CL hade ju tom visat bilder på JF för någon, sagt det här är min nya kompis...)
Sen såklart att han tog stora mängder droger för att klara pressen.

Hela den där historian med papperslappen som han hittar, som det står M på... han tror att det är ett meddelande från någon, kollar alla saker som börjar på M i lägenheten och hittar sen burken som CL skulle ha snott i Mittengarderoben.
Ändå är det han som anses mest "frisk".
Fast att bli helt galen efter en sådan här händelse är nog det mest normala trots allt.
Verkligen. Hela Fupen är total misär.

Nej någon misär är det inte, tycker det är ett mycket bra exempel på polisens arbete.

Sen kanske det är så att bilderna skulle avskräcka några. Dom som inte klarar att se på obuktioner eller lik ska naturligtvis inte göra det. Men i vissa fall tror jag det kan vara bra för vuxna att se och förstå vad ungdommar är kapabla till. Vi kan inte sopa saker under mattan. Tror det var bra i Elin-fallet också, även om bilderna är hemska.

Min uppfattning är att ska man intressera sig för rättsfall/allvarliga brott ska man nog skaffa sig lite distans till det man läser och ser, annars är det nog inte så hälsosamt.
Citera
2011-04-03, 19:11
Medlem
hayennas avatar
En grej jag hakade upp mig på från huvudprotokollet (s. 167) är hur personalen på Statoil reagerar.

Killarna kom in under natten, helt blodiga i ansiktet, tvättar av sig och ingen tänker på att larma polisen. Det är kanske en sak (om man köper historien om trafikolycka) men att de inte vågar berätta vad de sett för polisen när de kommer förbi, vad tyder det på?
Citat:
Personalen på Statoil känner sig vara mycket uppskärrade och skakade av det inträffade. De
känner de personer som i dag sitter anhållna hos polisen och ingen i personalen är villiga att
prata med polisen pga av rädsla.

Vad är de rädda för?
Citera
2011-04-03, 19:14
Medlem
Citat:
En grej jag hakade upp mig på från huvudprotokollet (s. 167) är hur personalen på Statoil reagerar.

Killarna kom in under natten, helt blodiga i ansiktet, tvättar av sig och ingen tänker på att larma polisen. Det är kanske en sak (om man köper historien om trafikolycka) men att de inte vågar berätta vad de sett för polisen när de kommer förbi, vad tyder det på?

Vad är de rädda för?

En var blodig, i vilken omfattning framgår inte, och tvättade av sig.
Tror att de flesta som bor i trakten har någon form av koppling till killarna och det gör det säkert svårt i första läget att tro/anklaga dom för något.
Jag har sett personer med blod i ansiktet men inte utgått från att dom dödat någon, eller larmat polisen.. borde jag det ?
Citera
2011-04-03, 19:20
Medlem
hayennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haxan-10
En var blodig, i vilken omfattning framgår inte, och tvättade av sig.
Tror att de flesta som bor i trakten har någon form av koppling till killarna och det gör det säkert svårt i första läget att tro/anklaga dom för något.
Jag har sett personer med blod i ansiktet men inte utgått från att dom dödat någon, eller larmat polisen.. borde jag det ?

Nej - som jag sade var det kanske inte konstigt i stunden. Det jag tycker är märkligt är att de vägrar prata med polisen efteråt. Kan man hjälpa till att klara upp ett stockmord gör man väl det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in