2011-04-03, 00:26
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCLSJT
http://sverigesradio.se/diverse/appd...27_436_633.jpg

Här står det att två av tre eventuellt skulle kunna lida av en allvarlig psykisk störning. Är det inte just JF som står som "frisk" där? Eller så har jag blandat ihop vem som är vem när de bara står som misstänk A, B och C kanske.

"B" har advokat Carl Lindström och bör alltså vara JF. Alltså är det han som anses frisk.
Citera
2011-04-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
"B" har advokat Carl Lindström och bör alltså vara JF. Alltså är det han som anses frisk.

ok hur kan man vara frisk om man gör en sådan sak hmmmm
Citera
2011-04-03, 00:57
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SBF79
ok hur kan man vara frisk om man gör en sådan sak hmmmm

Har bara läst punktvis i fup-en men han verkar själv säga att han var kraftigt drogad. För mig är alltihop fullständigt obegripligt vidrigt.
Var det förresten inte han (JF) som medicinerade för nån bokstavsdiagnos. Räknas man som frisk fast man lider av sånt?
Citera
2011-04-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Har bara läst punktvis i fup-en men han verkar själv säga att han var kraftigt drogad. För mig är alltihop fullständigt obegripligt vidrigt.
Var det förresten inte han (JF) som medicinerade för nån bokstavsdiagnos. Räknas man som frisk fast man lider av sånt?

ja då är man väll sjuk lr
Citera
2011-04-03, 02:40
Medlem
Har nu läst igenom kanske 30% av hela FUP:en, förutom att fallet är groteskt och att jag hoppas gärningsmännen ruttnar i fängelset så blev jag förvånad av hur mycket stavfel det är i protokollet, dom har (om jag inte läst helt fel) skrivit Christina om Christian på flera platser.
Inte nog med att bli styckad, nu har han fått kärringstämpel på sig oxå....
Citera
2011-04-03, 03:35
Medlem
Alla var ju dessutom inte drogade vid tillfälet tyckte jag att jag läste i ngn analys i FUP. Kan det ha varit DJ tro? JF var utan tvekad rätt borta, han hade lite allt möjligt i kroppen.
Citera
2011-04-03, 10:48
Medlem
Tjommelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Den som tror att rättspsyk är lindrigare än fängelse vet inte vad denne pratar om.

Jag måste erkänna att jag definitivt trodde rättspsyk var lindrigare. Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du menar.

Kan du utveckla?
Citera
2011-04-03, 11:25
Medlem
Har skummat igenom FUP, vilket jobb det läggs ner alltså.

Ang om man bedöms som frisk eller psykiskt sjuk är ju intressant. Någon mer insatt i det? I mina ögon är alla totalt skrämmande störda och jag hoppas de får ruttna bort någonstans
Citera
2011-04-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koolkat
Har skummat igenom FUP, vilket jobb det läggs ner alltså.

Ang om man bedöms som frisk eller psykiskt sjuk är ju intressant. Någon mer insatt i det? I mina ögon är alla totalt skrämmande störda och jag hoppas de får ruttna bort någonstans

Man får inte blanda ihop detta nu med att Frisk = Fängelse och Sjuk= Psykvård.
Man kan bedömmas som psykisk sjuk, ADHD, Knäpp, omogen, labil eller vad som helst, men frågan är om det bedöms som ett så kraftigt sjukdomstillstånd att mad skall dömas till rättspsykriatisk vård.

För 20 år sedan hade psykvården betydligt större resurser och det var således enklare att bli "kryssad", nu när dom dragit ner på platser och resurser så måste dom helt enkelt sätta massa folk i fängelse som egentligen skulle suttit på något psyk-sjukhus. Likadant med öppenvården där dom också tvingats släppa massa ofarliga psyksjuka vind för våg eftersom inga resurser finns för att ta hand om dom.

Alla inser ju att det är något fel i huvudet på gärningsmännen i detta fallet.
Att dom varit drogpåverkade betyder inte att dom annars är normala.

Att hamna på psykriatisk kinik är rena drömmen jämfört med en 8-10 års volta som det förmodligen blir annars.

Skall bli intressant att se, och det vet kanske ni som läst FUP, ifall någon av dom golar.
Oftast visar det ju sig med såna här stollar att en eller flera av dom inte är lika tuffa som dom försöker verka.
Att mörda och stycka någon går bra men när man själv hamnar i en svår situation då gråter man och vill rädda sitt eget skinn.
Har sett allt för många såna här töntar som bara ät tuffa när dom är flera mot en försvarslös, sedan är dom bara små rädda fjantar när dom konfronteras med situationer där dom själva ligger i underläge.
Citera
2011-04-03, 12:28
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjommelisa
Jag måste erkänna att jag definitivt trodde rättspsyk var lindrigare. Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du menar.

Kan du utveckla?

För det första, rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning heter det egentligen. Detta innebär att du sitter på ej förutbestämd tid, det kan vara resten av ditt liv.

För det andra, du kan och kommer att bli medicinerad oavsett vad du tycker. Om du inte accepterar medicinering får du den sprutad i lilla rumpan när du blir fasthållen. Tilläggas bör att det INTE är några mysiga grejjer du får, googla neuroleptika så får du se.

För det tredje, du sitter inte i en cell men du är helt inlåst på en avdelning 24/7/365 och permissioner funkar inte på samma sätt som på kåken, dvs. efter viss tid rätt till viss permis. Om du bedöms som för knäpp, tji permis.

För det fjärde, du kan föreställa dig vilka kula killar du sitter med....

Yep, jag har jobbat på rättspsyk.
Citera
2011-04-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailsmoke
Vad kan man förvänta sig för straff för kids i den här åldern?

Lite dåligt insatt på just det, men är livstid (som vore väldigt lämpligt) ens aktuellt när man är i 20-årsåldern eller kanske t om strax under?

Man kan ju räkna med att när dessa kommer ut så kommer de inte ha någon chans till ett "normalt" liv utan kommer att ansluta sig till kriminella gäng (som en del redan har kontakter med), så det borde ju finnas ett intresse rent samhällsskyddsmässigt att låsa in dem på väldigt lång tid.

Livstids fängelse är inte aktuellt när du är under 21 år. Högsta fängelsestraffet som kan utdömas är fängelse i högst 14 år. Sedan ska också ungdomen beaktas och en ungdomsrabatt när det gäller straffet är förmodligen också att vänta. Men som flera påpekat här så lär det bli fängelse i 8-12 år såvida de inte konstateras psykiskt störda.
Citera
2011-04-03, 13:31
Medlem
Tjommelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Yep, jag har jobbat på rättspsyk.

Aha. tack.

Med den erfarenheten i bakfickan, skulle du, med andra ord, hellre välja fängelse än rättspsyk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in