2011-03-30, 09:46
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heases
Enligt FUP:en så är det en anonym källa som ringer in en anmälan till polisen och det är inte samma person som angivits på denna sida. Det var en person som fått det hela berätta för sig av, vad det verkar som, en av de misstänkta.

Vad det gäller föraren så är det enligt FUP:en DJ som kört bilen.

Jag har tagit del av FUP:en. Den finns att beställa hos Bollnäspolisen. Den omfattar 2000 sidor - 3 cd-skivor a 120 kronor + porto då skivorna skickas som rek.

Jag vill passa på att säga att det inte är någon vidare trevlig läsning.

Vidare så har jag inte möjlighet att lägga upp FUP:en.

Gör isofiler av dom och släng på piratbukten.
Citera
2011-03-30, 11:01
Medlem
fliirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuSO4
Leif GW pratar ju i inslaget om att det är vanligt att personer med "kriminell bakgrund" beter sig på det här sättet. Har inte hört något direkt om gärningsmännens tidigare brottsbakgrund, förutom att de var typ hobbyknarkare? Nån som vet?

För övrigt tycker jag att Leif GW verkar han lägga fokuset kring "brutaliteten" här åt fel sida av mordet. Det mest brutala ligger väl inte i att de styckar kroppen i rädsla över att åka fast, utan i att de inte nöjer sig med det utan också lyfter upp ex. huvudet och skrattar åt det eller ex. frågar kroppen "vart har du huvvet då". Visst är det brutalt bara att mörda och stycka, men att i detta först plåga offret och sedan håna liket..

De jag vet är att DJ slog till någon rejält helt utan anledning med knog-järn för ca 2årsen, killen han slog till var en blyg och liten kille på en nattklubb som inte skulle kunnat döda en fluga. Killen fick ett skapligt ärr på pannan som han fick sy. Killen anmälde DJ och DJ fick samhällstjänst och böter (tror jag).
Varför han slog till denna oskyldiga personen var en missuppfattning av DJ enligt honom själv.
Många säger att DJ använde rätt mycket droger under gymnasiet.

EDIT: Vet dock själv knappt vem DJ är, har sett han på stan bara. Men hälsingland är litet, man hör mycket. Så ta inte DJ info som 110% sanning, men det är till 98% säkert då jag känner killen som blev slagen.
Senast redigerad av fliirp 2011-03-30 kl. 11:08.
Citera
2011-03-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8-sisters
Killen som visar hur det mordet gick till i rekonstruktionsvideon, är det JF?

se

http://svtplay.se/t/143571/veckans_brott

Jag är inte så säker på att det är JF. Jag kan skymta Silbersky i inslaget men inte någon av de andra advokaterna. Silbersky är advokat till AC och det låter också som det är AC:s förklaring så som denne återger det i förhör.
Citera
2011-03-30, 13:53
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BridgeRock
var det inte JF som hade blivit av med tabletterna och det var hans lägenhet. Alltså borde det väl vara han som är Nils.

Sen om kläderna i rätten så var det AC som var lite mer propert klädd och även han som har pratat minst.

Ja om du säger det. Jag har inte läst Aftonbladets artikel.
Citera
2011-03-30, 14:01
Medlem
8-sisterss avatar
Citat:
Jag är inte så säker på att det är JF. Jag kan skymta Silbersky i inslaget men inte någon av de andra advokaterna. Silbersky är advokat till AC och det låter också som det är AC:s förklaring så som denne återger det i förhör.

Japp jag såg nu att det är AC som står och berättar.. Männen som är med i videon med vita dräkter har "DJ" och "JF" ritat på bröstet..
Citera
2011-03-30, 14:12
Medlem
Citat:
var det inte JF som hade blivit av med tabletterna och det var hans lägenhet. Alltså borde det väl vara han som är Nils.

Sen om kläderna i rätten så var det AC som var lite mer propert klädd och även han som har pratat minst.

Pratat minst vet jag väl inte om han har gjort, däremot så skiljer sig hans förklaring mot de två andras berättelser av händelseförloppet. AC har grundligt i förhören återberättat sina minnesbilder av det som inträffat och har konfronterats med de andras berättelser. Men han står fast vid sin berättelse att han inte utdelat några knivhugg själv utan endast deltagit i den misshandel som skett under kvällen samt också brottet mot griftefriden.
Intressant och se om berättelserna ändrar sig i rätten.
Citera
2011-03-30, 14:28
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Pratat minst vet jag väl inte om han har gjort, däremot så skiljer sig hans förklaring mot de två andras berättelser av händelseförloppet. AC har grundligt i förhören återberättat sina minnesbilder av det som inträffat och har konfronterats med de andras berättelser. Men han står fast vid sin berättelse att han inte utdelat några knivhugg själv utan endast deltagit i den misshandel som skett under kvällen samt också brottet mot griftefriden.
Intressant och se om berättelserna ändrar sig i rätten.
När man säger att någon pratat lite i förhör så syftar det på att personen inte erkännt så mycket. Vilket var vad jag menade
Citera
2011-03-30, 14:39
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuSO4
Leif GW pratar ju i inslaget om att det är vanligt att personer med "kriminell bakgrund" beter sig på det här sättet. Har inte hört något direkt om gärningsmännens tidigare brottsbakgrund, förutom att de var typ hobbyknarkare? Nån som vet?

För övrigt tycker jag att Leif GW verkar han lägga fokuset kring "brutaliteten" här åt fel sida av mordet. Det mest brutala ligger väl inte i att de styckar kroppen i rädsla över att åka fast, utan i att de inte nöjer sig med det utan också lyfter upp ex. huvudet och skrattar åt det eller ex. frågar kroppen "vart har du huvvet då". Visst är det brutalt bara att mörda och stycka, men att i detta först plåga offret och sedan håna liket..

Är LGW gillare. Men när killen i rek. Säger dom hög av huvudet och sedan skratta åt det när dom höll upp det och GW inte nämner eller reagerar på det så blev jag lite paff. Det borde ju vara ett tecken att det inte är den vanliga typens "Göra sig av med kroppen" personer utan rätt sjukt lagda med som hånskrattar åt CL när dem stympat han.
Citera
2011-03-30, 15:36
Medlem
Citat:
När man säger att någon pratat lite i förhör så syftar det på att personen inte erkännt så mycket. Vilket var vad jag menade

Erkänt så mycket? Man ska akta sig för att dra egna slutsatser när man inte sitter på all information
Nej men skämt och sido, jag förstod vad du menade men det är alltid bra att göra ett förtydligande så att det inte uppstår falska uppfattningar. Vissa uppfattar allt som självklart när det gäller sådana här saker.
Det som AC berättat är hans berättelse och det de andra två har berättat är deras berättelse - vilket som är sant återstår att se hur rätten bedömer den frågan. Men i början av sina förhör - varje fall då DJ erkänt misshandel och brott mot griftefriden - så har DJ och AC likartade berättelser. Som vi numera vet har DJ ändrat sig berättelse under loppets gång och har erkänt efter att ha fått filmerna visade för sig att han också varit deltagande i lägenheten och knivhuggit CL, dock först efter att JF inlett attacken med kniv. Här står alltså AC fast vid sin berättelse att han inte huggit något med kniven. Därmed kan vi se att det lutar åt ett visst håll.
Citera
2011-03-30, 15:38
Medlem
Tycker också att Silberskys fråga från rättegången idag är intressant med tanke på vad som ovan nämnts.

Silbersky till bilföraren

"-I tio förhör, jag vet inte hur många timmar de pågått, har du berättat en helt annat historia än du nu gör. Om vi inte ska tro på det du sa i tio förhör. Varför ska vi tro på dig nu?

http://helahalsingland.se/bollnas/bo...om-att-avbryta
Citera
2011-03-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Är LGW gillare. Men när killen i rek. Säger dom hög av huvudet och sedan skratta åt det när dom höll upp det och GW inte nämner eller reagerar på det så blev jag lite paff. Det borde ju vara ett tecken att det inte är den vanliga typens "Göra sig av med kroppen" personer utan rätt sjukt lagda med som hånskrattar åt CL när dem stympat han.

Ja det är det jag menar, känns lite i Veckans-brott-klippet som det skulle vara ett "vanligt" brott för folk med kriminell bakgrund när det inte tas fasta på hela den här med att tortera och leka-med-lik-grejen, som iaf jag tycker är det intressanta och ovanliga i detta fall.

"Den här karaktären som det här brottet har är ju extremt ovanligt"
http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=4429023
Citera
2011-03-30, 18:48
Medlem
BridgeRocks avatar
Citat:
Erkänt så mycket? Man ska akta sig för att dra egna slutsatser när man inte sitter på all information
Det är inte egna slutsatser. Jag håller mig till vad som polisen har gått ut med i tidningen.

Jag kikade på Veckans brott nu och det är AC som är med i rekonstruktionsfilmen, det hörs klart och tydligt på rösten och sättet han pratar.
Senast redigerad av BridgeRock 2011-03-30 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in