Citat:
Ursprungligen postat av
melyhna
Hur många sexsiffiga tal (dvs. tal x med 100 000 <x< 999 999) finns det där varje siffra
förekommer exakt två gånger? Till exempel är 188 717 och 267 726 sådana tal.
det end jag kan tänka mig är att siffran 6 och 2 ska va med, haha men vet inte hur det är när dom säger förekomma exakt två gånger..
Jag tolkar frågan som att man skall ha 3 siffror med två av varje siffra, tex 112233, 112244 osv.
När man väljer en siffra väljer man ju egentligen även siffran den skall paras med, så man väljer egentligen 3 siffror från en grupp på tio siffror.totalt antal sätt att välja siffror: 10!/(3!7!) = 10*9*8/3! =120
Det här är enbart antal sätt att välja de tre paren. Nu har man de tre paren hur många sätt kan man placera ut siffrorna? Struntar först i att noll inte får stå först.
Första paret kan placeras på 6*5 olika sätt, sedan finns det tre möjliga sådana par---> 3*6*5 kombos. Andra paret kan placeras på 4*3 positioner, det finns två möjliga par kvar-->
4*3*2 sista paret kan placeras ut på 2*1 olika positioner.
Dock finns det dubbletter här. Så jag tycker man måste dela allt ovan med 2. Alltså
(3*6*5 +4*3*2+2)/2 = A
Sedan blir det väl multiplikationsprincipen: 120*A antalet kombos så långt.
Men man får inte sätt noll som första siffra. Om 0 står först så kan man ha den andra nollan på 5 olika positioner. så fem kombos måste bort.
120*A-5 ??
Edit: slarv...