2017-05-08, 17:26
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernzt
Har fastnat på denna

"Beräkna

∫ (-2e^((y+2x-3)^2) - y) dx + (-e^((y+2x-3)^2) +2x) dy
δ

Där δ är kurvstycket längs parabeln y = X² genomlöpt från (-3,9) till (1,1)."

Såhär vill jag göra:

1.
Börja att parametrisera

x=t, y=t², dx = dt, dy = 2t*dt
Gränserna blir då t:-3 -> 1

2.
Ersätter alla x,y dx och dy.

∫ (-2e^((y+2x-3)²) - y) dx + (-e^((y+2x-3)²) +2x) dy =
∫ (-2e^((t+2t²-3)²) - t) dt + (-e^((t+2t²-3)²) +2t²) 2t*dt =
∫ (-2e^((t+2t²-3)²) - t -e^((t+2t²-3)²) +2t²) 2t*dt =
∫ (-2e^((t+2t²-3)²) - t -2te^((t+2t²-3)²) +4t³) dt =

3. Här får jag inte till det. Hittar ingen primitiv till denna jobbiga integral. Testat wolfram, och enl den finns inte nån..

Var gör jag fel?

Slut kurvan med linjen y + 2x = 3 och använd dig av Greens sats.
Citera
2017-05-08, 17:33
Medlem
Beräkna F'(√π) om F(t) = ∫ {0 till t} cos(x²) dx.

Jag förstår inte riktigt. F'(x) motsvarar ju f(x) eftersom det är derivatan av den primitiva funktionen. F(t) = H(T) - H(0).. Hur menar de?
Citera
2017-05-08, 18:04
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Beräkna F'(√π) om F(t) = ∫ {0 till t} cos(x²) dx.

Jag förstår inte riktigt. F'(x) motsvarar ju f(x) eftersom det är derivatan av den primitiva funktionen. F(t) = H(T) - H(0).. Hur menar de?

Analysens fundamentalsats ger att derivatan av integralen blir integranden utvärderad i relevant punkt. I ditt fall blir alltså den sökta derivatan cos(x²), där x = √π och alltså x² = π. Svaret blir alltså cos(π), vilket i sin tur är ett känt värde för cosinusfunktionen.
Citera
2017-05-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Analysens fundamentalsats ger att derivatan av integralen blir integranden utvärderad i relevant punkt. I ditt fall blir alltså den sökta derivatan cos(x²), där x = √π och alltså x² = π. Svaret blir alltså cos(π), vilket i sin tur är ett känt värde för cosinusfunktionen.

Vi har inte läst om det. Hur löser man den på vanligt sätt?
Citera
2017-05-08, 18:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Vi har inte läst om det. Hur löser man den på vanligt sätt?

Jag föreslår att du avstår från den här uppgiften tills du har läst om den satsen, eftersom det är den du behöver använda för att lösa uppgiften.
Citera
2017-05-08, 18:22
Medlem
Citat:
Det är lite väl många steg för att räkna igenom för min del, men om du skriver ut din lösning (eller om du tar ett foto av en handskriven lösning, laddar upp det till Imgur eller så och länkar bilden här) så kan jag titta igenom och se om ditt svar ser rimligt ut.

Sista funktionen har jag svårt med dvs båge C till D
Jag vet att punkt C : 121a+11b+c =10
Jag vet att punkt D har y-koordinaten 35 och att lutningen där är 0 grader

Hur kommer ekvations systemet att se ut? Har verkligen fastnat där
Citera
2017-05-08, 18:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanda989800
Sista funktionen har jag svårt med dvs båge C till D
Jag vet att punkt C : 121a+11b+c =10
Jag vet att punkt D har y-koordinaten 35 och att lutningen där är 0 grader

Hur kommer ekvations systemet att se ut? Har verkligen fastnat där

Ställ upp ekvationerna för punkt D. Du har ju x-koordinaten och y-koordinaten och dessutom har du derivatan. Sätt alltså in x-koordinaten och y-koordinaten i ekvationen y = ax² + bx + c så har du en ekvation som innehåller a, b och c. Deriverar man så får man y' = 2ax + b, och eftersom både y' och x är kända så blir det en ekvation till som innehåller a och b.

Totalt har du då tre ekvationer (inklusive den du skrivit ovan) och tre obekanta, så då löser du ut a, b och c på motsvarande sätt som tidigare.
Citera
2017-05-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Slut kurvan med linjen y + 2x = 3 och använd dig av Greens sats.

Okej, nu hänger jag inte med alls.

Alltså jag vet vad Greens formel är, men hur vet jag att jag kan sluta kurvan på det sättet? Det här var nytt för mig.
Citera
2017-05-08, 18:47
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du avstår från den här uppgiften tills du har läst om den satsen, eftersom det är den du behöver använda för att lösa uppgiften.

Vad är det för sats du menar?
Citera
2017-05-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ställ upp ekvationerna för punkt D. Du har ju x-koordinaten och y-koordinaten och dessutom har du derivatan. Sätt alltså in x-koordinaten och y-koordinaten i ekvationen y = ax² + bx + c så har du en ekvation som innehåller a, b och c. Deriverar man så får man y' = 2ax + b, och eftersom både y' och x är kända så blir det en ekvation till som innehåller a och b.

Totalt har du då tre ekvationer (inklusive den du skrivit ovan) och tre obekanta, så då löser du ut a, b och c på motsvarande sätt som tidigare.

Har dock inte x kordinaterna för D
Citera
2017-05-08, 18:50
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ernzt
Okej, nu hänger jag inte med alls.

Alltså jag vet vad Greens formel är, men hur vet jag att jag kan sluta kurvan på det sättet? Det här var nytt för mig.

Om du har att γ är kurvan t ↦ (t, t²) där -3 ≤ t ≤ 1 och γ_1 är kurvan som går från (1, 1) till (-3, 9) längs linjen y + 2x = 3. Då har du att

∫_{γ + γ₁} F(x, y) · dr = ∫_γ F(x, y) · dr + ∫_γ₁ F(x, y) · dr.

Eftersom du söker ∫_γ F(x, y) · dr så ger detta att

∫_γ F(x, y) · dr = ∫_{γ + γ₁} F(x, y) · dr - ∫_γ₁ F(x, y) · dr.

Nu bör integralen längs γ + γ₁ vara möjlig att beräkna med hjälp av Greens sats, samt att integralen längs γ₁ inte bör vara några problem att beräkna på vanligt vis.
Citera
2017-05-08, 18:53
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Vad är det för sats du menar?

Den här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto