2016-09-18, 15:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Precis. Stämmer de lösningar jag redovisat dock?

Nja, x = 30 stämmer inte eftersom det ger sin(x) = sin(30) = 1/2 och sin(3x) = sin(90) = 1. Eftersom 1/2 ≠ 1 så är det alltså inte rätt.
Citera
2016-09-18, 15:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-PVP
En till här då:
"Lös ekvationen"
6/2x + 3/x = 3/2
Hur skall man tänka här? Kan förstå att man ska försöka hitta en gemensam nämnare eller förlänga eller liknande. Men hur/med vad och hur man skall lista ut det vet jag inte riktigt, någon som pallar förklara?

Nämnarna du har är 2, x respektive 2x. I den första nämnaren har du alltså faktorn 2, i den andra har du faktorn x och i den tredje har du både faktorn 2 och x.

Minsta gemensamma nämnare är alltså 2x och om du multiplicerar hela ekvationen med 2x så får man

6 + 3*2 = 3*x

Därifrån kan du förhoppningsvis lösa resten själv.
Citera
2016-09-18, 16:00
Medlem
Soulwells avatar
Hur kan man avgöra ifall en funktions stationära punkter är lokala eller globala?

Tex f(x) = x (1 + x^2), där stationära punkter är +-1

Men hur avgör jag lokal eller global?
Citera
2016-09-18, 16:17
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nämnarna du har är 2, x respektive 2x. I den första nämnaren har du alltså faktorn 2, i den andra har du faktorn x och i den tredje har du både faktorn 2 och x.

Minsta gemensamma nämnare är alltså 2x och om du multiplicerar hela ekvationen med 2x så får man

6 + 3*2 = 3*x

Därifrån kan du förhoppningsvis lösa resten själv.

Ok tack!
Jag satt och pillade lite med det själv och förlängde med 2x och x och la båda med sanna nämnare endast i vänsterledet. Funkar de? Fick samma svar men vet inte om det berodde på tillfällighet eller att jag verkligen löste de.
Gjorde såhär: 6x/2x^2 + 3*2x/2x^2 = 3/2
-> 12x/2x^2 = 3/2 -> 6/x=3/2 x=4
Funkar de också?
Citera
2016-09-18, 16:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ok tack!
Jag satt och pillade lite med det själv och förlängde med 2x och x och la båda med sanna nämnare endast i vänsterledet. Funkar de? Fick samma svar men vet inte om det berodde på tillfällighet eller att jag verkligen löste de.
Gjorde såhär: 6x/2x^2 + 3*2x/2x^2 = 3/2
-> 12x/2x^2 = 3/2 -> 6/x=3/2 x=4
Funkar de också?

Det är ju inte så meningsfullt att förlänga med x, men det ser ut som att du har räknat rätt.
Citera
2016-09-18, 16:22
Medlem
Alpha-PVPs avatar
Har en till här (lös ekvationen):
1/(2y-1) + 1/(1+2y) - 1/(y+2) = 0

Tänkte först man kunde använda konjugatreglen på de första 2 termerna men såg sen att det går inte.
Tack på förhand!
Citera
2016-09-18, 16:22
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Hur kan man avgöra ifall en funktions stationära punkter är lokala eller globala?

Tex f(x) = x (1 + x^2), där stationära punkter är +-1

Men hur avgör jag lokal eller global?

Nej, x = ±1 är inte stationära punkter till den funktionen. Endast x = 0 är en stationär punkt.

För att avgöra huruvida ett extremvärde är lokalt eller globalt så är det vanligen enklast att se vilka funktionsvärden man får för x som är mycket större respektive mycket mindre än de x som utgör stationära punkter.

Den specifika funktionen ovan har inte något globalt maximum eller minimum eftersom gränsvärdet då x går mot -∞ är -∞ och gränsvärdet då x går mot ∞ är ∞.
Citera
2016-09-18, 16:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Tänkte först man kunde använda konjugatreglen på de första 2 termerna men såg sen att det går inte.
Tack på förhand!

Här har du inte några gemensamma faktorer i nämnarna så du får multiplicera hela ekvationen med alla tre nämnarna. Det kommer att ge en andragradsekvation i y som resultat ifall du räknar rätt.
Citera
2016-09-18, 16:28
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Visst kan du förlänga med konjugatuttrycken, 1+2y=2y+1 om det är enklare att se det, då har du ju 2y-1 i ena nämnaren och 2y+1 i den andra.

Min egen fråga föll lite mellan stolarna:

"En snöboll smälter så att dess volym minskar med en hastighet som
är proportionell mot dess yta. Antag att volymen minskar till hälften
på tre timmar. Hur mycket längre dröjer det då innan snöbollen
smälter helt?"

Hur ska jag ens börja? Volymen och arean kan ju göras beroende av varandra genom att lösa ut radien, men jag måste ju få in tiden på något sätt också. Det har med derivata att göra och smälthastigheten är ju skillnaden i volym/area/radie delat med tiden, men hur ska jag gå tillväga?
Citera
2016-09-18, 16:33
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Visst kan du förlänga med konjugatuttrycken, 1+2y=2y+1 om det är enklare att se det, då har du ju 2y-1 i ena nämnaren och 2y+1 i den andra.

Min egen fråga föll lite mellan stolarna:

"En snöboll smälter så att dess volym minskar med en hastighet som
är proportionell mot dess yta. Antag att volymen minskar till hälften
på tre timmar. Hur mycket längre dröjer det då innan snöbollen
smälter helt?"

Hur ska jag ens börja? Volymen och arean kan ju göras beroende av varandra genom att lösa ut radien, men jag måste ju få in tiden på något sätt också. Det har med derivata att göra och smälthastigheten är ju skillnaden i volym/area/radie delat med tiden, men hur ska jag gå tillväga?

Du har ju relationen att V = kr³, där k är någon konstant, V är volymen och r är radien. Nu har du fått veta att

V' = Cr² = D * V^(2/3), och
V(3) = 0.5 V(0),

Från detta bör du kunna lösa när V(t) = 0.
Citera
2016-09-18, 16:45
Medlem
Håller på med ett tal som jag löst första delen av. Handlar om två personer där en satt in 10000 kr på banken med årliga räntan 2%, och den andra 8000 kr med årliga räntan 3%. Uppgiften är att ta reda på efter hur lång tid dessa personer har lika mycket på banken, och vilken summa det då är.

Har kommit fram till följande, men kommer inte vidare:

10000 · 1,02^x = 8000 · 1,03^x

?
Citera
2016-09-18, 16:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jooonas99
Håller på med ett tal som jag löst första delen av. Handlar om två personer där en satt in 10000 kr på banken med årliga räntan 2%, och den andra 8000 kr med årliga räntan 3%. Uppgiften är att ta reda på efter hur lång tid dessa personer har lika mycket på banken, och vilken summa det då är.

Har kommit fram till följande, men kommer inte vidare:

10000 · 1,02^x = 8000 · 1,03^x

?

Dividera med 1,02ˣ på båda sidor:

8000·(1,03/1,02)ˣ = 10000

Dividera med 8000 på båda sidor:

(1,03/1,02)ˣ = 10/8 = 5/4

Sedan är det bara att logaritmera båda sidor för att kunna lösa ut värdet på x.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in