2016-08-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Dubbelintegral.

När man substituerar så kommer ju gränserna också att ändras. Men hur blir det då? det gäller följande uppgift då.

Uppg: http://www.ladda-upp.se/bilder/alccexefqjdl/

Lösning: http://www.ladda-upp.se/bilder/trjpqyxrrobbbe/ se gulmarkerade.

Så om u = 1+r^4 och r = 0 vad är u då? om r = 2 vad är u då?
Citera
2016-08-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så om u = 1+r^4 och r = 0 vad är u då? om r = 2 vad är u då?

du menar om u = 1+r⁴ om r=0 så är u=1.
Om r = 2 så är u=1+2⁴ = 17.

jaha, så man ska alltså stoppa in dom i u grejen. Okej =) Thanx!
Citera
2016-08-18, 15:14
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svea123
Bestäm definitionsmängd och värdemängd till funktionen f(x) = arctan((x2 − 1 )^(1/2))

Värdemängden är väl alla reella tal?
Nej det är den inte, har du bestämt definitionsmängden?
Citera
2016-08-18, 16:03
Medlem
Skulle behöva lite hjälp med detta:

Lös ut z*

Z* X √(0.832 x 0.168) / 100 = 0.05

Håller på med en statistikuppgift och ska beräkna konfidensnivån för
P^ ± 0,05
där p^=0.81.

Detta är sista talet för uppgiften, står helt still.

Mvh
Citera
2016-08-18, 16:49
Medlem
Citat:
kedjeregeln baklänges aka partial integration?
Nej jag menar inte att kedjeregeln baklänges är synonymt med partiell integration
Din integrand är (nästan) på formen g'(x)*f'(g(x)) d.v.s. derivatan av f(g(x))

Om du skriver om till (1/2)∫2x√(1+x²)dx kanske det syns tydligare
Citera
2016-08-18, 16:57
Medlem
om jag vill rita kurvan y=arctan(x)-ln(1+x) (för att tex se hur många lösningar har y=3 osvosv.)

De använder sig av att räkna diverse gräsnvärden - ngt jag suger extremkt mycket på, och tenta imorgon, så känner att jag inte kommer orka lära mig det.

Så jag tänkte lösa den här uppgiften genom
1.derivera
2. teckentabell
3. värdetabell
4. rita ut den efterfrågade lodräta linjen.

Men det är den här värdetabellen..... Det blir liksom bara helt "da faq"..

Så jag kollar nu bara på teckentabellen som är:

x | -1 .. 0 . . 1
f' | ...-..0..+ ... -
f | ......min...max

så då ritar jag ungefär ut en halvtaskig graf efter det. Se bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/tymllajjdddplg/
Så iallfall kan jag tycka att den ser ut mha teckentabellen. Men nu kommer det till den lilla värdetabellen

y... |.... x
0.........0 det här stämmer ju (max-värdet)
0.092...1 okej, så det är alltså en det som sträcker sig som maxvärdet här på y-axeln?

(Men det kunde jag ju inte räkna ut utan miniräknare)

Uppg är: Hur manga losningar har ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = 0?
Finns det nagot a for vilket ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = a saknar losning?
Finns det nagot a for vilket ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = a har 3 losningar?
Eventuella varden pa a behover inte anges (men givetvis kravs motivering).

Är det här ens rätt? Är den ens godkänd i tenta-sammanhang?
Citera
2016-08-18, 17:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
om jag vill rita kurvan y=arctan(x)-ln(1+x) (för att tex se hur många lösningar har y=3 osvosv.)

De använder sig av att räkna diverse gräsnvärden - ngt jag suger extremkt mycket på, och tenta imorgon, så känner att jag inte kommer orka lära mig det.

Så jag tänkte lösa den här uppgiften genom
1.derivera
2. teckentabell
3. värdetabell
4. rita ut den efterfrågade lodräta linjen.

Men det är den här värdetabellen..... Det blir liksom bara helt "da faq"..

Så jag kollar nu bara på teckentabellen som är:

x | -1 .. 0 . . 1
f' | ...-..0..+ ... -
f | ......min...max

så då ritar jag ungefär ut en halvtaskig graf efter det. Se bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/tymllajjdddplg/
Så iallfall kan jag tycka att den ser ut mha teckentabellen. Men nu kommer det till den lilla värdetabellen

y... |.... x
0.........0 det här stämmer ju (max-värdet)
0.092...1 okej, så det är alltså en det som sträcker sig som maxvärdet här på y-axeln?

(Men det kunde jag ju inte räkna ut utan miniräknare)

Uppg är: Hur manga losningar har ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = 0?
Finns det nagot a for vilket ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = a saknar losning?
Finns det nagot a for vilket ekvationen arctan x 􀀀 ln(1 + x) = a har 3 losningar?
Eventuella varden pa a behover inte anges (men givetvis kravs motivering).

Är det här ens rätt? Är den ens godkänd i tenta-sammanhang?

Du borde rimligtvis kunna få delpoäng för en sådan lösning. Hur mycket poängavdrag det skulle bli är svårt att säga.
Citera
2016-08-18, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du borde rimligtvis kunna få delpoäng för en sådan lösning. Hur mycket poängavdrag det skulle bli är svårt att säga.

Mmmkay, kan man lösa denna "Hur många lösningar har ekvationen eˣ = ax för olika värden på konstanten a > 0?" genom samma princip ? för det blir så konstigt när man har a istället. Tänkte om man kunde sätta eˣ/x = a = y typ om man gör värdetabellen.. Hmm, vad tror du? kan ju finnas oändligt många om man inte begränsar den? :S
Citera
2016-08-18, 17:55
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Mmmkay, kan man lösa denna "Hur många lösningar har ekvationen eˣ = ax för olika värden på konstanten a > 0?" genom samma princip ? för det blir så konstigt när man har a istället. Tänkte om man kunde sätta eˣ/x = a = y typ om man gör värdetabellen.. Hmm, vad tror du? kan ju finnas oändligt många om man inte begränsar den? :S

I det exemplet skulle man ju kunna konstatera att eˣ > 0 för alla x medan ax är negativ för x < 0 (om a > 0 alltså), och resonera kring derivatan av eˣ respektive ax för att se att för vissa värden på a så finns det noll lösningar. För något värde på a så kommer ax att tangera eˣ i en punkt och för högre värden på a så kommer det att finnas två skärningspunkter (eftersom eˣ alltid får högre derivata än ax så småningom, oavsett värde på a).
Citera
2016-08-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
I det exemplet skulle man ju kunna konstatera att eˣ > 0 för alla x medan ax är negativ för x < 0 (om a > 0 alltså), och resonera kring derivatan av eˣ respektive ax för att se att för vissa värden på a så finns det noll lösningar. För något värde på a så kommer ax att tangera eˣ i en punkt och för högre värden på a så kommer det att finnas två skärningspunkter (eftersom eˣ alltid får högre derivata än ax så småningom, oavsett värde på a).

Vill du förklara det där lite som om jag vore ett barn? Kommer det aldrig att kunna bli tre skärningspunkter? isf, varför?
Citera
2016-08-18, 20:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Vill du förklara det där lite som om jag vore ett barn? Kommer det aldrig att kunna bli tre skärningspunkter? isf, varför?

Rita en bild av hur grafen för eˣ ser ut och rita sedan diverse räta linjer. Med tanke på att eˣ är en konvex funktion så kan inte en rät linje skära den i fler än två punkter.
Citera
2016-08-19, 10:18
Medlem
Behöver hjälp:

y`` + 4y` + 4y = 3e(-2x)

Min homogena lösning är (C1x + c2)e(-2x)
Behöver hjälp med den partikulära. Då den homogena lösningen innehåller e(-2x) måste vi multiplicera (A med x). Så vi ansättar y=ze(-2x). Och sedan z=Ax

I facit står det: att Yp= 3x^2/2

När jag sätter z=Ax
Z´= a
Z´´=0
Så får jag sen att 0=3

Förstår ej?
Senast redigerad av svea123 2016-08-19 kl. 10:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in