Har en ganska klurig uppgift som jag suttit på ett tag, verkar inte komma vidare på denna uppgift och hoppas att man kan få lite hjälp från er.
Beräkna gränsvärdet av
x_n = n cos(1/n) sin(1/n)
när n går mot oändligheten, alltså lim n→∞
Jag misstänker att jag måste använda mig av l'Hôpital's regel men jag vet inte hur jag ska börja med uppgiften.
ska du använda l´hopital ska du kolla upp om du har 0/0 eller oändligt/oändligt. Värt at notera är att sinus/cosinus har ett definitionsområde mellan -1 og 1 vardera
Senast redigerad av raajtan 2016-02-24 kl. 22:46.
ska du använda l´hopital ska du kolla upp om du har 0/0 eller oändligt/oändligt. Värt at notera är att sinus/cosinus har ett definitionsområde mellan -1 og 1 vardera
Jag är dock inte helt säker på om jag måste använda den regeln. Finns det andra sätt att räkna ut det på?
Låt l_1 vara linjen genom punkterna (2,4,2) och (1,1,0) och l_2 vara linjen genom punkterna (-1,3,-2) och (0,4,-2). (ON-system förutsätts)
Låt M vara planet genom punkten (1,1,1) och som inte skär någon av linjerna l_1 och l_2. Beräkna det kortaste avståndet mellan planet M och linjen l_2.
Lite hjälp hade varit fint om någon kan
detta är b) uppgiften, vet inte om a) uppgiften är nödvändig för att lösa b) men den är iaf :
a) Beräkna det minsta avståndet mellan punkten (0,4,-2) till linjen l_1
Senast redigerad av destro1234 2016-02-24 kl. 22:58.
Har en ganska klurig uppgift som jag suttit på ett tag, verkar inte komma vidare på denna uppgift och hoppas att man kan få lite hjälp från er.
Beräkna gränsvärdet av
x_n = n cos(1/n) sin(1/n)
när n går mot oändligheten, alltså lim n→∞
Jag misstänker att jag måste använda mig av l'Hôpital's regel men jag vet inte hur jag ska börja med uppgiften.
lim{n→∞} n sin(1/n) är endast standardgränsvärdet lim{x→0} sin(x)/x = 1 (gör variabelbytet n = 1/x). Sedan har du bara att lim{n→∞} cos(1/n) = 1 eftersom cosinus är kontinuerlig och cos(0) = 1. Alltså gränsvärdet är lim{n→∞} n sin(1/n) cos(1/n) = 1 * 1 = 1.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!