2015-12-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Säkerligen en enkel uppgift för den som förstår sig på detta, men jag förstår inte alls. Om jag har (1-sqrt2)(1+sqrt2) ska jag då använda mig utav konjugatregeln? Nån snäll som kan förklara hur jag egentligen ska lösa det hela?
Konjugatregeln är mycket lämplig att använda där.
Citera
2015-12-26, 18:32
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Ni ska hitta Fourierserien till f(t) = e^(iαt) på intervallet [-π, π].

Koefficienterna till den komplexa Fourierserien f(t) = ∑_{n∈ℤ} c(n) e^(int) ges av
c(n) = 1/(2π) ∫_{-π}^{π} f(t) e^(-int) dt.

Det du har markerat med 1 är bara ett kommentar i beräkningen. Det är alltså inte resultatet av föregående led.

Vid 2 har man först satt in integrationsgränserna i den primitiva funktionen, sedan faktoriserat e^(i(α-n)π) = e^(iαπ) e^(-inπ) och e^(i(α-n)(-π)) = e^(-iαπ) e^(inπ), dä'refter använt e^(inπ) = e^(-inπ) = (-1)^n och slutligen brutit ut faktorn (-1)^n.

Vid 3 har man använt att e^(iu) - e^(-iu) = 2i sin(u).

Vid 4 har man satt in de beräknade uttrycken för c(n) i Fourierserien för f(t). Eftersom faktorn sin(απ)/π är gemensam för alla c(n) och inte beror av n kan faktorn brytas ut ur hela summan.

Här har jag skrivit ned en utförlig beräkning av integralen (faktorn 1/(2π) utelämnad):
∫ f(t) e^(-int) dt
= ∫_{-π}^{π} e^(iαt) e^(-int) dt
= ∫_{-π}^{π} e^(i(α-n)t) dt
= { om α-n ≠ 0 }
= [ e^(i(α-n)t) / (i(α-n)) ]_{-π}^{π}
= ( e^(i(α-n)π) - e^(i(α-n)(-π)) ) / (i(α-n))
= ( e^(iαπ) e^(-inπ) - e^(-iαπ) e^(inπ) ) / (i(α-n))
= ( e^(iαπ) (-1)^n - e^(-iαπ) (-1)^n ) / (i(α-n))
= (-1)^n ( e^(iαπ) - e^(-iαπ) ) / (i(α-n))
= (-1)^n ( 2i sin(απ) ) / (i(α-n))

Notera villkoret α-n ≠ 0. I fallet α-n = 0, dvs α är ett heltal, blir integralen ∫_{-π}^{π} 1 dt = 2π.

Tack som FAN för hjälpen!

En fråga, ifall vi ska bestämma fourierserien för f på komplex form med period 2pi så är det på detta sätt vi ska gå tillväga, dvs. ta reda på C_n och ifall (enligt bifogat formelblad) har period T så tar vi också reda på C_n enligt det som är skrivet där i formelbladet. Ifall man då ska ta reda på något i trigonometrisk form, är det på samma sät?
Citera
2015-12-26, 18:39
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Håller på med denna uppgift:

http://imgur.com/a/YCN0F

Det jag har svårt att "se" är HUR vi kan förstå att det är just dirichlets respektive parsevals formel vi ska använda. För det första vill jag gärna veta, är dirichlets formel samma sak som plancherels formel? för jag kan inte hitta dirichlets konvergensats i min formelsamling.

Jag tror jag TYP kan se på ex. 3c där, att vi ska använda parsevals formel, då uttrycket är kvadrerat och "därför" ger det oss en hint om att vi ska utnyttja den formeln. Men det är inget hållbart tankesätt precis. Hur ska man tänka?

Uppskattar snabbt svar så jag kan förstå mig på det här en gång för alla!

/Shawn
Citera
2015-12-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
En fråga, ifall vi ska bestämma fourierserien för f på komplex form med period 2pi så är det på detta sätt vi ska gå tillväga, dvs. ta reda på C_n och ifall (enligt bifogat formelblad) har period T så tar vi också reda på C_n enligt det som är skrivet där i formelbladet.
Ja, man beräknar C_n och stoppar in i serien.

Jag förstår inte vad du syftar på i den senare halvan av meningen ("och ifall ..."). Syftar du på färdiga formler så att man inte behöver integrera?

Citat:
Ifall man då ska ta reda på något i trigonometrisk form, är det på samma sät?
I stort sett samma sätt. Formlerna blir litet annorlunda, men går att härleda från det komplexa fallet.
Citera
2015-12-26, 18:54
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ja, man beräknar C_n och stoppar in i serien.

Jag förstår inte vad du syftar på i den senare halvan av meningen ("och ifall ..."). Syftar du på färdiga formler så att man inte behöver integrera?

I stort sett samma sätt. Formlerna blir litet annorlunda, men går att härleda från det komplexa fallet.

Det var det jag undrade, tack!
Citera
2015-12-26, 19:14
Medlem
Citat:
Faktorsatsen är en bra början. Tänk på att du kan ha dubbla nollställen och därmed får en faktor (x-a)² där a är ett dubbelt nollställe.

Ja, hur löser du den?
Citera
2015-12-26, 19:29
Medlem
Shawn92s avatar
Tjenare!

Håller på med denna uppgift:

http://imgur.com/2wMzz4m

Det som gör mig främst förvirrad är ironiskt nog det sista steget där jag markerat med svart och i synnerhet det som markerats med rött. Jag hänger med på övriga steg i beräkningen, dock inte denna bit. efter att integrerat och fått fram uttrycket som vi får efter att stoppat in det övre och undre intervallet, så får vi en massa e-termer i täljaren där. Jag misstänker att det som "tar ut" varandra (men som egentligen handlar bara om att e^0 = 1) är termen e^-inpi - e^inp vilket är samma sak som e^-inp+inpi , vilket är samma sak som e^0 = 1. Detta då vi för övriga termer har e^pi - e^-pi, vilket är även kvar där under det jag markerat som svart. Rätt tänkt? för då är jag med

MEN som alltid kommer den här förbaskade (-1)^n fram och denna gång dividerat med 1-in. Jag hänger inte alls med på HUR vi gick mao från uttrycket vi får efter att stoppat in våra gränser till det jag markerat med färg. Uppskattar verkligen ifall någon kan klargöra detta steg då denna typ av fråga dyker alltid upp på tentamen!

/Shawn
Citera
2015-12-26, 19:33
Medlem
Citat:
Det jag har svårt att "se" är HUR vi kan förstå att det är just dirichlets respektive parsevals formel vi ska använda. För det första vill jag gärna veta, är dirichlets formel samma sak som plancherels formel? för jag kan inte hitta dirichlets konvergensats i min formelsamling.
Satsen kan nog heta Dirichlets konvergenssats, men jag har också problem att hitta den under det namnet. I en bok om Fourieranalys är satsen namnlös, men använder Dirichletkärnor.

I uppgift b är serien antagligen ett specialfall av Fourierserien (kanske för t = 0), och du kan därmed använda den angivna satsen om konvergens av Fourierserier.

Satsen säger att Fourierserien för en funktion f konvergerar punktvis i t till medelvärdet av vänster- och högergränsvärdet av funktionen i punkten:
∑_{n∈ℤ} c(n) e^(int) = (1/2) ( lim_{τ→t+} f(τ) + lim_{τ→t-} f(τ) )

Detta innebär att om f är kontinuerlig i t = a så konvergerar serien mot f(a) då t = a, men om f har ett hopp från A till B så konvergerar serien mot (A+B)/2 då t = a.

Citat:
Jag tror jag TYP kan se på ex. 3c där, att vi ska använda parsevals formel, då uttrycket är kvadrerat och "därför" ger det oss en hint om att vi ska utnyttja den formeln. Men det är inget hållbart tankesätt precis. Hur ska man tänka?
Jag har inget bättre tankesätt. Att det är föregående series termer i kvadrat, och föregående serie är ett specialfall av en Fourierserie, är argument nog för att använda Parsevals formel.
Citera
2015-12-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Ett polynom p av tredje graden har endast två nollställen, x = 2 och x = -1. Det gäller också att p(0) = 2. Det finns två polynom som stämmer in på detta. Vilka?

Jag förstår inte hur man skall lösa denna. Har försökt med faktorsatsen men vet inte riktigt vad som skall stå, om det inte är 0, i den tredje parentesen.
Den ena lösningen är på formen p1(x) = A(x-2)²(x+1), den andra på formen p2(x) = B(x-2)(x+1)².
Villkoret p(0) = 2 ger A = 1/2 och B = -1.
Citera
2015-12-26, 20:00
Medlem
Citat:
Jag misstänker att det som "tar ut" varandra (men som egentligen handlar bara om att e^0 = 1) är termen e^-inpi - e^inp vilket är samma sak som e^-inp+inpi , vilket är samma sak som e^0 = 1. Detta då vi för övriga termer har e^pi - e^-pi, vilket är även kvar där under det jag markerat som svart. Rätt tänkt? för då är jag med
Du har inte tänkt rätt. e^(-x) - e^x är inte detsamma som e^((-x)+x) = e^0 = 1.

Använd i stället e^(inπ) = e^(-inπ) = (-1)^n:
e^π e^(-inπ) - e^(-π) e^(inπ) = e^π (-1)^n - e^(-π) (-1)^n = (-1)^n (e^π - e^(-π)).
Faktorn (-1)^n står inom din röda ring, den andra faktorn utanför.
Citera
2015-12-26, 20:01
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
För ditt

f(x) = x^2 + 3/(x+3)

går f(x) mot oändligheten när x → -3 (från "höger" på tallinjen). Detta eftersom ju mindre x+3 blir desto större blir ju f(x). Om x går mot -3 så kan kolla hur f(x) ändras ju närmre -3 x kommer. Om x är -2.5 blir f(x) 12.25. Vi kan sedan kolla vilket värde f(x) antar när x = -2.99. Då är f(x) = 308.94...

f(x) närmar sig således aldrig något värde utan växer oändligt när x går mot -3. Och när x väl är lika med -3 är f(x) odefinierad då man aldrig kan dela med 0 och därmed är f(-3) ointressant att prata om.

Länk till grafen av f(x): https://www.desmos.com/calculator/unvfqe3puc
Där kan du zooma ut och in och se hur f(x) går mot ±(beroende på från vilket håll) ∞ när x → -3.

Svar på frågorna är då

* Ett gränsvärde saknas om funktionen inte antar ett reellt värde när x → a (a = godtyckligt tal ur definitionsmängden). Detta handlar alltså om tillfällen då funktionen blir oändligt stort eller oändligt litet.
* Oftast brukar ett visst tal vara uteslutet ur definitionsmängden för att man just då delar med 0. Om man låter x gå mot detta tal så kommer man ju dela med något som går mot 0 (alltså något som blir väldigt litet) och att dela med något litet ger oss något stort. Därför går kvoten där nämnaren går mot 0 mot oändligheten och då finns vanligtvis inte gränsvärdet.

Hmm.,, du har säkert rätt och jag fel, men jag blev lite fundersam kring detta påstående:

"* Ett gränsvärde saknas om funktionen inte antar ett reellt värde när x → a (a = godtyckligt tal ur definitionsmängden). Detta handlar alltså om tillfällen då funktionen blir oändligt stort eller oändligt litet."

Om funktionen blir oändligt stor (eller liten) säger man väll att gränsvärdet är just +- ∞

I fallet som du hänvisar till på länken är väll:

lim {x → 3-} f(x) = -∞

lim {x → 3+} f(x) = ∞

f har således gränsvärdet +- ∞, när x går mot 3
Citera
2015-12-26, 20:07
Medlem
Linjen y = kx + m är sekant till kurvan f(x) = 2^(0,5x). Skärningspunkterna har y-koordinaterna 1 respektive 10.

Bestäm sekantens ekvation.

Jag finner de x för vilken funktionen antar 1 respektive 10 och kommer fram till korrekt svar. Jag har dock svarat:

y = 9/(lg(100)/lg(2))x + 1 medan facit skriver lg512/2x för k. Det är samma värde (≈1,35) och det stämmer men hur kommer de fram till 512?

Snart inne på derivata, jag tycker den här typen av matematik är väldigt rolig. Jag löser A-poängs uppgifter utan bekymmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in