Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
Det jag har svårt att "se" är HUR vi kan förstå att det är just dirichlets respektive parsevals formel vi ska använda. För det första vill jag gärna veta, är dirichlets formel samma sak som plancherels formel? för jag kan inte hitta dirichlets konvergensats i min formelsamling.
Satsen kan nog heta Dirichlets konvergenssats, men jag har också problem att hitta den under det namnet. I en bok om Fourieranalys är satsen namnlös, men använder Dirichletkärnor.
I uppgift b är serien antagligen ett specialfall av Fourierserien (kanske för t = 0), och du kan därmed använda den angivna satsen om konvergens av Fourierserier.
Satsen säger att Fourierserien för en funktion f konvergerar punktvis i t till medelvärdet av vänster- och högergränsvärdet av funktionen i punkten:
∑_{n∈ℤ} c(n) e^(int) = (1/2) ( lim_{τ→t+} f(τ) + lim_{τ→t-} f(τ) )
Detta innebär att om f är kontinuerlig i t = a så konvergerar serien mot f(a) då t = a, men om f har ett hopp från A till B så konvergerar serien mot (A+B)/2 då t = a.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
Jag tror jag TYP kan se på ex. 3c där, att vi ska använda parsevals formel, då uttrycket är kvadrerat och "därför" ger det oss en hint om att vi ska utnyttja den formeln. Men det är inget hållbart tankesätt precis. Hur ska man tänka?
Jag har inget bättre tankesätt. Att det är föregående series termer i kvadrat, och föregående serie är ett specialfall av en Fourierserie, är argument nog för att använda Parsevals formel.