2015-09-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det var inte uträkningen jag anmärkte på utan din formulering i svaret:

"(a - b)² ≥ 0 eftersom alla tal, i det här fallet a och b, kvadreras och därmed blir positiva."

I synnerhet delen i fetstil är ju inte riktigt rätt eftersom det antyder att (a-b)² skulle bestå enbart av kvadrater av a och b var för sig. Det stämmer att (a-b)² ≥ 0, men en bättre formulering vore som sagt

"(a - b)² ≥ 0 eftersom alla tal, i det här fallet (a - b), kvadreras och därmed blir positiva."

Notera skillnaden i den fetmarkerade delen.

Jag förstår hur du menar, men dock inte hur det skulle antyda att det endast skulle bestå av kvadrater av a och b.
Citera
2015-09-05, 21:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag förstår hur du menar, men dock inte hur det skulle antyda att det endast skulle bestå av kvadrater av a och b.

Du har ju skrivit "alla tal, i det här fallet a och b, kvadreras och därmed blir positiva" vilket rent språkligt i första hand måste tolkas som att man kvadrerar talen a och b var för sig, men det är ju inte bara det man gör när man räknar ut (a - b)² eftersom det även förekommer en korsterm -2ab som inte alltid är positiv.

Därför behöver du förtydliga att det är (a - b) som kvadreras och att det blir positivt därför att (a - b) är ett reellt tal och dess kvadrat därför är positiv. När du skriver "a och b" så blir innebörden i första hand "a och b var för sig", medan "(a - b)" tydliggör att man bara betraktar det enda talet som blir resultatet av att räkna ut a minus b.
Citera
2015-09-05, 21:41
Medlem
Citat:
Du måste ju inse skillnaden mellan att säga att de kvaderas, vilket implicit menas att de kvadreras termvis, och att säga att uttrycket (a-b) kvadreras.
Citera
2015-09-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Du måste ju inse skillnaden mellan att säga att de kvaderas, vilket implicit menas att de kvadreras termvis, och att säga att uttrycket (a-b) kvadreras.

Naturligtvis, nu förstår jag skillnaden.
Citera
2015-09-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har ju skrivit "alla tal, i det här fallet a och b, kvadreras och därmed blir positiva" vilket rent språkligt i första hand måste tolkas som att man kvadrerar talen a och b var för sig, men det är ju inte bara det man gör när man räknar ut (a - b)² eftersom det även förekommer en korsterm -2ab som inte alltid är positiv.

Därför behöver du förtydliga att det är (a - b) som kvadreras och att det blir positivt därför att (a - b) är ett reellt tal och dess kvadrat därför är positiv. När du skriver "a och b" så blir innebörden i första hand "a och b var för sig", medan "(a - b)" tydliggör att man bara betraktar det enda talet som blir resultatet av att räkna ut a minus b.

Jag menar naturligtvis (a - b), eftersom jag skriver (a-b) och inte a och b, men det framkommer kanske inte med formuleringen i ursprungsinlägget.
Citera
2015-09-05, 21:47
Medlem
Skulle behöva hjälp med hur man löser följande komplexa ekvationer:

1) z^2+2z-3-4iz-6i = 0
2) 2z^4 = -1+i(sqrt(3))

Tack!
Citera
2015-09-05, 21:53
Medlem
Behöver hjälp på två uppgifter.

A) lös ut r2

1/r = 1/r1 + 1/r2

B) Lös ut l2

M = l1/l1 + l2 * m0

Mvh
Citera
2015-09-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chuck335
Skulle behöva hjälp med hur man löser följande komplexa ekvationer:

1) z^2+2z-3-4iz-6i = 0
2) 2z^4 = -1+i(sqrt(3))

Tack!
Som vanligt ansätter du z=a+bi, utvecklar uttrycken och identifierar real respektive imaginär-del.
Du har två okända och får två ekvationer.
Citera
2015-09-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson

A) lös ut r2

1/r = 1/r1 + 1/r2

B) Lös ut l2

M = l1/l1 + l2 * m0

Mvh

l2 = (M-1)/(m0)?
Citera
2015-09-05, 22:06
Medlem
Fastnar på ekvationen x² - 4x + 4 = 7

Subtraherar jag med 7 så blir det ingen jämn kvadrat. Kan man skriva om den på faktorform?
Citera
2015-09-05, 22:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

A) lös ut r2

1/r = 1/r1 + 1/r2

Multiplicera båda sidor med r2 så blir det

r2/r = r2/r1 + 1

Multiplicera båda sidor med r och r1 så blir det

r1*r2 = r*r2 + r*r1

Flytta över r*r2 så blir det

r1*r2 - r*r2 = r*r1

Bryt ut r2:

r2*(r1 - r) = r*r1

Dividera med (r1-r):

r2 = r*r1/(r1-r)

Citat:
B) Lös ut l2

M = l1/l1 + l2 * m0

Mvh

Om du skrivit rätt och det är l1/l1 så blir den kvoten alltid 1 och då blir

l2 = (M-1)/m0

precis som Stagflation skrev.
Citera
2015-09-05, 22:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Fastnar på ekvationen x² - 4x + 4 = 7

Subtraherar jag med 7 så blir det ingen jämn kvadrat. Kan man skriva om den på faktorform?

Du behöver inte subtrahera 7 eftersom du som sagt redan har en jämn kvadrat i vänsterledet.

Skriv alltså om ekvationen som

(x - 2)² = 7
x - 2 = ±√(7)
x = 2 ±√(7)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här