Per kastar två sexsidiga tärningar. Han studerar differensen mellan tärningens prickar. Hur stor är sannolikheten att differesen blir tre?
Mitt svar: 1/12
Jag löste det genom att rita upp alla fall. Det finns tre fall där differensen är tre vilket ger 3/36 och det finns tre fall där differensen blir -3. Av någon anledning verkar det som de räknar med -3 också då svaret ska bli 1/6. Får inte det att gå ihop. Kan någon hjälpa?
Tänk på att det kan gå åt andra hållet också och rita upp diagrammet igen.
Per kastar två sexsidiga tärningar. Han studerar differensen mellan tärningens prickar. Hur stor är sannolikheten att differesen blir tre?
Mitt svar: 1/12
Jag löste det genom att rita upp alla fall. Det finns tre fall där differensen är tre vilket ger 3/36 och det finns tre fall där differensen blir -3. Av någon anledning verkar det som de räknar med -3 också då svaret ska bli 1/6. Får inte det att gå ihop. Kan någon hjälpa?
Tänk på att det kan gå åt andra hållet och rita upp diagrammet igen.
vattendjupet y meter, på den plats där ett halsband ligger, varierar enligt formlen y=0,75+1,5 sin pi(x+3)/6 där y är vattendjupet i m samt x är tiden i timmar räkna från midnat.
a. vad är största vattendjupet?
b. vad är vattendjupet kl8,00?
c. blir det torrlagt någon gång? i så fall mellan vissa tider händer det första gången?'
d. när är djupet 1m?
Vilken ekv har du? du vet att sin(q) har maxvärde på 1 och minvärde på -1.
De 2 nedan ger dig olika svar.
y(x)=0,75+1,5*sin(pi*(x+3)/6)
eller
y(x)=0,75+1,5*(sin(pi*(x+3)))/6
Sitter och repeterar inför matte 3b som jag ska läsa under sommaren. Är helt ur gängorna och har fastnat på:
Förenkla -(3x-4)^2 -4(2x+3)^2
Hade uppskattat en utförlig förklaring
Edit: förstår överlag inte kvadreringsreglerna.
Även om reglerna kan underlätta vid räkning så är de inget måste. Det är nyttigt och viktigt att kunna utföra multiplikationerna för hand (bland annat för att bygga förståelse och undvika slarvfel vid t.ex. prov). För det är vad potenserna handlar om, upprepad multiplikation av talet/uttrycket självt.
Likadant är det om vi tar ett uttryck:
(a+b)^2 = (a+b)(a+b)
Och nu ser vi här att det handlar om multiplikation av matriser.
Fullföljer vi räkningen fås att (a+b)(a+b) = a*a + a*b + b*a + b*b = a^2 + 2*a*b + b^2
Observera här att vi får 2ab. Detta eftersom a*b är samma som b*a, ty multiplikationen är kommutativ, dvs produkten är samma vilket "håll" vi än väljer att multiplicera från.
Ex.
2*5=10
5*2=10
Liknande fås för (a-b)^2 = (a-b)(a-b)
Här gäller det dock att hålla tungan rätt i mun eftersom vi har minustecken.
(a-b)(a-b) = a*a + a*(-b) + (-b)*a + (-b)*(-b) = a^2 - 2*a*b + b^2
"Är lånesummans förändring ett linjärt eller exponentiellt förlopp? Motivera ditt val tydligt, gärna med exempel?" Tänker jag rätt när jag ser det som exponentiell utveckling, typ om du har ett lån på 30 000 och betalar 5% i ränta så blir totalen y=300000*1,05^x där x är antal år? Hur ska man motivera sitt val tydligt??
"Är lånesummans förändring ett linjärt eller exponentiellt förlopp? Motivera ditt val tydligt, gärna med exempel?" Tänker jag rätt när jag ser det som exponentiell utveckling, typ om du har ett lån på 30 000 och betalar 5% i ränta så blir totalen y=300000*1,05^x där x är antal år? Hur ska man motivera sitt val tydligt??
Det där verkar vara sparränta du räknade på. Om ett lån inte amorteras, betalas samma belopp i ränta per tidsenhet.
Hur ska man tänka när man skall lösa den här ekvationen:
x^3 -x^2 -4x + 4 = 0
Alltså, jag kan ju inte använda pq-formeln. Ska jag bryta ut till 3 st paranteser? Men hur ska man tänka då liksom?
enligt facit står det såhär:
Ledtråd:
(x-2)(x-1)(x+2)=0
hur f*n kommer dom fram till det? alltså hur vet dom att man bara ska bryta ut sådär?
tacksam för hjälp
Kan du polynomdivision och faktorsatsen? I så fall: Man ser direkt att x = 1 är en rot. Dividera således med x - 1 och faktorisera sedan resterande andragradspolynom.
Hur definieras en aritmetisk talföljd för er? Jag stötte på en uppgift där man skulle testa sig fram till mönstret, det handlade om att varje tal var en kvadrat av det följande. Hur löser man den här typen av uppgifter?