Behöver hjälp med att knyta ihop säcken ang detta med avståndsgrejer:
#1; Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1) skär planet 2x−y +z = 3 i punkten A och planet x +2y +2z = 1 i punkten B . Bestäm avståndet mellan punkterna A och B .
kontra:
#2; Ett Kartesiskt koordinatsystem for rummet är givet. Låt l´ vara linjen med parameterform (x; y; z ) = (1; 1; 0) + s (1; 2; 3) och låt l` vara skarningslinjen mellan planet x + y + z = 1 och
planet z = 0.
(a) Skriv l` på parameterform.
b) vad är avståndet?
- vad har dessa uppg då gemensamt? jo de har en som är skriven på (x, y, z ) = (ngt)+t (ngt) och de har oxå en punkt som är skriven x+y+z=1 tex. , men jag tycker man räknar dem olika!
#2; a) där använder jag mig av kryssprodukten av (den kursivade, vad kallas den?) x (1,1,1) = -1,1,0 alltså den nya vektorn för l´
sedan skrive rjag detta på paramterform aoch får x=1-t, y=t, z=0. Svar: 1,0,0+t(-1,1,0)
b) för att beräkna avståndet: Om du smasher ihop l och l’ I parameterform så får man :
l: 1+s, 1+2s, 3s = Q
l’ : 1-t, t, 0 = P
och tar dem minus som när man räknar avstånd. Sedan så ska du sätta dem = 0 eftersom de är vinkelräta. Och glöm inte att gångra med vektorerna; s respektive t! Såhär:
0 = Qs * Pt * (1,2,3) osv
Vad blir s? vad blir t? s = -1/9 och t=4/9. Addera ihop dem så får man 1/3,1/3,1/3. Vad får då vektorn för längd? Jo 1/sqrt(3)
Nu till #1:
Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1)
A: 2x−y +z = 3 --> (2, -1, 1)
B: x +2y +2z = 1 --> (1, 2, 2)
Då behöver ju A och B riktningsvektorer, som man får fram mha kryssprodukten:
A's riktningsvektor = (1, 0, 3) x (2, -1, 1) = (4, -5, -1) ah sen behvöer jag ju inte göra mer för det här blir fel!! å får jag inte ut denna riktningsvektor, kan jag ju inte skriva den på parameterform?
För det facit gör är (x, y, z) = (1 + 2t, t, 3 − t) detta ger A = (-1, -1, 4) (hur dååÅ??! asså varför gör dom så på den här uppgiften jämf med #1 uppgiften?! varför vill man inte ha A och B riktningsvektorer? varför tar dom linjens blabal i parameterform på en gång här? men inte i #1??
jag har jäkligt svårt det här med linjär algebra, för jag kan inte knyta ihop säcken kring det. Det är liksom.... helt c*
Senast redigerad av melyhna 2015-05-06 kl. 18:25.