2015-05-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Generellt så fungerar "skalmetoden" så att man integrerar 2πr*h, där h är höjden (dvs funktionsvärdet f(x)) och r är radien. Om man roterar runt y-axeln så är radien x, men eftersom man roterar runt x = -2 i det här fallet så måste man lägga till 2 för att få rätt radie från den linjen.

Alright då förstår jag skalmetoden, stort tack! Tänker mig i huvudet att om man rotererar runt blir x+2 diametern men är nog jag som tänker fel. Men fick rätt iaf, tack!
Citera
2015-05-05, 23:08
Medlem
Lord_Autos avatar
Jag gör något fel här nedan.. Men vad?

Skriv i Eulers formel "-3i"

|z| = 3 l.e
argz = Den pekar rakt ner, dvs en sträcka på 3pi/2

Till Eulers formel blir då:
3e^(i3pi/2)

Men facit säger att potensen är negativ? Jag fattar inte...
Citera
2015-05-05, 23:40
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Auto
Jag gör något fel här nedan.. Men vad?

Skriv i Eulers formel "-3i"

|z| = 3 l.e
argz = Den pekar rakt ner, dvs en sträcka på 3pi/2

Till Eulers formel blir då:
3e^(i3pi/2)

Men facit säger att potensen är negativ? Jag fattar inte...

Menar du att facit säger 3e^(-i pi/2)? Man kan ha konventioner, men vanligt är att det är mellan -pi och pi som argumentet är. Men det är samma sak, precis som att "02:00" skulle vi kunna kalla 26:00, men av konvention gör vi inte det.
Citera
2015-05-05, 23:52
Medlem
Lord_Autos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Menar du att facit säger 3e^(-i pi/2)? Man kan ha konventioner, men vanligt är att det är mellan -pi och pi som argumentet är. Men det är samma sak, precis som att "02:00" skulle vi kunna kalla 26:00, men av konvention gör vi inte det.
Facit: 3e^(-i 3pi/2)

Men skulle inte -270°(eller -3pi/2) visa pekaren rakt upp? dvs på 90°..
Citera
2015-05-06, 07:30
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Auto
Facit: 3e^(-i 3pi/2)

Men skulle inte -270°(eller -3pi/2) visa pekaren rakt upp? dvs på 90°..

Fel i facit. Det där blir 3i.
Citera
2015-05-06, 10:38
Medlem
+ON-system; låt
PI1 : x+2z=1
PI2 : y+z=3
och L planensskärningslinje. Kalla punkten där denna linje sär planet x+y+z=0 för P. Räkna ut P oh sedan avståndet för QP. Q = (-1,-1,1)

Parameterformen får dem (x,y,z)=1,3,0 +t(-2,-1,1)

Alltså har dem bara flyttat över VL till HL? :S
& i så fall, hur ska man veta vilken ordning den kommer i? Tex plan PI1; x+2z=1 <=> (1,0,2) = 1,-1,-2 eller ööhmh... fattar int ehur dem får ut dessa koordinater och vektornsriktning.
Citera
2015-05-06, 14:25
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
+ON-system; låt
PI1 : x+2z=1
PI2 : y+z=3
och L planensskärningslinje. Kalla punkten där denna linje sär planet x+y+z=0 för P. Räkna ut P oh sedan avståndet för QP. Q = (-1,-1,1)

Parameterformen får dem (x,y,z)=1,3,0 +t(-2,-1,1)

Alltså har dem bara flyttat över VL till HL? :S
& i så fall, hur ska man veta vilken ordning den kommer i? Tex plan PI1; x+2z=1 <=> (1,0,2) = 1,-1,-2 eller ööhmh... fattar int ehur dem får ut dessa koordinater och vektornsriktning.

Sätt z = t i ekv för Pi1 och Pi2 och bestäm x och y uttryckta i t:
x + 2t = 1 => x = 1 - 2t,
y + t = 3 => y = 3 - t.

Skärningslinje L:
(x,y,z) = (1-2t, 3-t, t) = (1,3,0) + t (-2,-1,1)

Formen på ekvationen för L beror på hur de (inte dem!) definierar parametern t. Med ett annat val, t.ex. t = x får du en annan ekvation för samma linje.

----
(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)
Citera
2015-05-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Sätt z = t i ekv för Pi1 och Pi2 och bestäm x och y uttryckta i t:
x + 2t = 1 => x = 1 - 2t,
y + t = 3 => y = 3 - t.

Skärningslinje L:
(x,y,z) = (1-2t, 3-t, t) = (1,3,0) + t (-2,-1,1)

Formen på ekvationen för L beror på hur de (inte dem!) definierar parametern t. Med ett annat val, t.ex. t = x får du en annan ekvation för samma linje.

----
(FB) Den stora tråden om "de" och "dem". (/Mod.)

haha tack
Citera
2015-05-06, 18:19
Medlem
Behöver hjälp med att knyta ihop säcken ang detta med avståndsgrejer:

#1; Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1) skär planet 2x−y +z = 3 i punkten A och planet x +2y +2z = 1 i punkten B . Bestäm avståndet mellan punkterna A och B .

kontra:

#2; Ett Kartesiskt koordinatsystem for rummet är givet. Låt l´ vara linjen med parameterform (x; y; z ) = (1; 1; 0) + s (1; 2; 3) och låt l` vara skarningslinjen mellan planet x + y + z = 1 och
planet z = 0.
(a) Skriv l` på parameterform.
b) vad är avståndet?

- vad har dessa uppg då gemensamt? jo de har en som är skriven på (x, y, z ) = (ngt)+t (ngt) och de har oxå en punkt som är skriven x+y+z=1 tex. , men jag tycker man räknar dem olika!

#2; a) där använder jag mig av kryssprodukten av (den kursivade, vad kallas den?) x (1,1,1) = -1,1,0 alltså den nya vektorn för l´
sedan skrive rjag detta på paramterform aoch får x=1-t, y=t, z=0. Svar: 1,0,0+t(-1,1,0)

b) för att beräkna avståndet: Om du smasher ihop l och l’ I parameterform så får man :
l: 1+s, 1+2s, 3s = Q
l’ : 1-t, t, 0 = P
och tar dem minus som när man räknar avstånd. Sedan så ska du sätta dem = 0 eftersom de är vinkelräta. Och glöm inte att gångra med vektorerna; s respektive t! Såhär:
0 = Qs * Pt * (1,2,3) osv
Vad blir s? vad blir t? s = -1/9 och t=4/9. Addera ihop dem så får man 1/3,1/3,1/3. Vad får då vektorn för längd? Jo 1/sqrt(3)

Nu till #1:
Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1)
A: 2x−y +z = 3 --> (2, -1, 1)
B: x +2y +2z = 1 --> (1, 2, 2)

Då behöver ju A och B riktningsvektorer, som man får fram mha kryssprodukten:
A's riktningsvektor = (1, 0, 3) x (2, -1, 1) = (4, -5, -1) ah sen behvöer jag ju inte göra mer för det här blir fel!! å får jag inte ut denna riktningsvektor, kan jag ju inte skriva den på parameterform?

För det facit gör är (x, y, z) = (1 + 2t, t, 3 − t) detta ger A = (-1, -1, 4) (hur dååÅ??! asså varför gör dom så på den här uppgiften jämf med #1 uppgiften?! varför vill man inte ha A och B riktningsvektorer? varför tar dom linjens blabal i parameterform på en gång här? men inte i #1??

jag har jäkligt svårt det här med linjär algebra, för jag kan inte knyta ihop säcken kring det. Det är liksom.... helt c*
Senast redigerad av melyhna 2015-05-06 kl. 18:25.
Citera
2015-05-06, 19:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
Behöver hjälp med att knyta ihop säcken ang detta med avståndsgrejer:

#1; Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1) skär planet 2x−y +z = 3 i punkten A och planet x +2y +2z = 1 i punkten B . Bestäm avståndet mellan punkterna A och B .

kontra:

#2; Ett Kartesiskt koordinatsystem for rummet är givet. Låt l´ vara linjen med parameterform (x; y; z ) = (1; 1; 0) + s (1; 2; 3) och låt l` vara skarningslinjen mellan planet x + y + z = 1 och
planet z = 0.
(a) Skriv l` på parameterform.
b) vad är avståndet?

- vad har dessa uppg då gemensamt? jo de har en som är skriven på (x, y, z ) = (ngt)+t (ngt) och de har oxå en punkt som är skriven x+y+z=1 tex. , men jag tycker man räknar dem olika!

#2; a) där använder jag mig av kryssprodukten av (den kursivade, vad kallas den?) x (1,1,1) = -1,1,0 alltså den nya vektorn för l´
sedan skrive rjag detta på paramterform aoch får x=1-t, y=t, z=0. Svar: 1,0,0+t(-1,1,0)

b) för att beräkna avståndet: Om du smasher ihop l och l’ I parameterform så får man :
l: 1+s, 1+2s, 3s = Q
l’ : 1-t, t, 0 = P
och tar dem minus som när man räknar avstånd. Sedan så ska du sätta dem = 0 eftersom de är vinkelräta. Och glöm inte att gångra med vektorerna; s respektive t! Såhär:
0 = Qs * Pt * (1,2,3) osv
Vad blir s? vad blir t? s = -1/9 och t=4/9. Addera ihop dem så får man 1/3,1/3,1/3. Vad får då vektorn för längd? Jo 1/sqrt(3)

Nu till #1:
Linjen (x, y, z ) = (1, 0, 3)+t (2, 1,− 1)
A: 2x−y +z = 3 --> (2, -1, 1)
B: x +2y +2z = 1 --> (1, 2, 2)

Då behöver ju A och B riktningsvektorer, som man får fram mha kryssprodukten:
A's riktningsvektor = (1, 0, 3) x (2, -1, 1) = (4, -5, -1) ah sen behvöer jag ju inte göra mer för det här blir fel!! å får jag inte ut denna riktningsvektor, kan jag ju inte skriva den på parameterform?

För det facit gör är (x, y, z) = (1 + 2t, t, 3 − t) detta ger A = (-1, -1, 4) (hur dååÅ??! asså varför gör dom så på den här uppgiften jämf med #1 uppgiften?! varför vill man inte ha A och B riktningsvektorer? varför tar dom linjens blabal i parameterform på en gång här? men inte i #1??

jag har jäkligt svårt det här med linjär algebra, för jag kan inte knyta ihop säcken kring det. Det är liksom.... helt c*

På uppgift 1 räcker det ju att du sätter in linjens parameterform i ekvationerna för de två planen så kan du lösa ut två värden på t och därmed uttryckligen bestämma punkterna A och B genom att stoppa in dessa värden på t i parameterformen. Du verkar skriva upp normalvektorerna för de två planen, men det har du ingen användning för i den uppgiften.

På uppgift 2 skall du såvitt jag förstår beräkna kortaste avståndet mellan två linjer, vilket är en helt annan typ av uppgift än att bestämma avståndet mellan två kända punkter.
Citera
2015-05-06, 19:55
Bannlyst
förenkla och svara på förkortad form

((p^2 + 8 p)/(p^3 - 3 p^2)) ((4 p - 12)/(2 p + 16))

att bara dra ihop parenterserna verkar inte vara rätt väg att gå
Citera
2015-05-06, 20:08
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
förenkla och svara på förkortad form

((p^2 + 8 p)/(p^3 - 3 p^2)) ((4 p - 12)/(2 p + 16))

att bara dra ihop parenterserna verkar inte vara rätt väg att gå
Ta det steg för steg och bryt ut termer ur varje del:

Ur täljaren i det första uttrycket kan du bryta ut p.
Ur nämnaren i det första uttrycket kan du bryta ut p².
Ur täljaren i det andra uttrycket kan du bryta ut 4.
Ur nämnaren i det andra uttrycket kan du bryta ut 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in